Web Analytics Made Easy - Statcounter

تنها یک روز قبل از اعلام خبر عدم پذیره نویسی دارا دوم، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی حدود 1000 میلیارد تومان از 4 سهام شبریز، شبندر، شپنا و شتران را در بالاترین قیمت به مردم فروخته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ 20 مرداد ماه سال جاری بود که اگرچه بر اساس اعلام قبلی سازمان خصوصی‌سازی قرار بود سهام دولت در چهار پالایشگاه در قالب دومین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (etf) عرضه شود، اما سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که با توجه به عدم اقدام وزارت نفت در تأسیس صندوق مذکور، هیئت واگذاری در آخرین جلسه خود و با توجه به عرضه قبلی سهام شرکت پالایش نفت تبریز، عرضه باقی‌مانده بلوک سهام متعلق به دولت در سه شرکت پالایش نفت بندرعباس، تهران و اصفهان را نیز مصوب نمود، لذا بر همین اساس آگهی عرضه عمده و بلوکی سهام این شرکت‌ها هفته گذشته منتشر شده که پس از هماهنگی با بورس تاریخ دقیق عرضه آن در بازار سرمایه مشخص خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ادعای سازمان خصوصی سازی در شرایطی صورت گرفت که علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی و معمارنژاد معاون وزیر اقتصاد بارها و بارها اعلام کرده‌اند در نیمه نخست امسال دو ETF دولتی دیگر با تخفیف 20 تا 30 درصدی بر اساس قیمت میانگین یک ماه آخر سهام شرکت‌های حاضر در این صندوق‌ها در بورس منتهی به آگهی واگذاری به همه دارندگان کد ملی ایرانی واگذار می‌شود.

در ادامه این کشمکش ها اعلام شد که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام کرده است که آمادگی واگذاری سهام ندارد اما این شرکت صرفا به یک تکذیبیه بسنده کرد.

این اظهار نظر غیر کارشناسی باعث شد تا یکباره ارزش 4 سهم "شبریز، شپنا، شتران، شبندر" پایین بیاید چرا که سف فروش این سهام شکل گرفت؛ این در شرایطی بود که پیش از این هجوم سه ماهه نقدینگی به پتروشیمی ها باعث شد هر روز برای خرید این سهام صف فروش تشکیل شده و روز به روز بر ارزش سهام این شرکت ها افزوده شود و مردم هم به بهانه کسب سود بیشتر این سهام را خریداری کنند.

اما بررسی ها نشان می‌دهد که رفتار حقوقی ها در روز قبل از اعلام این اطلاعیه از سوی سازمان خصوصی سازی بسیار متفاوت بوده است و شرکت ملی پالایش و پخش بر خلاف روزهای قبلی و روند صعودی بازار یکباره بخش قابل توچهی از 4 سهم شبریز، شپنا، شتران، شبندر را فروخته است.

 

تابلو #شتران در روز 19 مرداد که نشون میده در صف خرید 40 میلیون سهم #شتران در قیمت 5051 تومان توسط شرکت ملی پالایش و پخش فروخته شده که معادل 202 میلیارد تومان است.

 



 

تابلو #شبریز در روز 19 مرداد که نشون میده در صف خرید 11 میلیون سهم #شبریز در قیمت 5895 تومان توسط شرکت ملی پالایش و پخش فروخته شده که معادل تقریبا 65 میلیارد تومان است.

 


 

تابلو #شپنا در روز 19 مرداد که نشون میده در صف خرید 97 میلیون سهم #شپنا در قیمت 5041 تومان توسط شرکت ملی پالایش و پخش فروخته شده که معادل تقریبا 489 میلیارد تومان است.

 



تابلو #شبندر در روز 19 مرداد که نشون میده در صف خرید 45 میلیون سهم #شبندر در قیمت 5449 تومان توسط شرکت ملی پالایش و پخش فروخته شده که معادل تقریبا 245 میلیارد تومان است.



بررسی ها نشان می دهد تنها یک روز قبل از انتشار خبر سازمان خصوصی سازی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی حدود 1000 میلیارد تومان از سهام مربوط به 4 سهم "شبریز، شپنا، شتران، شبندر" را به فروش رسانده است و این میزان فروش در شرایط مثبت بازار قابل تأمل بوده و شائبه رانت این شرکت را تقویت می‌کند.

این اقدام به فروش سهام از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در شرایطی صورت گرفت که دقیقا روز  20 مرداد ماه سازمان خصوصی سازی آغاز پذیره نویسی دارا دوم در شهریورماه را بعد از حدود یک ماه تکذیب کرد و بلافاصله وزارت نفت هم از پذیره نویسی دارا دوم سرباز زد.

اما دژپسند وزیر اقتصاد توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد که حاکی از اطلاع قبلی وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از این تصمیم سازمان خصوصی سازی بوده است؛ دژپسند گفته بود که دستگاه مربوطه در روز‌های اخیر اعلام کرد آمادگی نداریم بر این اساس، دارادوم به صورت بلوکی عرضه و اگر هم نتوانستیم، آن را شناور می‌کنیم.

بر اساس این اظهارات می توان دریافت که چرا شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی یک روز قبل از سقوط ارزش این سهام اقدام به فروش این 4سهام کرده بود.

همواره شفافیت اصل اول در بورس بوده است اما همچنان ورود اطلاعات رانتی به خرید و فروش سهام در بورس معضلی بوده است که در نهایت منجر به ضرر مردم و از دست رفتن سرمایه های حقیقی می شود.


انتهای پیام/ط

منبع: دانا

کلیدواژه: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی سازمان خصوصی سازی میلیارد تومان یک روز قبل میلیون سهم دارا دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۵۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود بیش از ۱۰۰۰ خوابگاه متأهلی برای دانشجویان علوم پزشکی

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رشد ۴۶ درصدی ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: ۱۰۶۹ خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌ها داریم. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عباس شیراوژن؛ معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیست و دومین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت از رشد 46 درصدی ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و اظهار کرد: در ابتدای دولت سیزدهم کمتر از 800 واحد خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وجود داشت که هم‌اکنون این تعداد به 1069 واحد رسیده و 46 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی گفت: این واحدها در حالی ساخته شده که تاکنون ریالی بودجه برای ساخت خوابگاه متاهلی دریافت نکرده‌ایم و این 269 آپارتمان نیز با بودجه‌های اختصاصی دانشگاه‌ها ساخته شده است.

وی با اشاره به این که باید تا پایان این دولت دانشگاه‌های علوم پزشکی فاقد خوابگاه متاهلی به عدد صفر برسد، افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی فاقد خوابگاه متاهلی تا پایان سال حداقل 40 واحد و دانشکده‌های فاقد خوابگاه متاهلی نیز تا پایان سال حداقل باید 20 واحد خوابگاه متاهلی با متراز 45 تا 70 متر مربع همراه با رعایت پیوست فرهنگی مربوطه، ساخته باشند.

افتتاح خوابگاه متأهلی برای 120 دانشجوی علوم پزشکی تهران

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه تاکید کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی که خوابگاه متاهلی دارند هم باید تا پایان سال 20 درصد به تعداد واحدهای خوابگاهی متاهلی خود اضافه کنند.

شیراوژن همچنین از انعقاد تفاهمنامه با وزارت مسکن و شهرسازی برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی دانشجویی خبر داد.

در ادامه حمید رئیسی؛ معاون صندوق رفاه دانشجویان اظهار کرد: صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اعتبار پرداخت ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور را در 6ماهه نخست سال 1403(بدون محدودیت در تعداد دانشجویان) ابلاغ کرد.

وی افزود: اعتبار لازم برای پرداخت ودیعه مسکن، از محل اعتبارات ابلاغی ستاد ملی جمعیت تامین شده است و براساس ابلاغ صندوق رفاه، در سال 1403، بدون محدودیت در تعداد دانشجو، هر تعداد دانشجوی متاهل دانشکده یا دانشگاه علوم پزشکی متقاضی ودیعه مسکن، وام ودیعه مسکن دریافت خواهند کرد.

معاون صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گفت: شرایط دریافت ودیعه مسکن قبلا بر اساس آیین نامه‌های ابلاغی توسط صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، اعلام شده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • رای دادگاه تجدیدنظر به محکومیت کقزوی!
  • نظارت ها بر شرکت های بورسی برای واریز به موقع سود سهام عدالت چگونه است؟
  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • شوراها روزنه‌ها و منافذی که به رانت اطلاعاتی برای عده‌ای خاص می‌انجامد را مسدود کنند
  • واگذاری شازند کاملاً شفاف و در فرآیندی قانونی بوده است
  • وجود بیش از ۱۰۰۰ خوابگاه متأهلی برای دانشجویان علوم پزشکی
  • جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا اعلام شد
  • اعلام جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا