Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-02@00:28:18 GMT

ویژگی‌های وکیل خوب و خبره پایه یک دادگستری چیست

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۴۴۳۷۲

حتما بارها شنیده باشید که فلان وکیل خوب است و از پس هر پرونده‌ای بر می‌آید. به نظر شما این موضوع چقدر به واقعیت نزدیک است!؟ اصلا همچین شخصی وجود دارد که بتواند تمام پرونده‌های خود را با موفقیت پشت سر بگذارد؟ اصلا چنین چیزی ممکن است؟ شاید منظور شما از وکیل خوب، وکلای مشهور باشند، حال سوال اینجاست که این شهرت برای بعضی از وکلا به دلیل موفقیت آنها در پرونده‌هایشان بوده یا به دلیل وکالت در پرونده‌های افراد مشهور ایجاد شده است؟

برای بررسی بهتر این موضوع باید ابتدا به تعریف جامع و مانعی از وکیل خوب برسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وکیل خوب باید چه ویژگی‌های داشته باشد؟

مشاوره حقوقی دقیق از مهمترین صفات و ویژگی‌های یک وکیل خوب و خبره است، همچنین صداقت و امانتداری از صفات بارز وی است. به این دلیل که موکل در خصوصی ترین موضوعات زندگی خویش، وکیل را محرم اسرار خود می‌داند و به همین سبب وکیل دادگستری باید امانتدار اسرار موکل خود باشد و باید در کمال صداقت با موکل خود برخورد کند.

از دیگر ویژگی‌های وکیل، تسلط وی بر قوانین موضوعه است. بدین ترتیب که وکیل باید با تمام قوانین آشنایی داشته باشد البته نمی‌توان انتظار داشت که وکیل بر تمامی قوانین تسلط داشته باشد، چرا که امروزه شغل وکالت و رشته حقوق نیز تخصص‌های گوناگونی دارد و هر دانشجوی حقوق با توجه به علاقه خود می‌تواند در یکی از گرایش‌های حقوق به ادامه تحصیل بپردازد، بنابراین در شغل وکالت نیز تخصص گرایی به مثابه یک امر ضروری قلمداد می‌شود. پس نمی‌توان انتظار داشت که یک وکیل دادگستری هم بتواند در تمامی موضوعات به شما کمک کند و باید برای هر پرونده به وکیل دارای تخصص در همان حوزه مراجعه کرد.

همانطور که ذکر شد صداقت، امانتداری و آشنایی با قوانین از ویژگی‌های یک وکیل خوب است؛ حال سوال اینجاست که همین ویژگی‌ها کفایت می‌کند؟ در پاسخ به این سوال باید توجه داشت که تمام این ویژگی‌ها بدون داشتن تجربه، ناقص به نظر می‌رسند، تجربه در هر حرفه‌ای رابطه زیادی با نتیجه کار دارد در وکالت نیز تجربه در پرونده‌های پیچیده بسیار ضروری است پس نمی‌توان انتظار داشت که پرونده‌هایی نظیر قتل و کلاهبرداری که با جان و آبروی افراد سر و کار دارد را به وکلایی که تجربه چندانی در حرفه وکالت ندارند، سپرد.

یک وکیل خوب باید بتواند از تمامی فرصت‌ها و ادله به نفع موکل خود استفاده کند، به گونه‌ای که حتی در پرونده‌هایی که احتمال موفقیت در آنها بسیار ناچیز است، نا امید نبوده و تمام تلاش خود را برای رساندن موکل به حق خود انجام دهد.

همانطور که می‌دانیم وکیل یکی از بال‌های فرشته عدالت است و باید برای تحقق عدالت در جامعه تلاش کند در نتیجه می‌بایست به بر حق بودن خود و موکلش ایمان داشته باشد تا بتواند نهایت تلاش خود را برای برپایی عدالت انجام دهد. در واقع کار وکیل نشان دادن راه درست برای قضات است.

با توجه به تمام این ویژگی‌ها که برشمردیم پیدا کردن یک وکیل خوب به خصوص وکیل خوب در تهران نیازمند تحقیق و تجسس فراوانی است، زیرا همانطور که ذکر کردیم مشهور بودن یک وکیل تنها به دلیل تخصص و تجربه‌ی بالای وی نیست و رابطه بسیار زیادی با پرونده‌هایی که وکیل بر عهده می‌گیرد، دارد و وکالت برای یک شخص مشهور دلیلی محکم برای اثبات توانایی یک وکیل دادگستری نیست، چرا که بسیاری از این نوع قبول دعاوی توسط وکلای دادگستری به واسطه آشنایی و ارتباط به دست می‌آید.

علاوه بر این در خصوص انتخاب وکیل با توصیه آشنایان و اقوام هم باید این نکته را در نظر داشت که موفقیت یک وکیل در پرونده‌ای به خصوص، نشان از تمام خصوصیاتی که ذکر کردیم نیست بلکه باید سادگی آن پرونده یا تخصص آن وکیل در حوزه‌ای خاص را در نظر داشت.

حال سوالی که ذهن را درگیر می‌کند این است که راه چاره چیست؟ و وکیل خوب را از کجا پیدا کنیم؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید در نظر داشت که برای یافتن تمامی آن خصلت‌هایی که اشاره کردیم باید به دنبال رزومه وکلا باشیم، یعنی بدانیم که شخصی که وکالت ما را بر عهده می‌گیرد اولاً تخصص لازم را برای بر عهده گرفتن پرونده ما دارد یا خیر و ثانیاً موفقیت وی در پرونده‌هایش چگونه بوده است.

بدین منظور بهتر است به مراکزی مراجعه کنیم که این اطلاعات را در اختیار ما قرار دهند و بتوانیم به آنها اعتماد کنیم. موسسه حقوقی داتیکان با ارائه خدماتی از قبیل مشاوره حقوقی حضوری، مشاوره حقوقی تلفنی، مشاوره حقوقی آنلاین، جستجوی وکیل، بانک اسناد و خدمات مهاجرتی این امکان را فراهم کرده است تا بتوانید به سرعت و سهولت از خدمات حقوقی بهره‌مند شوید.

حال چرا داتیکان، آیا نمی‌توان از کمک سایر موسسات حقوقی برای پیدا کردن وکیل آنلاین خوب در تهران یا سایر شهرستان‌ها استفاده کرد؟ جواب این پرسش بسیار واضح است. همانگونه که ذکر شد وکیل خوب باید چندین پارامتر را داشته باشد تا بتواند شما را به حقتان برساند. متاسفانه اغلب موسسات از وکلا بهره‌کشی می‌کنند و کمتر وکیلی پیدا می‌شود که با داشتن تجربه و تخصص کافی در این موسسات مشغول به کار شود و بیشتر از وکلای جوان و کارآموزان وکالت استفاده می‌شود. حال آن‌که موسسه حقوقی داتیکان تا کنون بیشتر به امور غیر انتفاعی توجه داشته است تا کسب در آمد و هیچگاه هدف خود یعنی آگاهی بخشی حقوقی و گام برداشتن در عرصه عدالت را فدای کسب سود نکرده و نخواهد کرد. علاوه بر این، داتیکان از ابتدای شکل‌گیری با ایجاد دپارتمان‌های مختلف، اقدام در تخصص گرایی جدی نمود به طوری که پذیرش دعاوی پس از موافقت شورای علمی است که اعضای آن غالباً از اساتید دانشگاه و وکلای باتجربه هستند و هیچ وکیلی حق عضویت در بیشتر از یک دپارتمان را ندارد. گروه حقوقی داتیکان، این تضمین را به اشخاص می‌دهد که در کنار سرعت در پاسخ به مشاوره‌ حقوقی، قبول پرونده و تنظیم لایحه، قرارداد و شکوائیه، بهترین و متخصص‌ترین وکلا را برای پرونده‌های شما انتخاب کند.

نویسنده: محمد صادق غدیر

منبع: موسسه توسعه خدمات حقوقی داتیکان

منبع: الف

کلیدواژه: مشاوره حقوقی یک وکیل خوب ویژگی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۴۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از تضییع حقوق شهرداری تهران در پرونده ۷۷ میلیاردی

شهردار منطقه ۸ تهران از جلوگیری از تضییع حقوق شهرداری در پرونده‌‌ حقوقی منطقه به ارزش ۷۷ میلیارد تومان خبر داد. - اخبار اجتماعی -

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌  فاطمه تنهایی شهردار منطقه 8 با بیان اینکه با پیگیری اداره حقوقی منطقه در پرونده ملکی که در مرحله بدوی با حکم دادگاه در سال 1398 محکوم به پرداخت بهای تصرف گذر به متراژ 516/79 مترمربع در خیابان شهید حسن‌تکه در ناحیه 3 منطقه شده بود، اظهار کرد: دادنامه صادره در مرحله تجدیدنظر نقض ‌و از تضییع حقوق بیت‌المال و هدررفت بیش از 77 میلیاردتومان از بودجه شهرداری پیشگیری شد.

وی افزود: مالک ملک مذکور  با این ادعا که مساحت باقیمانده به میزان 516/79 مترمربع به صورت گذر در تصرف شهرداری بوده و باید مابه‌‌عوض آن توسط شهرداری به وی پرداخت شود، اقدام به اقامه دعوی کرده بود.

شهردار منطقه 8 تصریح کرد: در این راستا اداره حقوقی منطقه با همکاری حوزه‌های تخصصی دیگر همچون املاک و شهرسازی، اقدام به اثبات این مطلب کرد که گذر مذکور حاصل تقسیم خودسرانه و بی‌ضابطه ملک توسط مالک اولیه در دهه 50 و برای سهولت فروش بوده و مطابق ماده 101 قانون شهرداری‌ها، گذر ناشی از آن به رایگان متعلق به شهرداری است.

همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن‌های مترو

به گفته تنهایی شهردار منطقه 8 شهر تهران، مدیریت شهری منطقه موفق به نقض رأی محکومیت در مرحله تجدیدنظر شده و دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم به بی‌حقی خواهان صادر و شهرداری در این دادگاه از تضییع حقوق خود جلوگیری کرد.

این اقدام مدیریت شهری منطقه، تلاش برای احقاق حقوق بیت‌المال و بازگشت 77 میلیارد تومان سرمایه به شهرداری را به دنبال داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی ۵۳ فقره پرونده در دیدار مردمی دادگستری مازندران
  • نکات حقوقی و قوانین مربوط به دیه
  • جرم معلم بلاگرها چیست؟ + فیلم
  • امکان آزادی مشروط بابک زنجانی با تایید رییس قوه قضاییه
  • جلوگیری از تضییع حقوق شهرداری تهران در پرونده ۷۷ میلیاردی
  • دیدار وزیر دادگستری با رییس کانون فدرال سردفتران روسیه
  • آزادی مشروط در انتظار بابک زنجانی؟
  • دادگاه بین‌المللی دادگستری در خصوص پرونده نسل‌کشی آلمان در غزه رای می‌دهد
  • کوهپایه زاده: بابک زنجانی امکان بهره‌مندی از «آزادی مشروط» را دارد
  • مراقبت از جایگاه وکلا و کارشناسان دادگستری ضروری است