Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، پس از انتشار اخباری مبنی بر اقدام ایران و چین برای همکاری‌های راهبردی و بلندمدت در پروژه‌های زیرساختی کشورمان و همچنین کناره‌گیری هند از پروژه ساخت راه آهن زاهدان-چابهار، شایعاتی درباره احتمال حذف اپراتور هندی از بندر چابهار شنیده شد. در حالی که اولا از عمر قرارداد بهره برداری موقت اپراتور هندی حدود یک سال باقی مانده و بعد از آن درباره قرارداد 10 ساله با این اپراتور تصمیم گیری می‌شود و موضوع مهم‌تر اینکه ربط دادن اجرای راه آهن چابهار – زاهدان بدون حضور هندی‌ها به ادامه فعالیت اپراتور هندی در بندر چابهار تحلیل اشتباهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشورمان کناره گیری شرکت هند از پروژه راه آهن موضوع جدیدی نبوده و به سه سال قبل برمی‌گردد و در واقع هند از این پروژه حذف نشد، بلکه اساسا وارد این پروژه نشد و تامین مالی را انجام نداد از این رو دولت درخواست برداشت از صندوق توسعه ملی را داد که با موافقت رهبری هم مواجه شد.

در این میان عده‌ای با ربط دادن روند اجرای این دو پروژه توسعه‌ای در چابهار و اخبار خام و تایید نشده حضور چینی‌ها در پروژه‌های عمرانی، پیش بینی‌هایی از حذف اپراتور هندی از روند توسعه بندر شهید بهشتی داشتند. اما رییس سازمان بنادر و دریانوردی با رد این موضوعات، می‌گوید هر دو طرف برای ادامه همکاری‌های بلند مدت البته با تعیین شروطی از طرف ایران، تمایل به همکاری دارند.                       

محمد راستاد، رییس سازمان بنادر و دریانوردی درباره انتشار اخباری مبنی بر پایان همکاری ایران و هند در بندر شهید بهشتی چابهار اظهار داشت: در حال حاضر قرارداد بهره‌برداری موقت با شرکت هندی در جریان است و در قرارداد اصلی تامین تجهیزات از سوی هندی‌ها تعهد شده است و پارت اول تجهیزات شامل موبایل کرین‌ها امسال تامین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه قرارداد اصلی فقط شامل تامین تجهیزات بندر نیست و در مورد برخی از بندهای قرارداد اصلی در حال مذاکره هستیم، گفت: به نظر می‌رسد با روندی که در حال انجام آن هستیم اشکالی در فعال‌سازی قرارداد اصلی 10 ساله BOT بندر شهید بهشتی با مشارکت هندی‌ها ایجاد نمی‌شود و این قرارداد عملیاتی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر خروج هندی‌ها از پروژه مطرح نیست و تمایل طرفین فعالسازی قرارداد اصلی 10 ساله است، ادامه داد: در حال حاضر روند فعالیت بندر چابهار بسیار خوب است و اگر نسبت آماری که با سایر بنادر کشور در شرایط کرونا مقایسه می‌کنیم میانگین رشد این بندر از همه بالاتر است.

راستاد افزود: علاوه بر محموله گندم‌هایی اهدایی که از هند به سمت افغانستان بوده، چندین محموله ترانزیتی یخچالی از افغانستان به هند داشتیم. با ادامه این روند بندر چابهار به جایگاه خوبی در تجارت بین الملل و ترانزیت در منطقه به دست می‌آورد. افغان‌ها بسیار تمایل دارند که از این مسیر ترانزیت به هند داشته باشند.

وی تاکید کرد: سه کشور ایران – افغانستان و هند بسیار انگیزه دارند تا این مسیر فعال بماند و اپراتور هندی در بندر هم برای صادرکنندگان هندی و هم افغان، شرایط مناسبی را برای ادامه همکاری‌ها فراهم کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ارزیابی کارنامه هندی در طول این مدت همکاری‌ها اظهار داشت: از نظر انگیزه و تمایل به فعال شدن قرارداد اصلی کارنامه هندی‌ها خوب است از این نظر که ملزومات فعال شدن این قرارداد پیاده و تامین تا قرارداد نهایی شود، انتظار فعالیت بیشتر و افزایش سرعت در کار را از هندی ها داریم.

راستاد گفت: در مجموع دو طرف انگیزه کافی برای فعالسازی قرارداد نهایی و اصلی دارند و بسیار خوشبین هستم که این قرارداد با هندی‌ها نهایتا به سرانجام برسد.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اقدامات اولیه قرارداد نهایی با هندی‌ها انجام شده اما دو طرف تغییراتی در قرارداد داشته‌ایم و یکسری از شرایط تغییر کرده است اما نهایتا فعالسازی قرارداد برای هر دو طرف مهم است که بخش مهمی از فعالسازی این قرارداد منوط بر تامین تجهیزات بندری از سوی هندی‌ها است.

وی درباره زمان بندی ورود تجهیزات بندری به بندر شهید بهشتی ادامه داد: ارزش تجهیزات مورد تعهد هند در مجموع 85 میلیون دلار است و در سال جاری به مرور تمام موبایل کرین‌های ایتالیایی وارد بندر می‌شوند.  

راستاد با تاکید بر لزوم تکمیل زنجیره ترانزیت برای فعالیت بندر شهید بهشتی و با اشاره به اتفاقات اخیر در مرز میلک که باعث انسداد چند روزه این مرز ایران و افغانستان شده بود، گفت: برای اینکه ترانزیت انجام شود باید زنجیره بدون اختلال در همه شقوق حمل و نقل فعال باشد. وقتی محموله‌ای از خشکی وارد شود و از پایانه مرزی عبور کند و به بندر برسد و مراحل بارگیری به کشتی و ارسال به مقصد انجام شود باید این زنجیره فعال و بدون اختلال باشد.  

پربیننده ترین ترخیص برنج‌های وارداتی به یک شرط مجاز شد هر کیلو مرغ چند؟ پیش‌بینی کاهش قیمت دلار در آینده نزدیک/ بازگشت ارز‌های صادراتی سرعت گرفت تحولات اخیر بازار سرمایه ایران در راستای اصلاح بوده است دخل خالی خیاط‌خانه‌ها

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ایران و چین چین راه آهن چابهار تجارت خارجی بنادر ایران هند و ایران قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت بندر شهید بهشتی قرارداد اصلی اپراتور هندی بندر چابهار همکاری ها هندی ها دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۰۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطوط ریلی بندر شهید رجایی توسعه می‌یابد

ایسنا/هرمزگان استاندار هرمزگان از تخصیص اعتبارات ویژه دور دوم سفر رییس‌جمهور به هرمزگان برای توسعه خطوط ریلی استان خبر داد.

مهدی دوستی امروز جمعه هفتم اردیبهشت در حاشیه کلنگ زنی پل خورگو و زیرگذر سرخون، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اصلاحات نرم افزاری در درگاه‌های گمرک را از سال گذشته آغاز کردیم از محل سفر هم اعتبار خوبی تخصیص داده شده و به زودی عملیات اجرایی خطوط ریلی بندر شهید رجایی را آغاز خواهیم کرد.

وی توسعه خطوط ریلی بندر شهید رجایی را شامل خطوط و ایستگاه مانوری اعلام و تصریح کرد: یکی از پروژه‌های مهم ما بحث راه آهن و تقویت اتصال ریلی بندر شهید رجایی است.

استاندار هرمزگان با تاکید بر مزیت رقابتی بندرشهیدرجایی افزود:این بندر در رقابت با رقبای منطقه ای خود باید بتواند جایگاه برتر خود را حفظ کند و لازمه این اتفاق مهم احداث خطوط ارتباطی مناسب در پس کرانه‌ی این بندر است.

به گزارش ایسنا، امروز استاندار هرمزگان با همراهی احمد مرادی محمد آشوری تازیانی و فاطمه جراره نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با حضور در روستاهای سرخون و خورگو از توابع بخش مرکزی بندرعباس، عملیات اجرایی پروژه‌های احداث پل خورگو و زیرگذر سرخون را کلنگ زنی کرد این دو پروژه جزء ۵۴ نقطه حادثه‌خیز هرمزگان هستند که تاکنون تلفات جانی و نقص عضو را برای مردم بهمراه داشته و اصلاح آن‌ها در زمره مطالبات جدی مردم منطقه بوده که وارد مرحله عملیاتی شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سعیدی: اگر معادل اختلاس چای دبش صرف زیرساخت‌های استان سیستان و بلوچستان می‌شد، دیگر چیزی نمی‌خواستیم
  • افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • افزایش در اعتبار بن‌دانشجویی نمایشگاه کتاب/انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • هند به نمایشگاه کتاب تهران نرسید،‌ یمن جایگزین شد
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار
  • خطوط ریلی بندر شهید رجایی توسعه می‌ یابد
  • خطوط ریلی بندر شهید رجایی توسعه می‌یابد
  • الحوثی: در ۲۰۲ روز، ۱۰۲ کشتی هدف قرار گرفتند