Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@13:56:07 GMT

تولیدکنندگان کنسرو، نیازمند ۵۰ میلیون دلار نقدینگی

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۵۱۹۵۳

تولیدکنندگان کنسرو، نیازمند ۵۰ میلیون دلار نقدینگی

«سیدمحمد میررضوی» روز شنبه در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران ضمن انتقاد از تاخیر بانک مرکزی در تخصیص ارز مورد نیاز صنعت گفت: اکنون صنعت کنسروسازی با مشکل جدی تامین مواد اولیه  ماهی تن وارداتی روبروست که درصورت عدم توجه این صنعت با مشکل جدی روبرو می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر علاوه بر کاهش صید تن ماهیان داخلی، میزان واردات تن ماهیان کاهش یافته است اضافه کرد: با وجود اینکه ارز رسمی به ارز نیمایی تبدیل شده اما کماکان این ارز نیز توسط بانک مرکزی تخصیص داده نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران  اظهارداشت: در سال ۹۶ نزدیک  ۱۵ هزارتن ماهی تن با ارز رسمی به کشور وارد می شد که با حذف ارز رسمی، این میزان در سال ۹۸ به پنج هزارتن و در سال ۹۹ به یک هزارو ۵۰۰ تن رسیده است.

وی با اشاره به تمایل اقشار کم درآمد جامعه به کنسرو، این محصول را  پرمصرف برای موارد بحرانی زلزله و جنگ دانست و تصریح کرد: دولت در صورت  تامین ٥٠ میلیون دلار ارز مورد نیاز این صنعت می تواند از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان حمایت کند.

میررضوی اظهارداشت: این درحالیست که کشور سالانه ۵۰۰ میلیون دلار از محل صادرات محصولات شیلاتی ارزآوری دارد.

قیمت تمام شده هر عدد کنسرو ماهی ۳۰ هزارتومان

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با بیان اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد یک کنسرو را ماهی تشکیل می دهد گفت: در فصل صید قیمت هر کیلوگرم ماهی تن داخلی نزدیک ۳۵ هزارتومان و ماهی وارداتی بین ۴۰ تا ۴۵ هزارتومان است.

میررضوی افزود: با توجه به هزینه های تمام شده تولید اکنون نرخ واقعی هر عدد کنسرو ماهی ۳۰ هزارتومان است که این رقم مورد تایید سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: صنعت کنسروسازی برای اینکه این محصول در دسترس تمامی اقشار جامعه قرار بگیرد با قیمت گذاری هر عدد کنسرو ماهی به نرخ  ۲۷ هزارتومان توافق کرده اند.

بیکاری ۶۰ هزار نفر در صورت تعطیلی برخی کارخانجات کنسروسازی 

«مسعود بختیاری » نایب رییس سندیکای کنسروسازی ایران گفت: اکنون از تعداد  ۱۳۵ کارخانه کنسرو سازی در کشور تنها ۳۰ کارخانه فعال هستند که بخش عمده انان با کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت کار می کنند.

وی با بیان اینکه این کارخانجات در مناطق کم برخوردار قرار دارند افزود: با توجه به اینکه ماهی به صورت دستی پاکسازی می شود، ظرفیت اشتغال در این صنعت بالاست.

نایب رییس سندیکای کنسروسازی ایران اظهارداشت: در صورت ادامه این وضعیت احتمال خروج برخی کارخانجات از چرخه تولید وجود دارد که می تواند بیکار ۶۰ هزار نفر را در پی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف ماهی در ایران کمتر از نصف میانگین جهانی است ادامه داد: ایران از لحاظ مصرف محصولات شیلاتی در رتبه ۱۰۰ و از لحاظ مصرف تن ماهیان در رتبه چهارم قرار دارد.

بختیاری با بیان اینکه واردات تن ماهیان امری اجتناب ناپذیر است گفت: بحران این صنعت به عدم حمایت دولت در تخصیص ارز نیمایی و نبود قیمت گذاری مناسب برمی گردد 

وی ادامه داد: سازمان شیلات سوخت یارانه ای برای  ۲۰۰ هزار تن صید در اختیار صیادان کشور قرار داده درحالی که صید داخلی محصولات شیلاتی حدود ۷۰ هزار تن است.

رسوب ۵ هزارتن ماهی تن در گمرکات 

« سید جلال الدین بنی هاشمی» یکی از تولیدکنندگان کنسروماهی گفت: از ابتدای خردادماه تاکنون پنج هزارتن ماهی تن به دلیل عدم تخصیص ارز نیمایی در گمرکات باقیمانده است.

وی با بیان اینکه ماهی تن وارداتی در اردیبهشت ماه ثبت سفارش شده است اظهارداشت: اکنون تولیدکنندگان روزانه بابت نگهداری این میزان ماهی تن ۵۰۰ میلیون تومان دموراژ پرداخت می کنند که هزینه هنگفتی را برای صنعت در پی دارد.

یکی از تولیدکنندگان کنسروماهی محصولات شیلاتی را از محصولات فساد پذیر دانست و افزود: در نهایت مدت زمان نگهداری این محصول برای مصرف هفت ماه است.

بنی هاشمی تصریح کرد: اکنون صنعت کنسرو سازی نیازمند تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است در غیراینصورت صنعت دچار چالش جدی و جبران ناپذیری خواهد شد.

صید داخلی پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان نیست

« رضا لطفی» یکی دیگر از تولیدکنندگان کنسرو ماهی گفت: اکنون با توجه به شرایط منابع دریایی، صید داخلی پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان این صنعت نیست و باید به ناچار بخشی از نیاز این صنعت از محل واردات تامین شود.

وی اظهارداشت: اکنون صید داخلی تن ماهیان به نصف رسیده است که کارخانجات تولیدکننده را با مشکل جدی روبرو کرده زیرا در بخش صادرات با کمبود مواد اولیه روبرو هستیم.

یکی از تولیدکنندگان کنسروسازی ادامه داد: این در حالیست که چرخه تولید نیازمند صادرات است.

وی تصریح کرد: با وجود مشکلات عدیده در تامین مواد اولیه این صنعت کم فروشی نمی کند مگر اینکه تولیدکنندگان کوچک و خرد چنین مسائلی را ایجاد کنند که به طور حتم سندیکا و دستگاه های نظارتی با چنین متخلفینی برخورد می کند.

صنعت با مشکل کمبود مواد اولیه روبروست

«مصطفی زفرمندی» یکی دیگر از تولید کنندگان مشکل صنعت را بالا بودن قیمت مواد اولیه داخلی و وارداتی عنوان کرد و گفت: اکنون صنعت کنسرو سازی با مشکل جدی تامین مواد اولیه با قیمت های بالاروبروست که حمایت دولت را می طلبد.

وی اضافه کرد: قیمت جهانی ماهی در شیوع بیماری کووید - ۱۹ افزایش پیدا کرده است که ایران مستثنی از این موضوع نیست.

وی با بیان اینکه درحال حاضر ۱۲۰ هزار نفر در صنعت کنسروسازی فعالیت دارند افزود: خروج این افراد از صنعت به تعداد بیکاران کشور می افزاید که بحثی نگران کننده است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی وزارت صنعت معدن و تجارت کاظم خاوازی سازمان شیلات ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی وزارت صنعت معدن و تجارت کاظم خاوازی سازمان شیلات ایران وزارت جهاد کشاورزی وزارت صنعت معدن و تجارت کاظم خاوازی سازمان شیلات ایران تولیدکنندگان کنسرو محصولات شیلاتی مشکل جدی کنسرو ماهی مواد اولیه صنعت کنسرو تخصیص ارز تن ماهیان صید داخلی ماهی تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۱۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد کشور طی سال گذشته

وحید یعقوبی، معاون اجرایی و هماهنگی انجمن فولاد ضمن اشاره به اینکه این نشست در راستای توسعه صادرات زنجیره فولاد برگزار شد و ایران در جایگاه دهمین تولیدکننده فولاد در کشور و پانزدهمین صادرکننده این صنعت در نمایشگاه اکسپو امسال حاضر شده است، اظهار کرد: در سال گذشته ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد ثبت شده است و برای امسال نیز پیش‌بینی می‌شود این رقم افزایش پیدا کند. مطابق برنامه ریزی صورت گرفته، پیش‌بینی ما این است که در صورت رفع محدودیت‌های انرژی و مسائل زیرساختی، صنعت فولاد ۱۰ میلیارد دلار ارزآوری برای سال جاری، به همراه خواهد داشت.

وی یکی از مهم‌ترین مسایل صنعتگران فولاد کشور را بحث انرژی و سیاست‌های ارزی دانسته و معتقد است که مسائل ارزی نیازمند بازنگری و یکپارچه‌سازی در جهت توسعه صادراتی است.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطر نشان کرد: این نشست در راستای توسعه صادرات زنجیره فولاد ایران و در قالب ایران اکسپو برگزار شده که علاوه بر مسئولان داخلی، نمایندگانی از کشورهای کوبا، ونزوئلا، پاکستان و... حضور دارند سایر کشورها حضور دارند.

یعقوبی اعلام کرد: صنعت فولاد ۱.۱ درصد آب کشور را مصرف می‌کند که عمده‌ی این آب مورد نیاز از پساب‌ها تهیه می‌شود و سیستم‌های بازچرخی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ فلذا صنعت فولاد نه‌تنها مصرف آب را کم کرده است؛ بلکه آب شیرین را تولید می‌کند. با سرمایه‌گذاری صورت گرفته، آب از دریای عمان شیرین و پمپاژ و به استان‌های یزد و اصفهان انتقال داده می‌شود. از این‌رو صنعت فولاد نه‌تنها قاتل آب و صنعت آب‌بری نیست که وضعیت آبی را ساماندهی نیز می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • قطع خرید 4 میلیارد دلار نفت ایران ازسوی آمریکا
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • ثبت ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد کشور طی سال گذشته
  • قراردادهای مهمی در صنعت نفت ایران در راه است
  • ورود پتروشیمی ها به بالادست نفت بازی برد_برد است
  • جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است
  • زیمبابوه به صنعت کشاورزی و دارویی ایران نیازمند است
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • رئیسی: رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل است
  • استمرار روند کاهشی تورم، رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل و مراقبت جدی است