Web Analytics Made Easy - Statcounter

عشایر استان فارس به عنوان یکی از قطب‌های مهم جامعه عشایری کشور مورد توجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم قرار داشتند و شاخص توسعه زندگی آنان رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به قبل از سال ۱۳۹۲ داشته است.

عشایر استان فارس, ایل قشقایی، ایل خمسه، ایل لر و دیگر طوایف مستقل را شامل می‌شود که براساس سرشماری سال ۱۳۸۷ مرکز آمار ایران ۲۷ هزار و ۲۷۹ خانوار و جمعیتی افزون بر ۱۴۷ هزار و ۷۹۰ نفر هستند و ۱۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ درصد جمعیت عشایر کشور در این استان حضور دارند.

دستاوردهای دولت برای جامعه عشایری
روح الله بهرامی مدیرکل امورعشایر استان فارس شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره بحث ارتقای شاخص‌های توسعه زندگی عشایری در فارس بیان کرد: اقدامات صورت گرفته در تامین آب آشامیدنی مورد نیاز عشایر در سال ۱۳۹۲ ، حدود ۲۶ درصد بوده که تا پایان سال ۱۳۹۸ به ۵۴ درصد رسیده است.
وی افزود: در زمینه برخورداری از مسکن مناسب در سال ۱۳۹۲ حدود پنج درصد از عشایر فارس از مسکن مناسب برخوردار بودند که تا پایان سال ۱۳۹۸ به ۲۰ درصد رسیده‌اند.
وی ادامه داد: در زمینه شاخص سواد در سال ۱۳۹۲، ۷۴ درصد عشایر استان باسواد بودند که در پایان سال ۱۳۹۸ به ۸۴ درصد رسیده است.
مدیرکل امور عشایر فارس گفت: در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی، در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۷ درصد از این خدمات برخوردار بودند که در پایان سال ۱۳۹۸ به ۳۷ درصد رسیده است.
بهرامی افزود: میزان برخورداری جامعه عشایری استان فارس از سوخت فسیلی در سال ۱۳۹۲، ۶۵ درصد بوده که در پایان سال ۱۳۹۸، ۱۰۰ درصد  شده است.
وی ادامه داد: در زمینه دسترسی عشایر استان فارس به راه مناسب در سال ۱۳۹۲، ۳۶ درصد دسترسی داشتند که در پایان سال ۱۳۹۸ به ۵۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

بهره‌برداری از ۶۴ پروژه عشایری در هفته دولت
مدیرکل امورعشایر استان فارس همچنین به تعداد پروژه‌های دهه فجر این اداره‌کل اشاره کرد و گفت: ۶۴ پروژه به ارزش ۱۲ میلیارد تومان در نقاط مختلف استان در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.
بهرامی افزود: هزار و ۱۴۵ خانوار در مناطق مختلف عشایری استان از این پروِژه‌ها بهره‌مند می‌شوند و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۵۰۰ نفر را ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: عمده پروژه‌هایی که در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد در خصوص تامین آب پایدار، انتقال آب، احداث استخر ذخیر آب و راهگشایی جاده های عشایریری خواهد بود که تاثیر مثبتی در زندگی و تولید عشایر خواهد داشت.

ایجاد تنوع در تولید و اشتغال جامعه عشایری فارس
مدیرکل امورعشایر استان فارس در ادامه به راهبرد این اداره‌کل در ایجاد تنوع در تولید و اشتغال جامعه عشایری استان اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی از سال ۱۳۹۲ تا کنون در این زمینه صورت گرفته که از جمله این اقدامات می‌توان به ایجاد سایت های بوم‌گردی و گردشگری عشایری اشاره کرد که ۲۴ سایت با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایجاد و ۷۵ مورد نیز در دست پیگیری است.
بهرامی افزود: طرح زنجیره تولید گوشت قرمز یکی از طرح‌های مهم و اثرگذار ما بوده که در سال ۱۳۹۸ نزدیک به ۶۵ میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد ۱۰ درصد در اختیار جامعه عشایری قرار گرفت و حدود ۲ هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز افزایش تولید داشتیم.
وی ادامه داد: ایجاد ۷۷ صندوق خرد زنان عشایری از دیگر اقدامات صورت گرفته است که این صندوق‌ها شامل ۲ هزار نفر از بانوان عشایری است که عمدتا در حوزه فرش و صنایع دستی فعالیت می‌کنند و تا کنون ۴ میلیارد تومان تسهیلات به این صندوق ها پرداخت شده است.
مدیرکل امورعشایر استان فارس گفت: در حوزه ایجاد تنوع در اشتعال حوزه عشایری بحث گیاهان دارویی را مدنظر داریم که هم بحث جمع آوری و هم بحث فرآوری و عرضه مدنظر ما است.
بهرامی افزود: ایجاد شبکه های داشن بنیان به منظور ارایه خدمات مطلوب تر و عرضه محصولات عشایری در دستور کار است.
وی ادامه داد: در بحث بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر تا کنون حدود ۹ هزار و ۹۳۹ سرپرست خانوار از مزایای بیمه بهره‌مند شدند.
وی اضافه کرد: در بحث بیمه دام نیز ۲۴۱ هزار دام عشایر تا کنون بیمه شدند.
مدیرکل امورعشایر استان فارس گفت: ۲۶۰ هزار دام عشایری نیز پلاک کوبی شدند که قابل شناسایی است، این کار اقدامی برای شفاف سازی و جلوگیری از قاچاق دام است.
بهرامی افزود: به دلیل پراکندگی جمعیت عشایری مشکلات عدیده‌ای کماکان وجود دارد اما تلاش می کنیم این مشکلات را کمتر کنیم./ hdvkh
 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: پایان سال ۱۳۹۸ پایان سال ۱۳۹۸ عشایر استان فارس جامعه عشایری سال ۱۳۹۲ درصد رسیده تا کنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۹۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه عشایری سومین جامعه استان کرمانشاه

علی‌جعفر رضایی مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه جامعه عشایری استان بعد از جامعه شهری و روستایی سومین جامعه استان است گفت : با وجود اینکه جمعیت عشایر تنها ۴.۲ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند، اما ییشترین نقش را در اقتصاد استان را دارند.

وی با بیان اینکه عشایر استان با داشتن سه میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک ۳۰ درصد از نیاز پروتئینی استان را تأمین می‌کنند عنوان کرد: ۱۳ هزار و ۸۰۰ خانوار عشایری استان با ۸۶ هزار نفر جمعیت ۶ ماه از سال را در مناطق ییلاقی استان می‌گذرانند و ۶ ماه دیگر را به مناطق گرمسیری استان و استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام کوچ می‌کنند.

رضایی گفت: با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی استان تقویم کوچ عشایر تهیه شده و کوچ از ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ آغاز شده و تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد و بعد از آن می‌توانند وارد مراتع استان شوند.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه افزود: با بخشی از دستگاه‌های مرتبط با عشایر از جمله نیرو انتظامی، مرزبانی و سپاه عشایری برای تأمین امنیت مسیر کوچ عشایر هماهنگی لازم انجام شده که عشایر با آسودگی خاطر کوچ کنند.

وی با اشاره به هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل راهداری به منظور ارائه خدمات به عشایر در مسیر کوچ بیان کرد: آبرسانی و تأمین آب شرب سالم توسط تانکر از وظایف اداره کل امور عشایری است و سوخت مورد نیاز شامل نفت سفید و گاز مایع در اختیار جامعه عشایری قرار می‌گیرد.

رضایی گفت: براساس سیاست سازمان، ما تنها وظیفه تامین آب شرب عشایر را داریم، اما با پیگیری و تأمین اعتبار ۵۰ تا ۶۰ درصد آب احشام نیز تأمین می‌شود و بخشی از آب احشام را خود عشایر باید تأمین کنند.

وی عنوان کرد: پنل‌های خورشیدی توسط وزارت نیرو و شرکت توانیر براساس اعتباری که در قانون بودجه مصوب شده تهیه و در اختیار سازمان امور عشایری قرار می‎گیرد و این پنل تنها برای تأمین روشنایی و شارژ تلفن همراه است، اما مقرر شده در صورت تأمین اعتبار عشایری که فاصله کمتری نسبت به برق شهری دارند از این ظرفیت استفاده کنند.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه گفت: سهمیه پنل خورشیدی در سال گذشته ۸۰۰ مورد بوده، اما با وجود پیگیری‌های متعدد تنها ۴۰۰ مورد به ما تخصیص یافته و از طریق قرعه کشی بین عشایر توزیع می‌شود.

رضایی با انتقاد از کم بودن سهمیه آرد عشایر عنوان کرد: سرانه آرد جامعه عشایری ۱۲ کیلوگرم است و مکاتبات متعددی با سازمان برای افزایش این سرانه انجام شده، اما باید در شورای آرد و نان کشور مطرح شود که هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی با بیان اینکه اداره کل دامپزشکی دو بار در سال دام عشایر را به صورت رایگان معاینه و واکسن می‌زنند، گفت: اداره کل امور عشایری به تنهایی قادر به رفع مشکلات این جامعه نیست و براساس قانون تمام دستگاه‌های اجرایی استان به نسبت جمعیت عشایری باید اعتباری در راستای خدمات رسانی به این جامعه هزینه کنند، اما تاکنون عملیاتی نشده و مشکلات همچنان پابرجا است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • زیر ساخت‌ بازار فروش عشایر چهارمحال‌ و بختیاری فراهم می‌شود
  • ارتقای ۱۱۳۱ پله‌ای رتبه جهانی دانشگاه بیرجند
  • باید از ظرفیت‌های ارزنده جوانان عشایر بیشتر بهره‌مند شویم
  • جامعه عشایری سومین جامعه استان کرمانشاه
  • کولیدر منطقه‌ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است
  • خسارت بیش از ۲ میلیارد تومانی سیل به زیر ساخت‌های عشایری سربیشه
  • درخواست بهسازی و مرمت راه عشایری قره داغ اهر ارسباران
  • افتتاح ۱۶ پروژه شاخص در مجموعه صفه، اقدامی موثر در ارتقای صنعت گردشگری
  • بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان
  • ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند