Web Analytics Made Easy - Statcounter

فاروق سخنور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کارشناسان این اداره در پایش‌های خود از این تالاب بین‌المللی طی چند روز گذشته دسته‌های چند صدتایی از فلامینگوهای مهاجر را مشاهده کردند که به منظور استراحت و تغذیه وارد این تالاب شده‌اند.

وی اضافه کرد: هر سال در این فصل فلامینگوهای مهاجر از دریاچه ارومیه به سمت تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه از جمله "کانی‌برازان" مهاباد و "سولدوز" نقده مهاجرت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره حفاظت محیط زیست در خصوص وضعیت آبی تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" نیز گفت: با توجه به خنک شدن هوا و کاهش تبخیر آب، هم‌اکنون آب این تالاب از وضعیت مطلوبی برخوردار است و پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آتی شاهد حضور پرندگان مهاجر بیشتری در این تالاب باشیم.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون علاوه بر فلامینگوهای مهاجر هزاران قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی از جمله چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز در این تالاب زیست می‌کنند.

"سخنور" افزود: در این تالاب بین‌المللی انواع پرندگان نادری همچون خروس کولی دم‌سفید، اردک سرسفید، اردک مرمری نیز که در فهرست پرندگان در خطر انقراض هستند،  دیده می‌شود.

فلامینگو پرنده‌ای است با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده، آبچر با بدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگ‌های سفید و صورتی که بین ۹۰ سانتیمتر تا ۱٫۵ متر بلندی دارد و در پرواز، بال‌ها و گردن کشیده و قدری پایین‌تر از سطح بدن قرار می‌گیرد و بال‌هایش ترکیب زیبایی از رنگ‌های سرخ و سیاه دارد و به آرامی راه می‌رود.

این پرندگان به صورت دسته جمعی و در دسته‌های چند هزارتایی زندگی می‌کنند و سواحل دریاچه ارومیه و استان فارس مهمترین زیستگاه آن در ایران است.

 تالاب بین‌المللی کانی‌برازان با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

بر اساس آخرین بررسی‌ها،  ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشک‌زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

 تاکنون ۴۵ گونه گیاهی از ۳۵ جنس و ۱۷ خانواده در کانی‌برازان شناسایی شده که بیشتر آنها از خانواده «اسفناج/ Chenopodiaceae» و «گندمیان/ Graminae» است؛  گونه‌های شناسایی شده در داخل تالاب نیز شامل نی، بوریا، جگن و گز است.

در شهرستان مهاباد علاوه‌بر تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" و "قوپی‌باباعلی"، تالاب‌ دایمی "حسن‌خان" و تالاب‌های فصلی "گروس"، "داشخانه" و "قره‌قشلاق" نیز در این فصل میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستند.

مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر جمعیت دارای ۲ بخش مرکزی و خلیفان است.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست مهاباد آذربایجان غربی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست مهاباد آذربایجان غربی سازمان حفاظت محیط زیست مهاباد آذربایجان غربی تالاب بین المللی آبزی و کنارآبزی دریاچه ارومیه کانی برازان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۶۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) خرس بی‌رحم جوجه‌های اردک را در باغ‌وحش کشت

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • احیای بخشی از تالاب بین المللی هامون و شور وصف ناپذیر مردم سیستان
  • تصاویر زیبای پرندگان در تالاب میانکاله
  • ۳ رمان نوجوان تألیفی پیشنهاد خرید هادی خورشاهیان از نمایشگاه
  • پرنده‌ای که تا ارتفاع بیش از ۱۱ هزار متری پرواز می‌کند
  • خرس بی‌رحم جوجه‌های اردک را در باغ‌وحش کشت + فیلم
  • (ویدئو) خرس بی‌رحم جوجه‌های اردک را در باغ‌وحش کشت
  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد