Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی در رابطه با تخریب کوه دماوند اظهار داشت: از اوایل دهه ۸۰ سازمان حفاظت از محیط زیست از ارتفاع بالای ۴۵۰۰ متر تا قله را ثبت محیط زیست کرد که حرکتی نمادین بود، چراکه کم‌ترین تخریب این کوه از ۴۵۰۰ متر به بالا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سال ۸۸ سازمان میراث فرهنگی کل کوه دماوند را ثبت ملی کرد.

او ادامه داد: متاسفانه به دلایل مختلفی مانند چرای بی رویه دام ها، معدن کاوی و تخلیه زباله‌های شهرداری، این کوه در حال تخریب است. البته دوست داران محیط زیست بیش از ۲ دهه برای جلوگیری از تخریب منطقه تلاش کرده اند.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی افزود: در کشور‌های دیگر، برای توسعه گردشگری و کمک به ارتقا وضعیت اقتصادی مردمِ مناطقی که در دامنه‌های کوه سکونت دارند، کوه‌هایی همانند دماوند را ثبت سازمان‌های تحت پوشش خودشان می‌کنند. در آن کشور‌ها وزارت‌های گردشگری، متولی گردشگری کوهستان و فدراسیون‌های کوهنوردی بازو‌های اجرایی آن‌ها هستند.

زارعی در پاسخ به اقدامات کشورمان در خصوص توسعه گردشگری گفت: حدود ۱۰ سال قبل با درخواست فدراسیون کوهنوردی سازمانی زیر نظر کمیته طبیعت‌گردی سازمان میراث فرهنگی تشکیل شد، اما به دلیل مشکلات فراوان این سازمان منحل شد.

او ادامه داد: درحال حاضر سازمان‌هایی در زمینه گردشگری در کوه دماوند فعالیت می‌کنند، اما هدف آن‌ها منافع اقتصادی است. زمانی که استانداری و فدراسیون کوهنوردی فعالیت در کوه دماوند را ممنوع می‌کند، این سازمان‌ها به دلیل منافع اقتصادی خود دست از کار نمی‌کشند.

سازمان‌هایی مشوق صعود کوهنوردان به دماوند در دوران ممنوعیت هستند

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی در رابطه با وضعیت کوه دماوند پس از ممنوعیت صعود از سوی بخشداری لاریجان، اظهار کرد: از نیمه تیر ماه تا اواخر مرداد حضور کوه گرد‌ها در کوه دماوند افزایش پیدا می‌کند. زمانی که بخشدار لاریجان ممنوعیت صعود به کوه دماوند را اعلام کرد بدون اطلاع به فدراسیون کوهنوردی همه مسیر‌ها بسته شد.

بیشتر بخوانید

ممنوعیت صعود به دماوند

زارعی ادامه داد: متاسفانه سازمان‌های تحت پوشش بخشداری لاریجان نه تنها جلو ورود افراد را نمی‌گیرند بلکه کوهنوردان را تشویق به حضور در منطقه می‌کنند. البته این موضوع طبیعی است چراکه در این زمان اوج درآمد زایی شهرداری و مردم منطقه است.

او در رابطه تعطیلی پناهگاه‌ها گفت: تمامی افرادی که به کوه می‌آیند چادر مسافرتی ندارند و توقع دارند در پناهگاه‌ها استراحت کنند. خوابگاه‌های همه‌ی پناهگاه‌ها تعطیل است، ولی بخش کوچکی در اختیار مردم قرار گرفته تا بتوانند بخشی از مشکلاتشان را برطرف کنند.

زارعی افزود: از بخشدار لاریجان خواهش می‌کنم همانطور که مهمانسرا‌ها و هتل‌های منطقه به مردم خدمات ارائه می‌کنند به فدراسیون هم زمانی را برای ارائه خدمات اعلام کنند تا شاهد دوگانگی در منطقه نباشیم.

خواستار کاهش هزینه‌های صعود هستیم

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی درباره درآمد این فدراسیون از کوه دماوند بیان کرد: ما دوست داریم هزینه‌های صعود به این قله کاهش پیدا کند، اما اگر از جمعیتی که در منطقه حضور پیدا می‌کنند کاسته نشود، این امر ممکن نیست چراکه برای خدمات رسانی به افراد مجبور هستیم درآمد کافی را داشته باشیم.

بیشتر بخوانید

درآمد میلیونی فدراسیون کوهنوردی از توریست‌ها

زارعی درباره جاده سازی در دامنه‌های کوه دماوند گفت: در منطقه پلور و رینه شهرداری منطقه قسمتی را به منظور ساخت پارکینگ، با لودر تسطیح و تخریب کرد. این منطقه نباید ساخته می‌شد و باید کوهنوردان خودرو‌های خود را در مناطق رینه و پلور پارک می‌کردند و با خودرو‌های افراد محلی و یا قاطر به سمت کوه دماوند می‌رفتند.

تنها راه جلوگیری از تولید زباله، مدیریت واحد است

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی در رابطه با جمع آوری زباله‌ها در کوه دماوند اظهار کرد: مدتی پیش شهرداری منطقه طرحی را برای جمع آوری زباله راه اندازی کرد که چندان موفق نبود. در این طرح پیش از صعود کوهنوردان از آن‌ها مبلغ ۱۵ هزار تومان گرفته می‌شد و کیسه به آن‌ها می‌دادند و درصورتی که در زمان بازگشت زباله‌های خود را در آن کیسه تحویل می‌دادند، ۵ هزار تومان از پول آن‌ها عودت داده می‌شد.

بیشتر بخوانید

زارعی: مهم‌ترین عامل جلوگیری از تخریب کوهستان، آگاهی دادن به مردم است

او ادامه داد: فدراسیون کوهنوردی هفته‌ای یک تن زباله از دماوند جمع آوری می‌کند. به جرات می‌توانم بگویم تنها سازمانی که خدماتی برای حفظ محیط زیست ارائه می‌دهد، این فدراسیون است.

زارعی افزود: تنها راه جلوگیری از تولید زباله در کوه دماوند تشکیل یک گروه با مدیریت واحد است. باید قوانین سختی وضع شود و توسط پلیس‌ها کوهستان اجرای این قوانین رصد شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کوه دماوند فدراسیون کوهنوردی کوه دماوند محیط زیست سازمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۳۷۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسداد ۱۶ حلقه  چاه غیرمجاز در مناطق «گلاهک» دماوند

به گزارش خبرنگار مهر، حسن زحمتکش، صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران از انسداد ۱۶ حلقه چاه غیرمجاز در مناطق «گلاهک» دماوندخبر داد. وی اظهار کرد: این اقدام با همکاری واحد حقوقی و گروه گشت و بازرسی و اخذ دستور قضایی در جهت صیانت از منابع آبی انجام شده است.

مدیر امور منابع آب دماوند گفت: ۱۶ حلقه چاه غیر مجاز در روستاهای «گلاهک» به عمق ۷۶۵ متر و آبدهی ۶.۵ لیتر در ثانیه پر و مسدود شده اند.

وی با بیان اینکه این تعداد چاه در جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی و صیانت از منابع آبی مسدود شده اند، افزود: با انجام این عملیات از خروج ۲۵ هزار متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی این امور جلوگیری خواهد شد.

زحمتکش در پایان از همکاری پرسنل محترم کلانتری رودهن که در این امر همراه و یاری رسان بودند تشکر و قدرانی کرد.

کد خبر 6093047

دیگر خبرها

  • «دماوند انرژی» چراغ تولید ۳ طرح پتروشیمی را روشن کرد
  • سی سخت میزبان المپیاد کوهنوردی سازمان تامین اجتماعی کشور
  • انسداد ۱۶ حلقه  چاه غیرمجاز در مناطق «گلاهک» دماوند
  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین
  • ترمز طلای جهانی در مسیر صعود
  • وعده رییس فدراسیون والیبال به ساحلی‌بازان برای صعود به المپیک
  • زارعی: سهمیه ایران در لیگ نخبگان آسیا در سال ۲۰۲۴ تغییری نکرده است
  • کاهش هزینه حفاظت پارک کبودوال از ۱۳۰ به ۳۲ میلیارد تومان
  • پاکسازی مسیر کوهنوردی درکه با حضور دوستداران محیط زیست
  • پای نفت برای صعود قیمت بسته می‌شود