Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبیدالله بن زیاد به حر دستور داده بود: بر حسین علیه السلام سخت بگیر و او را در زمینی بی آب و خشک و بدون پناهگاه متوقف کن. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ورود امام حسین علیه السلام و یاران و همراهان آن حضرت به سرزمین کربلا در دومین روز از محرم سال 61 هجری اتفاق افتاد و تا عاشورا در همین سرزمین بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کربلا در 60 مایلی شهر بغداد، غرب فرات و پنج فرسنگی نینوا قرار گرفته است که آن زمان بیابانی بود خشک، بی آب، خالی از سکنه و با پستی بلندی های زیاد و تعداد زیادی گودال.

 

بیشتر بخوانید: وقایع روز اول محرم/ ورود کاروان امام حسین (ع) به سرزمین نینوا

 

رسیدن فرمان عبیدالله بن زیاد

در این میان، لشکر حر بن یزید ریاحی که به دستور یزید ملعون همه جا در پی امام بود و ایشان را همراهی می کرد، وارد کربلا شد. همان موقع سواری که کمانی بر روی دوش خود داشت به سمت لشکر حر آمد و نامه عبیدالله بن زیاد، حاکم کوفه، را به حر داد. در نامه این طور نوشته شده بود که: به محض اینکه نامه ام به تو رسید، بر حسین علیه السلام سخت بگیر و او را در زمینی بی آب و خشک و بدون پناهگاه متوقف کن. این پیک نیز مراقب است تا همراه تو باشد و جدا نشود تا فرمان من را به طور کامل انجام بدهی.

حر بن یزید ریاحی این نامه را به امام حسین علیه السلام نشان داد و گفت: «چاره ای جز این کار ندارم. در همین جا فرود بیایید.» امام حسین علیه السلام فرمودند: «بگذار در دهکده غاضریه یا شفیه ساکن شویم.» اما حر اجازه نداد و گفت: «این مامور مراقب من است و نمی توانم تخطی کنم.»

اللهم أعوذ بک من الکرب و البلاء

در تاریخ نوشته شده که وقتی امام حسین علیه السلام به کربلا رسیدند، مشتی خاک از زمین برداشته، آن را بوییدند و فرمودند: «اینجا همان قتلگاه و خوابگاه ماست.» در ابتدای این سرزمین، اسب امام علیه السلام از اینکه وارد این خاک شود پرهیز می کرد و عنوان شده که امام هفت اسب عوض کردند و با هفتمین اسب وارد سرزمین کربلا شدند؛ آن هم در حالی که لباس یادگار رسول خدا صلی الله علیه و آله را بر تن داشتند.

آن حضرت با ورود به کربلا نام آن سرزمین را پرسیدند. افرادی که آن محل را می شناختند، چندین نام را گفتند. در این میان، یک نفر نام کربلا را برد و امام با شنیدن این نام فرمودند: «اللهم إنی أعوذ بک من الکرب و البلاء.»

همچنین در تاریخ ثبت شده که در این روز بود که  حضرت سیدالشهدا علیه السلام شهادت خود و حمل سر مبارک را بر روی نیزه،  برای زهیر بن قین بازگو کردند.

 

منابع:

آینه در کربلاست؛  محمدرضا سنگریتاریخ طبریمقتل الحسین علیه السلام؛ علامه بحرالعلومالامام الحسین علیه السلام و صحابه

انتهای پیام/

R1522/P/S4,37/CT4 واژه های کاربردی مرتبط امام حسین (ع) ماه محرم موکب تسنیم بیشتر بخوانید... وقایع روز اول محرم/ ورود کاروان امام حسین (ع) به سرزمین نینوا قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... وقایع روز اول محرم/ ورود کاروان امام حسین (ع) به سرزمین نینوا واژه های کاربردی مرتبط امام حسین (ع) ماه محرم موکب تسنیم پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ تقدیر رهبر معظم انقلاب از شعر افشین علا علیه توافق حاکمان عرب با رژیم صهیونیستی ۲ مداحی محمود کریمی در "تکیه سیّار" ۳ سیما تیرانداز روایتگر تلویزیون شد/ پخش "رفیق" از امشب + فیلم ۴ آخرین خبرها از سریال شهید باکری/ نگارش و پژوهش به پایان رسیده است ۵ محرم متفاوت برای هیئت‌های مذهبی/ هیئتی‌ها پای کار اجرای دستورالعمل ستاد کرونا ۶ آشنایی با زمینه‌های قیام عاشورا/ دلیل سکوت ظاهری امام حسین(ع) در برابر معاویه چه بود؟ ۷ محمود کریمی| محرّم شد، محرّم ۸ رفیعی: دست بشر در مکتب امام حسین(ع) راهی ندارد/ ماجرا کاملاً خدایی است مهمترین اخبار فرهنگی آشنایی با زمینه‌های قیام عاشورا/ دلیل سکوت ظاهری امام حسین(ع) در برابر معاویه چه بود؟ آخرین خبرها از سریال شهید باکری/ نگارش و پژوهش به پایان رسیده است آیا علی زندوکیلی قاچاق حیوانات وحشی را تبلیغ می‌کند؟ وقایع روز دوم محرم/ رسیدن فرمان ابن زیاد مبنی بر متوقف کردن امام حسین(ع) در سرزمینی بی آب و بی پناهگاه مهمترین اخبار تسنیم روحانی: روز پزشک فرصتی برای تکریم از قهرمانانی است که برای «نجات» هم‌نوعان از «جان» گذشتند یک دیپلمات: رئیس شورای امنیت مجبور نیست پیش‌نویس قطعنامه "ادامه لغو تحریم‌های ایران" را ارائه کند روز پزشک// امروز هیچ بیماری در سطح کشور برای درمان نیازمند اعزام به خارج از کشور نیست نوبخت: شرمنده مردم هستیم/ هنوز به طرح گشایش اقتصادی مدنظر رئیس‌جمهور ورود نکرده‌ایم «اصل ۴۴؛ زشت یا زیبا؟»| میزگرد تسنیم: چرا خصوصی‌سازی در ایران شکست خورد؟ تشکیل پرونده تخلف برای ۲ وزیرِ سابق درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام حسین ع ماه محرم موکب تسنیم امام حسین ع ماه محرم موکب تسنیم امام حسین علیه السلام امام حسین ع وقایع روز بن زیاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۵۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران ستون فقرات تولید هستند

امام جمعه زنجان ضمن تبریک فرا رسیدن روز کارگر گفت: کارگران، ستون فقرات تولید هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، آیت‌الله علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن روز کارگر گفت: کارگران به عنوان افسران جنگ اقتصادی وظیفه بسیار سنگینی دارند و چرخه تولید کشور به وسیله زحمت این عزیزان در حال چرخش است. ستون فقرات تولید، کارگران هستند.

وی با تقدیر از زحمات خوب کارگران در جهش تولید در کشور گفت: بخشی از جهش تولیدی که در کشور باید رخ دهد توسط این کارگران رخ خواهد داد. رهبری در جمع کثیری از کارگران کشور جامع‌ترین مطالب را بیان و به این مهم اشاره کردند این قشر پیشتازان جهادی اقتصاد هستند. تعبیر رهبری این بود کارگران قشر قانع، نجیب، رزمندگان عرصه جهاد اقتصادی هستند و ارتقای زندگی آنان ارتقای وضعیت کشور را به دنبال دارد.

امام جمعه زنجان  در ادامه به فرا رسیدن هفته معلم اشاره کرد و گفت: شهید مرتضی مطهری از عالمان برجسته معاصر و یار دیرین حضرت امام(ره) بود و کتب این شهید بزرگوار بعد از گذشت چندین سال همچنان مورد استفاده است‌. 

وی ضمن تبریک روز معلم به فرهنگیان عزیز گفت: معلمی شغل انبیاست و در واقع کسانی که این شغل را انتخاب کرده‌اند به خاطر عشق، بوده است.

آیت‌الله خاتمی به دیدار اخیر فرماندهان نظامی با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند اگر مسیر و وظیفه خودمان را درست انجام دهیم خداوند نیز کمک حال خواهد بود.

وی در پایان به سفر پر خیر و برکت رئیس جمهور به کشورهای پاکستان و سریلانکا اشاره کرد و گفت: همکاری‌‌های منطقه‌ی آثار و فواید زیادی به دنبال خواهد داشت.

به گزارش تسنیم، سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه، حجت‌الاسلام حسن بیگدلی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان زنجان بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحلیلگر صهیونیست: جنگ علیه غزه باید متوقف شود/ حماس شکست نمی‌خورد
  • برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ایران و کشور‌های جهان
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد
  • اکسيري که قهرمانان را جاويدان مي کند
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند
  • کارگران ستون فقرات تولید هستند
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)