Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@00:19:11 GMT

مکانیسم ماشه و آزمون بزرگ شورای امنیت

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۴۳۳۷۱

مکانیسم ماشه و آزمون بزرگ شورای امنیت

تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران مطابق برجام مهرماه به پایان می‌رسد و کشورمان می‌تواند سلاح‌های متعارف مورد نیاز خود را خریداری کند. این امر باعث شده دولت آمریکا از ماه‌ها پیش به دنبال بهانه‌هایی باشد تا بتواند این محدودیت‌ها را همچنان تمدید کند. طرح ادعاهایی در مورد برنامه موشکی جمهوری اسلامی، ارتباط ایران با گروه‌های مقاومت در منطقه و همچنین ربط دادن برخی حملات به نفتکش‌ها و تاسیسات نفتی عربستان از سوی آمریکا به ایران با همین اهداف صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در فضای سیاسی و رسانه‌ای هم دولت آمریکا تلاش‌های زیادی برای همراه کردن دیگر کشورها با خود انجام داد. در این زمینه «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به کشورهای مختلفی سفر کرد تا بتواند با مذاکره با این کشورها محدودیت‌های تسلیحاتی ایران را با این توجیه که جمهوری اسلامی برای امنیت جهانی خطرناک است استمرار دهد.

عملکرد شورای امنیت با دو رای منفی و ۱۱ رای ممتنع نشان داد که همه این تلاش‌ها بی‌ثمر بوده و این منطق جمهوری اسلامی و برجام است که می‌تواند در فضای بین‌المللی همچنان موثر باشد و دولت آمریکا با وجود  همه فضاسازی‌ها و تلاش‌ها، در شورای امنیت تنها ماند. رویکرد شورای امنیت نشان داد که دوران یکجانبه‌گرایی و اینکه همه کشورها با اراده آمریکا همراه شوند به پایان رسیده و رویکرد دولت جمهوری اسلامی در مذاکره و رایزنی با کشورهای دیگر و تلاش برای حفظ برجام موفق بوده است.

برای بررسی شکست آمریکا در شورای امنیت و این‌که این شکست نشان دهنده چه تغییراتی در فضای بین‌المللی است با «حسن بهشتی پور»کارشناس مسائل بین‌الملل گفتگو کرده‌ایم.

شورای امنیت یکپارچه مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا ایستاد

بهشتی پور در تحلیل رویدادهای شورای امنیت گفت: اقداماتی که ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا انجام داده است هیچ کدام توجیه بین‌المللی نداشته و منطبق با قواعد حقوق بین‌الملل و سازوکارهای شناخته شده و پذیرفته شده در عرصه بین‌المللی نیست. بنابراین در نتیجه این رویکرد نتوانسته کشورهای دیگر و حتی همپیمانان آمریکا را هم با خود همسو کند.

وی ادامه داد: با این رویکرد کشورهای دیگر هم سعی کرده‌اند با اقدامات ترامپ مقابله کنند. در واقع کشورها تلاش کردند که مانع یکجانبه‌گرایی آمریکا شوند و عملکرد شورای امنیت هم این واقعیت را عیان‌تر از گذشته نشان داد.البته اینکه با این اقدام، ما از تغییرات عمیق در روابط بین‌الملل صحبت کنیم مقداری زود است اما می‌توانیم این تعبیر را به کار ببریم که اقدام شورای امنیت آغازی بر تغییرات در روابط بین‌الملل است.

با توجه به اقدام شورای امنیت و بدون درنظر گرفتن این نکته که شورای امنیت در ماه‌های آتی چه مسیری را طی خواهد کرد می‌توان گفت که شورای امنیت به صورت یکپارچه مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا ایستاد و مانع تصویب قطعنامه مدنظر این کشور شد و نشان دادن که عرصه بین‌الملل اینگونه نیست که آمریکا هر اراده‌ای کرد بقیه کشورها با اراده آمریکا هماهنگ شوند. دو رای منفی و ۱۱ رای ممتنع پاسخ دنیا به یکجانبه‌گرایی آمریکا بود اگر چین و روسیه هم از حق وتو استفاده نمی‌کردند قطعنامه باز رای نمی‌آورد چرا که در قانون شورا آمده که  حداقل ۹ کشور باید رای مثبت بدهند تا قطعنامه‌ای تصویب شود.

رویکرد سازمان ملل و شورای امنیت در مقابل استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه آزمون بزرگ این نهاد بین‌المللی است

 وی در پاسخ به این سوال که در چه صورتی می‌توانیم شاهد تغییرات در روابط بین‌الملل باشیم هم بیان داشت: اینکه شورای امنیت در ماه‌های آتی چه رویکردی خواهد داشت مهم است. آمریکا درصد است مکانیسم ماشه را فعال کند. اگر شورا در مقابل این تصمیم هم مقاومت کند می‌توانیم از یک تحول مهم در سطح روابط بین‌الملل صحبت کنیم. باید منتظر باشیم و ببینیم که شورای امنیت چه اقدامی در این زمینه انجام می‌دهد. چون مرحله پیچیده‌ای است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: یکی از انتخاب کشورها این است که اصلا برای بررسی اعتراض آمریکا تشکیل جلسه ندهند. آمریکا هم می‌خواهند از مهلت سی روزه شورای امنیت استفاده کند و بدون اینکه مقدمات بازگشت مکانیسم ماشه را فراهم کرده باشد با حداقل  وقت ممکن قطعنامه‌های تحریمی را دوباره برگرداند. در حالی که باید منتظر باشیم تا ببینیم که آیا شورای امنیت و سازمان ملل با این تصمیم آمریکا همسو می‌شوند یا خیر. به نظر من این مرحله آزمون بزرگی برای این نهاد بین‌المللی است.

کرونا نمی‌تواند یکجانبه‌گرایی در روابط بین‌الملل را تقویت کند

بهشتی پور همچنین با اشاره به طرح بحث‌هایی مبنی بر اینکه کرونا چندجانبه‌گرایی در روابط بین‌الملل را تضعیف کرده است گفت: کرونا ضربه محکمی به روابط بین‌الملل زد و کشورها را با یک واقعیت تلخ روبرو کرد؛ واقعیتی که نشان می‌داد کشورها ابتدا باید به فکر منافع ملی خود باشند و سپس به مسائل دیگر کشورها بپردازند. این رفتار از سوی کشورهای زیادی در این دوران مشاهده شد که رویکرد یکجانبه‌گرایی در پیش گرفتند. بنابراین تردیدی در این نکته نیست که یکی از حوزه‌هایی که کرونا آن را دستخوش تغییر کرد حوزه روابط بین‌الملل است.

وی ادامه داد: اما همه این نکات به این معنا نیست که رویکرد یکحانبه‌گرایی در دنیا تقویت خواهد شد. رویکرد چندجانبهگرایی و سازوکارهای جمعی از اهداف‌نامه وستفالی در قرن ۱۷ تا به امروز رشد کرده و با همه افت و خیزها این نهادهای جمعی شکل گرفته‌اند. در حال حاضر حدود چهار قرن است که دنیا با این تجربه مدیریت شده است. این دستاورد بشری با وجود همه افت و خیزها و مشکلات عقب گرد نداشته است. بنابراین نمی‌توانیم این تحلیل را ارائه دهیم که کرونا باعث خواهد شد بشر از این دستاورد خود دست بکشد.

برچسب‌ها سازمان ملل متحد شورای امنیت سازمان ملل اختصاصی ایرنا ایالات متحده آمریکا محمد جواد ظریف

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان ملل متحد شورای امنیت سازمان ملل اختصاصی ایرنا ایالات متحده آمریکا محمد جواد ظریف سازمان ملل متحد شورای امنیت سازمان ملل اختصاصی ایرنا ایالات متحده آمریکا محمد جواد ظریف یکجانبه گرایی آمریکا روابط بین الملل شورای امنیت جمهوری اسلامی مکانیسم ماشه سازمان ملل بین المللی آمریکا هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۳۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر بتوانیم ظرفیت‌های موجود در خلیج فارس را به عنوان بخشی از گردنبند مروارید در جاده ابریشم شکوفا کنیم؛ روابط تجاری ما و سریلانکا افزایش پیدا خواهد کرد.

 گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، نرگس عبدلی- آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان پنجم اردیبهشت، پس از سفر رسمی ۲ روزه به سه شهر اسلام‌آباد، لاهور و کراچی پاکستان، به دعوت رسمی همتای خود و همچنین به منظور حضور در مراسم افتتاح ابرپروژه چند منظوره سد و نیروگاه اومااویا، صبح چهارشنبه وارد سریلانکا شد و مورد استقبال نخست وزیر این کشور قرار گرفت. سفر آیت‌الله رئیسی به سریلانکا، ۱۶ سال پس از آخرین سفر یک رئیس‌جمهور ایران به سریلانکا انجام شد.

 سید محمدعلی رئیس الساداتی، کارشناس مسائل بین الملل، در رابطه با این سفر در گفتگویی با خبرنگار دانشجو گفت:سابقا رابطه تجاری بین ایران و سریلانکا در حوزه فروش نفت برقرار بود. پالایشگاه‌هایی در سریلانکا وجود داشت که خوراک آن‌ها نفت ایران بود و همانطور که مستحضر هستید اساساً پالایشگاه‌ها، ماشین آلات، دستگاه‌ها و سازمان تقطیر در پالایشگاه‌ها بر اساس ماده اولیه (نفت) شکل می‌گیرد. ولی متاسفانه به دلیل اینکه طی سال‌های اخیر از فروش نفت خام به سریلانکا غفلت شد؛ کم کم عربستان در این حوزه جایگزین ایران شد. اما با توجه به مشکلاتی که اسلام‌گرایی افراطی و وهابیت در سریلانکا به وجود آورد رفته رفته چهره عربستان در سریلانکا مخدوش شد.

 اما موضع گیری‌های ایران در برابر اسلام افراطی همچنین حمایت از حکومت مرکزی سریلانکا در برابر گروه بودایی افراطی ببر‌های تامیل در داخل سریلانکا، باعث شد روابط خوبی در دوره‌های قبلی بین دولت جمهوری اسلامی و دولت سریلانکا شکل بگیرد.

 علاوه بر این اگر ما بتوانیم ظرفیت‌های موجود در خلیج فارس را به عنوان بخشی از پازل گردنبند مروارید و بخشی از پازل جاده ابریشم شکوفا کنیم، قطعاً روابط اقتصادی ما و سریلانکا افزایش پیدا خواهد کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  • روابط ایران با سایر کشورها بر اساس راهبرد برد-برد است
  • کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟
  • غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم
  • مدودف: توقیف دارایی های روسیه در آمریکا بی پاسخ نمی ماند
  • به اندازه یک استخر هم از اقیانوس فرصت‌ها در آفریقا استفاده نکرده‌ایم
  • تلنگری به طرفداران گفتمان سازش
  • کدام کشورها تیک‌تاک را ممنوع کرده‌اند؟