Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-29@16:35:47 GMT

ایرانی‌ها رتبه اول خریدخانه درترکیه

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۴۶۹۷۳

در آخرین آمار‌های مرکز آمار ترکیه که مربوط به هفت ماهه سال جاری میلادی است، ایرانی‌‌ها به رغم شیوع ویروس کرونا، تاکنون با خرید 3168 فقره ملک، رتبه اول خرید ملک در ترکیه را به ‎دست آورده و از شهروندان عراقی نیز سبقت گرفته‌اند. ناطقان:  طبق آمارهای بررسی‌شده در گزارش پیش رو، در کمتر از چهار سال، خارجی‌ها 126 هزار ملک در ترکیه خریده و 41 هزار شرکت جدید در حوزه‌های مختلف تاسیس کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بین شهروندان خارجی، ایرانی‌ها طی کمتر از چهار سال 2721 شرکت در ترکیه تاسیس کرده و 13 هزار و 35 فقره ملک نیز در این کشور خریده‌اند.

با لحاظ شروط 6گانه اعطای تابعیت به خارجی‌ها، اگر ایرانی‌ها به ازای تاسیس هر شرکت جدید حداقل 500هزار دلار هزینه کرده باشند (شرط حداقلی اعطای تابعیت) معادل بیش از یک میلیارد و 360 میلیون دلار در این حوزه و اگر برای خرید هرکدام از املاک فقط 250 هزار دلار(شرط حداقلی اعطای تابعیت) هزینه کرده باشند، در اینجا نیز سه میلیارد و 260 میلیون دلار سرمایه به ترکیه برده‌اند. به‌عبارتی‌دیگر ایرانی‌ها طی کمتر از چهار سال اخیر در برآورد حداقلی چهار میلیارد و 620 میلیون دلار در املاک و شرکت‌های ترکیه سرمایه‌گذاری کرده‌اند که با نرخ بازار دلار امروز، رقمی معادل 101 هزار میلیارد تومان است.

موضوع جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ترکیه زمانی جالب‌توجه می‌شود که یک جست‌وجوی کوتاه در فضای وب و فضاهای مجازی داشته باشیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد علاوه‌بر فعالیت صدها وب‌سایت به زبان‌های مختلف و به‌ویژه به زبان فارسی، شرکت‌ها و بنگاه‌های مختلف مقادیر قابل‌توجهی نیز هزینه تبلیغ سرمایه‌گذاری به صفحه‌های اینستاگرامی افراد و سلبریتی‌های مشهور داده‌اند که به تبلیغ خرید ملک در ترکیه بپردازند.

رشد 745 درصدی سرمایه‌گذاری ایرانی‌‌ها در املاک ترکیه

بین شهروندان خارجی طی سال‌های 2017 شهروندان عراقی، سعودی، کویتی‌، روسی و افغانستانی‌‌ به‌ترتیب از پنج کشوری بوده‌اند که در ترکیه بیشترین ملک را خریده بودند. در این سال ایرانی‌‌ها نیز با خرید 792 ملک، رتبه هشتم را در این رده‌بندی در اختیار داشتند. در سال 2018 وضعیت تغییر اساسی یافته و پس از عراقی‌ها، ایرانی‌‌ها با خرید سه هزار و 652 فقره ملک، رتبه دوم بیشترین خریداران مسکن در ترکیه را به‌دست آورده‌اند. شهروندان عربستان سعودی، روسیه، کویت و افغانستان نیز به‎ترتیب پس از عراقی‌‌ها و ایرانی‌ها، بیشترین خریدار ملک در ترکیه بوده‌اند.
در سال 2019 بازهم بیشترین خریداران ملک در ترکیه به‎ترتیب عراقی‌‌ها با حدود 7600 ملک، ایرانی‌‌ها با 5423 ملک و روس‌ها با 2893 ملک بوده‌اند. شهروندان روسیه، عربستان سعودی و افغانستان نیز در رتبه‌‌های سوم تا ششم قرار داشتند. اما در آخرین آمار‌های مرکز آمار ترکیه نیز که مربوط به هفت ماهه سال جاری میلادی است، ایرانی‌‌ها به‎رغم شیوع ویروس کرونا، تاکنون با خرید 3168 فقره ملک، رتبه اول خرید ملک در ترکیه را به‎دست آورده و از شهروندان عراقی نیز سبقت گرفته‌اند.

قابل ذکر است خرید 3168 فقره ملک توسط ایرانی‌‌ها در هفت ماهه امسال درحالی است که این تعداد در هفت ماهه سال 2019 حدود 2666 فقره و حدود 19درصد کمتر از امسال بوده که ویروس کرونا همه معادلات را در کشور‌های مختلف ازجمله ایران و ترکیه به هم ‌زده است. نکته مهم‎تر اینکه طی هفت ماهه امسال درحالی خرید مسکن توسط ایرانی‌‌ها در ترکیه رشد 19درصدی داشته که طی این مدت صادرات کالایی ایران به ترکیه کاهش 84درصدی را تجربه کرده که ازجمله دلایل آن بسته بودن مرز‌ها و سخت‌گیری ترکیه در مبادلات تجاری با کشورمان ذکر شده است.

همچنین در هفت ماهه 2018 تعداد خرید مسکن ایرانی‌‌ها حدود 1265 فقره و در هفت ماهه سال 2017 حدود 375 فقره بوده است. براین اساس مقایسه آمار‌های هفت ماهه چهار سال اخیر نشان می‌دهد تعداد خرید‌های مسکن ایرانی‌‌ها در ترکیه در مدت مشابه هفت ماهه طی سال‌‌های 2017 تا 2020 رشد 745درصدی (از 375 فقره به 3168 فقره رسیده) داشته است.

سرمایه‌گذار 2700 شرکت، ایرانی‌ها هستند

همان‌طور که در آمارهای جدول قابل مشاهده است، ایرانی‌ها در 7 ماهه سال 2020 با وجود شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های کرونایی، 375 شرکت جدید در این شرکت تاسیس کرده و در رتبه دوم پس از ترک‌های مقیم خارج از کشور قرار داشته و در تاسیس شرکت از شهروندان سوری، عربستانی و دیگر کشورهای سرمایه‌گذار در ترکیه سبقت گرفته‌اند.

ولع ایرانی‌ها همچنان بالاست!

گرچه برخلاف آمارهای خرید ملک و تاسیس شرکت، آمارهای تفصیلی از سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در خرید اوراق قرضه و سهام ترکیه در دست نیست، اما بررسی‌های آماری نشان می‌دهد از سپتامبر 2018 که شرایط اعطای تابعیت در ترکیه برای خارجی‌ها آسان‌تر شده، در اوایل سرمایه‌گذاری شهروندان عراقی، سعودی، روس‌ها، سوری‌ها و شهروندان دیگر کشورها در مقایسه با شهروندان ایرانی بیشتر بوده است، با این حال هرچه به سمت سال 2019 و 2020 می‌آییم، از تعداد و مبالغ سرمایه‌گذاری شهروندان دیگر کشورها و حتی کشورهایی که درگیر جنگ داخلی و خارجی نیز هستند؛ کاهش یافته و برخلاف آنان، طی این مدت شهروندان ایرانی به سرمایه‌گذاری خود در ترکیه به میزان قابل‌توجهی افزوده‌اند.

گفته می‌شود گرچه سرمایه‌گذاری در ترکیه، بسیار آسان و قابل دسترس است، با این حال در بسیاری از موارد شرکت‌های طرف ترک با تبلیغات اغواکننده‌ای که دارند، سرمایه‌گذاران خارجی در املاک این کشور را یا به سمت املاکی برده‌اند که به لحاظ موقعیت جغرافیایی در مناطق شهری با کیفیت محیطی پایینی قرار داشته یا در برخی از آنها بیش‌اظهاری در قیمت رخ داده و افراد دچار زیان‌های مادی شده‌اند. گفته می‌شود این موضوع و همچنین برآورده نشدن انتظارات شهروندان خارجی از پیشرفت در بازار کار و ملک ترکیه، موجب شده شهروندان دیگر کشورها در مقایسه با شهروندان ایرانی ولع کمتری برای خرید ملک در ترکیه داشته باشند.

منبع: روزنامه فرهیختگان
برچسب ها: خانه ، ترکیه ، خانه ، ایران

منبع: ناطقان

کلیدواژه: خانه ترکیه خانه ایران خرید ملک در ترکیه شهروندان عراقی اعطای تابعیت سرمایه گذاری هفت ماهه سال ویروس کرونا هفت ماهه ایرانی ها فقره ملک چهار سال خارجی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۶۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم دانش‌آموزی ایران ۵ طلا در رویداد ایده و فناوری ترکیه کسب کرد

 

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، تیمی متشکل از معلمان و دانش‌آموزان ایرانی از مدارس شهرهای تهران، مشهد، کرمان و اصفهان در بزرگترین رویداد بین‌المللی ایده و فناوری کشور ترکیه با عنوان «یک ایده یک جهان» موفق به کسب ۵ مدال طلا در رشته‌های مختلف شدند.

حسن دیدبان وابسته فرهنگی کشورمان در استانبول با حضور در این روادید بین‌المللی با نخبگان افتخار آفرین ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان و انجمن مخترعین ترکیه میزبان این دوره از مسابقات بود. این رویداد جهانی که در حمایت از ایده، استارتاپ‌ها و مخترعین جهان در کشور ترکیه در شهر استانبول برگزار شد میزبان تیم‌هایی از ۲۴ کشور دنیا از جمله ایران، کانادا، چین، تایوان، آمریکا، مالزی، اندونزی و امارات متحده عربی به صورت حضوری و غیرحضوری در ۱۰ زیرگروه مختلف از جمله پزشکی، کشاورزی بود.

در این دوره از مسابقات که در استانبول برگزار شد، بیش از ۲۷۳ ایده و طرح نوآورانه مختلف با هم به رقابت پرداختند. بخش جوایز ویژه این مسابقات، به ۵ طرح برتر تقدیم شد که ۲ جایزه ویژه آن، سهم تیم‌های ایرانی شد.

این رویداد مهم فرصتی بزرگ برای مخترعان و نوآوران جوان است تا دستاوردهای خود را به مجامع علمی و سازمان‌های علمی-تحقیقاتی در سطح بین‌المللی معرفی کنند و با کسب اطلاعات از فناوری های روز دنیا خود را برای ورود به بازارهای جهانی آماده سازند.

دیگر خبرها

  • تیم دانش‌آموزی ایران ۵ طلا در رویداد ایده و فناوری ترکیه کسب کرد
  • امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم
  • برخی کشورهای اروپایی طالب خرید خودروهای ایرانی هستند
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • پایان غمگین قصه امین اسماعیل‌نژاد در ایتالیا
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • استقبال ‌روس‌ها از کالاهای ایرانی
  • شرط رم برای خرید سردار آزمون
  • سرمایه گذاری طلای ابشده با پک های جدید و استاندارد
  • «سرقت» انگیزه کار و تلاش و سرمایه ‌گذاری را از بین می‌برد