ادب نسبت به سیدالشهدا(ع) موجب نجات «حر» شد
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۵۱۸۰۳
سخنران حرم مطهر رضوی گفت: ادب «حر» نسبت به سیدالشهدا(ع) موجب عاقبتبهخیری و نجات او شد.
به گزارش قدس آنلاین، حجتالاسلاموالمسلمین کاظم راشد یزدی در حضور جمعی از زائران و مجاوران بارگاه منور علی بن موسیالرضا(ع) در صحن جامع رضوی این آستان مقدس گفت: انسان دارای دو بعد مادی و معنوی است و گاهی بعد معنوی و گاهی بعد مادی بر او غلبه پیدا میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی تصریح کرد: اگر بعد معنوی انسان بر بعد مادی وجودش غلبه پیدا کند انسان مقامی برتر از فرشتگان و ملائک پیدا میکند؛ اما چنانچه بعد مادی او بر بعد معنویاش غلبه پیدا کند دچار گمراهی میشود و ممکن است از بهایم و حیوانات نیز پستتر شود.
این کارشناس دینی افزود: ازآنجاکه انسان موجودی جایزالخطا است خداوند از فضل و رحمتش دری به نام توبه به روی او باز کرده است تا اگر در زندگی دچار خطا و اشتباه شد بتواند بهسوی خدا بازگردد و اشتباه خود را جبران کند.
وی ادامه داد: توبه از عنایتهای ویژه خداوند نسبت به بندگانش و ازجمله عوامل عاقبتبهخیری انسان است. اگر کسی بعد از ارتکاب گناه توبه واقعی کند، مانند کسی است که هرگز گناهی مرتکب نشده است و خداوند همیشه توبه پذیر و مهربان است.
راشد یزدی با اشاره به داستان «حر بن یزید ریاحی» در کربلا بیان کرد: حر در ابتدا از سپاهیان دشمن بود و در هنگام ورود سیدالشهدا(ع) به کوفه راه را بر ایشان بست و امام به او گفت: «مادرت به عزایت بنشیند». در آن لحظه به دلیل محبتی که نسبت به حضرت زهرا(س) داشت سکوت کرد و همین امر موجب عاقبتبهخیری او شد.
وی یکی از دلایل عاقبتبهخیری حر را ادب نسبت به امام حسین(ع) دانست و اظهار کرد: حر کاروان سیدالشهدا(ع) را همراهی کرد تا به کربلا رسیدند و وقتیکه حر متوجه شد کار جنگ با حسین بن علی(ع) جدی است توبه کنان به نزد امام آمد و اظهار پشیمانی کرد.
سخنران حرم مطهر رضوی عنوان کرد: حر بعدازاینکه مورد ملاطفت و عنایت سیدالشهدا(ع) قرار گرفت از امام اذن میدان گرفت و اولین کسی بود که جانش را در راه دفاع از سیدالشهدا(ع) فدا کرد و به شهادت رسید.
گفتنی است؛ قرائت زیارت عاشورا، بیان احکام عزاداری در دوره شیوع ویروس کرونا، شعرخوانی سید رضا یعقوبی آل از شاعران آئینی اهلبیت(ع) و ذکر مصیبت اهلبیت(ع) توسط امیر عارف از ذاکران و مرثیهسرایان اهلبیت(ع) از دیگر برنامههای این مراسم بود.
منبع: آستان نیوز
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: سیدالشهدا ع ادب عاقبت به خیری سیدالشهدا ع بعد مادی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۱۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا میدانید قدیمیترین مقابر صخرهای ایران کجاست؟
جام جم آنلاین؛ گوردخمههای ایران، از ارزشمندترین مکانهای باستانی و بناهای صخرهای کشور است. بسیاری از این گوردخمه ها را می توان در استان کرمانشاه پیدا کرد. کرمانشاه یکی از تاریخی ترین مناطق کشور است که چند مورد از معتبر ترین سایت های باستانی دنیا همچون محوطه تاریخی بیستون را در دل خود جای داده است. یکی دیگر از این سایت های معتبر باستانی، گوردخمه اسحاق وند یا سکاوند است.
گوردخمه ها از قدیمی ترین انواع معماری صخره ای در ایران است که در دل کوه ها و صخره های مرتفع تراشیده می شدند. این بناهای صخره ای در حقیقت مقبره هایی هستند که متوفیان (افراد دارای اهمیت) را در آن ها به خاک می سپردند. نحوه خاکسپاری این متوفیان در ایران باستان به طرزی متفاوت بود. ایرانیان خاک را مقدس می دانستند، بنابراین، از دفن کردن اجساد درون آن خودداری کرده و آن ها در محفظه های صخره ای مخصوصی که تراشیده بودند، قرار میدادند.
از ایران باستان گوردخمه های بسیاری باقی مانده است که باستانشناسان در مورد قدمت آن ها اتفاق نظر ندارند. بسیاری از گوردخمه های کشور مادی هستند، بسیاری هخامنشی اند و برخی نیز به دوره های بعدی مربوط اند. در واقع گوردخمه های ایران را می توان به گوردخمه های مادی، گوردخمه های هخامنشی و گوردخمه های پس از هخامنشیان تقسیم کرد.
اسحاق وند، بنایی مادی یا هخامنشی
گوردخمه های اسحاق وند در حقیقت سه گوردخمه تاریخی هستند که ابعاد متفاوتی دارند. این گوردخمه ها در استان کرمانشاه، در حدود ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان هرسین و در دل صخره های مرتفعی مشرف به روستای «دهنو» واقع شده اند. این گوردخمه ها به سکاوند نیز شهرت دارند و مردم محلی این منطقه به آن ها «فرهاد تاش» می گویند. به دلیل وجود روستایی به نام اسحاق وند در حوالی این گوردخمه ها، نام آن ها را اسحاق وند گذاشته اند.
پیرامون قدمت این گوردخمهها، اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. بسیاری از باستان شناسان خارجی و داخلی، قدمت گوردخمه اسحاق وند را به دوره مادها نسبت می دهند. ولی برخی نیز همچون هرتسفلد، آن ها را مربوط به دوره هخامنشیان می دانند. طبق نظر ارنست امیل هرتسفلد باستان شناس آلمانی تبار، گوردخمه میانی، مقبره گئومات مغ است. داریوش اول در کتیبه بیستون خودش، داستان سرکوبی گئومات مغ یا همان بردیای دروغین را به تفصیل تعریف کرده است. عده کمی نیز این مقابر صخره ای را مربوط به دوره سلوکیان می دانند. به هرحال طبق نظر بسیاری از باستان شناسان، احتمال اینکه این گوردخمه ها مادی باشند بیشتر از هخامنشی بودن آن هاست.
مجموعه اسحاق وند یا سکاوند، متشکل از سه گوردخمه است که هر کدام ابعاد متفاوتی دارند. گوردخمه سمت راستی نسبت به دو گوردخمه دیگر، در ارتفاع بالاتری قرار گرفته است و حدود ۲.۱۰ متر عرض دارد. عرض دریچه گوردخمه میانی ۱.۶۳ متر است و عمق آن نیز ۱.۷۵ متر می باشد. گوردخمه سمت چپ نیز ۸۵ سانتی متر عمق دارد و عرض آن ۲.۱۰ متر است.
در اطراف تمام این گوردخمه ها تزئینات ساده ای تراشیده شده اند. علاوه بر قاب بندی های ساده ای که دور تا دور این سه گوردخمه ایجاد شده اند، در قسمت بالای گوردخمه میانی، تصویر تمام قد مردی با ارتفاع ۱.۸۷ متر به صورت نیمرخ و به زیبایی هر چه تمام تراشیده شده است. این فرد که هویتش مشخص نیست، لباسی بلند و چیندار به تن کرده است و دست های خود را به حالت دعا و نیاش پروردگار به سمت آسمان و جلوی صورتش بلند کرده است. همچنین در مقابل این فرد، یک آتش دان با ارتفاع حدود ۹۴ سانتی متر و یک مشعل سوزان با ارتفاع ۸۳ سانتی متر قرار گرفته است. پشت سر این مشعل و آتش دان، فردی با قامت حدود ۸۰ سانتی متر حجاری شده است که به نظر می رسد در حالی که دستهایش رو به سمت آسمان است، از پشت سرش چیزی را بر دست دارد.
شهرستان هرسین در ۴۴ کیلومتری جنوب شرق کرمانشاه قرار دارد.