Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سیستان و بلوچستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: اگر روزی کشور بخواهد در زمینه تولید موز خودکفا باشد، باید این اتفاق در سیستان و بلوچستان رقم بخورد، می توانیم به مرحله ای برسیم که نیاز ایران را از موز تامین کنیم که اگر سطح زیر کشت این محصول در شهرستان های چابهار، کنارک و راسک به ۱۴ هزار هکتار برسد، دیگر نیازی نیست با مشکلات ارزی که وجود دارد برای واردات این محصول اقدام کنیم با تحقق این مهم علاوه بر ایجاد اشتغال، نیاز کشور نیز تامین می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیکبخت با بیان این که در جنگ و محاصره اقتصادی قرار داریم، افزود: کشاورزی تنها بخشی است که در سطح ملی تراز بازرگانی و نرخ رشد مثبت دارد و زحمت دیگر حوزه ها را نیز به دوش می کشد، قریب به ۳۲ درصد اشتغال به کشاورزی اختصاص دارد، اما سایر بخش ها تحت تاثیر جنگ اقتصادی دشمن قرار گرفته است.

وی با اشاره به تاثیر کرونا بر تامین غذا در جهان، اذعان کرد: با حمایت دفتر مقام معظم رهبری و دولت شرایط به گونه ای رقم خورده است که در شرایط کرونا مشکل تامین غذا در کشور نداریم.

وی با اشاره به ظرفیت های کشاورزی سیستان و بلوچستان، اضافه کرد: این استان با توجه به سواحل جنوب در موضوع صید و صیادی و آبزی پروری شرایط بی نظیری دارد، در باغبانی نیز شرایط این خطه خاص و در چند محصول در ردیف اول کشور قرار دارد.

وی اظهارکرد: اگر روزی کشور بخواهد در زمینه تولید موز خودکفا باشد، باید این اتفاق در سیستان و بلوچستان رقم بخورد، می توانیم به مرحله ای برسیم که نیاز ایران را از موز تامین کنیم که اگر سطح زیر کشت این محصول در شهرستان های چابهار، کنارک و راسک به ۱۴ هزار هکتار برسد، دیگر نیازی نیست با مشکلات ارزی که وجود دارد برای واردات این محصول اقدام کنیم با تحقق این مهم علاوه بر ایجاد اشتغال، نیاز کشور نیز تامین می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به این که سطح زیر کشت خرما در سیستان و بلوچستان ۵۸ هزار هکتار با تولید ۲۴۵ هزار تن است، افزود: در کشور از نظر سطح زیر کشت و میزان برداشت خرما رتبه اول به این استان اختصاص دارد.

وی سطح زیر کشت چای ترش را 1000هکتار اعلام و اذعان کرد: بالاترین سطح زیر کشت این محصول نیز متعلق به سیستان و بلوچستان است، حنا نیز خاص این خطه و انگور یاقوتی جزو ذخایر ژنتیکی آن است‌.

نیکبخت با بیان این که استان در محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری نیز از شرایط خوبی برخوردار است، گفت: اگر کشور می خواهد در بخش محصولات گرمسیری تولید داشته باشد، آن را باید در سیستان و بلوچستان جست و جو کند، چراکه خاستگاه این تولیدات است.

وی اضافه کرد: علیرغم این که اعلام می شود سیستان و بلوچستان استان خشکی است، اما با بارندگی هایی که رخ می دهد و با استفاده از منابع آبی موجود و خاک و هوای خوب، البته در صورت مدیریت خوب می توان برای توسعه کشاورزی بهره برد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: هیچ نقطه ای جمهوری اسلامی ایران شرایط آب و هوایی چابهار را ندارد، این شهرستان گلخانه ای طبیعی است و نیاز به ایجاد زیرساخت سنگین در آن نیست که برای بهره مندی از آن برنامه هایی در دست اقدام است.

وی گفت: با توجه به ظرفیت استان در بخش گیاهان دارویی، در این زمینه برنامه اساسی در دست اجراست که در قالب الگوی کشت سیستان و بلوچستان پیاده سازی می شود.  

نیکخبت با اشاره به طرح ۴۶ هزار هکتاری سیستان بیان کرد: با توجه به میزان آبی که در اختیار مردم قرار می گیرد نمی توان با کشت گندم به تنهایی کشاورزی پایدار و سطح رفاه مناسبی را برای مردم تعریف کرد، باید به سمتی برویم که مصحولات اقتصادی پر درآمد را با قیمت مناسب به آن ها ارائه دهیم و نهاده ها را نیز تامین کنیم تا وضعیت معیشت تغییر کند.

وی با تاکید بر اهمیت زنجیره ارزش، گفت: موز، حنا، چای ترش و خرما خاص سیستان و بلوچستان است، اما با وجود تولید این محصول به دلیل این که زنجیره آن کامل نیست، متاسفانه ضایعات زیاد بوده و به قیمتی که باید فروخته نمی شود که برای رفع این مشکل از همکاری و سرمایه گذاری مردم و بنگاه های اقتصادی استقبال می شود.

رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان این که کشت های قراردادی و مشارکتی در دستور کار است تا سرمایه گذاران بتوانند برای همکاری در بخش کشاورزی ورود کنند، اضافه کرد: سیاست اول این سازمان توسعه کشت های تقاضا محور قراردادی در منطقه است که در قالب قرارداد حقوقی ترویج پیدا می کند، در همین راستا قرادادی بین کشاورزان با آستان قدس برای فعالیت در۱۵۷هکتار منعقد شد، آن ها آماده انعقاد قرارداد جهت 2000 هکتار کشت مشارکتی و قراردادی هستند.

وی با اشاره به این که اجرای الگوی کشت نیز بسیار مورد توجه بوده و در این راستا برنامه هایی تدوین شده است، ادامه داد: رفع برخی محدودیت ها از پیش روی کشاورزان از دیگر اقدام هاست که در همین راستا برای اولین بار بعد انقلاب محدودیت کشت پنبه در جنوب استان حذف شد، این مهم باعث توسعه کارخانه ریسندگی و بافندگی ایرانشهر می شود و اشتغال جدیدی به همراه خواهد آورد، چراکه آن ها با توجه به نرخ ارز برای واردات نیازمندی هایشان با مشکل مواجه هستند.

نیکبخت گفت: با توجه به شرایطی که در کشور رقم خورده است برای این که خود را با این وضعیت تطبیق دهیم، محدودیت واردات خوراک دام و طیور را از پاکستان و هند برداشتیم و هر تاجری می تواند از طریق بندر چابهار و بازارچه های مرزی برای واردات نهاده های دامی اقدام کند.

نیکبخت با بیان اینکه چای ترش از جمله محصولات خاص سیستان و بلوچستان بشمار می‌رود گفت:‌ هم‌اینک 1000هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به کشت این محصول اختصاص دارد.

وی از چابهار به عنوان گلخانه طبیعی در کشور یاد کرد و ادامه داد: توسعه کشت محصولات گرمسیری و گلخانه ای در این منطقه در اولویت سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: افزایش سطح کشت گیاهان دارویی نظیر گشنیز، کنجد و رازیانه را از جمله برنامه‌های اولویت دار این سازمان در سالجاری عنوان دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: با توجه به تکمیل بودن زنجیره تولید گوشت قرمز در استان  نظیر کشتارگاه‌ها ، بسته بندیها و قرنطینه‌های دامی ،سیستان وبلوچستان می‌توانند بخش قابل توجهی از نیاز کشوربه گوشت قرمز  را تامین کند که تحقق این امر اشتغالزایی حدود ۲۲ هزار نفر را نیز به همراه خواهد داشت.

وی اظهارکرد: با توجه به نیاز سیستان و بلوچستان به گوشت مرغ و تامین تنها ۴۰ درصد نیاز در داخل استان ، هر سرمایه‌گذار می‌توانند در این استان اقدام به راه اندازی واحد پرورش طیور کند که در این زمینه در هفته‌های اخیر ۱۰۰ موافقت اصولی برای راه‌اندازی این واحدها در استان صادر شده است.

نیکبخت خودکفایی در تولید نهال، بذر و نشا را از دیگر برنامه‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های مراکز تحقیقاتی موجود  استان ،تولید ۴۰ هزار اصله نهال کشت بافت موزونهال کشت بافت خرمارقم مجول که رقم تجاری جهانی است در مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی ایرانشهر آغاز شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است این استان بزودی به مرکز تولید نهال کشت بافت در جنوب شرق تبدیل شود.

وی استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری را از راهکارهای مهم برای برون رفت از محدویت منابع آبی عنوان کرد و افزود: در سیستان و بلوچستان هیچ محدودیتی برای راه اندازی سامانه‌های آبیاری نوین وجود ندارد.

نیکبخت افزود: برای راه‌اندازی سامانه‌های نوین آبیاری در سیستان و بلوچستان از شرکت‌های بومی حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جهاد كشاورزي واردات موز سيستان و بلوچستان استانی اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان کشت این محصول برای واردات سطح زیر کشت هزار هکتار راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۳۹۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماما اولین نوازشگر جسم پاک نوزاد است

 
لیلا عرب‌نژاد  بیان کرد: ۱۶ اردیبهشت در ایران و پنج می، در جهان به نام روز ماما ثبت شده است، اهمیت این شغل با تولد انسان شروع می‌شود، همه ما به‌طورقطع با ماما سروکار داشتیم، در بحران جمعیتی حال حاضر کشور که به تعبیر حضرت آقا ابر چالش جمعیتی است، ایران پیش از هر زمانی به ماما نیاز دارد.
 
 وی افزود: اگر بخواهیم بحران جمعیتی را حل کنیم، به طور حتم باید نقش ماما در کشور پررنگ و پررنگ‌تر شود، کمااینکه در حال حاضر هم بیشتر بار ناشی از افزایش جمعیت را ماماها به دوش می‌کشند.
 
رئیس اداره مامایی زاهدان یادآور شد: سیستان و بلوچستان بالاترین موالید کشوری را دارد، طبق آمار ده درصد موالید کشور در این استان پهناور اتفاق می‌افتد و این در حالی است که جمعیت ما نسبت به کل کشور ۳/۵ تا حداکثر ۴ درصد بیشتر نیست؛ اما چندین برابر میانگین کشوری، نرخ رشد جمعیت داریم و این نشان می‌دهد پرکارترین ماماهای کشور در استان سیستان و بلوچستان مشغول خدمت هستند.
 
  وی تصریح کرد: هر ماما یک سفیر برای جوانی جمعیت است که شغل و نقش آن‌ها مقدس است، همان‌طور که با آمدن نام مادر، واژه‌های مقدس شکیبایی، عشق و ایثار در ذهن‌ها تداعی می‌شود، خداوند هم به‌خاطر آفرینش انسان خودش را احسن الخالقین معرفی کرده و به خود آفرین گفته است، یک مادر هم با به‌دنیاآوردن یکی دیگر از مخلوقات برتر خدا تابعی از این احسن الخالقین است.
 
  لیلا عرب‌نژاد در ادامه گفت: ماما در امتداد احسن الخالقین بودن خداوند در به‌دنیاآوردن اشرف مخلوقات کمک می‌کند و نویدبخش یک زندگی تازه است و نقش بسیار حساسی در حوزه بهداشت و درمان دارد.
 
 مقام مسئول در خصوص حوزه مامایی اظهار کرد: ماماها در حوزه‌های مختلف بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش در حال فعالیت هستند که در استان ما باتوجه‌به نرخ بالای جمعیت و هم‌جواری با کشورهای افغانستان و پاکستان که آمار بالای موالید و شاخص‌های بهداشتی پایینی دارند کار ما خیلی سخت‌تر است.
 
 وی تشریح کرد: مادرهای باردار نیازمند مراقبت‌های ویژه و مریض‌های ویژه در استان ما بیشتر از سایر شهرها هستند، بستر فرهنگی ما هم به‌گونه‌ای است که زادوولد زیاد است و مناطق صعب‌العبور و پراکندگی جمعیت داریم و این موارد باعث می‌شود که حوزه‌های مامایی در این استان مسئولیت بسیار سختی را حامل باشند.
 
 رئیس اداره مامایی با اشاره به آمار زیاد مرگ‌ومیر مادران باردار در این استان افزود: علی‌رغم آمار بسیار بالای مرگ‌ومیر سال‌های اخیر در این استان، کاهش ۲۵ درصدی مرگ‌ومیر مادران باردار در سال ۱۴۰۲ خبر از افتخارآمیز بودن حرفه ماماها داده است که حتی با افزایش مادران نیازمند مراقبت‌های ویژه و با افزایش موالیدی که داشتیم توانستیم شاخص را کاهش دهیم و این دست‌مریزاد دارد برای ما و افتخار بزرگی برای جامعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.
 
  وی اذعان کرد: باتوجه‌به سختی کار در سیستان و بلوچستان در حال حاضر تعرفه‌گذاری مامایی به دانشگاه ابلاغ شده و تعرفه‌گذاری مامایی یعنی اینکه خدمات ارزش‌گذاری نسبی شود و متأسفانه در قانون تعرفه‌گذاری، گروه مامایی آن طور که بایدوشاید زحماتشان دیده و ارزش‌گذاری نشده است.
 
 عرب‌نژاد خاطرنشان کرد: برای مادری که در پروسه زایمان قرار می‌گیرد تعرفه‌ای تعریف شده است که دور از واقعیت است و با زحمات ماما هم‌خوانی ندارد، از دولت و سیاست‌گذاران در سطح کلان کشور خواستار هستیم که تعرفه‌گذاری مامایی را واقعی کنند، یعنی به‌گونه‌ای تعرفه انجام زایمان و استرس ماما را در نظر بگیرند و با سایر بخش‌ها مقایسه نکنند؛ زیرا با آمار بالای استان بحث زیر ساخت‌ها موضوع مهمی است.
 
 وی با تأکید بر افزایش و توسعه بلوک‌های زایمانی افزود: باید فضای فیزیکی را افزایش دهیم، یکی از مشکلاتی که در بعضی بیمارستان‌ها داریم این است که با یک‌سوم فضای فیزیکی مورد انتظار در حال ارائه خدمات هستیم و این کار را خیلی سخت‌تر می‌کند و در کیفیت کار اثرگذار است و شایسته گروه مامایی و حتی مردم نیست و خیلی خوب است که این زیر ساخت‌ها توسعه پیدا کند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ماما اولین نوازشگر جسم پاک نوزاد است
  • ۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد
  • صدور پروانه بهره برداری برای ۲ هزار و ۴۳۸ طرح سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • با همه بارش‌ها، ۲۲ استان هنوز دچار خشکسالی است
  • صدور پروانه بهره‌برداری برای بیش از ۲۰۰۰ طرح سرمایه‌گذاری سیستان و بلوچستان
  • سیستان و بلوچستان توانمند در استقرار صنایع نیروگاهی
  • ۴۰ درصد گندمزارهای سیستان و بلوچستان درو شد
  • برداشت ۴۰ درصد گندمزار‌های سیستان و بلوچستان
  • کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور
  • برای ۴ سال آتی مشکلی برای تامین آب سیستان و بلوچستان وجود ندارد