Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-01@16:23:24 GMT

توصیه روسیه به آمریکا درباره ایران

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۴۸۷۶۱

ساعت24-روسیه در بیانیه ای از آمریکا دعوت کرد راه حل های منطقی انتخاب کرده و امکان دستیابی به توافق با ایران را از دست ندهد چرا که از نظر کرملین مسیر تشدید تنش ها پیرامون ایران نادرست و منتهی به بن بست است.

به گزارش وزارت امور خارجه روسیه، آمریکا به حرکت های خطرناک در شورای امنیت به امید تحقق مقاصد ضدایرانی خود ادامه می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در بیانیه گفته شده است: واشنگتن با ناکامی در رای گیری پیش نویس قطعنامه پیشنهادی خود برای تحریم تسلیحاتی بی نهایت علیه ایران که در شورای امنیت رد شد، اقدام به متقاعد کردن ریاست سازمان ملل و رئیس دوره ای شورای امنیت کرده تا آنان حقی را که آمریکا گویا برای فشار بر ایران با ساز و کارهای پیش بینی شده در قطعنامه 2231 و برجام در اختیار دارد، بپذیرند.

وزارت خارجه روسیه می گوید: همه اینها پس از آن رخ می دهد که دولت آمریکا بطور رسمی از برجام خارج شد و در مدت دو سال و چند ماه به صورت آشکار و بدون احساس خجالت و شرم، تعهدات خود را در چارچوب این سند شورای امنیت (قطعنامه 2231) نادیده گرفت. 

«آمریکا بدون وقفه معامله هسته ای (برجام) را محکوم کرده و مورد اتهام قرار داده و تمام تلاش های ممکن را برای اخلال در اجرای قطعنامه 2231 بکار بست. همینک نیز به ناگهان با از یاد بردن کامل تعهدات خود در مورد حقوق خود سخن می گوید» 

در بیانیه خاطرنشان شده است: درخواست دولت آمریکا در مورد بازگرداندن قطعنامه های تحریمی شورای امنیت در مورد ایران که پس از امضای برجام در سال 2015 لغو شدند، نمی تواند پیامدهای مورد نظر آمریکا را در پی داشته باشد.

« زرنگی و ناقلایی آمریکا با واقعیت مطابقت نمی کند. آمریکا در ابتدا خود را از شرکت کنندگان در برجام کنار گذاشت و به این وسیله خود را از حقوق و امکان استفاده از ساز و کارهای پیش بینی شده در برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت محروم کردند.»  

گفتنی است، دولت آمریکا پس از نزدیک به 2 سال خروج از برجام، مدعی شده است همچنان عضوی از این توافق است و می‌تواند از سازوکارهای موجود در این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ مرتبط با آن، علیه ایران استفاده کند. به همین منظور ابتدا روز جمعه گذشته قطعنامه‌ای ۴ بندی به شورای امنیت ارائه داد که تنها توانست یک رای مثبت جمهوری دومینیکن را با خود داشته باشد و به اعتراف کارشناسان و مقامات فعلی و سابق آمریکا، شکست مفتضحانه‌ای را متحمل شد.

به دنبال آن، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه با حضور در سازمان ملل متحد به طور رسمی درخواست داد تا قطعنامه‌های لغو شده شورای امنیت، بر اساس مکانیسم ماشه علیه ایران بازگردانده شود.

به دنبال این درخواست، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و بلژیک در نامه‌هایی به شورای امنیت تصریح کردند اقدام آمریکا پایه قانونی ندارد و نباید معتبر دانسته شود. به این ترتیب تا کنون چهار عضو دائم شورای امنیت و هفت عضو غیر دائم به صراحت با درخواست آمریکا مخالفت کرده‌اند.

در ادامه بیانیه روسیه گفته شده است: درخواست آمریکا حاکی از تفسیر نادرست قطعنامه 2231 است و با مفاد آن همانند مفاد برجام مطابقت نمی کند. 

طرف آمریکایی تلاش می کند تا ثابت کند حق دارد فقط آن بخش از قطعنامه را مناسب می داند اجرا کند زیرا که از آن می توان برای اجرای سیاست های ضدایرانی استفاده کرد.اما این رویکرد درست نیست.

310 310

وزارت خارجه روسیه در ادامه می گوید: علاوه بر آن آمریکا نمی تواند در درخواست خود ادعای  تلاش های منصفانه و قانع کننده در چارچوب مراحل پیش بینی شده در برجام کند.

«در نتیجه شورای امنیت دلیلی ندارد درخواست آمریکا برای رسیدگی را بپذیرد و بویژه اینکه بر اساس آن اقداماتی را انجام دهد. چنین اقدامی مغایر با قطعنامه 2231 شورای امنیت خواهد بود و بنظر می رسد واشنگتن برای آن تلاش می کند و سعی دارد بقیه اعضای شورای امنیت سازمان ملل را به دنبال خود به راه دشواری بکشاند که در آن قوانین بین المللی وجود ندارد.

 در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده  است: ما قویا بر این باوریم که درخواست امریکا از نظر حقوقی بی ارزش است و نمی تواند ساز و کار برای اجرای قطعنامه های قبلی در مورد ایران را به اجرا در آورد.  

وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرده است: آمریکا با اصرار بر موضع اشتباه خود نمی تواند به حمایت شورای امنیت امیدوار باشد. نباید از تعهدات خود در توافقنامه ای صرف نظر کرده و مدعی حقوق در همان توافق شد. 

منبع: ایرنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: وزارت خارجه روسیه شورای امنیت قطعنامه 2231

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۸۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین ایالت آمریکا قطعنامه‌‌ای برای آتش‌بس غزه تصویب کرد

ایالت هاوائی به نخستین ایالتی تبدیل شد که در کنگره ایالتی خود قطعنامه‌ای در حمایت از آتش‌بس دائمی در غزه به تصویب رساند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مجلس نمایندگان و مجلس سنای ایالتی در هاوائی با تصویب قطعنامه‌ای از دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته‌اند در غزه آتش‌بس برقرار کند. هاوائی نخستین ایالتی در آمریکا است که چنین قطعنامه‌ای به تصویب رسانده است.

پیش از این در ماه مارس مجلس سنای هاوائی با 24 رأی موافق و یک رأی مخالف این قطعنامه را تصویب کرده بود. مجلس نمایندگان با 48 رأی موافق و 3 رأی مخالف این قطعنامه را روز جمعه به تصویب رساند. با آنکه هاوائی نخستین ایالتی است که اقدام به تصویب چنین قطعنامه‌ای می‌کند اما «اتاق دسترسی عمومی» کنگره ایالتی هاوائی به هافینگتون‌پست گفت که از قدرت لازم برای اجرایی کردن این قانون برخوردار نیست و این قطعنامه به امضای فرماندار نیاز ندارد.

طبق نوشته یاهونیوز، قانونگذاران ایالتی خواستار آن شده‌اند که جو بایدن برای برقراری آتش‌بس فوری و دائمی در غزه تلاش کند. علاوه بر این، قطعنامه مذکور خواستار آن شده که دولت بایدن در جهت ترک خصومت‌ها و تسهیل ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه تلاش کند.

دولت جو بایدن در 207 روزی که از جنگ در غزه می‌گذرد از اصلی‌ترین موانع برقراری آتش‌بس دائمی در غزه بوده و تا کنون چند قطعنامه را در شورای امنیت سازمان ملل متحد در حمایت از آتش‌بس وتو کرده است. این در حالی است که از زمان آغاز جنگ در غزه بیش از 34 هزار نفر به شهادت رسیده و ده‌ها هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند.

روز 207 طوفان‌الاقصی|تداوم حملات هوایی اسرائیل به غزهبایدن: با مصر و قطر درباره آتش بس غزه همکاری می‌کنیمرسانه عبری: جنگ غزه واردات خودرو را در اسرائیل فلج کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • ۳ درخواست عجیب روسیه از ایران
  • ۳ درخواست عجیب روس ها از ایران در نمایشگاه اکسپو!
  • مخالفت روسیه با پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل درباره سربرنیتسا
  • بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است
  • روسیه: شورای امنیت باید از درگیری در بوسنی جلوگیری کند
  • چرا موافقت نامه همکاری امنیت اطلاعات ایران و روسیه در شورای نگهبان بررسی نشد؟!
  • نخستین ایالت آمریکا قطعنامه‌‌ای برای آتش‌بس غزه تصویب کرد
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟