Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بعد از سال‌ها تلاش قانون هوای پاک در کشور تصویب شد اما فردی باعث شد که یکی از بندها و شاید هم یکی از مهم‌ترین بندهای آن که مربوط به سن خودرو است، حذف شود.

وی درباره این موضوع توضیح داد که فردی به دیوان عدالت شکایت کرد تا بتواند از خودروی خود استفاده کند چون گویا جزو خودروهای فرسوده با سن بالا بود و دیوان نیز حکم بر استفاده از آن داده و این حکم رفته به شورای نگهبان و آنها حکم را تایید کردند و در نهایت بند سن خودرو از قانون هوای پاک حذف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بنابراین ماده‌ای که شورای نگهبان قبلا آن را تایید کرده بود، خود هم آن را لغو کرد. شاید توجیه‌شان این بود که تا وقتی خودرویی می‌تواند حرکت کند باید از آن استفاده شود.

تجریشی تاکید کرد: اما با توجه به اینکه سهم خودروهای فرسوده در آلودگی هوا بسیار زیاد است، نامه‌ای به بخش حقوقی ریاست‌جمهوری نوشتیم. همچنین در حال هماهنگی با مجلس شورای اسلامی هستیم تا تکلیف سازمان حفاظت محیط زیست در مقابل این دو قانون مشخص شود چون در قانون اول گفته شده که باید سن فرسودگی خودرو را مشخص کنیم و قانون دیگری گفته که چیزی به عنوان سن فرسودگی خودرو وجود ندارد. بنابراین منتظر هستیم تا به لحاظ حقوقی به ما جواب بدهند. همچنین نامه‌ای برای ریاست‌جمهوری نوشتیم تا بعدها به ما نگویند که چرا سن خودروها را مشخص نکردید در حالی که ما آن را در قانون هوای پاک مشخص کردیم اما این بند از قانون برداشته شد و به لحاظ عامه گفتند خودرویی که راه می‌رود می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد تا زمانی که از حرکت بایستد.

وی گفت: البته بعید می‌دانم که آن بند دیگر به قانون هوای پاک برگردد بنابراین باید برای خودروهای فرسوده راهکار دیگری اتخاذ کنیم تا کمترین آلودگی را داشته باشند. مثلا خودرویی که بعد از چند سال دارد تردد می کند - به جای یک سال به یک سال - هر ۶ ماه به معاینه فنی برود. از این رو در حال کارشناسی موضوع هستیم و منتظریم تعیین تکلیف شود و ما هم راهکار جایگزین ارائه دهیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: سن فرسودگی خودرو را بسیاری از کشورها دارند و چنین بندی جزو قوانین مترقی است. البته برخی کشورها هم چیزی به عنوان سن فرسودگی خودرو ندارند. در بسیاری از کشورها معمولا هزینه نگهداری خودروهای قدیمی بسیار زیاد است و بانک‌ها نیز برای خرید خودرو نو وام می‌دهند. از این رو بسیاری از کشورهای پیشرفته از خودرویی که مدتی از آن استفاده شود دیگر استفاده نمی‌کنند. پس هم در فرهنگ آنها آمده و هم به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست. البته فقط بحث محیط زیستی نیست، بلکه ایمنی هم مهم است.

وی با بیان اینکه در حال نزدیک شدن به فصول سرد سال هستیم، گفت: در پاییز و زمستان با پدیده اینورژن یا همان وارونگی دما مواجه می شویم که در بروز آن خودروهای فرسوده نقش بسزایی دارند. آخرین مطالعاتی که در دانشگاه هاروارد انجام شد، نشان داد که به ازای هر یک واحد ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون، حدود ۱۵ درصد مرگ و میر ناشی از کرونا در آمریکا افزایش می‌یابد بنابراین در پاییز و زمستان اگر بخواهیم طرح ترافیک را هم برداریم و تردد خودروهای شخصی و وارونگی دما را هم داشته باشیم قطعا خیلی مشکل خواهیم داشت.

تجریشی افزود: اکنون ۹۵ درصد مینی‌بوس‌ها و ۲۰۰ هزار تاکسی فرسوده هستند که سهم خودروهای شخصی نیز ۱۰ درصد است. بنابراین داشتن بندی به عنوان تعیین سن خودرو در کاهش آلودگی هوا بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به بخش دیگر این بند گفت: به لحاظ سرمایه‌گذاری نیز تعداد زیادی متضرر شدند چون عده‌ای با اعتماد به این قانون و بند آن با سرمایه‌گذاری‌های زیاد کارخانه‌های اسقاط ایجاد کرده‌اند و حالا که این بند از قانون حذف شده و اجرا نمی‌شود بسیار متضرر خواهند شد. اگر در زمان تصمیم‌گیری برای حذف این بند از قانون هوای پاک به همه ابعاد آن نگاه می‌شد شاید طور دیگری تصمیم‌گیری می‌شد. حتی در زمان حذف آن از سازمان محیط زیست نظر نخواستند و یکمرتبه نامه آن به سازمان آمد.

کد خبر 542387 برچسب‌ها آلودگی هوا خودرو - تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس خودرو - ایرانی سازمان حفاظت محیط زیست

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آلودگی هوا خودرو ایرانی سازمان حفاظت محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست سن فرسودگی خودرو خودروهای فرسوده قانون هوای پاک سن خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۵۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  رئیس اداره محیط زیست شهرستان پلدشت گفت: بدنبال بارندگی‌های خوب سال گذشته و امسال  و مشارکت جوامع محلی و نظارت‌های مستمر محیط زیست آب تالاب‌های شهرستان نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است.

محمدی تصریح کرد: تالاب شیبلوی شهرستان پلدشت  با وسعت ۳۵۰۰ هکتار  که انواع گونه‌های گیاهی آبزی و کنار آبزی را در خود جای داده  و نقش بسیار مهمی هم در اکوسیستم منطقه دارد و هر کجا که تالاب و آب باشد  نقش تلطیف هوا و رطوبت دهی به حوزه را دارد و قطعا این رطوبت دهی برای کشاورزی هم مفیداست.

رییس اداره محیط زیست شهرستان پلدشت خاطر نشان کرد: تالاب‌های شیبلو - عرب گلی و کینیکور از تالاب‌های مهم استان هستند که سالانه پذیرای  ۴۰۰ هزار قطعه از انواع پرندگان مهاجر بومی آبزی و کنار آبزی است که برای زمستان گذرانی به این تالاب‌ها مهاجرت می‌کنند و مهمترین این پرندگان  مهاجر غاز پیشانی سفید است که در فصل زمستان برای زمستان گذرانی و جوجه آوری به تالاب شیبلو مهاجرت می‌کنند.

محمدی گفت: تالاب شیبلوی شهرستان پلدشت به دلیل اهمیت بالا مراحل  پایانی ثبت اش را در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی سپری و در سال جاری ثبت خواهد شد.

وسعت تالاب‌های شهرستان پلدشت بیش از ۴ هزار هکتار است.

دیگر خبرها

  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند
  • توقیف ۲۰ خودرو تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • افزایش ذرات معلق هوا در پایتخت
  • افزایش ذرات معلق هوا در آسمان پایتخت
  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی‌های تصادفات آذربایجان شرقی