Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@12:06:11 GMT

چرا «قانون» برای ما ایرانی‌ها ناشناخته است؟

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۴۶۱۱۸

چرا «قانون» برای ما ایرانی‌ها ناشناخته است؟

ایسنا/قزوین یک متخصص طب سنتی گفت: مبنای بوعلی و «قانون» در ایران راحت کنار زده شد و فقط پزشکی اروپایی در دانشکده‌های پزشکی تدریس شد و این در حالی است که در همان بازه زمانی این کتاب در دانشکده‌های پزشکی اروپا تدریس می‌شد؛ جفایی که ما ایرانی‌ها خودمان به ابن‌سینا کردیم در هیچ جای دنیا انجام نشده است.

دکتر مرضیه بیگم سیاهپوش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کتاب «قانون» یک کتاب سخت و به زبان عربی است و چند دانشمند بر این کتاب شرح نوشتند و شرح آن مفصل و بسیار بیشتر از خود کتاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اینکه امروزه چرا از کتاب «قانون» بوعلی استفاده نمی‌شود دلایل متعددی دارد، «قانون» یک کتاب فوق‌العاده‌ است که تا قرن‌ها در دنیا به‌عنوان منبع پزشکی تدریس می‌شد و در تمدن اسلامی و همچنین در اروپا جزو مهم‌ترین منابع پزشکی بوده است، در تاریخ این‌گونه نوشته‌شده است که ۶۶ چاپ مختلف از ترجمه‌های لاتین «قانون» انجام ‌گرفته، چون کتاب با ارزشی بوده است.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: در مدارس طبی ایران نیز تا ۹۰ سال پیش این کتاب تدریس می‌شده است. عوامل مختلفی باعث می‌شود کتاب «قانون» آهسته‌آهسته از تدریس در دانشکده‌های پزشکی کنار رود، هرچند در کشورمان باید ببینیم عوامل متعدد چه بوده و صرفاً پیشرفت دانش میکروسکوپیک علت حذف «قانون» آن نبوده است.

وی عنوان کرد: وقتی که میکروسکوپ ساخته و جنبه‌های سلولی و مولکولی خیلی از بیماری‌ها مشخص می‌شود، بر همین اساس مبانی فکری اخلاط کنار می‌رود نه اینکه «قانون» کنار برود؛ عملاً «قانون» کنار نرفته است بلکه مبانی فکری عوض شده است یعنی بعدازاینکه پزشکی به‌صورت سلولی و مولکولی پیش رفت دیدگاه اخلاطی یا همان خلط‌های چهارگانه و دیدگاه مزاج‌شناسی کمرنگ شد.

سیاهپوش اضافه کرد: برای مثال در طب گذشته عامل یک بیماری را خلط بلغم می‌دانستند ولی به مدد پیشرفت دانش مشخص شد که عامل آن افزایش چربی خون است، یعنی توسعه علم و به‌ویژه ابزار در حیطه پزشکی باعث شد مبنای فکری عوض شود نه اینکه یک کتاب کنار رود.

بوعلی سینا پیشگام سرم‌درمانی

وی عنوان کرد: باید متذکر شویم که مبانی فکری بوعلی سینا فراتر از دیدگاه اخلاطی بوده است. در «قانون» و در رساله‌های بوعلی می‌بینیم که وی به عوامل میکروبی رسیده بوده است ولی چون میکروسکوپ و آزمایشگاه نبوده نتوانسته ثابت کند، حتی می‌توانیم وی را از پیشگامان «سرم‌درمانی» بدانیم.

این متخصص طب سنتی اظهار کرد: جالب است بدانید که مبنای بوعلی و «قانون» در ایران راحت کنار زده شد و فقط پزشکی اروپایی در دانشکده‌های پزشکی تدریس شد و این در حالی است که در همان بازه زمانی این کتاب در دانشکده‌های پزشکی اروپا تدریس می‌شد.

وی ادامه داد: جفایی که ما ایرانی‌ها خودمان به ابن‌سینا کردیم در هیچ‌جا انجام نشده است چون تا قرن نوزدهم میلادی وی جایگاه خود را در دنیا و دانشکده‌های پزشکی داشته است.

سیاهپوش بیان کرد: به نظر می‌رسد بعد از تأسیس دارالفنون «مدرسه طب قدیم» در کنار «مدرسه طب جدید» مشغول فعالیت بوده و در «مدرسه طب قدیم» کتاب قانون تدریس می‌شده است، ولی به بهانه اینکه کسی استاد این رشته نیست «مدرسه طب قدیم» تعطیل می‌شود و تنها «مدرسه طب جدید» یا همان طب اروپایی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی یادآور شد: پس از سال‌ها تعطیل بودن «مدرسه طب قدیم» فردی به نام «صحة‌الدوله» می‌گوید که می‌تواند این کتاب را تدریس کند و با سختی مدرسه راه‌اندازی می‌کند ولی با فوت وی این مدرسه تعطیل می‌شود تا اینکه دانشکده‌های طب سنتی در سال ۸۶ راه‌اندازی می‌شوند.

این متخصص طب سنتی گفت: وقتی از زمان قاجار درب مدرسه طب قدیم بسته شد دیگر بازگشایی صورت نگرفت و عملاً دانشجویان پزشکی و نسل بعدازآن نمی‌دانستند که چنین منبعی وجود دارد چون منابع همان منابع پزشکی اروپایی بود؛ برای ما جالب است که تا قرن ۱۹ «قانون» در مدارس طب اروپا تدریس می‌شد ولی ما زودتر این کتاب را حذف کردیم؛ دانشجویان پزشکی هنگام ورود به دانشگاه نمی‌دانستند که «قانون» چه کتابی است درحالی‌که «قانون» یک کتاب فوق‌العاده است و وقتی می‌خوانیم می‌بینیم که بوعلی‌سینا چه طبقه‌بندی فکری و نگرش عمیقی به علم طب داشته است.

وی تصریح کرد: وقتی یک پزشک در طول تحصیل هیچ‌وقت از «قانون» نشنیده است چه چیزی را می‌خواهد بر اساس قانون اجرا کند؟! متأسفانه آن باور دیگر وجود نداشت چون آن‌قدر ابزار و فنّاوری در طب پیشرفته شده بود که همه اذهان به سمت فنّاوری در طب بود بنابراین از سال ۸۶ با دردسرهای بسیار این رشته تصویب و دانشکده‌های طب سنتی پایه‌گذاری شد.

سیاهپوش عنوان کرد: برای برخی از دانشجویان و پزشکان خواندن «قانون» به‌نوعی برگشت به عقب حساب می‌شد که همچنان مخالفانی وجود دارد، می‌گویند الآن پزشکی هسته‌ای کار می‌کنیم و در ایمنی‌شناسی و ویروس‌شناسی پیشرفت‌های بسیاری حاصل‌شده است. در نگاه اول فکر می‌کنند که وقتی این‌ها وجود دارد چرا باید به چهار خلط فکر کنند اما واقعیت این است که این‌ها را نباید با هم مخلوط کرد.

وی تشریح کرد: پزشک باید از هر ۲ دیدگاه بیماری را ببیند، یک زمان دیدگاه سلولی مولکولی جواب می‌دهد مثل بیماری‌های عفونی وقتی کشت حلق برمی‌داریم اینجا جفای به بیمار است که بگوییم پونه دم کند بلکه باید پنی‌سیلین بزند، پزشک باید تشخیص دهد که با کدام دیدگاه می‌تواند بیمار خود را درمان کند. متأسفانه به خاطر مسائلی که بسیاری از آن‌ها در هاله‌ای از ابهام است نمی‌دانند دیدگاه ابن‌سینا چه هست تا بخواهند بر آن اساس عمل کنند.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: مثلاً بیماری گریدهای پایین کبد چرب را دارد که بیماران با طب سنتی خیلی خوب درمان می‌شوند پس پزشک اگر ۲ نگرش را بلد باشد می‌تواند فکر کند که با کدام دیدگاه درمان بهتری را خواهد داشت.

پزشکان برگشت به کتاب «قانون» را برگشت به عقب می‌دانند

وی اشاره کرد: یکی از عواملی که پزشکان از کتاب «قانون» استفاده نمی‌کنند این است که هیچ‌وقت با این کتاب آشنا نشدند. برخی هم به همین دلیل نسبت به ابزار موجود و دیدگاه سلولی مولکولی تعصب پیدا کردند، باید در پاسخ بگوییم این دیدگاه خوب است ولی قطعاً دیدگاه کاملی نیست یعنی عملاً به نظر می‌رسد اغلب همکاران ما روی این موضوع و دیدگاه پزشکی سلولی تعصب‌ دارند و برگشت به کتاب «قانون» را برگشت به عقب می‌دانند.

سیاهپوش بیان کرد: واقعیت این است که دیدگاه بوعلی برگشت به عقب و ارتجاع معنی نمی‌دهد؛ چنین عواملی است که موجب می‌شود پزشکان به‌راحتی از «قانون» استفاده نکنند. استفاده به‌جا از قانون مستلزم آموزش صحیح است؛ در حال حاضر دانشکده‌های طب سنتی متخصص طب سنتی تربیت‌کرده‌اند و علاوه بر آن دوره‌های بازآموزی برای پزشکان دارند؛ در چند سال اخیر نگرش و عملکرد و همکاری پزشکان متخصص نسبت به ۱۰ سال گذشته بهتر شده است چون در دوره‌های بازآموزی همکاران ما شرکت کرده و می‌بینند نگاه ابن‌سینا دارای نوآوری است و مبانی وی بازگشت به عقب نیست.

وی گفت: اگر گروه‌های غیرعلمی و با نگاه اقتصادی بگذارند که کار فقط به شیوه علمی پیش برود پزشکان آن‌قدر تعصب و دید منفی به طب سنتی نخواهند داشت.

این متخصص طب سنتی در پایان متذکر شد: برخی از افرادی که پزشک نیستند به‌عنوان طبیب فعالیت دارند ولی در فعالیت آن‌ها چیزی از مبانی اصیل طب سنتی مشاهده نمی‌کنیم و ظاهراً این افراد بر اساس تجربه فعالیت دارند و وقتی مبنع گزارش می‌دهند چنین مواردی را در «قانون» نمی‌یابیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بوعلي سينا کتاب قانون دانشکده های پزشکی متخصص طب سنتی برگشت به عقب پزشکی اروپا تدریس می شد ابن سینا یک کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۶۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

السنوار شطرنج باز قهاری است/ هر بار ما را غافلگیر می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری شهاب، روگل البر تحلیلگر صهیونیست تداوم جنگ غزه را بیهوده دانست و درباره تبعات آن بر وجهه این رژیم به شدت هشدار داد.

وی افزود: چرا اسرائیل در جنگش شکست خورد؟ این سئوالی که اسرائیلی درباره آن وحدت دیدگاه ندارند در حالی که افراطی‌ها علت را عدم به کارگیری قدرت کافی می‌دانند اما مخالفان علت را نبود چشم انداز روشن جنگ عنوان کردند.

البر اذعان کرد: دیدگاه سومی هم وجود دارد که هضمش برای اسرائیلی‌ها دشوار است و آن باهوش‌تر بودن السنوار از اعضای کابینه جنگ است. او آینده نگر است و گام‌های آتی را به خوبی ارزیابی می‌کند و به پیش می‌رود و هر بار اسرائیل را غافلگیر می‌کند.

وی گفت: واقعیتی که نباید از نظر پنهان داشت این است که السنوار شطرنج باز قهاری است.

کد خبر 6091131

دیگر خبرها

  • پانی پوری ؛ غذای سنتی خیابانی در هند با رعایت کامل بهداشت! (فیلم)
  • وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • تحلیل وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش
  • خراسان جنوبی گنجینه ناشناخته سرمایه گذاری /اکسپو سکوی پرتاب توسعه
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • تعطیلی مرکز غیرمجاز طب سنتی در قم
  • السنوار شطرنج باز قهاری است/ هر بار ما را غافلگیر می‌کند
  • خودکشی پزشکان ایرانی در مرز هشدار؛ مشکل کجاست؟
  • مجلس باید در قانون شوراها نسبت به احراز صلاحیت‌ها تجدید نظر کند