Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد: قرار است نقدینگی حاصل از مالیات بر خانه های خالی به سمت بورس سرازیر شود. اما با توجه به آن که رشد بورس تنها از لحاظ شاخص صوری است نمی توانیم تاثیر آن را بر مسکن، اشتغال و… مشاهده کنیم. به گزارش پول نیوز، تصویب قانون مالیات برخانه های خالی در روز گذشته باعث شد که اثرات این قانون را برسایر بازارها بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا، گفت وگویی با یوسف کاووسی کارشناس ارشد بانکی داشته ایم که به شرح ذیل است.

تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی را چگونه بررسی می کنید؟
شاهد هستیم که قانون مالیات بر خانه های خالی یا تشدید آن در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.
در اواخر مجلس قبل، قانون مالیات بر خانه های خالی تصویب شد و منتظر دستورالعمل‌ بود. شناسایی خانه های خالی برعهده سامانه املاک و مستقلات است و وزارت راه و شهرسازی موظف به تهیه سامانه بود.

قرار مجلس جدید طبق شعارهای انتخاباتی که داشتند مجلس انقلابی، روش های انقلابی، تصمیمات انقلابی است تا موتور دولت را به حرکت درآورند. حالا این به حرکت در آوردن موتور دولت و هول دادن این دولت به چه قیمتی است؟!
رهبر انقلاب در دیداری که با نمایندگان مجلس داشتند، بیان کردند: از ابعاد کارشناسی طرح ها را بررسی کنید و ترجیحا هم لایحه از طرف دولت باشد و مجلس آن را چکش کاری کند یا این که از مراکز پژوهشی مثل مرکز پژوهش های مجلس استفاده بیشتری کنند.
به نظر شما در حال حاضر این طرح بر طبق روال و فرمایشات رهبری پیش می رود؟
بیش از دو ماه از تشکیل مجلس گذشته است و یک ماه است که کمیسیون های تخصصی هنوز به طور کامل هم شکل نگرفته اند. با این حال بیش از ده مورد طرح های دو فوریتی در مجلس مطرح شده است. یک فوریتی، دو فوریتی تمام این ها قواعد، قانون و شرح وظایف دارد الزاماتش باید معلوم باشد مگر می شود همین طوری اسم یک طرحی را یک فوریتی، دو فوریتی سه فوریتی بگذارید و در صحن علنی مجلس بیاورید و مصوب بگیرند بدون اینکه نظرات کارشناسی را در آن لحاظ کنند. از جمله موارد ذکر شده همین قانون مالیات برخانه های خالی است.
اثرات این قانون در سایر بازارها چیست؟
اولین اثری که دارد نشان دهنده این است که ثبات در قانون گذاری در کشور وجود ندارد. زیرا در مجلس قبلی انبوه سازان را تشویق به ساخت مسکن های بیشتر می کردند.
امروز ما می آییم با این حرکت خطی بر تمام قوانین قبلی می کشیم. آیا کسانی که این طرح را تصویب کردند تمام قوانین بعد از انقلاب در مورد مسکن را بررسی کردند که چه قوانینی مصوب شده بوده است؟
این قانون ها در دستگاه های مختلف قابلیت اجرایی داشته و بسیاری از قراردادها بر اساس این قانون ها نوشته شده است و امروز که ما فی البداهه می آییم این کار را انجام می دهیم و می گوییم ظرف ۱۰ روز یا حداکثر دو ماه آیین نامه هایش اجرا شود ، مالیاتش از سال ۹۵ محاسبه شود. مگر قانون عطف به ما فی السبق می شود؟!
نقدینگی حاصل از مالیات خانه های خالی به کدام سمت می رود؟
قرار است نقدینگی حاصل از مالیات بر خانه های خالی به سمت بورس سرازیر شود. اما با توجه به آن که رشد بورس تنها از لحاظ شاخص صوری است نمی توانیم تاثیر آن را بر مسکن، اشتغال و… مشاهده کنیم.
هدف کارشناسان از این طرح چه بود؟
هدف کارشناسان از این طرح عرضه دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خالی به بازار است و اعتقاد دارند با عرضه واحدهای خالی قیمت مسکن کاهش پیدا می کند که این امر خیالی باطل است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: خانه های خالی قانون مالیات تصویب مجلس مالیات بر خانه های خالی خانه های خالی قانون مالیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۳۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰۰۰میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی تزریق شد

مدیرعامل شرکت توانیر از تزریق دوباره ۵۰۰۰میلیارد ریال به بورس انرژی خبر داد و گفت: براساس قولی که داده شده بود ۵ هزار میلیارد ریال در روز اول اردیبهشت به بورس انرژی تزریق شده بود و اکنون در هفته دوم اردیبهشت نیز ۵۰۰۰ میلیارد ریال دوم نیز تزریق شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر تزریق نقدینگی به بورس انرژی را  یکی از گام های تعریف شده برای توقف موتور بدهی در صنعت برق دانست و گفت : پیش بینی می شود با تزریق این مبلغ و اعتبار باقی مانده در حساب های وکالتی شرکت های توزیع در هفته گذشته، شاهد افزایش حجم معاملات در بورس انرژی برای هفته آتی باشیم.

وی افزود: در هفته گذشته ارزش معاملات برق در بورس انرژی به 121 میلیارد تومان رسید.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: در همین راستا 32 شرکت توزیع برق مورد نیاز خود را از بورس خریداری کردند.

وی ادامه داد: همچنین در هفته گذشته سهم نیروگاه های خصوصی از برق عرصه شده در بورس انرژی 46 درصد و سهم نیروگاه های دولتی 54 درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به عزم وزارت نیرو و شرکت توانیر از اجرای این طرح گفت: بر اساس رویه جدید مالی صنعت برق کشور، تمامی مبالغ واریزی به حساب مدیریت منابع صنعت برق به صورت منظم و به حساب شرکت‌های توزیع و همچنین حساب خرید برق شرکتهای توزیع واریز خواهد شد و خوشبختانه شاهد رونق و افزایش حجم معاملات در بورس انرژی هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فلاحت پیشه: نه‌تنها از منابع فروش نفت نفعی برای مردم حاصل نشد؛ بلکه دولت دست در جیب مردم کرده است
  • شروط مجلس برای معافیت مالیات بر سرمایه در انتقال املاک
  • مالیات بر سوداگری برای کند کردن تیغ سوداگران است/گام بلند مجلس برای هزینه دار کردن فعالیت های سوداگرانه و دلالی
  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد را شامل می‌شود
  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی ایرادات طرح مالیات بر سوداگری
  • لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت
  • مجلس در این هفته| ساماندهی اجاره و اصلاح مالیات بر سوداگری
  • ۵۰۰۰میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی تزریق شد