Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-07@09:07:36 GMT

سقوط درامدهای ارزی رشد چشمگیر نرخ ارز وتورم

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۳۹۰۲۰

سقوط درامدهای ارزی رشد چشمگیر نرخ ارز وتورم

ساعت 24- براساس گفته های رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ، ارزش تجارت خارجی ایران در سال 1398 85 میلیارد دلارب بوده است که از این میزان، 41 میلیارد دلار مربوط به صادرات و44 میلیارد دلار هم مربوط به واردات بود.

شاید اگر جزییات آمارهای چگونگی هزینه کرد ارزدر کل کشور و به تفکیک فعالیتها و نیازها را داشتیم در باره وضعی تارزی امسال کارآمد تر و کامل تر  داوری می شد اما چنین آمارهای تکیکی را دراختیار نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما آنچه می دانیم این است که از کل ورادات پارسال رقمی نزدیک به 14 میلیارددلار برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داده شده است. از سوی دیگر این را نیز می دانیم که" بیش از ۸۵ درصد کالاهای وارداتی، نهاده‌های تولید، مواد اولیه تولید، ماشین آلات خط تولید و کالاهای واسطه‌ای تولید بوده و این ترکیب به این معناست که واردات در مسیر رونق تولید صورت گرفته‌ است ."

سقوط درامد ارزی

اگر آمارهای ارایه شده از سوی مقام ارشد سازمان برنامه و بودجه درباره  میزان درآمد ارزی محقق شده صادرات نفت خام در 4 ماه نخست سال معیاری برای گمانه زنی باشد باید اعتراف کرد امسال از 18 میلیارددلار درآمد ارزی پیش بینی شده دربودجه 1399 درصد بسیار کمی محقق خواهد شد. محمد باقرنوبخت به نمایندگان مجلس با صراحت گفت در  4ماه منتهی به پایان تیرماه فقط 6 در صد از صادرات نفت خام پیش بینی شده لباس عمل پوشیده است. اگر رای دهندگان امریکایی به رقیب ترامپ رای دهند و او نیز بلافاصله پس از اینکه کارش را شروع کرد تحریم نفت ایران را بردارد و تا آن روز کرونا نیز از کره زمین رخت برکشد و برود وتقاضای نفت افزایش یابد و ایران نیز بتواند با سرعت سهمیه خود ار اوپک را باز پس گیرد شاید صادرات نفت ایران تا اندازه ای بهبود یابد. از سوی دیگر تجارت غیر از نفت ایران نیز در نیمه نخست سال میلادی بسیار تاسف بار است و این در آمار 4 ماه نخست سال شمسی نیز بازتاب داشته است. آمارها ی ارایه شده نشان می دهد صادرات ایران به چین ، ترکیه ، عراق و امارات و اتحادیه اروپا با افت چشمگیری مواجه شده است. به نظر می رسد محقق شدن  صادرات رخ داه سال تازه سپری شده برای امسال رویایی تحقق ناپذیر است. از سوی دیگر درآمد ارزی پیش بینی شده 18 میلیارد دلار از صادرات نفت خام نیزبا احتمال اندکی محقق می شود.

تعطیلی واردات

آن گونه که برخی از فعالان در بخش واردات توضیح می دهند دولت برای توازن و تعادل در درآمد وهزینه ارزی بسیار سخت گیری می کند و همه تمهیدات لازم در فرایند واردات از قبیل ثبت سفارش ، تخصیص ارز و محدودیت های کمی و کالایی را تعرف وتعیین و اجرایی کرده است. این میزان سخت گیری به ویژه اینکه دستور آن از سوی مقامهای بانک مرکزی صادر می شود شاید در ظاهر اتفاق خوبی باشد اما با توجه به اینکه رییس گمرک ایران گفته است، ۸۵ درصد کالاهای وارداتی، نهاده‌های تولید، مواد اولیه تولید، ماشین آلات خط تولید و کالاهای واسطه‌ای تولید بوده و این ترکیب به این معناست که واردات در مسیر رونق تولید صورت گرفته‌ است" باید پرسید تکلیف تولید چیست و آیا یاید منتظر سقوط رشد تولید بیش از پارسال باشیم .

رشد نرخ ارزو تورم

کاهش واردات  وصادرات در سال 1399 که براساس واقعیت های در دسترس یک رخداد حتمی است  چند پیامد اصلی دارد. نخستین پیامد تخصیص ناکافی ارز به واردات این است که عرضه در بخش تولید کاهش یابد و با توجه به اینکه مصرف کل را نمی توان با سرعت کاهش داد به افزایش سطح عمومی  قیمت کالاها وخدمات  یا همان تورم منجر می شود. از سوی دیگر کاهش چشمگیر درآمد ارزی که نشانه های آن آشکار شده است انتظارات تورمی از نرخ ارز دربازار آزاد را بالا می کشد همانطور که در 5 ماه گذشته شاهد آن بوده ایم. به این ترتیب و با صعود چشمگیر نرخ ارز کالاهای دربازار حتی با منشا تولید داخل نیز روند فزاینده در قیمت را در پیش می گیرند و تورم را بازهم بیشتر می کنند.باید فکری کرد.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد سوی دیگر درآمد ارزی صادرات نفت نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۳۹۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۱ اردیبهشت ماه آخرین مهلت رفع تعهد ارزی سال ۱۴۰۱

آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات سال ۱۴۰۱ و پرونده‌های مربوط به پروانه‌های صادراتی سال ۱۴۰۱ اعلام شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم به نقل از سازمان توسعه تجارت، پیرو ابلاغ بند 2 مصوبات نوزدهمین جلسه کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات در خصوص رسیدگی به درخواست ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات سال 1401 در کمیته کارشناسی بازگشت ارز حاصل از صادرات وفق تصمیمات کمیته یاد شده، آخرین مهلت ثبت درخواست در دبیرخانه سازمان توسعه تجارت جهت بررسی درخواستهای ایفای تعهدات ارزی سال 1401 واجدین شرایط "ثبت سفارش تا قبل از پایان دیماه و قبض انبار تا قبل از پایان سال ،1402" تا پایان وقت اداری روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 است و پس از آن هیچ‌گونه درخواستی ترتیب اثر داده نخواهد شد.

شایان ذکر است که ارائه تصویر ثبت سفارش و اصل قبض انبار یا تاییدیه مرجع صدور قبض انبار جهت بررسی درخواست کلیه متقاضیان الزامی است.

نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی وعده صادق 2 بود

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کسب درآمد ارزی شرکت ایپکو از محل صادرات خدمات فنی مهندسی
  • صنعت نوشت‌افزار ایران در بازار جهانی کجا ایستاده است؟
  • ۲ کالای اساسی برنج و روغن مشمول ارز ترجیجی شد
  • دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات: مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های تعهدات ارزی ۱۴۰۱ ا
  • چین صدر جدول نمایشگاه‌ها؛ ۸۵ درصد صادرات ایران برپایه نفت است
  • آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های تعهدات ارزی ۱۴۰۱ اعلام شد
  • ۳۱ اردیبهشت ماه آخرین مهلت رفع تعهد ارزی سال ۱۴۰۱
  • سکوت هشت‌ماهه سیاستگذار ارزی خودرو
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا / واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد