Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@02:07:49 GMT

زیارت عاشورا در کلام آیت الله صانعی

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۵۲۵۷۹

زیارت عاشورا در کلام آیت الله صانعی

به گزارش جماران؛ آیت الله العظمی صانعی گفت: «ان شاء الله همه عاشقان اباعبدالله الحسین (علیه السلام) با شعار هر خانه یک حسینیه مراتب ارادت و حزن و اندوه خود را با خواندن زیارت عاشورا و سلام بر آن امام شهید و اصحاب و یارانش اظهار نمایند.»

 

زیارت عاشورا

زیارت عاشورا از معروف‌ ترین زیارات شیعیان و از اعمال روز عاشورا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخستین منبعی که این زیارت در آن آمده، کتاب «کامل الزّیارات» ابن قولَوَیه ـ قرن چهارم هجری ـ است[1] و پس از آن با سندی دیگر، و اندک تفاوتی در متن، در «مصباح» شیخ طوسی نقل شده است. [2]

زیارت عاشورا حاکی از دل پردرد، در زمانه‌ای  است که جز سوز درون و بیزاری از فراهم کنندگان واقعه عاشورا، توان دیگری در اختیار ندارد. در سراسر بندهای پیوسته این متن، ناله سوزان کسی را می شنویم که امام محبوبش را به ستم کشته‌ اند و گویی معنی زندگی و گوهر حیاتش را از او گرفته‌ اند و او را در ویرانه‌ای تنها بر جای نهاده‌اند.

یکی از برجستگی های این متن، لعن و نفرین‌های پی در پی است که به‌عنوان تنها وسیله موجود، آشفتگی و خشم گوینده را از این واقعه نشان می دهد. «نفرین» آخرین حدّ توانِ آدمی است در برابر آنچه وی را ویران نموده است. انسان، بسترِ «‌عشق‌» و « نفرت » است و داستان زندگی، داستانِ دلبستگی و دل کندن، و دوستی و بیزاری است؛ چه، «نفرت» سوی دیگرِ «عشق» است؛ نفرت هست تا آنجا که عشق هست؛ اگر «آفرین» می‌گوییم، چرا «نفرین» نکنیم؟

نکته دیگری که درمتن بر آن تأکید شده، به نا حق کشته شدنِ امام حسین(علیه السلام)  است؛ یعنی حتی بر اساس منطق سیاسی هم، نباید از طرف حکومتِ وقت، چنین فاجعه ‌ای پیش می ‌آمد. افزون بر این، در متن زیارت، اشاراتی هست بدین نکته که اسباب و تمهیدات جنگ را برای امام پیش آوردند[3] و امام نیز مردانه و پرشکوه جنگید تا شهید شد.

جالب این است که به هیچ روی، کشتار از سوی امام یا حتی یاران امام مورد تمجید قرار نگرفته و همچون رزم ‌نامه ‌ها گفته نشده است که آنان چندین و چقدر از سپاه دشمن را کشتند و چگونه کشتند؛ زیرا فاجعه چنان تلخ و سوزان است که چنین ستایش‌ هایی را به خود راه نمی‌ دهد و نمی‌ گذارد گزارشِ رشادت، بزرگیِ ستم را پوشیده دارد؛ بلکه لحن کلام چنان است که این پرسش‌ ها را به خواننده منتقل کند که: چرا؟ چرا چنین انسان ‌هایی؟ چرا بدین وضع ناجوانمردانه؟

—----------------

[1]. کامل الزّیارات، ص 174 ـ 179.

[2]. مصباح المتهجّد، ص 772 ـ 776.

[3]. از جمله: «و لَعَنَ اللهُ الْمـُمَهِّدینَ لَهـُم بالتَّمکین من قِتالِکم ... » و « نَصَبَ لـکَ الحربَ ... ».

اخبار مرتبط نظر آیت الله صانعی در مورد اهدای خون و پلاسما برای درمان بیماران کرونا پاسخ آیت الله صانعی به پرسشی در خصوص استفاده از ماسک در دوران کرونا نظر آیت الله صانعی در خصوص برگزاری مراسم ماه محرم و نذری دادن در زمان شیوع کرونا پاسخ آیت‌الله العظمی صانعی به استفتایی درباره حکم اعدام کسی که چندبار شرب خمر کرده است تصاویری از رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک توسط آیت الله صانعی پاسخ آیت‌الله صانعی به سوالاتی پیرامون زکات فطره

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا آیت الله العظمی صانعی زیارت عاشورا سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی آیت الله صانعی زیارت عاشورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۲۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)

به همت معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا(س) اراک مراسم سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی با حضور خانم طباطبایی استاد این مدرسه علمیه برگزار شد.

خانم طباطبایی در این مراسم اظهار داشت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با چهار نسب به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسند، از امام هفتم تا امام یازدهم را درک کردند ولی بیشتر به حضور امام جواد و امام هادی (علیهم السلام) رسیدند.

وی تصریح کرد: برای اثبات عظمت علمی حضرت عبدالعظیم (ع) کافی است بدانیم امام معصوم مردم را برای حل مشکلات دینی و یافتن پرسش‌های اعتقادی و عملی‌شان، به‌ایشان ارجاع داده‌اند، بنابراین ایشان تنها یک محدّث و راوی احادیث اهل‌بیت(ع) نبوده بلکه از علمای بزرگ خاندان رسالت بوده که پس از معصومان، توان پاسخگویی به مسائل علمی را داشته و توانمندی علمی‌ایشان نیز مورد تأیید و تصدیق امام هادی (ع) قرار گرفته است.

طباطبایی یادآور شد: در بذل، بخشش، جود و سخاوت ایشان وارد شده که تنها کسی که اقتدا و تبعیت از جد بزرگوار خود امام حسن مجتبی(ع) نمود، ایشان بوده یعنی همانند امام حسن مجتبی(ع)، سخی‌ترین مردم در زمان خود بود.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در خصوص مقام معنوی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) باید یادآور شد که ایشان فردی عابد، زاهد و پرهیزگار بودند که روزها را روزه و شب‌ها را به عبادت می‌پرداختند.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین نشانه عظمت معنوی و مقامات باطنی آستانه حضرت عبدالعظیم(ع) برابری فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّدالشهداء است، شیخ المحدّثین، صدوق، از محمد بن یحیی عطّار (که یکی از اهالی ری است) این‌گونه نقل کرده که "خدمت امام هادی(ع) رسیدم، ایشان فرمود: «کجا بودی؟» گفتم: حسین بن علی (ع) را زیارت کردم. امام هادی(ع) فرمود: أما إنّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِالعَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِیٍّ(ع)، بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنی، مانند کسی هستی که حسین بن علی (ع) را زیارت کرده باشد.

طباطبایی ابراز کرد: برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین (ع) مقیّد است به فضای سیاسی ویژه‌ای که پیروان اهل‌بیت(ع) در آن مقطع تاریخی در آن زندگی می‌کردند، در زمانی که اختناق شدیدی جهان اسلام را فراگرفته بود و جامعه تشیع در دوران زمامداری افرادی مانند متوکّل، مُعتّز و معتمد عباسی، سخت‌ترین دوران‌های تاریخیِ خود را سپری می‌کرد، در چنین شرایطی، امام هادی(ع) به‌منظور پیشگیری از خطرهایی که از طرف حکومت‌های وقت شیعیان را تهدید می‌کرد، فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) را با زیارت امام حسین(ع) برابر دانسته است.

دیگر خبرها

  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • ترتیل صفحه 240 کلام الله مجید+ صوت
  • زائران بیت الله الحرام با شناخت و معرفت به زیارت خانه خدا بروند
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد
  • اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)