Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان ایران به دلیل شرایط جغرافیایی و سیاسی خاص خود همواره صحنه نبردهای بی شماری بوده و آحاد جامعه اعم از پیر و جوان، زن و مرد اثرات آن را احساس می کنند. اگرچه در کارزار مقابله رودر رو همیشه غیور مردان این سرزمین دلاورانه از مرزها و جان‌ افراد حفاظت کرده‌اند، اما امروز در ایران همانند دنیا کارزاری برپا شده که زنان نیز پا به پای مردان خود را در مقابل ویروس منحوس، ناشناخته و خطرناک کرونا قرار داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز مردم ایران، مدیون رشادت‌ها، مهرورزی‌ها و جانفشانی‌های کادر درمان و پزشکان هستند که طی ۶ ماه گذشته از جان و خانواده خود گذشته‌اند تا هموطنان را در درمان یاری کنند.

ایسنا به مناسبت روز بزرگداشت بوعلی سینا و روز پزشک و به رسم قدردانی از زحمات کادر درمان در نبرد سخت و طاقت فرسای مقابله با ویروس کرونا، گفتگویی با چند پزشک مرکز کرونا شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر و میمه و بیمارستان گلدیس شاهین‌شهر انجام داده که در ادامه می خوانید.

نجمه‌کیخایی پزشک فشار خون و دیابت در پایگاه سلامت سرخوش شاهین‌شهر، به ایسنا، گفت: شهیدان هشت سال دفاع مقدس که دلاورانه برای کشور و تامین امنیت و آرامش مردم جنگیدند، شاخص‌ترین الگو و انگیزه برای جنگیدن و مقاومت در بحران جهانی کرونا هستند.

فرزند شهید «علی کیخایی» از شهادت پدر در عملیات خیبر (جزیره مجنون) و احساس غرورش از بنرهای مزین به تصاویر شهدای وطن و پزشکان، این چنین گفت: حدودا پنج سال و نیمه بودم که خبر شهادت پدرم به خانواده رسید، پدرم و تمام شهدای ایران برای پاسداری از اقتدار این مرز و بوم، تامین امنیت و حفظ جان هموطنان در دوران جنگ مبارزه کردند و امروز، نوبت پزشکان است که راه آنان را برای تامین سلامت هموطنان ادامه دهند. بنر مزین به تصاویر کادر درمان و شهدا موجب احساس افتخار و غرور است.

وی با اندوهی عمیق، ادامه داد: در سال های گذشته پیش پدرانمان دست از خانواده و فرزندشان شستند و برای حراست از کشور پا به جنگی نابرابر گذاشتند و امروز زمان فرزندان آن‌هاست که با الگو برداری از منش و راه پدران در این پیکار سخت و طاقت فرسا پایداری کنند. در آغاز شیوع کرونا تمام کادر درمان شیفت‌های کاری سنگین و فشرده‌ای را گذراندیم و من پس از پایان هر دوره شیفت هنگام مراجعه به خانه مجبور بودم برای تامین سلامت فرزندانم در لحظه ورود، عشق و علاقه آنها را نسبت به خودم نادیده بگیرم و آنها را از خود دور کنم و پس از استحمام و تعویض لباس، کنار کودکانم حضور پیدا کنم.

کیخایی، سخت ترین چالش‌های فردی در این ۶ ماه جنگ با کرونا را بی قراری فرزندان برای آغوش پر مهر و محبت مادر، نگرانی از ابتلا به بیماری و یا انتقال آن به خانواده خود دانست و افزود: ضربه مهلک و طاقت‌فرسای اصلی، شهادت «شهید سعید حقیقی» پزشک طب اورژانس شاهین‌شهر بود که به علت ارتباط با بیماران بدحال کرونایی و جانفشانی برای کمک به آنها مبتلا به این ویروس شد و لقب نخستین شهید مدافع سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان را به خود اختصاص داد، اما قدردانی و تشکر مردم پس از مراجعه به مراکز و دعای خیر آنان آرامش‌بخش روح آزرده و خسته او بود.

پزشک پایگاه سلامت سرخوش شاهین‌شهر با بیان اینکه سلامتی اش دغدغه فکری مادرش است و فرزندانش استرس دایمی برای بیمار شدنش دارند، ادامه داد: تحمل این حجم فشار روانی به خانواده آزار دهنده ‌است، اما انکار این بیماری توسط برخی از مراجعه‌کنندگان دردناک است که گاهی می پرسند «واقعا کرونا وجود دارد؟» و تنها پاسخ من به آن‌ها این است که «اگر وجود ندارد، پس همکاران پزشک و پرستار من در سراسر کشور چرا جان خود را از دست می‌دهند؟»

کیخایی از همراهی و همکاری مردم در پایگاه‌های سلامت و مراکز تشخیص بیماری کرونا قدردانی کرد و گفت: همکاری، درک و همراهی مردم شاهین‌شهر بسیار عالی بوده و میزان مراجعات از اواخر مرداد نسبت به اوایل این ماه با تاکید بر استفاده از ماسک کاهش چشمگیری داشته و این به نوعی موجب فراغت کادر درمان می شود.

وی ادامه داد: کادر درمان نیز همانند عموم مردم ملزم به رعایت پروتکل‌ها و دستورات ابلاغی هستند، همچنین کادر درمان علاوه بر آن ملزم به رعایت امور درمانی هستند که بر طبق دستورات ستاد ملی کرونا، اخذ تست pcr تنها از افراد بالای ۶۰ سال، زنان باردار و افراد با بیماری پیش زمینه‌ای مجاز است که این مسئله و نبود همکاری برخی از مراجعه کنندگان تنش‌هایی را ایجاد می‌کند.

پرسنل بهداشت و درمان از تمام مردم خسته‌ترند

مرسی هاشمی جزی، پزشک عمومی مرکز بهداشت میمه، نیز به ایسنا گفت: همزمان با شیوع ویروس کرونا که سرشار از ناشناخته‌ها بود و آغاز به کار مراکز تشخیصی ۱۶ ساعته کرونا، حجم کاری و شیفت‌های تشخیصی با افزایش تعداد مراجعه کنندگان و موارد مشکوک بسیار سنگین و سخت بود.

وی، از دغدغه‌های شخصی اش در مقابله با بیماری کووید ۱۹، اظهار کرد: کادر بهداشت و درمان از تمام مردم خسته‌ترند، زندگی عادی همه مردم همزمان با شیوع ویروس کرونا دستخوش تغییر شد، اما کادر بهداشت و درمان علاوه ‌بر زندگی خود، شغل شان نیز تحت تاثیر این بیماری قرار گرفت و علاوه بر درمان، استرس ابتلا به این بیماری و انتقال آن به دیگران، متحمل  فشار تجهیزات پزشکی همچون ماسک، گان، شیلد و... قرار گرفتند.

پزشک عمومی پایگاه سلامت بخش میمه شاهین‌شهر با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا ساعات کاری تغییر چندانی نداشت، اما حجم کار و پاسخگویی به مراجعات افزایش چشمگیری پیدا کرد، ادامه داد: کرونا زندگی خانوادگی پزشکان اعم از رسیدگی به پدر، مادر، فرزندان و... را مختل کرده است و در شرایطی که احساس استراحت در پایان پیک اول قوت گرفت، با شروع تجمعات به سرعت وارد پیک دوم این بیماری شدیم.

هاشمی، اطرافیان پزشکان را در دو دسته دلسوزان و دلواپسان طبقه بندی کرد و توضیح داد: در برخورد با پزشکان و کادر درمان کرونا گروهی از مردم تصور می‌کنند با یک ناقل کرونا روبرو هستند و ارتباط را حتی در موارد ضروری به حداقل کاهش داده‌اند، اما در مقابل گروهی دیگر دلسوزانه با پزشکان همراهی می کنند و گاهی نیز از تجربیات و مشاوره پزشکان صمیمانه بهره می‌برند.

وی، از تمام مردم خواست به سه نکته مهم برای حفظ سلامت خود، اطرافیان و همچنین ایجاد فضای آرام برای انجام وظیفه کادر بهداشت و درمان توجه کنند و گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک در اماکن و معابر عمومی، پرهیز از حضور در تجمعات، شستن دست‌ها و ضدعفونی مداوم آنها می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به کرونا و احتمال انتقال آن موثر باشد، همچنین شکستن قرنطینه بدون اجازه پزشک و پیش از اتمام ۱۴ روز برای خانواده مبتلایان و اطرافیان آن‌ها خطرناک است.

پزشک عمومی پایگاه سلامت بخش میمه شاهین‌شهر، ادامه داد: رعایت و اجرای پروتکل‌های ابلاغی ستادملی کرونا در بخش تشخیص و درمان برای کادر درمانی لازم و ضروری است و گاهش توقع مردم در اخذ تست pcr خارج از پروتکل های ابلاغ شده برای کادر درمان، تنش ایجاد می‌کند.

هاشمی با اشاره به همه‌گیری این بیماری در دنیا، گفت: دنیا با این بیماری به مقابله پرداخته و تنها کشورهایی در شرایط بهتری به سر می برند که مردم آنها پرهیز از ممنوعیات و تاکید بر اصول اولیه بهداشتی را سرلوحه رفتار جمعی و فردی خود قرارداده، صبر پیشه‌کرده‌اند و در آرامش بدور از توقعات نامعقول و بیش از انتظار، کادر درمان و پزشکان خود را یاری رسانده‌اند.

کادر پزشکی و پرستاری در آستانه ابتلا به افسردگی و اضطراب

دکتر زهره امامی، متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان گلدیس شاهین‌شهر، نیز به ایسنا، گفت: طی ۶ ماه گذشته، من نیز همانند پزشکان و کادر درمان سخت‌ترین روزهای کاری خود را در رویایی با یک بیماری ناشناخته سپری کرده‌ام و همه روزه شاهد ابتلا بسیاری از هموطنانم هستم، اما خوشحالم که توانسته‌ام جان بیماران بسیاری را از مرگ نجات دهم.

وی، فقدان درمان قطعی این بیماری را اصلی ترین مشکل تیم پزشکی و کادر درمان دانست و گفت: شیوع این بیماری با ترس عمومی از آن و مراجعه دیرهنگام به پزشک همراه بود، که شرایط را برای پزشکان سخت‌تر می‌کرد، زیرا با پیشرفت بیماری در فرد، شرایط بیمار حادتر شده و گاهی با تمام تلاش‌ کادر پزشکی برای درمان کرونا، شاهد فوت برخی از آنان بودیم که آسیب‌ روانی بسیاری به کادر پزشکی وارد می کند.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی، از تدابیر پیشگیرانه در برخورد با خانواده‌اش، گفت: به دلیل ارتباط با بیماران بدحال کرونایی و شدت انتقال این ویروس محتاطانه با خانواده، فرزندان و کهنسالان برخورد می‌کنم که سبب ابتلا آنان نشوم، همچنین برخی از همکاران به دلیل ابتلا و یا مشکوک به ابتلا ویروس کرونا مدتی را در قرنطینه سپری کرده و دور از خانواده مدتی را گذرانده‌اند.

امامی، نگرانی دائمی برای ابتلا و یا انتقال این بیماری به دیگران را یکی از فشارهای روانی متحمل شده به کادر درمان و پزشکی دانست و افزود: با شیوع بیماری و افزایش حجم کار کادر پزشکی زمان استراحت آنها کاهش چشمگیری داشته، همچنین اضطراب و استرس ابتلا به بیماری یا ناقل آن بودن برای دیگران و دیدن درد، ناراحتی و فشاری که بر بیمار وارد می‌شود از یک سو و شهادت مدافع سلامت شهید «سعیدحقیقی» پزشک طب اورژانس شاهین‌شهر از سوی دیگر بر روح و روان کادر درمان ضربه وارد کرد، در این شرایط برخی از کادر پزشکی و پرستاری به دلیل افسردگی و اضطراب ناچار به استفاده از داروهای ضد افسردگی هستند.

وی ادامه داد: کادر درمان نیازمند درک، حمایت و همراهی‌ هستند، گاهی همراهان بیمار توقع معجزه از کادر پزشکی دارند اما در مورد ویروس کرونا هیچ پیش‌بینی ممکن نیست و این ویروس تغییرات خاص خود را دارد که کادر درمان را بی نهایت خسته کرده با این وجود هنوز از پا نیفتاده ایم.

جمعه‌های غم‌انگیز کرونایی

مهدی داستانپور، پزشک مسئول پایگاه سلامت روستای لایبید از توابع بخش میمه در شاهین‌شهر نیز به ایسنا، گفت: همزمان با شیوع کرونا و افزایش حجم فعالیت و ایجاد محدودیت‌های عمومی برای آحاد جامعه، سایه تنهایی در زندگی من پررنگ‌تر شد، زیرا پدرم از جانبازان شیمیایی هشت سال دفاع مقدس است و به بیماری‌های زمینه‌ای دیابت و فشار خون مبتلا است و من برای تامین امنیت سلامت خانواده‌ام در قرنطینه خود خواسته به سر می برم و حتی از صرف غذا در کنار خانواده ام خودداری می‌کنم.

وی با اشاره به موارد کم ابتلا به کرونا و جمعیت ۱۶۰۰ نفری روستای لایبید میمه، گفت: همراهان بیماران به دلیل نگرانی و دلواپسی برای عزیزان خود توقع دریافت اطلاعات بیشتر از بیماری و درمان آن را دارند که توقعی به جاست و همیشه تلاش کرده‌ام با روی گشاده پاسخگوی آنها باشم، اما گاهی برآورده کردن برخی خواسته ها از توانم خارج است.

داستانپور ادامه داد: مطابق پروتکل‌های ابلاغی ستاد ملی کرونا اخذ تست pcr مخصوص افراد بالای ۶۰ سال، زنان باردار و افراد با بیماری زمینه ‌است، در این شرایط برخی از مراجعه‌کنندگان دارای علایم ابتلا به بیماری هستند اما شرایط اخذ تست را ندارند، همچنین به دلیل ضعف مالی نیز امکان دادن تست در مراکز خصوصی برای آنان میسر نیست که در این موقعیت تنش اصلی میان آنان که توقع رسیدگی و گرفتن تست کرونا را دارند و اجرای دستورات ابلاغ شده ستاد ملی مقابله با کرونا آغاز می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد مراکز ۱۶ ساعته تشخیص بیماری کرونا از فروردین ماه و شیفت‌های دوره‌ای کادر بهداشت و درمان در این مرکز، گفت: شیفت کاری من در مراکز به دلیل شرایط بیتوته در محل کارم در روستای لایبید، بیشتر جمعه‌ها بوده که در این روز اکثر مراجعه کنندگان برای تشخیص و تست، همکاران و خانواده‌هایشان هستند و در مواردی متاسفانه شاهد ابتلای بستگان آن‌ها با علائم خفیف به کرونا بوده‌ام که با گذشت چند روز خبر فوتشان را شنیده‌ام.

داستان‌پور با اشاره به فرا رسیدن ایام سوگواری محرم از مردم خواست؛ بیماری را جدی بگیرند، زیرا مردم ایران ثابت کرده‌اند هر زمان برای مشکلی، عزم خود را جزم کنند آن مسئله مرتفع خواهد شد، همچنین با رعایت پروتکل‌ها، تجمع نکردن در اماکن مسقف، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در قطع زنجیره انتقال بیماری و کاهش فشار وارده بر کادر درمان، موثر عمل کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روز پزشک کروناویروس کادر درمانی کادر بهداشت و درمان مراجعه کنندگان پایگاه سلامت کادر درمان ویروس کرونا کادر پزشکی پروتکل ها شاهین شهر اخذ تست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۷۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاورد تجمعات دانشجویان آمریکایی شفاف شدن چهره غرب است

کادر درمان و دانشگاهیان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در حمایت از دانشجویان آزاده جهان، شفاف شدن چهره امپریالیسم غرب و تحقق یافتن اسارت بیان و حقوق ضد بشری آمریکایی از دیگر دستاورد‌های این تجمعات آزادی بخش برخاسته از دانشگاه است.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو،بیانیه کادر درمان و دانشگاهیان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در حمایت از دانشجویان آزاده جهان منتشر شد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
رنج‌های امروز اگر مایه‌ی ساختن فردایی بهتر و ایمن ترنشود، فقط به خاطره‌هایی تلخ و بی ثمر فرو خواهد کاست.
من ایمان دارم که تنها شما جوان‌هایی که با درس گرفتن از ناملایمات امروز، قادر خواهید بود راه‌هایی نو برای ساخت آینده بیابیدو سد بیراهه‌هایی شوید که غرب را به نقطه‌ی کنونی رسانده است.
بخشی از نامه مقام معظم رهبری به عموم جوانان در کشور‌های غربی ۸ آذر ۱۳۹۴

اینک پس از گذشت بیش از دو هفته از تحصن و جنبش دانشجویان آزاده ایالات متحده آمریکا و برانگیختن و گسترش موج آن در دانشگاه‌های متعدد جهان، شاهد برخورد غیرانسانی پلیس با دانشجویان و اساتید و تبدیل شدن نهاد دانشگاه به پادگان نظامی و ابراز خشونت هستیم.

دانشجویانی که پس از آشکار شدن روابط و حمایت گسترده دولت و دانشگاه شان با رژیم کودک کش صهیونیستی خواستار قطع هرگونه ارتباط با رژیم شده و در این راه تا پای اسارت و برخورد فیزیکی و در مخاطره افتادن آینده شغلی و تحصیلی شان رفته و به حمایت از مستضعفان عالم برخاسته اند.

شفاف شدن چهره امپریالیسم غرب و تحقق یافتن اسارت بیان و حقوق ضد بشری آمریکایی از دیگر دستاورد‌های این تجمعات آزادی بخش برخاسته از دانشگاه است.

جامعه دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن قدردانی از جنبش دانشجویان و اساتید غرب در راستای دفاع از فلسطین، حمایت همه جانبه خود از این دانشجویان را اعلام داشته و ورود پلیس به دانشگاه را به شدت محکوم و خواستار آزادی ۹۰۰ دانشجو و استاد بازداشت شده توسط دولت‌های سرکوبگرشان میباشد.

همچنانکه از مسئولین و روسای این دانشگاه‌ها دعوت میکند تا به جای وادادگی در مقابل دولت آمریکا و هم پیمانی با رژیم غاصب به حمایت از دانشجویان خود در راستای آزادی بشریت از بند استکبار به پا خیزند؛ که در آینده‌ی نزدیک چاره‌ای جزاین نخواهند داشت و نظم نوین جهانی در حال تحقق بوده و هسته‌های مقاومت برخاسته از اقصی نقاط جهان در حال تغییر سرنوشت منطقه هستند.

از این رو دانشجویان و دانشگاهیان و کادر درمان در راستای شکل گیری این هسته‌ها و تشکیل شبکه‌ای از اساتید و دانشجویان آزادی خواه عالم آمادگی همه جانبه خود را اعلام داشته و تا قطع شریان‌های حیاتی اسرائیل و ریشه کنی هرگونه ارتباط و سود رسانی به این رژیم منحوس در دانشگاه، شهر، کشور و سرتاسر عالم همتی بیش از پیش خواهد گماشت.

رسالت کادر درمان دفاع از انسانیت است و باری دیگر اعضا کادر درمان از انسانیت برخاسته از دانشگاهیان غرب تقدیر و تا پاک شدن رژیم غاصب اسرائیل و فتح قدس شریف همپای جنبش‌های آزادی بخش جهان از پای نخواهد نشست.

پس همان گونه که فرمان یافته اید، استقامت کنید. (هودآیه ۱۱۲)
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

 

دیگر خبرها

  • اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده خاص کادر درمان
  • اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت به کادر درمان
  • برقراری فوق العاده خاص در احکام کارگزینی کادر درمان
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • شلیک به یک پزشک در کرخه خوزستان
  • وحیدی: «طرح نور» مورد استقبال مردم قرار گرفته است/ باید از ناهنجاری‌های تحمیلی جلوگیری شود
  • خدمات پزشکی رایگان به ساکنان محمد شهر کرج
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • دستاورد تجمعات دانشجویان آمریکایی شفاف شدن چهره غرب است
  • مجازات دریافت وجه اضافی از بیماران چیست؟