Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی از ائمه جماعات مساجد تهران تصمیم جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره عدم برگزاری مراسم عزاداری در مساجد را به صلاح و برای حفظ سلامتی مردم‌ دانستند و تاکید کردند: مساجد و مسجدی‌ها طبق فرمایش مقام معظم رهبری تابع تصمیمات این ستاد هستند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد، باتوجه به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، برگزاری عزاداری در مساجد به دلیل مسقف بودن ممنوع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این اطلاعیه آمده است: 

«محضر مبارک ائمه محترم جماعات استان تهران (دامت افاضاتهم) 


سلام علیکم و رحمة‌اللّه

با احترام، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، به استحضار می‌رسانیم، پس از تغییر رویکرد ستاد ملی کرونا در خصوص نحوه عزاداری ماه محرم، طی جلسه مشترک، مباحث و نقطه نظرات جدی مرکز رسیدگی به امور مساجد و دیگر مراکز تبلیغی با مسئولین مربوطه مطرح شد. لیکن به دلیل شدت شیوع ویروس در استان تهران، مسئولان مربوطه بر نظر جدید خود تاکید داشتند.

 

لذا علی‌رغم وجود انتقاد به نحوه اعلام این نظر جدید، با توجه به سفارش رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در پیروی از دستورات ستاد، انتظار می‌رود ائمه محترم جماعات، کارگزاران و فعالان مسجدی، در ایام ماه محرم، از برگزاری هرگونه برنامه عزاداری، حتی در زمان کوتاه، در فضای مسقف، خودداری کرده و صرفاً به اقامه نماز جماعت، با رعایت دستورالعمل های بهداشتی اکتفا فرمایند.

 

همچنین این مرکز در اطلاعیه دومی خطاب به ائمه جماعت استان تهران آورده است:

 

برگزاری مراسم عزاداری در مساجدی که امکان بهره‌برداری از فضاهای باز و غیرمسقف را دارند، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، بلامانع و مورد تاکید است. 

 

لذا انتظار می‌رود ائمه محترم جماعات با روشنگری و بصیرت افزایی، ضمن ایفای نقش امامتی در محله، ایجاد فضای مشورت و هم افزایی با جوانان و هیئات حسینی و بسیج عموم مردم، مراسم عزاداری ماه محرم را با رعایت دستورالعمل‌ها و در فضایی منطبق بر موازین بهداشتی، برگزار فرمایند.»

 

خبرنگار شبستان به منظور بررسی این موضوع با چند تن از ائمه جماعات مساجد شهر تهران گفت و گویی داشته است که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

 

بیانیه مرکز رسیدگی به امور مساجد بر لزوم برگزاری سوگواری حسینی در فضای باز تاکیده کرده است

 

حجت الاسلام والمسلمین «ضیاءالدین نجفی» با بیان اینکه بیانیه اخیر مرکز رسیدگی به امور مساجد درباره تعطیلی برنامه های عزاداری به مناسبت ایام شهادت حضرت سیدالشهداء(ع) در مساجد از سوی مسجدی ها اجرا می شود، اظهار کرد: این بیانیه که البته با نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر شده حتما به صلاح و برای حفظ سلامت مردم است ضمن اینکه بر برگزاری این مراسم در فضای باز مساجد تاکیده کرده و حکم به تعطیلی مطلق عزاداری نداده است.

 

امام جماعت مسجد جامع نبی اکرم(ص) (واقع در خیابان پیروزی، بلوار نبی اکرم(ص)) افزود: درست است که همه مساجد برنامه های خود برای ماه محرم را حداقل در دهه اول این ماه اعلام کرده اند ولی طبق فرمایش مقام معظم رهبری، عمل به دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا لازم است.

 

باوجود مشکلاتی که ایجاد می کند تابع نظر مرکز هستیم

 

حجت الاسلام والمسلمین «علی تهرانی» نیز با تاکید بر طاعتپذیری مسجدی ها از فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه های مختلف از جمله در زمینه لزوم همراهی با مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت: چنین تصمیماتی باید زودتر اتحاذ شود تا برنامه های مساجد دچار اختلال نشود البته ما نیز تابع نظر این مرکز هستیم چرا که حتما منافع عمومی جامعه را در نظر گرفته اند.

 

امام جماعت مسجد هدایت (واقع در خیابان جمهوری اسلامی) اضافه کرد: اکثریت مساجد همانطور که در متن بیانیه مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح شده است پیش از این نیز برنامه ریزی لازم را برای برگزاری مراسم عزاداری در ماه های محرم و صفر در فضای باز انجام داده بودند، هرچند برخی از مساجد از این امکان برخوردار نیستند.

 

تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا حتما در پی کار کارشناسی اعلام شده است

 

حجت الاسلام والمسلمین «سید رضا حسینی» نیز با بیان اینکه تغییر دوباره برنامه مساجددر ماه های محرم و صفر، سخت است ولی ائمه جماعات تابع نظر مرکز رسیدگی به امور امور مساجد هستند، اظهار کرد: مطمئنا چنین تصمیماتی هرچند دیر اعلام شده ولی حتما پس از کار کارشناسی و میدانی صورت گرفته است. ما مدیران ستاد ملی مبارزه با کرونا و این مرکز را دلسوز می دانیم و حتما اخذ چنین تصمیمی برای آنان نیز آسان نبوده است.

 

امام جماعت مسجد امام حسین (ع) (شهرری، بلوار امام حسین(ع)، کوچه صاحب الزمان(عج)) افزود: قاعدتا برگزاری مراسم عزاداری در ماه های محرم و صفر در فضای بسته و مسقف مساجد و در مدت زمان یک ساعت، خیلی سخت و در برخی موارد، غیرممکن است، بنابراین تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره برگزاری این مراسم صرفا در فضای باز، هرچند دیر بود، ولی شجاعانه است.

 

بنا بر گزارش شبستان، بسیاری از مساجد پیش از اعلام نظر جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره عدم برگزاری مراسم سوگواری حسینی در فضای بسته و مسقف مساجد، برای برگزاری این مراسم در فضای باز برنامه ریزی کرده بودند، با وجود این، باید فکری برای آن دسته از این خانه های خدا کرد که محوطه باز یا حیاط مناسبی برای برگزاری عزاداری در ماه های محرم و صفر ندارند. به عبارت روشن تر باید هرگونه تصمیمی به گونه ای باشد که ضمن در نظر گرفتن منافع عمومی جامعه، مشکلی برای مساجدی که به اصطلاح کم برخوردار هستند، پیش نیاید.

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: ستاد ملی مبارزه با کرونا عزاداری محرم مساجد مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزاری مراسم عزاداری ستاد ملی مبارزه با کرونا ماه های محرم و صفر استان تهران فضای باز ماه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۹۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در پی درگذشت «معصومه حائری»، همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی (ره)، جمعی از علما، فضلا و روحانیون در منزل حجت الاسلام و المسلمین سید حسین خمینی حضور یافتند.

در این مراسم سیداحمد خمینی پسر سیدحسن خمینی و حجت الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی نوه امام خمینی(س) نیز حضور داشتند.

27218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900096

دیگر خبرها

  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • آغاز مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری از اوایل خرداد
  • مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری اوایل خرداد آغاز می‌شوند
  • مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری دراوایل خرداد آغاز می‌شوند
  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد
  • آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • باهنر: مجلس باید حداقل دو فراکسیون اقلیت و اکثریت داشته باشد /ضرورت ندارد تمام تصمیمات مجلس جناحی باشد
  • لزوم جبران تأخیر ایجاد شده در اجرای سیاست‌های تامین اجتماعی
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود