Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-07@20:42:10 GMT

خیز دوباره سعد حریری برای تشکیل دولت جدید لبنان

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۴۰۸۶۰

ساعت 24 - نخستین نشانه‌های دولت جدید لبنان که قرار است رایزنی‌ها برای تشکیل آن قبل از بازگشت امانوئل ماکرون به بیروت در اوایل ماه سپتامبر آتی آغاز شود، نمایان شده و طبق گفته‌ها، سعد حریری برجسته‌ترین نامزدها برای تصدی پست نخست وزیری است.

به گزارش ایسنا، به نقل از العین الاخباریه، نبیه بری،‌ رئیس پارلمان لبنان اعلام کرده است که اساساً از بازگشت سعد حریری به پست نخست وزیری حمایت می‌کند که این مساله حریری را تا به این لحظه تنها نامزد تصدی پست نخست وزیری قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشتر نیز اسامی همچون سفیر نواف سلام و خالد قبانی، وزیر سابق برای تصدی پست نخست وزیری مطرح شده بود، اما توافقی در مورد آنها صورت نگرفت. منابع لبنانی که از رایزنی‌ها مطلع هستند، گفتند که نبیه بری همچنان به انتخاب حریری پایبند است و مسئولیت رایزنی با گروه‌های مختلف را جهت توافق بر سر وی برعهده گرفته است

در حالی که منابع جریان المستقبل که ریاست آن را سعد حریری برعهده دارد، نمی‍‌پذیرند که بازگشت او به نخست وزیری را تایید یا تکذیب کنند، اما منابع پارلمانی صرفاً به این بسنده کردند که شروط مطرح شده توسط حریری برای بازگشت به نخست وزیری را یادآور شوند که این شروط با مخالف جبران باسیل، رئیس جریان ملی آزاد و حزب الله مواجه شده بود .این شروط عبارت از تشکیل دولتی از افراد تکنوکرات مستقل جهت اجرای اصلاحات به صورت کامل به دور از موانع سیاسی است که این موانع به شکست دولت پیشین وی انجامید.

بری در روز چهارشنبه دیدارهای خود با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان را آغاز کرد و با او درخصوص بازگشت حریری به دولت گفتگو نمودبا وجود ادامه اختلافات میان حریری و سمیر جعجع، رئیس حزب القوات اللبنانیه، اما منابع احتمال دادند که رویکرد، تشکیل دولتی به ریاست حریری باشد که متشکل از شخصیت‌هایی باشد که روسای احزاب، آنها را معرفی می‌کنند و حزب الله نیز انعطافی را درخصوص این مساله نشان می‌دهددر همین حال، بی بی سی گزارش داد که برخی منابع خبری گزارش کرده‌اند که نبیه بری و میشل عون بر سعد حریری، نخست وزیر سابق فشار آورده‌اند که دولت جدید را تشکیل دهددر پی انفجار در بندر بیروت، حسان دیاب، نخست وزیر که با وعده اصلاحات در جهت حل مشکلات اقتصادی لبنان به نخست وزیری رسیده بود از این سمت استعفا داد و رئیس جمهور لبنان رایزنی با گروه‌های مختلف برای یافتن جانشین او را به جریان انداختسعد حریری که با توافق گروه‌های مختلف سیاسی دولت را تشکیل داده بود در ماه اکتبر سال گذشته و ادامه تظاهرات اعتراضی از نخست وزیری کناره گرفت. وی گفت اختیارات و امکانات لازم برای پاسخگویی به خواست معترضان و نجات اقتصادی لبنان را ندارد.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: پست نخست وزیری سعد حریری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۰۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوترش: حمله اسرائیل به رفح غیرقابل تحمل خواهد بود

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، گوترش دوشنبه در دیدار با سرجیو ماتارلا رئیس جمهوری ایتالیا در مورد مذاکرات آتش‌بس در غزه گفت: این فرصتی است که نباید آن را از دست داد.

وی همچنین درباره احتمال حمله رژیم صهیونیستی به رفح گفت: حمله زمینی به رفح غیرقابل تحمل خواهد بود زیرا تبعات انسانی ویرانگری خواهد داشت و تاثیرات بی‌ثبات‌کننده‌ای برای منطقه دارد.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس دوشنبه در تماس تلفنی با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر و «سید عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات مصر از موافقت حماس با پیشنهاد دوحه و قاهره درباره آتش‌بس در نوار غزه خبر داد.

«طاهر النونو» از رهبران حماس نیز گفت که با پیشنهادی که شامل برقراری آتش‌بس، بازسازی ویرانه‌ها، بازگشت آوارگان فلسطینی و آزادسازی اسراست، موافقت کردیم.

اندکی پس از موافقت حماس با طرح آتش‌بس، دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دوشنبه شب در بیانیه‌ای تأیید کرد که کابینه جنگ اسرائیل به حمله زمینی به رفح رای مثبت داده است.

براساس گزارش دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی، کابینۀ جنگ این رژیم به اتفاق آرا تصمیم به ادامه عملیات در رفح گرفت تا به ادعای خود «فشار نظامی بر حماس را برای آزادی اسرا و دستیابی به دیگر اهداف جنگ» ادامه دهد.

ساعاتی بعد رژیم صهیونیستی به رفح حمله کرد که بر اثر آن پنج تن از جمله یک کودک شهید شدند.

دیگر خبرها

  • چین و فرانسه تشکیل کشور مستقل فلسطین را خواستار شدند
  • چراغ سبز آمریکا به رژیم صهیونیستی برای عملیات «محدود» در رفح
  • گوترش: حمله اسرائیل به رفح غیرقابل تحمل خواهد بود
  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟
  • افزایش ۹ برابری توزیع عوارض بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان یزد
  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه برای تشکیل کارگروه اشتغالزایی
  • نماینده مجلس: نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
  • شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه از استان تهران جدا نخواهند شد
  • وزیر کشور: ری، دماوند و فیروزکوه به استان‌های تهران شرقی و غربی ملحق نخواهند شد
  • مقاومت لبنان شمال فلسطین اشغالی را به خاموشی فرو برد