Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@13:44:15 GMT

شیخ‌الرئیس هم به ماندن در خانه تاکید داشت

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۴۶۰۴۴

شیخ‌الرئیس هم به ماندن در خانه تاکید داشت

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بوعلی سینا حکیم و فیلسوف مشهور ایرانی ده قرن پیش ضمن توصیف و دسته‌بندی بیماری‌های واگیر، راه‌های پیشگیری از ابتلای به این بیماری‌ها را به زبان آورده بود، باکمی جستجو از کاربران اینترنتی به زندگی پزشک و فیلسوف بزرگ حسن بن علی بن سینا ملقب به شیخ‌الرئیس متوجه شدم این حکیم بزرگ در زمان خود توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌ها بخصوص بیماری طاعون که در زمان حیات وی اتفاق افتاد دارد که تا حد زیادی مشابه به توصیه‌هایی است که امروزه برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا (کووید ۱۹) می‌شنویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می‌توان گفت ابن‌سینا این فیلسوف بزرگ جهان راه‌های پیشگیری از طاعون سخن می‌گفت که از بیماری نترسید، از تجمعات دوری‌کنید، زیرا ویروس از طریق هوا نیز منتشر می‌شود، مساجد و بازارها باید به‌صورت موقت تعطیل شوند. همه باید در خانه خود نماز بخوانند، وجوه نقد باید با سرکه ضدعفونی شوند، هرکسی که از چنین بیمارانی نگهداری می‌کند باید در دماغش پنبه آغشته به سرکه فروکند و برگ گیاه درمنه را بجود. ابن‌سینا در کنار بقراط و جالینوس از نخستین کسانی در جهان است که درباره طب، کتاب نوشته است، کتاب قانون معروف‌ترین کتابی است که به مدت هفت سده از کتب مرجع در علم پزشکی بود. او علاوه بر معرفی طاعون، مننژیت و یرقان (بیماری ناشی از اختلالات کبدی) را نیز به‌درستی توصیف کرد. ضمن اینکه به‌صورت مفصل درباره آثار روان‌درمانی سخن گفته است.

این روزها که بحث رعایت بهداشت و سعی در پیدا کردن درمان آن در محافل دانشگاهی و نهادهای سیاست‌گذاری، مطرح است، این سؤال در ذهن بسیاری از دانشگاهیان نقش بسته که آیا ابن‌سینا باآن‌همه ژرف‌نگری و تسلط بر علم پزشکی، فلسفه، منطق و برخورداری از هوش و ذکاوت خارق‌العاده‌اش راهی برای مهار این ویروس وجود دارد.

شاه‌کلید طب سنتی حفظ اعتدال است

مامک‌هاشمی پزشک متخصص طب سنتی همدان نیز گفت: رعایت بهداشت عمومی، شستشوی مرتب دست و تقویت سیستم ایمنی بدن با داروهای گیاهی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است.   این روزها انجام مطالعات تخصصی برای بهره‌مندی از گیاهان دارویی درزمینهٔ طب سنتی برای پیشگیری و درمان این‌گونه ویروس‌های آغازشده،  مصرف روزانه سیاه‌دانه، سرخارگل، سیب، گلابی و بادام خام با توجه به خواص آن‌ها نقش مؤثری در تقویت سیستم ایمنی بدن در پیشگیری از ابتلا به این بیماری دارد.

هاشمی بابیان اینکه در کتاب قانون بوعلی سینا و هر طب سنتی شش اصل ضروری برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد، اظهار کرد: ابن‌سینا از این شش اصل، سه اصل اول یعنی تغذیه اصولی، توجه به خواب‌وبیداری ورزش منظم را مهم‌ترین اصول دانسته است و از بین این سه اصل مهم‌ترین آن را ورزش منظم توصیف کرده است که نقشی اصلی در بروز بیماری و درمان بیماری دارد.

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه شاه‌کلید طب سنتی حفظ اعتدال است، ابراز داشت: درگذشته‌های دور هر بیماری که وجود داشت یا اینکه به وجود می‌آمد درمان آن‌ها بر اساس رعایت نکات بهداشتی بود یا از طریق مصرف داروهای گیاهی درمان امکان‌پذیر بود. البته چون این بیماری به شکل‌های مختلف در افراد خودنمایی می‌کند اضافه کرد: بنابراین با توجه به ماهیت این بیماری در افراد داروهای گیاهی خاص مطابق با نوع درگیری آن با افراد تجویز می‌شود که باید گفت بیشتر داروهای گیاهی برگرفته از علم پزشکی بوعلی سینا است.

و اما کلام آخر؛ ابوعلی سینا که پیکرش دریکی از میدان‌های مرکزی کهن شهر همدان آرام‌گرفته است و مجسمه تمام قدش در سوی دیگر میدان نشان از عظمت و بزرگی این پزشک حاذق قرن‌های متمادی عمر بشر دارد، هنوز هم نسخه‌هایش به‌ویژه در استفاده از گیاهان دارویی در دنیا حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد و اگر بود، شاید دنیای امروز خیلی زودتر به واکسن و داروی کرونا دست پیدا می‌کرد؛ و اینک درحالی‌که هنوز هم پس از قرن‌ها پزشکان جهان به احترام حکیم هزاره‌ها و مردی از تبار ایران بزرگ کلاه از سر برمی‌دارند و مقبره این نابغه تکرارناشدنی در همدان یا همان هگمتانه، پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین سالانه مأوای هزاران هزار عاشق علم و ادب و عرفان است، نشستن ماسک بر چهره مجسمه پور سینا نشانی خواهد بود برای آن‌که درراه مبارزه با کرونا، باور کنیم همه باید نقش ایفا کنیم و یادمان نروند دنیا روزهای قشنگ‌تری هم خواهد داشت.

کد خبر 542416 برچسب‌ها طب سنتی استان همدان ابوعلی سینا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: طب سنتی طب سنتی استان همدان ابوعلی سینا داروهای گیاهی ابن سینا طب سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۶۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط موفقیت تیم ملی فوتسال در جام‌جهانی/ جلسه با تاج برای ماندن

به گزارش خبرنگار مهر، وحید شمسایی در بازگشت کاروان تیم ملی فوتسال از تایلند اظهار داشت: خدا را صد هزار مرتبه شکر که توانستیم قهرمان شویم. ما دو سال قبل در مصاف با ژاپن بازی را واگذار کردیم و نایب قهرمان شدیم و اینکه چرا نتوانستم در آن سال جام قهرمانی را تقدیم مردم کنم بسیار ناراحت شدم و از مردم ایران بابت اینکه من را در این مدت تحمل کردند، بسیار تشکر می کنم.

او ادامه داد: از مسوولان فدراسیون و کمیته فوتسال که در این مدت کمک های زیادی به ما کردند، تشکر می کنم. سیزدهمین قهرمانی تیم ملی به نیت سیزدهم ماه رجب اتفاق بسیار خوبی بود و این قهرمانی هدیه ای از سمت من و بازیکنان فوتسال به مردم عزیز ایران بود.

او افزود: ما همه یک تیم بودیم و هر شخص وظیفه خودش را انجام می دهد و خدا را شکر در این مدت مسیر خوبی را طی کردیم.

شمسایی در رابطه با تمدید قرارداد خود با فدراسیون فوتبال و همچنین جام جهانی فوتسال گفت: پدیده های نوظهوری مانند فرانسه، هلند، تاجیکستان و افغانستان به این دوره از جام جهانی راه یافته اند و تیم های جدید را امسال در مسابقات شاهد خواهیم بود و باید برای همه مسابقات برنامه ریزی کرد.

سرمربی تیم ملی فوتسال ایران افزود: در رابطه با قرارداد با فدراسیون باید بگویم من پیش از جام ملت های آسیا هم می توانستم قرادادم را تمدید کنم اما دوست داشتم این اتفاق پس از کسب عنوان قهرمانی رقم می خورد. در همین حال باید با رییس فدراسیون و رییس کمیته فوتسال جلسه ای برگزار کنیم تا به جمع بندی نهایی دست یابیم. ما زمانی که بهترین شویم می توانیم دست به کارهای بزرگتری بزنیم.

او در پایان خاطر نشان کرد: همه تیم ها برای موفقیت در جام جهانی تلاش می کنند و کار راحتی نخواهیم داشت. ژاپنی که در دوره گذشته قهرمان آسیا شده بود در این دوره در مرحله گروهی حذف شد و این نشان می دهد که همه کشورها برای تقویت فوتسال خود برنامه ریزی کرده اند. در حال حاضر اکثر مربیان با کیفیت دنیا در فوتسال در آسیا حضور دارند.

کد خبر 6092373 مهدی مرتضویان

دیگر خبرها

  • خود مراقبتی در فضای مجازی امری ضروری است
  • مدیرعامل بانک سینا تغییر کرد/ ابدالی سرپرست شد
  • آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد ؟ | برای آبله مرغان چی بخوریم ؟ ؛ درمان سریع آبله مرغان در خانه
  • شرط موفقیت تیم ملی فوتسال در جام‌جهانی/ جلسه با تاج برای ماندن
  • (تصاویر) این زن زندگی خود را وقف گربه‌ها کرد
  • تجمع دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • سمنان پیشرو در نهضت ملی مسکن/ ۱۹ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است
  • ۱۹ کارگر در استان سمنان جان خود را از دست دادند
  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • پیشگیری از بیماری‌های احتمالی بعد از سیل چابهار