Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-30@06:14:49 GMT

ماندگاری و فراموشی

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۳۸۰۳۳

ماندگاری و فراموشی

روز ۲۶ مرداد، بهمن مفید به عنوان آیکون شناخته شده سینمای قبل از انقلاب (با بازی در حدود ۷۰ فیلم در یک دهه) و مطرود شده در نگاه رسمی پس از انقلاب، پس ازچند دهه دوری از عرصه بازیگری - البته به جز دو مورد کمتر دیده شده - در انزوا درگذشت، که بازتاب آن در رسانه‌ها و بارها دیده شدن تک‌گویی منحصر به‌فردش در فیلم «قیصر» در شبکه‌های اجتماعی نشان داد که الزاما هر آن‌که از دیده برود از دل هم نخواهد رفت و روز بعد، ۲۷ مرداد، آغاز محاکمه غیر علنی محمد امامی، تهیه‌کننده سینما مورد تایید نگاه رسمی به اتهام فساد مالی در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرجامی عبرت‌انگیز برای آن‌ها که با طرد همه نشانه‌های سینمای قبلی می‌خواستند بر خاکستر آن عمارتی نو بنا کنند که البته شد، اما آنچه امروز می‌بینیم نشان می‌دهد که این کوبیدن و از نو ساختن و هزینه‌هایش و بنای معوج سینمای امروز نتایج دلخواه معماران آرمان‌خواه را به بار نیاورده چرا که اصولا این عرصه، میدان طرد و حذف و تحمیل سلیقه و خواست نیست و دگرگونی و تغییر در آن فرآیندی تدریجی است که با تعامل هنرمند و مخاطب شکل می‌گیرد.

در سال‌های پایانی دهه ۵۰ به گواه تاریخ، وضعیت سینمای ایران به گونه‌ای پیش می‌رفت که از شمار مخاطبانش کاسته می‌شد و اگر آتش انقلاب هم  به جانش نیفتاده بود، بازی را به سینمای خارجی باخته بود. آن سینمای موسوم به فیلمفارسی اگر انقلاب هم نشده بود، در حال پوست‌اندازی بود و شاهد آن مدعا هم همان تلاش‌های هر چند انگشت شمار فیلمسازان موسوم به موج نو بود که از اواخر دهه چهل شروع شد و نشان داد که بخشی از سینمای ایران سیگنال را از مخاطبان گرفته و در حال تغییر است.

بهمن مفید حکم چهل ساله دوری از عرصه بازیگری در سینمای ایران را از هیچ دادگاهی نگرفت چرا که شاید نگاه رسمی در سینما که از آن زمان تا به حال در پی خط کشیدن‌ها و جدا کردن سره از ناسره هست هم می‌دانست بازیگری جرم نیست و در عرصه هنر و سرگرمی نمی‌توان برای سلیقه، منطق حقوقی تراشید و دادگاه و ممنوع‌الفعالیتی، برای همین همه چیز در این سال‌ها بدون اعلام رسمی در سکوت برگزار شد. 

در این عرصه، مخاطب و اقبال اوست که تعیین می‌کند چه چیز بماند و کدام یک فراموش شود و الیته کار خردمندان هم فراهم آوردن بستر و ساختاری است تا در آن هم هنرمند و آفریننده بتواند فارغ از فشار و سلیقه، هنر و سرگرمی را عرضه کند و هم منتقد بتواند نقد کند و همراه و راهنمای مخاطب باشد و سرانجام مخاطب است که با افزایش گستره انتخاب‌هایش سرانجام ماندگاری یا فراموشی رقم می‌زند.

۵۷۵۷

کد خبر 1423983

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران شبکه نمایش خانگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۳۸۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرسپولیس به توانایی فراموشی نیازمند است!

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس اوسمار بعد از هفت برد و یک مساوی در دربی  دوباره در اراک باخت که این شکست به منزله از دست رفتن یک جام تمام شد در حالی که به نظر می رسید چنانچه سرخ ها از این خوان عبور کرده و به جمع هشت تیم پایانی برسند با توجه به نوسانات اخیر سپاهان و تراکتور شانس اول قهرمانی خواهند بود و می توانند برای هشتمین بار به این جام دست یابند .

با این وجود پرسپولیس به شکل عجیبی در اراک شکست خورد تا ضمن از دست دادن جام قهرمانی، تردیدهایی درباره شرایط فنی این تیم ایجاد کند و حتی به ادامه مسیر در کورس قهرمانی لیگ هم تعمیم داده شود.

با این وجود، در حال حاضر و با در نظر گرفتن دیدار دشوار مقابل سپاهانی که با احتساب جام حذفی در سه مسابقه متوالی برنده شده و دوباره به فرم روزهای خوبش نزدیک شده، این سوال در مورد پرسپولیس و تیم اوسمار به شکلی جدی مطرح است که آیا این تیم توانایی فراموش کردن شکست در اراک و حذف تلخ از جام حذفی را دارد یا بدون توجه به این اتفاق راه خود را در مسیر قهرمانی لیگ پیش خواهد گرفت.
پرسپولیس دو سال پیش و در کورس قهرمانی با استقلال هم در جام حذفی مقابل آلومینیوم اراک شکست خورد و حذف شد و در نهایت آن فصل جام را به رقیب داد تا نتواند ششمین قهرمانی متوالی لیگ را تجربه کند. حالا بعد از دو سال دقیقا در شرایطی مشابه آن فصل قرار دارند و حذف از یک جام شاید شرایط روانی و فنی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

هر چند آن فصل تساوی مقابل استقلال در بازی برگشت باعث شد اختلاف امتیازها باقی بماند و این اختلاف نسبت به فصل جاری بیشتر بود، اما پرسپولیس بعد از باخت مقابل آلومینیوم اراک و از دست دادن جام حذفی روند خوبی در لیگ برتر نداشت.

به شکل عجیب و جالبی پرسپولیس در آن فصل بعد از کنار رفتن از جام حذفی توسط آلومینیوم که البته در مرحله یک چهارم نهایی اتفاق افتاد شش بازی در لیگ برتر پیش روی خود داشت و البته شش امتیاز کمتر از رقیبش استقلالی را تعقیب می کرد که البته دو امتیاز  خود را به خاطر حکم انضباطی در بازی مقابل گل گهر به دست آورده بود.

سرخ ها بعد از آن حذف ابتدا با دو گل پیکان را شکست دادند اما بعد از آن مقابل ذوب آهن به تساوی یک – یک رسیدند که این دو امتیاز از دست رفته به نوعی سند قهرمان نشدن سرخ ها در مصاف با تیم بی‌شکست فرهاد مجیدی را امضا کرد. بعد از آن هم پرسپولیس در سیرجان به سپاهان دو بر یک باخت و در مصاف با تراکتور هم به تساوی بدون گل رسید تا سه هفته متوالی از برد دور بماند.

در نهایت دو برد آخر آن فصل مقابل شهر خودرو که با نتیج دو بر یک و  یک هیچ اتفاق افتاد باعث نشد تا فاصله از دست رفته با استقلال کم شود و این تیم با فاصله 5 امتیاز کمتر از رقیب دیرینه شاهد قهرمانی آنها باشد.

حالا هواداران پرسپولیس ترس این را دارند که طبعات حذف در اراک، تنها از دست دادن یک جام نباشد و به لیگ برتر هم کشیده شود اما بازیکنان پرسپولیس همه باتجربه اند ضمن اینکه کیفیت فنی خط دفاعی پرسپولیس نسبت به آن فصل بهتر شده و اختلاف امتیاز با صدرنشین به گونه ای است که تکرار آن اتفاق را تضعیف می کند مگر اینکه تبعات روانی شکست دوباره در اراک این تیم را واقعا تحت تاثیر قرار دهد.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • شهید مطهری مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین بود
  • شوراها در خدمت‌رسانی به مردم روستاها در تراز انقلاب عمل کنند
  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند
  • پرسپولیس به توانایی فراموشی نیازمند است!
  • شهید مطهری مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود
  • کارآفرین و کارگر ۲ بال حرکت اقتصاد و تولید هستند
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • تحویل ۹۰۰۰ تخت بیمارستانی تا شهریور ماه امسال
  • مبانی تئوری و فکری محکم اسلام علت ماندگاری انقلاب اسلامی است