Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@23:33:26 GMT

ماه محرم، ماه ایثار و از جان گذشتگی

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۳۸۸۴۴

ماه محرم، ماه ایثار و از جان گذشتگی

ماه محرم، ماه ایثار و ازجان گذشتگی و ماه حماسه و شجاعت است که بدون شک عزاداری سرور و سالار شهیدان در این ماه از افضل قربات و احیای خون آنان مایه نجات در دنیا و آخرت خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان کردستان، مصائب امام حسین(ع) و اهل بیتش در این راه آنقدر عظیم و جانسوز است که اگر همه ایّام محرم هم از آن گفته شود باز هم نمی‌توان حقّ مطلب را به درستی ادا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ماه محرم ماه ایثار و از جان گذشتگی، ماه حماسه و شجاعت است ماهی که بدون شک عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدلله الحسین(ع) در این ایام از افضل قربات و احیای خون آنان مایه نجات در دنیا و آخرت است.

 

همه برای محرمی دیگر آماده‌اند، عزاداران سیاه پوش شده‌اند و فضای معنوی ادارات و حال و هوای شهر خبر از آمدن محرم می‌دهد.

 

پرچم‌های سیاه زینت بخش سردرب خانه‌ها و کوچه و معابر است و صدای نوحه از بلندگوی هیئات مذهبی برپاست.

 

بی‌‌شک رشد در این ایام، در پرتو عزاداری شکل می‌گیرد، گرچه کرونا همچنان زندگی مردم را دستخوش تغییر کرده و بسیاری از اماکن مذهبی و آئین های معنوی را به تعطیلی کشاند اما امسال محرم متفاوت‌تر از سالهای قبل برپاست.

امشب نیز در نخستین شب ماه محرم الحرام حسینیه سنندج میزبان برگزاری مراسم محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود.

 

مراسمی که بدون توزیع نذری و همراه با پوشش ماسک توسط عزاداران و با حفظ فواصل اجتماهی با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی از اساتید حوزه علمیه قم و مدیحه‌سرایی دریایی از مداحان کردستانی برگزار شد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان با اشاره به دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا درباره برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و صفر گفت: تمامی برنامه ها نباید بیشتر از یک ساعت باشد و هر هیات مذهبی باید در سامانه بیرق ثبت نام کرده و هر مراسمی را که می خواهند برگزار کنند در این سامانه ثبت نام نمایند.

 

حجت‌الاسلام احمد حاتمیان اعلام کرد: همچنین کارگروه استانی و کارگروه های شهرستانی ویژه ایام محرم و صفر  برگزار می شود تا در شهرستانها نیز با توجیه هیئات مذهبی زمینه برگزاری هرچه بهتر برنامه های عزاداری ایام محرم متناسب با دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا فراهم شود.

 

در دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و صفر امسال، در بخش مربوط به ضوابط اجرای این مراسم در شهرها با توجه به روند بیماری آمده است، برگزاری مراسم دارای مجوز کارگروه بند پنج دستورالعمل صرفا در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله گذاری (از هر طرف حداقل دو متر) و تجمعات حداقلی انجام گیرد و دسته‌روی عزاداری نیز ممنوع است.

 

در این دستورالعمل استفاده از ماسک ضروری و مراسم سینه زنی و زنجیرزنی (با زنجیر شخصی) در محل مراسم بدون جابجایی مجاز است.

 

همچنین امسال نذورات برابر نکات مندرج در دستورالعمل بهداشتی مرتبط صرفا در قالب مواد غذایی خشک و یا خام توزیع می‌شود و برپایی هر نوع ایستگاه های صلواتی توزیع نذورات و چای (موکب ها، خیمه ها، چادر و ...) در تمامی استان ها و شهرستانها ممنوع است.

 
شکی نیست وظیفه پیروان امام حسین(ع) و شیعیان آن حضرت، عمل به سیره و رفتار ایشان است. چراغ فروزانی که اباعبدالله الحسین(ع) روشن کرد، روشنایی بخش راه پیروان او شد. بنابراین، دوستداران و شیفتگان آن حضرت وظیفه دارند با عزاداری و سوگواری برای آن حضرت و یاران باوفایش، این مشعل هدایت را همواره روشن نگه دارند.

 

بنابراین باید همه ما بکوشیم که با خالص ترین نیّات در این مراسم شرکت جُسته و قلب و روح خود را در اختیار سرور و سالار شهیدان قرار داده و مراسم را از اموری که مخالف شرع اسلام است حفظ کنیم و باید توجه داشت که هدف اصلی قیام امام حسین(ع) احیای امر به معروف و نهی از منکر بود و برهمه ما لازم است این دو فریضه الهی را زنده کرده و بر امام و پیشوای بزرگشان اقتدا کنیم.

پایان پیام/713

منبع: شبستان

کلیدواژه: عزاداری امام حسین ع ماه محرم کردستان برگزاری مراسم ایام محرم ماه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۳۸۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری هفدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در این مراسم با بیان اینکه جشنواره آموزشی شهید مطهری به منظور تجلیل و تکریم اساتید عرصه آموزش پزشکی و برای شناسایی و معرفی فرآیند‌های آموزشی مطلوب کشوری، دانشگاهی و همچنین نوآوری، ابداع و معرفی فرایند‌های جدید در حیطه ­های روش­­‌ها و تکنیک‌های آموزشی، سنجش، ارزشیابی و اثربخشی آموزشی، مرجعیت، رهبری و مدیریت آموزشی، مشاوره و راهنمایی، فعالیت­‌های فرهنگی و امور تربیتی و اجتماعی، قوانین، مقررات و ساختار‌های آموزشی، محصولات آموزشی به منظور ارتقاء آموزش پزشکی برگزار می­ شود گفت:هدف ما همواره در آمیختن علم و اخلاق است تا تربیت نیروی متخصص و متعهد محقق شود و در این مراسم ضمن گرامیداشت مقام استاد مطهری از اساتید دانشگاه قدردانی کردیم.

دکتر نقی پور با اشاره به رعایت انصاف، تواضع، نظم، احترام به دانشجویان و مدارا با آنها و رعایت خلوص نیت از جمله معیار‌های است که استاد شهید مرتضی مطهری برای معلمان نمونه بیان کرده است افزود:از طرفی هم اگر بخواهیم در علوم مختلف پیشرفت کنیم حتما باید رعایت شان و منزلت معلمان را بکنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • برگزاری گرامیداشت روز معلم در بخش شمیل بندرعباس
  • برگزاری یادواره شهدای کارگر در سمنان
  • برگزاری مراسم تجلیل از ورزشکاران آذربایجان شرقی
  • برگزاری مراسم سالگرد شهادت استاد مطهری در مسجد جامع نارمک
  • عزاداری شیعیان هندوستان در مسجد کوفه
  • برنامه «اطعام رضوی» در استان سمنان اجرا می‌شود
  • برگزاری کارگاه آموزشی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در خوی
  • برگزاری هفدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری
  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی