Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهیه‌کننده برنامه "نام‌آوران فرهنگ" گفت: هدف این است که با معرفی نام‌آوران و جزئیات زندگی علمی و فرهنگی آن‌ها بتوانیم تصویر بهتری از آنها ارائه بدهیم و در رسانه ملی تصویری دقیق‌تر از آن‌ها باقی بماند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نقش و جایگاه مفاخر و بزرگان کشور، در جامعه مهم و ارزشمند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این افراد مانند دیگر افراد جامعه زندگی می‌کنند و فرقی با آنان ندارند اما آنچه که آن‌ها را از دیگر افراد جامعه شاخص‌تر می‌کند نگاه متفاوت و واکنش مناسب آن‌ها نسبت به پدیده‌ها و اتفاقاتی است که در زندگی و اطراف خود رخ می‌دهد. و همین موضوع سبب می‌شود که اثر آنها در جامعه دیده شود و حرفی برای گفتن داشته باشد.

بی‌شک تقدیر از آنها کار شایسته‌ای است اما مهمتر از آن شناخت و داشتن نگاه تحلیلی به آن‌هاست، کاری که در برنامه نام‌آوران فرهنگ شبکه رادیویی فرهنگ به آن پرداخته می‌شود. این برنامه شاخص نزدیک به 4 سال است که میزبان مفاخر و بزرگان فرهنگی کشور است و دستاوردهای آن‌ها را با رویکردی تحلیلی و انتقادی با هدف آشنایی مخاطبان از دغدغه‌های هنری و فرهنگی آن‌ها پنجشنبه‌ها ساعت 19:30 از رادیو فرهنگ روی آنتن می‌برد.

"نام‌آوران فرهنگ" به تهیه‌کنندگی رکسانا حمیدی و علی عظیمی نژادان به عنوان کارشناس مجری تهیه و تولید می‌شود، به گفت‌و‌گو با آن‌ها نشستیم و از دغدغه‌های خود در این برنامه برایمان گفتند.

رکسانا حمیدی: نام‌آوران فرهنگ الگوی معرفی برای رادیو فرهنگ است

تهیه‌کننده برنامه "نام‌آوران فرهنگ" گفت: موضوع برنامه نام‌آوران فرهنگ، گفت‌و‌گو با اهالی فرهنگ، افراد مؤثر و صاحب‌نظر و صاحب ایده و صاحب دستاوردی فرهنگی‌اند. هدف این است که با معرفی جزئیات زندگی علمی و فرهنگی‌شان بتوانیم تصویر بهتری از آن‌ها ارائه بدهیم و در رسانه ملی تصویری دقیق‌تر از آن‌ها باقی بماند.

وی افزود: بسیاری از میهمانانی که به این برنامه دعوت می‌شوند، افراد شناخته‌شده‌ای هستند که تاکنون با رسانه‌ها گفت‌و‌گویی نداشته و برای اولین بار قدم به رادیو می‌گذاشتند و یا به طور عمومی شناخته شده نیستند.

رکسانا حمیدی تصریح کرد: قبل از گفت‌و‌گو با میهمانان این برنامه درباره آن‌ها مطالعات بسیار انجام می‌دهیم که بیشترین زحمت آن به عهده آقای عظیمی‌نژادان کارشناس مجری برنامه است. ایشان مقالات و گفت‌و‌گوهای قبلی میهمانان برنامه را مطالعه می‌کند و اگر کتاب‌هایی هم داشته باشند تورق می‌شود. و حتی گفت‌و‌گوهای تصویری آن‌ها نیز به واسطه ایشان مشاهده می‌شود. این کار علاوه بر اینکه باعث می‌شود تا شناخت بهتری به میهمانان داشته باشیم، از تکراری شدن بحث جلوگیری می‌کنیم و با مباحث جدیدتر و جزئیات بیشتری می‌توانیم گفت‌و‌گو را پیش ببریم.

تهیه‌کننده این برنامه توضیح داد: وقتی که میهمان برنامه از اهالی موسیقی باشد، موسیقی‌های شخص و یا متناسب با بحث را استفاده می‌کنیم، اگر میهمان برنامه نوازنده باشد، حتماً از نواخته‌های ایشان در برنامه استفاده می‌کنیم و در طول برنامه اثر معرفی می‌شود و درباره آن اطلاعاتی به مخاطب ارائه می‌شود. یا اگر میهمان برنامه شخصی باشد که در سینما فعالیت می‌کند از فیلم‌هایی که ایشان کار کرده یا کارگردانی کردند، موسیقی فیلم را انتخاب می‌کنیم و یا گوشه‌ای از صدای ایشان را انتخاب و در برنامه استفاده می‌کنیم.

حمیدی همچنین گفت: با توجه به رویکرد رادیو فرهنگ پرداختن به گفت‌و‌گوهایی با این سبک و سیاق یکی از ایده‌آل‌هایی است که در شبکه می‌تواند وجود داشته باشد. از سویی وقتی به سراغ میهمانان می‌رویم و با عنوان شبکه فرهنگ با آن‌ها گفت‌و‌گو داشته باشیم با آسودگی و خیال بیشتری دعوت به برنامه را پذیرا هستند و به نظر من این برای شبکه دستاورد خوبی است.

وی با بیان اینکه این برنامه از طرف شبکه رادیویی فرهنگ و معاونت صدا انتخاب شده تا به صورت کتاب گردآوری و منتشر شود، افزود: بسیاری از بحث‌هایی که در برنامه آمده، بحث‌هایی است که بسیار فنی، علمی و قابل تأمل است و برای اهالی فرهنگ و برای کسانی که مخاطب حرفه‌ای هستند، می‌تواند مفید، جالب و نو باشد و برای کسانی که بیرون از این وادی‌اند می‌تواند آموزنده باشد. برای نسل جوان‌تر و کسانی که در رشته‌های دیگر کار می‌کنند می‌تواند تازگی داشته باشد. این برنامه می‌تواند برای شبکه فرهنگ به عنوان الگوی معرفی باشد.

تهیه‌کننده این برنامه درباره اهداف این برنامه گفت: هدف این برنامه برای شبکه و برای ما شناخت و معرفی بیشتر افراد به جامعه است و از طرف دیگر ایجاد یک سرچشمه غنی برای جستجوی مخاطب در صورت نیاز به عنوان منبعی معتبر است. این برنامه‌ای است که مشابه کمتری دارد و این تنها حرف من به عنوان تهیه‌کننده این برنامه نیست، بلکه دیگران نیز که این برنامه را شنیدند، بر این باورند که این برنامه با برنامه‌های مشابه خود متفاوت است و با من هم نظرند و دلیل آن راه‌اندازی یک جریان جدید در این برنامه است.

حمیدی درباره این برنامه توضیح داد: برنامه نام‌آوران فرهنگ اولین برنامه گفت‌و‌گومحور نیست و قبلاً طی سال‌ها و دهه‌ها در رسانه‌های مکتوب، شنیداری و دیداری گفت‌و‌گوهایی شده اما اینکه برنامه نام‌آوران فرهنگ چه تفاوت و تمایزی نسبت به برنامه‌های قبلی دارد این است که فضا را در عین حال که گفت‌وگوی شخصی است، خارج می‌کنیم. به این معنا که از فرد درباره دوران کودکی و تحصیلی و خانواده او سؤال می‌پرسیم، از مسیری که باعث شد تا بدین جا برسند، درباره زمینه‌های پرورش شخص در خانواده، مدرسه و علاقه‌مندی‌های آنان.

وی افزود:  این برنامه به مخاطبان یادآور می‌شود که این افراد از ابتدا چهره نبودند و با شوق، علاقه و مرارت‌های بسیار توانستند به نقطه کنونی برسند. بنابراین ما هم برای رسیدن به هدف موردنظر، تمام سعی و تلاش خود را باید به کار بگیریم. از دیگر تفاوت‌های این برنامه با برنامه‌های دیگر این است که در نام‌آوران فرهنگ، قبل از گفت‌و‌گو با میهمان برنامه حتماً کتاب‌ها و آثار او را مور مطالعه قرار می‌دهیم و از او سؤال‌های چالشی پرسیده می‌شود و گاهی نقاط درخشان تفکر فرد را مورد بررسی قرار می‌دهیم و درباره آن شفاف‌تر گفت‌و‌گو می‌کنیم.

تهیه‌کننده این برنامه رادیویی درباره دغدغه‌های خود در این برنامه توضیح داد: دغدغه اصلی من در این برنامه دعوت افرادی است که هم دستاورد و ایده نویی دارند و هم اینکه خیلی دیده نشده‌اند و خیلی در رسانه مطرح نشده‌اند. چهره‌های شاخصی که هیچ وقت مجالی پیش نیامده که به رادیو بیایند و این برای ما نکته مهمی است که اشخاص کمتر دیده شده در رسانه‌ها را به برنامه دعوت کنیم. به عنوان مثال زنده یاد محسن ابوالقاسمی استاد برجسته ادبیات باستانی برای اولین بار در رسانه حضور پیدا کرد و اولین بار بود که صدای ایشان در رادیو ماندگار شد و این از افتخارات برنامه نام‌آوران فرهنگ است و همین باعث شد پس از فوت ایشان خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها این گفت‌و‌گو را منتشر کنند.

وی با بیان اینکه این برنامه از سال 1395 روی آنتن رفته است، اضافه کرد: هر شبکه‌ای براساس رویکردی که دارد باید به ساخت و تهیه برنامه بپردازد، بنابراین تمرکز این برنامه بر چهره‌های فرهنگی است اما غیر از آن با چهره‌های علمی، گفت‌و‌گو کرده‌ایم اما به دلیل اینکه گفت‌و‌گوهای فرهنگی با ساختار شبکه مرتبط تر بوده است بیشتر به سمت آنها رفتیم. هر گفت‌و‌گویی در این برنامه ما را به سمتی می برد و پر از درس و احساس خوب است و امکانی را فراهم می‌کند که بسیاری از افراد را از نزدیک ببینیم، و نوع روابط و برخورد و جنبه‌های انسانی آنها را از نزدیک مشاهده کنیم.

گفتنی است، «نام آوران ایران فرهنگ» را با اجرای کارشناسی علی عظیمی نژادان و تهیه‌کننده آن رکسانا حمیدی است ساعت 18 از رادیو فرهنگ روی موج اف.ام ردیف 106 و ای ام ردیف 585 بشنوید.

اخبار تلویزیون| محرمی‌های رادیو/ قصه جدید "مکث" با دو قسمت "میدون"بین‌الحرمین ویژه برنامه محرمی رادیو زیارترادیو تعزیه‌خوان می‌شود

انتهای پیام/

R1515/P/S4,1430/CT3 واژه های کاربردی مرتبط رسانه ملی رادیو بیشتر بخوانید... تکلیف سریال‌های محرمی تلویزیون روشن شد/ وقتی "بوم و بانو" و "زمین گرم" با تأخیر می‌رسند! قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... تکلیف سریال‌های محرمی تلویزیون روشن شد/ وقتی "بوم و بانو" و "زمین گرم" با تأخیر می‌رسند! واژه های کاربردی مرتبط رسانه ملی رادیو مهمترین اخبار فرهنگی تقدیر رهبر معظم انقلاب از شعر افشین علا علیه توافق حاکمان عرب با رژیم صهیونیستی مکان برگزاری برخی هیئت‌ها تغییر کرد/ هیأت ریحانةالنبی (س) مراسم می‌گیرد بخش دوم گفتگوی تسنیم با استاد و محقق قرآن کریم؛ تخصصی کردن آموزش قرآن در رسانه ملی چه آسیب هایی دارد؟ شرایط عمومی شجریان پایدار شد / همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه مهمترین اخبار تسنیم پیام خاندوزی به وزیر اقتصاد: سوءمدیریت در بورس مشهود است؛ پیشنهاد «فرود آرام» به‌جای «سقوط آزاد» اولتیماتوم سازمان مالیاتی به خریداران سکه/ فردا آخرین مهلت پرداخت مالیات است سوریه|رنگ عزای حسینی در حرم حضرت زینب(س) همزمان با آغاز ماه محرم + تصاویر عضو شورای عالی بورس: نگران بازار سرمایه نیستم، لطفا صبور باشید آیین تعویض پرچم گنبد حرم حضرت معصومه(س) درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رسانه ملی رادیو رسانه ملی رادیو برنامه نام آوران فرهنگ تهیه کننده این برنامه میهمان برنامه رادیو فرهنگ گفت و گو رسانه ملی رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۳۶۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب عاطفه خادمی به‌عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابلاغ رییس‌جمهور به عنوان رییس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، بر اساس ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی» که در جلسه هشتم اسفند سال گذشته شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بر اساس مصوبه جلسه بیست‌ویکم بهمن سال ۱۴۰۲ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسیده، در حکمی عاطفه خادمی را به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور منصوب کرد.

عاطفه خادمی پیش از این به‌عنوان مشاور اجتماعی وزیر و دبیر ستاد جمعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این وزارتخانه مشغول به فعالیت بود.

خادمی متولد سال ۱۳۶۳ و دانش آموخته دکترای سیاستگذاری فرهنگی و به عنوان اولین زن فارغ التحصیل این رشته در کشور است.

وی عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی و دارای تألیفات پژوهشی با رویکرد سیاستگذاری در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی به‌ویژه با محوریت زنان و خانواده نیز هست.

در سوابق علمی و اجرایی وی می‌توان به تجربه همکاری با نهادهای مختلف مانند سازمان صدا و سیما، پژوهشگاه های مرتبط در حوزه علوم انسانی حول بررسی مسائل مختلف حوزه فرهنگ و اجتماع، متمرکز بر حوزه های تحولی، مسوول دبیرخانه تحول مجتمع های قضایی خانواده در قوه قضاییه و دبیر دبیرخانه کمیته اجتماعی و فرهنگی سند تحول دولت سیزدهم اشاره کرد.

پیش از این سیدمجید امامی به‌عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در این مسؤولیت خدمت می‌کرد.

کد خبر 6093939 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • اولین جشنواره خوشنویسی امیر فرهنگ و هنر در بیجار برگزار شد
  • تجلیل از بزرگان فرهنگی فرصتی برای اعتلای فرهنگ است
  • ایمانی پور به ارمنستان سفر کرد
  • شیراز چکیده تمام افکار بزرگان است
  • رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ارمنستان چه می‌کند؟
  • انتخاب دو روستای اردبیل به عنوان روستای «دوستدار کتاب» در کشور
  • وقتی «فرهنگ» در میدان «دیپلماسی» قد عَلَم می‌کند
  • انتصاب عاطفه خادمی به‌عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی تغییر کرد
  • عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شد