Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله علم الهدی به اذعان شاگردانش باوجود غنای علمی بسیاری که داشت همیشه و حتی در ۹۰ سالگی نیز با روی باز، پذیرای طرح مسائل مستحدثه در جلسات درس خارج فقه و اصول خود بود.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: آیت الله سید عبدالجواد علم الهدی خراسانی از شاگردان آیت الله العظمی سید حسین بروجردی و امام خمینی (ره)، 30 مردادماه در تهران درگذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از جمله کسانی بود که در دوره طاغوت همراه آیت الله احمد جنتی، رئیس شورای نگهبان و مرحوم آیت الله ابوالقاسم خزعلی، نامه مهم رهبر کبیر انقلاب خطاب به علمای شهرهای مختلف کشور مبنی بر همراهی با انقلاب ملت ایران را به دست این علما رساند.

 

یادآور می شود، آیت الله سید عبدالجواد علم الهدی که سابقه امامت جماعت چند مسجد در تهران را داشت، موسس و متولی حوزه علمیه امام القائم (عج) (واقع در تهران، بلوار قیام، خیابان مشهدی رحیم) بود و صبح روزهای شنبه تا چهارشنبه در بیت خود در خیابان زیبای شمالی، درس خارج فقه و بعدازظهرها در همین مکان، خارج اصول می گفت. بیت وی تنها خانه عالمی بود که همه روزه حتی جمعه و ایام تعطیل از 9 صبح تا یک ساعت پس از اذان ظهر و همچنین از ساعت 16 تا یک ساعت پس از اذان مغرب، به روی مردم باز بود و طلاب، بیت وی را پناهگاه خود می دانستند.

 

خبرنگار شبستان در گفت و گو با تنی چند از شاگردان آیت الله علم الهدی، شیوه علمی و سبک زندگی این روحانی انقلابی را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه می آید:

 

احترام ویژه‌ به آیت‌الله العظمی بروجردی

 

حجت الاسلام والمسلمین «سید حبیب الله حسینی میانجی» که همزمان با تحصیل در درس خارج فقه و اصول آیت الله علم الهدی، در بیت آن مرحوم، خارج فقه نیز تدریس می کرد با بیان اینکه آیت الله علم الهدی جزو آخرین بازمانده های مکتب رفیع علمی مرحوم آیت الله العظمی سید حسین بروجردی -زعیم جهان تشیع در دهه های 20 تا 40 هجری شمسی- بودند، اظهار کرد: ایشان مرتب در کلاس درس شان به سخنان این استادشان اشاره و همیشه با عظمت از آقای بروجردی یاد می کرد.

 

این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه تهران افزود: آیت الله علم الهدی همچنین علاقه عجیبی به حضرت امام خمینی (ره) داشت و بارها و بارها در جلسات درس شان علاوه بر آقای بروجردی از ایشان نیز یاد می کرد و مدام خطاب به شاگردان می گفت، کاری که امام خمینی (ره) در سرنگونی رژیم پهلوی و استقرار نظام اسلامی انجام دادند در تاریخ تشیع بسیار کم نظیر بود.

 

در سن ۹۰ سالگی نیز صبورانه پاسخگوی سوالات شاگردان بود

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «حسین خطاط» نیز با بیان اینکه آیت الله علم الهدی پس از مقام معظم رهبری، صاحب قدیمی ترین کرسی تدریس خارج فقه و اصول در تهران بود، گفت: تسلط ایشان در مباحث فقهی و اصولی در مقایسه با سایر استادان حوزه علمیه تهران، کم نظیر بود باوجود این با سعه صدر و صبری مثال زدنی، به سوالات شاگردان شان پاسخ می گفتند.

 

این شاگرد آیت الله علم الهدی افزود: طرح مسائل مستحدثه و پاسخ به روز به آنها یکی دیگر از ویژگی های آیت الله علم الهدی بود و این موضوع با توجه به سن بسیار ایشان، برای ما همیشه تعجب برانگیز بود. در واقع ایشان، آنقدر تواضع داشت که هیچ گاه هراسی از طرح مسائل روز و ایچاد بحث در کلاس درس شان نداشتند.

 

راه‌اندازی مجموعه‌ای برای خدمت ماندگار به ایتام

 

حجت الاسلام والمسلمین «حسن آل ابراهیم» که حدود ۱۰ سال مسئول دفتر آیت الله علم الهدی نیز بود با بیان اینکه آن مرحوم چند دهه پیش به منظور دستگیری از ایتام، مجموعه خیریه حضرت زهرا (س) را در محله قیام تهران تاسیس کرد، اظهار کرد: روزی با به یاد نمی آورم که ایشان از بنده و سایر کارگزاران دفتر جویای فعالیت های این مجموعه نباشد.

 

مسئول دفتر آیت الله علم الهدی اضافه کرد: در دفتر ایشان به روی همه باز بود و هر فردی در هر مقام، سمت، جایگاه و طبقه اقتصادی می توانست به راحتی خدمت ایشان برسد و سوالات و درخواست های خود را مطرح کند. اگر زمانی فردی به منظور رعایت حال جسمی آیت الله علم الهدی در ورود فردی به دفترشان ممانعتی ایجاد می کرد، آیت الله علم الهدی با شدت با این موضوع مخالفت می کرد.

 

مدام تذ کر می‌داد غفلت از تقویت انقلاب، ما را مدیون امام و شهدا می‌کند

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «اصغر احمدی فاضل» نیز با بیان اینکه آیت الله علم الهدی زندگی خود را وقف خدمت به اسلام، انقلاب اسلامی و مردم به ویژه ایتام و طلاب کرد، گفت: ایشان در مناسبت های مختلف به شاگردان شان یادآوری می کردند که حتی یک لحظه نباید از کار برای تقویت بنیان نظام جمهوری اسلامی غفلت کنید که در غیر این صورت، مدیون امام خمینی (ره)، شهدا و خانواده های ایثاگران خواهیم بود.

 

این شاگرد آیت الله علم الهدی ادامه داد: آن مرحوم همیشه خود را جزو ارادتمندان و دعاگویان مقام معظم رهبری معرفی می کرد و اطلاع دقیقی داریم که مقام معظم رهبری نیز خیلی به ایشان علاقمند بود. آیت الله علم الهدی همواره می گفت رهبر معظم انقلاب اسلامی، با حکمت و تدبیری عالی، کشور و نظام را در برابر تهدیدات و توطئه های تمام نشدنی نظام سلطه حفاظت کردند.

 

یادآور می شود، آیت الله علم الهدی از تابستان سال 98 به دلیل شدت یافتن عارضه قلبی توانایی تدریس را از دست داد و از آن زمان تاکنون، حجت الاسلام سید رضا علم الهدی خراسانی، فرزند ارشدش و استاد حوزه علمیه، مدیریت کارهای علمی و فعالیت ها و خدمات اجتماعی وی را بر عهده گرفته است.

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: درس خارج فقه و اصول آیت الله سید عبدالجواد علم الهدی سید عبدالجواد علم الهدی درس خارج درس خارج فقه حجت الاسلام والمسلمین آیت الله علم الهدی درس خارج فقه حوزه علمیه خارج فقه طرح مسائل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۸۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمان علم الهدی به دولت رئیسی درباره گرانی ها

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سید احمد علم‌الهدی، صولت مرتضوی روز دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: ۱۹ میلیون خانوار و حدود ۶۰ میلیون نفر جامعه هدف طرح کالابرگ الکترونیکی در کشور محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به کاهش قابل توجه نرخ بیکاری در کشور اظهار کرد: اخیراً سامانه‌ای در وزارتخانه تعریف شده که آمار کاملی از همه افراد فاقد شغل در هر گوشه از کشور در آن گردآوری شده است به گونه‌ای که به تفکیک هر شهرستان می‌توان استعلام گرفت که افراد زیر خط فقر یا فاقد شغل چه کسانی هستند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی هم در این دیدار گفت: طرح کالابرگ الکترونیک از جمله طرح‌های موفق اقتصادی در سال‌های اخیر بود که نفع آن به صورت مستقیم به سفره‌های مردم رسید. با وجود این، نباید محدود به اجرای این طرح‌های معیشتی بمانید. در هر شرایط، تمرکز و توجه اصلی شما باید ناظر بر کنترل گرانی باشد. گرانی را باید به هر طریق کنترل کنید.

سید احمد علم الهدی ادامه داد: اقتدار حکومتی باید در ۲ عرصه ارز و گرانی پای کار بیاید. البته در سال‌های اخیر، سیاست‌هایی اتخاد شده که مردم به چشم دیده‌اند تهدیدهای دشمن همچون هویت آن‌ها توخالی است اما در هر حال، تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت همچنان باید در دستور کار دولت باشد.

وی اظهار کرد: این یک حقیقت است که با وجود تلاش‌های مستمر و مجدانه در دولت سیزدهم، همچنان دستاوردهای دولت برای مردم به مرحله تجسم عینی نرسیده و ملموس نشده است. به همین دلیل، تأکید ویژه ما بر رسانه و انعکاس فعالیت‌هاست تا بر مردم روشن شود که در چه حوزه‌هایی کار شده است و در چه عرصه‌هایی نیاز به فعالیت وجود دارد.

امام جمعه مشهد گفت: عمده مطالبه مردم در شرایط کنونی متمرکز بر عرصه‌های اقتصادی است و این‌طور نیست که شما تصور کنید همه‌چیز با ارائه آمار و اعداد و ارقام حل می‌شود. در شرایط فعلی کشور، نیازمند به کارگیری قدرت اقناع هستیم تا حقیقت موضوع برای مردم تشریح شود. جامعه باید به طور واضح، زیر و بم ماجرا را بداند و این هدف جز با تقویت اطلاع‌رسانی و به‌کارگیری قدرت رسانه تحقق نمی یابد.

علم الهدی تأکید کرد: در همه قضایا، رمز موفقیت مقارن با میزان اخلاصی است که در عمل داریم. وقتی انسان در عمل مخلص باشد، کار او کار خدا می‌شود و در این شرایط، ذات اقدس پروردگار به اراده قاهر خودش اجازه نخواهد داد کار بر زمین بماند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901407

دیگر خبرها

  • فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است / تعداد شاگردان استادی که ۱۰۰ شاگرد داشت به ۱۰ نفر رسیده / مراجع و رهبری به این مسائل توجه کنند
  • علی مطهری: در خانواده آیت‌الله مطهری با شکاف بین‌نسلی مواجه نیستیم، اما...
  • انتقادات و توصیه‌های علی مطهری به روحانیون
  • آیت‌الله علم‌الهدی: وقایع دانشگاه‌های آمریکا وجهه دموکراسی غرب را نابود کرد
  • شهید مطهری جوابگوی مسائل و نیاز‌های جامعه بود/ سیره شهید مطهری در برنامه‌های هفته معلم بازگو شود
  • شهید مطهری (ره) جوابگوی مسائل و نیاز‌های جامعه بود
  • پایان انتظار ۳۷ ساله مادر شهید اسدپور در شیراز
  • فرمان علم الهدی به دولت رئیسی درباره گرانی ها
  • آیت‌الله علم‌الهدی‌: حجاب ‌از مدارس در دل دختران نهادینه شود
  • آیت‌الله علم‌الهدی:تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود/ ترویج حجاب، نیازمند مزج اجتماعی و منطق تبیین