Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@13:31:08 GMT

کرنی نوازان آستانه اشرفیه در سوگ اباعبدالله نواختند

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۴۵۷۲۲

کرنی نوازان آستانه اشرفیه در سوگ اباعبدالله نواختند

این آیین شامگاه روز جمعه ، با حضور جمعی از عزاداران و سوگواران حسینی ( با رعایت فاصله گذاری اجتماعی )  در محل ( حیاط و فضای باز) بقعه متبرکه آقا سید حمید (ع) فوشازده برگزار شد.

در این آیین مذهبی و سنتی ، تعدادی  از کرنی نوازان  این روستا در غم شهادت سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایشان به کرنی نوازی پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این آیین که با نوحه خوانی مداحان اهل بیت (ع) همراه بود ، جمعی از  سوگواران حسینی با رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به سینه زنی پرداختند  و در سوگ شهدای دشت نینوا اشک ماتم ریختند.

همچنین حرم مطهر آقا سید حمید (ع) روستای فوشازاده به رسم هر سال  در اولین روز از ماه محرم توسط عزاداران با برافراشتن بیرق های عزا ، سیاه پوش شد.

آیین علم بندی روستای فوشازده آستانه اشرفیه همه ساله در اولین روز  ماه محرم با حضور پرشور وگسترده عزاداران حسینی در محل بقعه متبرکه این روستا برگزار می شده و در این روز مردم این روستا پذیرای خیل بسیاری از عزاداران از سراسر استان و شهرستان بودند ،  که امسال این آیین به منظور حفظ سلامت عموم مردم و عزاداران ، بدور از هرگونه تجمع برگزار شد.

همچین هرساله در این آیین مردم متدین روستای فوشازه به رسم یک سنت قدیمی با پخت انواع غذاهای نذری از عزاداران حسینی پذیرایی می کردند که به جهت  پیشگیری از شیوع ویروس کرونا امسال اهالی از پخت و توزیع غذاهای نذری خودداری و به جای آن ماسک و اقلام بهداشتی را در بین مردم و عزاداران توزیع کردند.

کرنی نوعی ساز محلی است که در مراسم مختلف مذهبی و به ویژه در ایام ماه محرم مورد استفاده قرار گرفته و توسط کرنی نوازان نواخته می شود.

آئین کرنی نوازی و مراسم علم بندی روستای فوشازده، یکی از آئین های سنتی و مذهبی است که همه ساله با آغاز ماه محرم در میان شور و اندوه مردم این روستا برگزار می شود.

این آئین، بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و به عنوان یک اثر معنوی، با شماره ۱۱۴۸ در فهرست آثار ملی کشور (میراث معنوی) به ثبت رسیده است.

شهرستان آستانه اشرفیه با داشتن دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر در ۳۵ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.روستای فوشازده در ۱۵ کیلومتری مرکز آستانه اشرفیه قرار دارد.

برچسب‌ها آستانه اشرفیه ماه محرم و کرونا گیلان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آستانه اشرفیه ماه محرم و کرونا گیلان آستانه اشرفیه ماه محرم و کرونا گیلان آستانه اشرفیه ماه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۵۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی سلیمی مفرد ظهر سه شنبه در بازدید از روستاهای سطح بخش آبپخش اظهار داشت: برخی از روستاهای بخش آب‌پخش از جمله چم‌درواهی با توجه به نداشتن دهیاری و اعتبار کم روستا نیازمند توجه بیشتر مسئولان شهرستان هستند.

وی افزود: ۲ روستای چم دوراهی و میاندشت در مسیر اصلی ورودی و خروجی بخش آب‌پخش قرار گرفته‌اند و این موضوع نیازمند توجه بیشتر به ورودی‌های این روستاها به منظور جذب گردشگر است.

سرپرست بخشداری آب‌پخش ابراز داشت: آسفالت بریدگی‌های مسیر اصلی روبروی روستای میاندشت و ورودی این روستا از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مطالبات مردم از اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان دشتستان است.

کد خبر 6093283

دیگر خبرها

  • برق این مناطق گیلان فردا قطع می‌شود
  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • از اشتغالزایی تا صادرات در روستای چهلخانه
  • مطالبات مردم روستاهای آبپخش پیگیری می‌شود
  • جاده پُر دست انداز یکی از روستا‌های فومن
  • آیین گاوکشان