Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: از کنش امام‌حسین(ع) گرفته تا ستمی که بر بازماندگان حادثه کربلا رفته، در اثر محتشم کاشانی با مواجهه عاطفی همراه است و دیده شدن این مواجهه توسط مخاطب شیعی باعث ماندگاری اثر می‌شود.

دکتر ابوالقاسم قوام در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تاریخچه ترکیب‌بند مشهور محتشم کاشانی اظهار کرد: در دوره صفویه تشیع به مذهب رسمی تبدیل می‌شود و به تبع این رسمیت پیدا کردن مذهب شیعه در عصر صفوی و ارادتی که پادشاهان این دوره به مذهب تشیع پیدا می‌کنند سنت سرودن شعر مذهبی در دربار صفوی و حمایت از شاعرانی که شعر مذهبی می‌سرایند تقویت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در آن زمان پادشاهان صفوی به شعرهای مدحی که برایشان سروده می‌شد اعتقادی نداشتند و اگر با سروده مدح شاعری روبه‌رو می‌شدند، شاعران ستایشگر بر خلاف دوره‌های قبل که مورد حمایت قدرت قرار می‌گرفتند در این دوره مورد بی‌مهری قرار می‌گرفتند.

عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه در دوره صفوی به شاعران مدح‌گو و ستایشگر پادشاهان توجهی نمی‌شد، شعرا به سرودن شعر مذهبی روی آوردند. در راستای سیاست کلی که در مرکز قدرت صفوی از آن حمایت به عمل می‌آمد شاعران زیادی به سرودن اشعار مذهبی و منظومه‌های فراوانی در مورد حیات پیامبر(ص)، حضرت علی(ع) و مسئله کربلا پرداختند که ترکیب بند مشهور محتشم کاشانی یکی از این موارد است.

قوام ادامه داد: وجود یک زمینه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در آن زمان و ارادت خود شاعران به اهل‌بیت(ع) باعث شد ترکیب‌بند محتشم کاشانی به عنوان شاهکار ادبی به وجود آید. در حقیقت می‌توان گفت در حوزه شعر دینی در ارتباط با واقعه کربلا، ذکر مصیبت امام‌حسین(ع) و یارانشان در حادثه عاشورا سروده محتشم کاشانی اثری منحصر به فرد است.

وی بیان کرد: در راستای سیاست‌های کلی رایج در عصر صفوی و زمینه‌های تقویت شده شعر دینی و مذهبی به خصوص پرداختن به حادثه کربلا سروده محتشم کاشانی اثری سرآمد است و مواجهه عاطفی این ترکیب‌بند با داستان کربلا سوز و گداز آن را به میزان زیادی، افزایش داده است.

عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص سطح ادبی شعر محتشم کاشانی تشریح کرد: ترکیب‌بند محتشم از نظر سطح ادبی شعری بلند و به لحاظ تعداد بندها، تعداد ابیات، حفظ قدرت، قوت شعر و توان شاعر در سرودن اثر بلند در نوع خود بسیار قابل توجه است.

قوام اضافه کرد: تاثیرگذاری، قدرت عاطفی، قدرت و قوت بیان در سراسر اثر محتشم ناشی از ارادتی است که شاعر به اصل داستان حادثه کربلا داشته است، البته زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و حاکمیتی در کنار این ارادت شخصی شاعر، قدرت شاعری و تاثیرپذیری عاطفی وی از از این حادثه چنین اثر بلندی به وجود آورده است.

وی  تصریح کرد: در باب حادثه عاشورا شعرهای زیادی سروده شده است که ترکیب‌بند محتشم کاشانی از نظر بلندا و عظمت شعری نسبت به سروده‌های قبل و بعد فاصله‌ای زیاد و معنادار با دیگر آثار دارد و اینکه نسبت به آن‌ها اثری برجسته‌تر و شاخص‌تر محسوب می‌شود.

عضو هیأت علمی گروه ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص راز ماندگار اثر محتشم کاشانی خاطرنشان کرد: واقعه کربلا برای مخاطبان فارسی و شیعی، پیوند و ارتباطی عاطفی دارد به این معنی که حادثه کربلا با داستان ذکر مصیبت‌ها و مظلومیت‌ها در کنار شجاعت، رشادت و از خود گذشتگی بی‌نظیر تاریخی حزن‌انگیز است؛ اما این فداکاری‌ها و افتخارآفرینی‌ها از سوی عاملان حادثه کربلا و نگاه مخاطب شیعی باعث پیوند عاطفی شیعیان به این حادثه شده است.  

قوام ابراز عقیده کرد: باورم بر این است که در تمام زمینه‌های اثر محتشم کاشانی از کنش امام‌حسین(ع) و یارانشان در این حادثه گرفته تا ستمی که بر بازماندگان حادثه کربلا رفته است، مواجهه عاطفی تبلور یافته و مخاطب شیعی این مواجهه عاطفی را می‌بیند و می‌شنود و همین موضوع است که باعث ماندگاری اثری می‌شود.

عضو هیأت علمی گروه ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: اثر محتشم از تمام مولفه‌های شعر از جمله قدرت، ظرافت و زیبایی قدرت بیان، قوت ادبی، حضور احساس و آنچه هنر را تاثیرگذار می‌کند، برخوردار است؛ به این معنی که شاعر و سراینده اثر نسبت به آنچه می‌سراید بی‌تفاوت نبوده و سروده‌هایش تنها نشان دادن هنر شاعری‌اش نیست.

قوام اضافه کرد: مواجهه عاطفی با حادثه‌ای و تاثیرپذیری از آن باعث به وجود آمدن نوسانات عاطفی در محتشم کاشانی می‌شود و او را وا می‌دارد که چنین هنرمندانه به حادثه عاشورا و شهادت امام‌حسین(ع) و یارانشان نگاه کرده و از آن سخن بگوید.  

وی گفت: فردی که بتواند عاشقانه به موضوعی نگاه کرده و عاشقانه آن را بیان کند باعث می‌شود که مخاطب شیعی و غیرشیعی اثر، حس اصلی شعر را درک کرده و آن را دریابد. داشتن تکنیک‌های هنری در شعر به همراه نگرشی عاطفی و احساسی باعث شده است که ترکیب‌بند محتشم کاشانی علاوه بر تاثیرگذاری زیاد ماندگاری بالایی نیز داشته باشد.

شعر محتشم کاشانی از حوزه پسند مخاطب شیعی فراتر رفته است

این استاد دانشگاه افزود: فارغ از زبان محتشم در سرودن این شعر که برخاسته از تاثیرپذیری محتشم کاشانی از حادثه کربلا است، شعر «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» تنها محصور در حادثه کربلا نیست؛ بلکه مواجهه جمعی از انسان‌ها در مقابله حق و باطل را نیز بیان می‌کند. همین امر باعث می‌شود که این اثر از پسند مخاطب شیعی فراتر رفته و مخاطب شیعی دیگر تنها مخاطب آن نیست.

قوام خاطرنشان کرد: شعر محتشم کاشانی به عنوان یک اثر هنری مواردی را در خود دارد مانند بحث حق و باطل که می‌تواند از حوزه پسند مخاطب مسلمان نیز فراتر رود و خاصیت هنر می‌تواند این باشد که امکانات موجود در زمینه‌های هنری به ویژه سرودن شعر به گونه‌ای استفاده شود که محصول هنری آن تنها مخاطب زمان خودش نباشد و در صورت گذر زمان مخاطب به این نتیجه نرسد که اثر تازگی خود را از دست داده و یا به عبارتی با مرگ مخاطبان خاص، اثر نیز از بین برود. 

وی ابراز عقیده کرد: اثر ماندگار باید این ویژگی را داشته باشد که از جنس، قشر، مذهب و آیین زمان خاص خود فراتر باشد، با اینکه حادثه کربلا حادثه‌ای واحد است؛ اما نگاه کردن به دل حادثه، چگونگی این نگاه و نوع مطرح کردن آن به ماندگاری اثر می‌افزاید و برتری‌ شعر محتشم کاشانی نسبت به آثار قبل و بعد خود به این دلایل اتفاق افتاده است. 

عضو هیأت علمی گروه ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص شعرهای ماندگار دیگری از حادثه کربلا تصریح کرد: حادثه کربلا در دوره‌های زیادی مورد توجه شاعران قرار گرفته است، حتی در دوره‌هایی قبل‌تر از شعر محتشم کاشانی نیز حادثه کربلا مورد توجه بوده و شاعران زیادی به حادثه کربلا پرداخته‌اند. برای مثال از فاصله عصر صفوی تا پایان حکومت پهلوی و از شروع انقلاب در حوزه شعرهای انقلابی شاعران بی‌شماری به حادثه کربلا پرداخته و شعرهای بسیاری سروده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری محتشم کاشانی كربلا امام حسين ع شيعه باز این چه شورش است که در خلق عالم است شعر دینی عاشورا قیام عاشورا اهل بیت ع جهان تشیع دانشگاه فردوسی مشهد شعر محتشم کاشانی محتشم کاشانی ترکیب بند محتشم عضو هیأت علمی مواجهه عاطفی حادثه کربلا امام حسین ع اثر محتشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۳۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیت مرحوم آیت الله کاشانی بیانیه صادر کرد +جزئیات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بیت مرحوم آیت الله امامی کاشانی در بیانیه‌ای از رهبر معظم انقلاب، علما، محافل علمی، مسئولان و عموم مردم به دلیل حضور در برنامه‌های تدفین و ترحیم وی و همراهی با بازماندگان قدردانی کرد.

بنابر روایت مهر، متن بیانیه بدین شرح است؛

بسم الله الرحمن الرحیم
ان الذین آمنوا و عملوا الصالحا سیجعل لهم الرحمن ودا
همانا آنانکه به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خدای رحمان آنها را خلق محبوب می‌گرداند.

در واپسین روزهای اسفند ماه سال ۱۴۰۲، درگذشت عالم پرهیزکار و دلداده حضرت ابا صالح المهدی عج، مرحوم آیت الله محمد امامی کاشانی رحمه الله علیه رحمه واسعه قلوب ما و بسیاری از ملت شریف را جریحه‌دار نمود.

برای آنانکه با سیره ایشان و خدمات آن مرحوم آشنایی داشتند فقدان ایشان خسارت سنگینی بود که جبران آن دشوار است لکن خاضع هستیم در برابر مشیت و اراده الهی.

آن مرحوم تا پایان حیات طیبه خود دغدغه تعلیم و تربیت نسل جوان و نشر معارف دینی و نیز خدمت به ناتوانان ایشان با محب وافری که به اهل بیت صلوات الله علیم اجمعین و عشق زاید الوصفی به حضرت ولیعصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداء داشتند تا آخرین دقایق حیات پر برکتشان در پی تبیین و تکمیل تالیفات گرانبهایشان در این زمینه بودند.

اگرچه زبان قاصر است لکن بر خود وظیفه دانستیم که مراحم و الطاف رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی و بیت حضرت امام خمینی رحمه الله علیه، و بیوت حضرات مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم، علما و اساتید حوزه‌های علمیه، روسای محترم سه‌گانه و مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای محترم شورای نگهبان و مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی، نمایندگان محترم ولی فقیه در استان‌ها و ائمه جمعه شهرها، هیئت محترم وزیران و مقامات کشوری و لشکری، اساتید محترم دانشگاه‌ها، مقامات و کارکنان ارگان‌ها و نهادها، اصحاب رسانه، روحانیون و ائمه جماعات مساجد، هیئات مذهبی، اتحادیه و اصناف، همه زنان و مردان بزرگوار و شریف که بر ما منت نهادند، قدم رنجه فرمودند و با شرکت در هر یک از مراسم با شکوه وداع، تشییع، تدفین، ترحیم و چهلم آن عزیز راحل در تهران، مشهد مقدس، کاشان و سایر شهرها و یا با ارسال پیام از طریق رسانه‌های عمومی و فضای مجازی، ما را تسلی بخشیدند و همه آنانکه با فاتحه خود بوستان پژمرده خاندان ما را رونق تازه بخشیدند و از همه کسانی که در این روزهای غم‌آلود، ما را یاری کردند، قدردانی و سپاسگزاری داشته باشیم. در خاتمه از درگاه خداوند سبحان بهترین اجر و پاداش را برای همه مومنین و مومنات و برای آن عالم ربانی، علو درجات در اعلی علیین را مسئلت داریم. ان‌شاءالله ایران عزیز و مردم کشورمان در امنیت و سلامت بوده و تحت رهبری مقام عظمای ولایت به پیشرفت‌های درخشان که آرزوی آن فقید سعید بود، دست یابند.

والسلام علی عبادالله الصالحین
بیت مرحوم آیت الله امامی کاشانی رضوان الله تعالی علیه

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898796

دیگر خبرها

  • مصرف ماهانه ۸۵ هزارتن تخم مرغ در کشور
  • مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک
  • (ویدیو) واکنش دستیار رئیس جمهور به رفتار‌های تند در مواجهه با بی‌حجابی
  • وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی
  • هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند
  • صد و نهمین سالگرد واقعه نسل‌کشی ارامنه (عکس)
  • تولید ماهانه تخم مرغ به ۱۱۲ هزارتن رسید
  • افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه
  • بیت مرحوم آیت‌الله کاشانی بیانیه صادر کرد
  • بیت مرحوم آیت الله کاشانی بیانیه صادر کرد +جزئیات