Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@04:37:48 GMT

انتشار ویروس کرونا در ایران از کجا شروع شد؟

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۴۵۵۱۷

انتشار ویروس کرونا در ایران از کجا شروع شد؟

نتایج یک مطالعه نشان داد که بیشترین انتشار فضایی ویروس کرونا در استان‌های تهران، البرز، قم، مازندران، گیلان، قزوین، اصفهان، سمنان، مرکزی و یزد بوده است و به استان‌های دیگر کشور گسترش یافته است.

به گزارش ایسنا، شناسایی عوامل جغرافیایی موثر بر شیوع کووید ۱۹ می‌تواند در سیاست‌گذاری بهداشتی جامعه مبنی بر کنترل روند شیوع این ویروس موثر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین خاطر مهدی بازرگان و مصطفی امیرفخریان، پژوهشگران جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد، با انجام مطالعه‌ای شیوع ویروس کرونا در کشور را از منظر جغرافیایی مورد بررسی قرار داده‌اند.


در این پژوهش از آمارهای تعداد مبتلایان به ویروس کرونا (۲۱ هزار و ۶۳۸ نفر) در ۳۱ استان‌ کشور در بازه زمانی سوم اسفند ۱۳۹۸ تا سوم فروردین ۱۳۹۹ استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزارهای ArcGIS و GeoDa صورت گرفت.


بررسی‌های این پژوهش نشان می‌دهد که در تمام استان‌های کشور تعداد مردان مبتلا به ویروس کرونا، نسبت به زنان بیشتر است. در بازه زمانی این مطالعه، به طور میانگین ۵۰.۸۱ درصد از مبتلایان مرد و ۴۹.۱۹ درصد زن بودند. در بین استان‌های کشور تنها در استان بوشهر ۵۳.۴ درصد از مبتلایان را مردان و ۴۶.۶ درصد را زنان تشکیل می‌دادند.


طبق داده‌های به‌دست‌آمده، به طور متوسط ۲۱.۹۳ درصد از مبتلایان به این بیماری در گروه سنی ۰-۱۲ سال، ۱۱.۲ درصد در گروه سنی ۱۳-۲۰ سال، ۵۰.۱۹ درصد در گروه سنی ۲۱-۵۰ سال و ۱۶.۶۸ درصد در گروه سنی بیشتر از ۵۰ سال قرار دارند. بنابراین گروه سنی ۲۱ تا ۵۰ سال بیشترین درصد مبتلایان کووید ۱۹ هستند.


استان سیستان و بلوچستان در گروه سنی ۰-۱۲ سال و ۱۳-۲۰ سال به ترتیب با ۳۴.۴ و ۱۵.۳ درصد بیشترین تعداد مبتلا در این گروه‌های سنی را دارد. همچنین استان البرز با ۵۳.۷ درصد و استان گیلان با ۲۴.۱ درصد بیشترین آمار را در گروه سنی بیشتر از ۵۰ سال دارند.


بر اساس یافته‌های این مطالعه، فاصله مکانی مهم‌ترین عامل گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور است که با تردد و جابه‌جایی بین استان‌های کشور، فاصله مکانی کاهش یافته و ویروس کرونا از کانون به پیرامون انتشار یافته است.


طبق این بررسی‌ها بیشترین انتشار فضایی ویروس کرونا در استان‌های تهران، البرز، قم، مازندران، گیلان، قزوین، اصفهان، سمنان، مرکزی و یزد بوده است. تا شعاع فاصله ۳۸۳ کیلومتری گسترش ویروس روند صعودی داشته؛ اما از فاصله ۷۶۲ کیلومتری به بعد، انتشار ویروس کرونا به دلیل افزایش فاصله مکانی و کاسته شدن از تراکم جمعیت به تدریج کم شده است.


این محققان می‌گویند: «یکی از مهم‌ترین عوامل انتشار فضایی ویروس کرونا در کشور، تمرکزگرایی توزیع جمعیت در نواحی پیرامون استان تهران است. به دلیل انباشت سرمایه و توسعه بخش‌های خدماتی و صنعتی در تهران و استان‌های همجوار، تراکم جمعیت در این قسمت از کشور زیاد است و همین عامل موجب انتشار و گسترش شیوع این بیماری شده است».


با توجه به نتایج به‌دست‌آمده در بازه زمانی اسفند ۹۸ تا فروردین ۹۹ پژوهشگران این مطالعه پیشنهاد می‌کنند: «در درجه اول باید با استفاده از همکاری مردم و سپس استفاده از توان علمی کشور به ویژه کادر پزشکی، نیروهای انتظامی و امنیتی، جغرافیدانان، روان‌شناسان و ... از ادامه روند کنونی این بیماری در کشور جلوگیری کرد».


نتایج این مطالعه شهریور ماه سال جاری (۱۳۹۹) به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «تحلیل جغرافیایی اپیدمیولوژی کووید-۱۹ در ایران با رویکرد تحلیل اکتشافی داده‌های مکانی» در دوماه‌نامه «طب نظامی»، وابسته به دانشگاه و پژوهشگاه علوم پزشکی بقیه ­الله (عج) منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس ايران ویروس کرونا گروه سنی ۵۰ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۵۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون

 به گزارش تابناک به نقل از مهر، بشیر حاجی بیگی، با اشاره به دستاورد‌های نوین سازمان انتقال خون که در سال گذشته آغاز شد، گفت: اقدامات نوین سازمان انتقال خون باعث شد رتبه اعتباری ما در میان کشور‌های پیشرفته تثبیت شود و در منطقه نیز کماکان با فاصله بسیار زیاد به عنوان مرجع آموزش سازمان بهداشت جهانی در زمینه طب انتقال خون باشیم.

 وی افزود: از جمله اقدامات ارزشمند، انجام آزمایشات غربالگری مولکولی (NAT) است که نقش اساسی در حذف انتقال ویروس‌های خطرناکی نظیر ایدز و هپاتیت از طریق خون و دارو‌های مشتق از پلاسمای خون دارد. همچنین، انجام آزمایش غربالگری آنتی بادی جهت انطباق صد در صدی گیرنده و اهداکننده و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از تزریق خون و نیز آزمایش توالی یابی ژنتیکی (HLA) به روش (NGS) جهت بررسی سازگاری بافتی و تسهیل انجام پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برای بیماران نیازمند به آن در داخل کشور از فعالیت‌هایی بود که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و گسترش خدمات نوین و توسعه کمّیت و کیفیت این خدمات وابسته به این حمایت و تخصیص اعتبارات مناسب برای تأمین ملزومات مرتبط است.

حاجی بیگی با اشاره به جایگاه ممتاز سازمان انتقال خون در تأمین خون سالم و صد درصد داوطلبانه در میان کشور‌های منطقه و جهان و تأمین صد درصدی نیاز‌های بیمارستانی در مورد خون و فراورده، گفت: تمامی این افتخارات مرهون همراهی مردم نوع دوست و حمایت‌های مسئولان اجرایی کشور و نمایندگان مجلس است و انتظار داریم در آینده نیز از این حمایت‌ها برخوردار شویم.

دیگر خبرها

  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • واکنش سرمربی پرسپولیس به استوری جنجالی نورافکن
  • انتشار گزارش مکتوب از وضعیت حقوق بشر در ایران
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • هشدار استقلال به خانواده ها: تست گیری فصل جدید آکادمی شروع نشده است
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • کاربران دیوار چطور به حفظ زمین کمک کردند؟