Web Analytics Made Easy - Statcounter

به طور کلی شرکت ها در دو نوع سهامی خاص و سهامی عام تقسیم می شود. طبق تعریف در قانون تجارت، شرکت سهامی به شرکتی گفته می شود سرمایه آن به سهام تقسیم و مسئولیت صاحبان سهام، تنها محدود به مبلغ اسمی سهام خواهد بود.

با این تفاسیر شرکت های سهامی عام، شرکت هایی هستند که عموم افراد سهم آن را خریداری کرده و مدیریت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته اگرچه عموم افراد به خرید سهام آنها می پردازند اما این بدان معنا نیست که نقش کلیدی در مدیریت داشته باشند. بنابراین آنها تنها مسئولیت سهام خریداری شده را برعهده داشته و عهده دار مسئولیت دیگری نیست.

در سوی دیگر شرکت سهامی خاص به شرکتی گفته می شود که تمامی سهام توسط موسسین تامین می شود و با تشریفات کم و ساده با توجه به وجود شرکای کمتر، در سهام شرکت مدیریت می کنند. همانطور از نام این دو نوع شرکت پیداست، در نوع عام عموم افراد می توانند به خریداری سهام شرکت موردنظر بپردازند، اما در نوع خاص تنها موسسین شرکت نقش دارند و عموم افراد نقشی در سهم نخواهند داشت.

راهنمای گام به گام ثبت شرکت سهامی

برای ثبت علامت و ثبت شرکت باید گام به گام پیش رفته تا بتوان یک شرکت مناسب و بدون هیچ مسئله ای را ثبت کرد. البته در گذشته ثبت شرکت امر دشواری بود اما امروز با الکترونیکی شدن عملیات ثبت، این کار بسیار ساده‌تر از گذشته شده است.

در این بخش قصد داریم شما را با به صورت گام به گام با نحوه ثبت شرکت آشنا سازیم.

مرحله اول: شریک خود را مشخص کنید

تعداد سهامداران در یک شرکت مسئولیت محدود 2 و در یک شرکت سهامی خاص به 3 نفر می رسد. بنابراین در ابتدا می بایست یک شریک قابل قبول را انتخاب کنید. در یک شرکت هر فردی که سرمایه بیشتری دارد، نظر آن نفوذ بیشتری داشته و بنابراین سمت بالاتری هم دریافت خواهد کرد. برای ثبت باید کلیه اعضا شرکت مدارک هویتی خود را برابر اصل کنند. همچنین باید گواهی عدم سوپیشینه نیز برای ثبت شرکت ارائه شود. در صورتی که برای ثبت نیاز به ارائه مجوز دارید، باید آن را تهیه کنید.

مرحله دوم: نامی مناسب انتخاب شود

در ثبت شرکت به طور حتم باید نام مناسبی انتخاب شود. زیرا بدون نام در حقیقت شرکت شما هویتی ندارد. بنابراین لازم است از نامی استفاده شده تا بتوان بهتر آن را شناخت. در این قسمت باید بیش از 5 نام انتخاب کرده و آن هم باید براساس قوانین و فاکتورهای خاصی انتخاب شود. این یعنی به سادگی نمی توان هر نوع اسمی را برای شرکت موردنظر خود انتخاب کنید.

برای انتخاب نام نیز کافیست با شرکای خود مشورت داشته باشید.

مرحله سوم: موضوع فعالیت شرکت را انتخاب کنید

هر شرکت باید در کنار نام و مشخص شدن اعضای آن، موضوع فعالیت هم مشخص شود. در واقع شرکت بدون موضوع فعالیتی نمی تواند به حیات خود ادامه دهد. بنابراین پس از مراحل فوق باید موضوع فعالیتی که شرکت موردنظر باید داشته باشد هم پرداخت.

بنابراین برای ثبت شرکت می بایست موضوع را مشخص کنید تا بتوانید به فعالیت در زمینه موردنظر بپردازید. برای موضوع فعالیت باید ابتدا با شرکا مشورتی داشته باشید تا بتوانید به نتیجه واحد دست یابید و سپس در آن زمینه فعالیت کنید. در واقع تعیین موضوع فعالیت نشان از آن دارد که شرکت چه هدفی را دنبال کرده و می خواهد به چه اهدافی دست یابد.

مرحله چهارم: دفتر مرکزی را مشخص کنید

هرشرکتی باید یک دفتر مرکزی داشته باشد تا پایگاه اصلی به شمار رود. این اطلاعات در قسمت تماس با ما سایت هر شرکت مطرح می شود. در این قسمت می بایست علاوه بر آدرس دفتر مرکزی، باید کدپستی هم مشخص شود. البته در صورت عدم وجود یک دفتر مرکزی برای اشخاصی که با بودجه کم به ثبت شرکت می پردازند، می توانند آدرس منزل شخصی یا شرکا را اعلام کنند.

بیشتر بخوانیم: خدمات سئو شامل چه مواردی می شود؟

مرحله پنجم: سرمایه کافی داشته باشید

برای ثبت شرکت باید سرمایه اولیه آن مشخص شود. سرمایه نیز باتوجه به سهم هر شریک مشخص شده و هر فردی که سرمایه بیشتری می آورد، سمت بالاتر و نقش تاثیرگذارتری دارد. بنابراین بسیار مهم است تا سرمایه کافی داشته باشید.

مرحله ششم: ارائه اطلاعات تمام سهامداران

اگر شرکت موردنظر شما چندین سهام دار دارد، بایستی اطلاعات کامل همگی ارائه شود. زیرا آنها در تاسیس شرکت نقش دارند و اگر اطلاعاتی ارائه نشود، قطعا مجوز ثبت شرکت ناقص است.

مرحله هفتم: درصد سهام داران را مشخص کنید

در این بخش باید میزان سهم هر سهام دار را مشخص کنید. زیرا بسیار مهم است تا درصد سهم هر سهام دارا مشخص کنید.

مرحله هشتم: اوراق ثبتی شرکت تنظیم و تدوین شود

پس از سپری شدن مراحل فوق، باید اوراق ثبتی شرکت تنظیم و تدوین شود. فرم هایی در این زمینه وجود دارند که با دریافت آنها می توانید به تکمیل اطلاعات بپردازید. سپس اطلاعات جامع را در سامانه آپلود کنید. پس از آپلود اطلاعات، باید منتظر بمانید تا اداره ثبت شرکت ها مدارک شما را تایید کنید.

مرحله پایانی: ثبت در روزنامه رسمی

پس از آن که مراحل فوق سپری شد، باید یک آگهی در روزنامه کثیرالانتشار به ثبت برسد تا فرآیند ثبت شرکت شما به مرحله آخر برسد.

بیشتر بدانیم: بهینه سازی سایت چگونه به دیده شدن شرکت کمک می کند؟

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی

 

برای ثبت شرکت سهامی باید مدارک لازم را داشته باشید، در غیر این صورت نمی توانید به ثبت آن بپردازید.

1- دو نسخه از اساسنامه شرکت را تکمیل کرده و به امضا سهامداران برسانید.

2- دو نسخه از اظهارنامه شرکت سهامی را تکمیل کنید.

3- دو نسخه از صورت جلسه مجمع موسسین را ارائه دهید.

4- اولین مدیران و بازرسان را تعیین کنید.

5-کپی کارت ملی برابر اصل شده تمامی اعضا هئیت مدیره

6- اگر اعضا یا سهام داران اشخاص حقوقی هستند، باید آخرین روزنامه رسمی شخص حقوقی ارائه شود.

7- در صورت وجود فرد خارجی در بین سهام داران باید اصل پاسپورت کپی برابر اصل شود.

8- گواهی عدم سوئپیشینه تمامی اعضای هئیت مدیره باید ارائه شود.

9- اقرارنامه در متن صورت جلسه کلیه اعضا هیئت مدیره بیاید

10- اقرارنامه بازرس یا بازرسان باید در متن صورت جلسه بیاید

11- اصل وکالتنامه باید ارائه شود

12- اصل قیم نامه باید ارائه شود

13- مبلغ چهل هزار ریال به عنوان هزینه ارائه شود

14- گواهی بانکی با پرداخت 35 درصد حداقل سرمایه شرکت ارائه شود.

 

هزینه های ثبت شرکت سهامی

هزینه ثبت شرکت در شرکت های سهامی به شرح زیر است:

جدول هزینه های ثبت شرکت (به ریال)

ردیف

نوع شرکت

اقلام هزینه

مبلغ

1

ثبت شرکت سهامی خاص

حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری)

2.500.000

2

ثبت شرکت مسئولیت محدود

حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری)

2.500.000

3

ثبت موسسه

حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری)

 4.370.000

4

ثبت تعاونی

حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری)

 8.000.000

5

تنظیم تغییرات شرکت به صورت آنلاین

حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری)

 600.000

6

تنظیم تغییرات شرکت به صورت آنلاین حضوری

حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری)

2.500.000

7

 اخذ کارت بازرگانی

حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری)

6.000.000 

8

تنظیم مدارک کارت بازرگانی

حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری)

1.000.000

9

 پلمپ دفاتر و مهر شرکت

حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری)

500.000

10

 ثبت نام ارزش افزوده

حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری)

1.500.000

11

ثبت نام و علائم تجاری (برند شخصی)

حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری)

3.500.000

12

ثبت نام و علائم تجاری (برند شرکتی)

حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری)

4.500.000

13

ثبت طرح صنعتی

در مرحله اول 5.000.000 ریال دستمزد

هزینه های واریزی تا مرحله اخذ تصدیق 14.000.000 ریال

14

ثبت اختراع

در مرحله اول 5.000.000 ریال دستمزد

هزینه های واریزی تا مرحله اخذ تصدیق 14.000.000 ریال

منبع: آخرین نیوز

کلیدواژه: ثبت شرکت سهامی برای ثبت شرکت موضوع فعالیت مشخص کنید داشته باشید عموم افراد حق الوکاله دفتر مرکزی ارائه شود سهامی خاص 000 000 ریال یک شرکت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۲۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس سازمان خصوصی سازی: ۵ میلیارد سهام ترجیحی به نام کارگران شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از سازمان خصوصی سازی، ابراهیم بازیان با تبریک روز جهانی کار و کارگر و هفته کار و کارگر اعلام کرد: تعداد ۵ میلیارد و ۲۲۱ میلیون و ۶۲۷ هزار و ۷۱۰ سهم متعلق به ۶۴ هزار و ۱۶۱ نفر در ۱۵۴ شرکت که در سال‌های قبل واگذار شده بود، از وثیقه آزاد و سهام به نام کارگران منتقل شده است.

وی ادامه داد: با توجه به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به منظور تامین عدالت اجتماعی، تشویق اقشار مردم به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری و بهبود درآمد خانوار و در اجرای تبصره (۳) ماده «۲۰» قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون تعداد ۳۰۵ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۵۶۲ سهم دولت در ۱۰ شرکت مشمول واگذاری به ۳۰۰۸ نفر از کارکنان و کارگران شاغل و بازنشسته به عنوان سهام ترجیحی واگذار شده است.

سرپرست سازمان خصوصی سازی افزود: مطابق مقررات، واگذاری سهام ترجیحی به صورت صد درصد اقساط با مدت ۱۰ سال صورت می‌گیرد و بهای سهام واگذار شده از محل سود سهام مورد واگذاری پرداخت می‌شود.

ارایه تخفیف قیمتی در واگذاری سهام ترجیحی به کارگران

بازیان در بخش دیگری از سخنان خود، از برنامه دولت برای حمایت از کارگران خبر داد و گفت: دولت در نظر دارد با هدف حمایت از کارگران؛ قیمت سهام ترجیحی شرکت‌های قابل واگذاری را با اعمال تخفیف به آنها واگذار کنند.

وی اضافه کرد: کلیات این پیشنهاد به تصویب هیات واگذاری رسیده و پس از تصویب جزئیات و طی مراحل قانونی، در واگذاری سهام ترجیحی مبنای عمل قرار خواهد گرفت.

سرپرست سازمان خصوصی سازی از یک تصمیم دیگر هیات واگذاری خبر داد و گفت: به موجب تصمیم دیگر هیات واگذاری، سهام ترجیحی مستقل از سهام بلوکی به کارکنان واگذار خواهد شد و بر این اساس کارکنان شرکت مشمول واگذاری، صرف‌نظر از فروش یا عدم فروش سهام بلوکی؛ قبل از خرید سهام توسط بخش خصوصی، سهامدار شرکت محل اشتغال خود خواهند شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزییات و زمان دقیق واریز مرحله سوم سود سهام‌ عدالت
  • رییس سازمان خصوصی سازی: ۵ میلیارد سهام ترجیحی به نام کارگران شد
  • خط و نشان برای شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را نمی‌دهند | سود مرحله سوم چه زمانی واریز می شود؟
  • ۵ میلیارد سهم به نام کارگران شد
  • مقایسه جک J۴ با کی ام سی ایگل؛ تفاوت در چیست؟
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • سهام استارباکس ۳۱ درصد ضرر کرد
  • سهام ترجیحی ۶۴ هزار نفر از کارگران به نامشان شد
  • سهام ترجیحی ۶۴ هزار نفر از کارگران به نامشان شد+ فیلم
  • سود ۱۳۵۰ درصدی صندوق سهامی سرو!