Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@19:26:31 GMT

بررسی مدل انتخابات تناسبی در فراکسیون مدیریت شهری

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۵۲۸۳۲

بررسی مدل انتخابات تناسبی در فراکسیون مدیریت شهری

‍‍‍‍‍‍

در نشست فراکسیون مدیریت شهری مجلس یازدهم ‌مدل انتخابات به شیوه تناسبی مورد بررسی قرار گرفت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تهران، مدت هاست که در میان نخبگان جامعه، بحث ضرورت اصلاح نظام انتخابات جریان دارد. یکی از مزیت های تغییر انتخابات از نظام حداکثری به نظام تناسبی، کسب سهمیه کرسی نمایندگی متناسب با وزن رای آوری افراد و لیست‌های ائتلافی برای نامزدهای ائتلاف و یا مستقلین به میزان آرای کسب شده از مجموع کل آرای اخذ شده می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نشست فراکسیون مدیریت شهری مجلس یازدهم ‌مدل انتخابات به شیوه تناسبی مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست محسن پیرهادی رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس یازدهم ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح قانون انتخابات با اشاره به حمایت وزارت کشور، شورای نگهبان و دستگاه‌های نظارتی بر اصلاح قانون انتخابات تاکید کرد.

در ادامه جلسه، قادری مدل نظام انتخابات تناسبی در انتخاب اعضای شوراهای شهر و روستا را تشریح کرد.

نایب رئیس اول فراکسیون مدیریت شهری ضمن معرفی مدل تناسبی، ابعاد این شیوه را در جهت تقویت دموکراسی، حضور پرشور مردم در انتخابات و انتخاب نمایندگان احزاب، گروهها، قومیت ها و اقشار بر‌شمرد.

همچنین روسای کمیته های شهرسازی و معماری، خدمات شهری و محیط زیست، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، مدیریت شهری هوشمند، حمل و نقل و ترافیک، درآمد‌ پایدار و فنی و عمرانی دیدگاههای خود را در این مورد ابراز نمودند.

در انتخابات تناسبی هر نامزد می تواند بصورت مستقل و یا عضوی از یک ائتلاف در انتخابات شرکت کند. هر نامزد عضویت در شورای اسلامی شهر و یا روستا، پس از ثبت نام،  می‏تواند بصورت نامزد مستقل و یا عضوی از یک ائتلاف، در انتخابات شوراهای اسلامی یکی از شهرها و یا یکی از روستاها با دیگر نامزدها رقابت کند.

همچنین هر جریان سیاسی، تخصصی، محلی، مذهبی و یا قومی بجای یک ائتلاف میتواند در قالب چند ائتلاف وارد جریان انتخابات شود. در صورتی یک ائتلاف میتواند از مزایای ائتلاف استفاده کند که سهم آرای مجموع نامزدهای ائتلاف حداقل باندازه 10 درصد کل آرای صحیح ماخوذه باشد.

در هر حوزه انتخاباتی شهر و یا روستا صرف نظر از اینکه تعداد کرسی‌‌های آن حوزه چه تعداد باشد، حداکثر تا سقف تعداد اعضای پیش‏ بینی شده برای شورا، هر رای‌دهنده می‏‌تواند به یک یا چند نفر داوطلب مستقل و یا ائتلافی و یا تلفیقی از گزینه‏ های مستقل و ائتلافی و یا یک لیست کامل ائتلافی با نوشتن صرف اسم آن ائتلاف، رای ‌دهد.

همچنین به ازای هر رای شمارش شده برای هر فرد عضو یک ائتلاف، یک رای برای آن ائتلاف نیز منظور می‏شود و سهم هر ائتلاف از تعداد اعضای شورای هر حوزه انتخابیه، متناسب با سهم آراء منظور شده برای آن ائتلاف از کل آرای صحیح ماخوذه برای تمام کاندیداها در آن حوزه تعیین می شود. بر این اساس در هر ائتلاف اعضای منتخب شورا براساس سهم اختصاص یافته به ترتیب رای بالاتر، انتخاب می‌شوند.

در صورت تساوی آراء دو و یا چند فرد، عضو و یا اعضای منتخب شورا، به قید قرعه انتخاب می‏شوند. بعد از اختصاص سهم همه ائتلافها از کل اعضای شورا، تعداد اعضای باقیمانده شورا به نامزدهای مستقل و یا نامزدهای راه نیافته عضو ائتلافها، هرکدام که رای بیشتری داشته باشند، اختصاص می‏ یابد.

همچنین در صورت خروج هر عضو از شورا به هر دلیل، عضو علی البدل از همان ائتلاف جایگزین خواهد شد و جایگزین عضو مستقل نیز یک عضو علی البدل مستقل می باشد.

بر اساس این گزارش جلسات تکمیلی بررسی طرح با حضور اعضای فراکسیون و صاحب نظران حوزه مدیریت شهری به صورت ویژه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ش

R1377/P/S6,60/CT12 قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ جزئیات جدید از شلیک گارد ساحلی امارات به لنج صیادان ایرانی/ لنج در آب‌های بین‌المللی بود/ ‌اماراتی‌ها ‌محل اصابت گلوله‌ها را بتونه‌کاری ‌کردند‌‌ ۲ گزارش| سردرگمی مردم در تلاطم این روزهای بورس؛ وقتی تازه‌واردها نظم بازار سرمایه را به هم می‌ریزند ۳ استانداری البرز هزینه یکساله نوزادان ۶ قلوهای کرجی را تقبل کرد ۴ فرمانده هوانیروز ارتش: اورژانس هوایی هوانیروز در ۱۷ استان مستقر شد / هوانیروز ارتش به رفع محرومیت ورود کرد ۵ تصادف خونین در محور سبزوار - جوین/ ۱۳ نفر کشته و ۱۱ نفر مصدوم شدند ۶ کردستان| روستانشینانی که "آب آلوده" می‌نوشند/ مسئولان محرومیت "روستای سپیران" را دریابند+ تصاویر ۷ پیگیری تسنیم| ورود نماینده مجلس برای رفع مشکل کمبود کپسول گاز در شهرهای شرق سیستان‌ و بلوچستان ۸ احتمال ریزش غار یخی کوهرنگ؛ گردشگران از حضور در مجاورت یخچال‌های طبیعی خودداری کنند مهمترین اخبار استانها فرمانده نیروی زمینی ارتش: با همراهی برادران سپاهی هر تهدیدی علیه ‌ایران را در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهیم‌ سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس: در تلاشیم سال آینده‌ کنکور را حذف کنیم / شرایط آموزش دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید عضو هیئت رئیسه مجلس: ۱۴ طرح ‌"اقتصادی و معیشتی" در اولویت مجلس قرار گرفت جزئیات جدید از شلیک گارد ساحلی امارات به لنج صیادان ایرانی/ لنج در آب‌های بین‌المللی بود/ ‌اماراتی‌ها ‌محل اصابت گلوله‌ها را بتونه‌کاری ‌کردند‌‌ مهمترین اخبار تسنیم چرا اروپایی‌ها با پیشنهاد آمریکا برای فعال‌شدن مکانیسم ماشه مخالف‌اند؟/ گفتگوی تسنیم با حمیدرضا آصفی سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس: در تلاشیم سال آینده‌ کنکور را حذف کنیم / شرایط آموزش دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید گفت‌و‌گو| واکنش وزیر اقتصاد به ادعای دست‌کاری دولت در بورس روحانی: برگزاری پرشور مراسم عزاداری محرم آزمونی برای همه است/ دستور به وزیر ارتباطات برای ارائه پهنای باند غریب‌آبادی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این هفته به تهران می‌آید/گروسی: دوشنبه به ایران می‌روم درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فراکسیون مدیریت شهری یک ائتلاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۲۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه هدف کشورهای ناتو از رزمایش «مدافع ثابت‌قدم» آمادگی برای تقابل با روسیه است، گفت ادعای ناتو مبنی بر حمله ترکیبی روسیه علیه اعضای این ائتلاف تلاشی است برای توجیه نظامی‌گری اعضای ناتو.

به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت رزمایش بزرگ «مدافع ثابت‌قدم» ناتو نشان می‌دهد این ائتلاف نظامی در تدارک یک «مناقشه احتمالی» با روسیه است.

این رزمایش بزرگ ناتو از ژانویه ۲۰۲۴ آغاز شده و تا پایان ماه میلادی جاری ادامه خواهد داشت. این رزمایش با حضور بیش از ۹۰ هزار سرباز از تمامی ۳۲ کشور عضو ناتو برگزار شده و هدف آن آزمودن آمادگی نیروهای این ائتلاف در یک تقابل احتمالی با کشوری «تقریباً هم‌قدرت» ناتو است.

زاخارووا در پیامی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، نوشت: «ناتو اکنون در نزدیکی مرزهای روسیه در حال برگزاری بزرگ‌ترین رزمایش خود از زمان جنگ سرد است. بر اساس سناریوی ناتو، آن‌ها از تمامی ابزارهای خود شامل سلاح‌های متعارف و ترکیبی استفاده می‌کنند و در حال تمرین عملیات مشترک علیه روسیه هستند.»

زاخارووا ادامه داد: «باید اعتراف کنیم که کشورهای عضو ناتو واقعاً در تدارک یک مناقشه احتمالی با ما هستند و مقامات عالی‌رتبه این ائتلاف هم به‌صورت علنی درباره آن صحبت می‌کنند.»

این دیپلمات روس گفت کشورهای ناتو با متهم‌ کردن روسیه به انجام حملات ترکیبی علیه اعضای ناتو، سعی دارند جوامع اروپایی و آمریکایی را فریب داده و توجه آن‌ها را از اقدامات کشورهای عضو این ائتلاف منحرف کنند.

هفته گذشته شورای آتلانتیک شمالی بیانیه‌ای صادر کرد که در آن روسیه را به انجام حملات ترکیبی علیه کشورهای عضو ناتو متهم کرده بود.

 زاخارووا در واکنش به این ادعا گفت: «ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) و رهبرانش کاری را می‌کنند که در آن خبره هستند، یعنی اشاعه اطلاعات نادرست و افزایش سطح روس‌هراسی.»

 بر اساس بیانیه‌ای که وزارت خارجه روسیه از زاخارووا منتشر کرده، هدف ناتو و سردمدارانش از این قبیل اقدامات توجیه نظامی‌گری و بودجه‌های نظامی هنگفتی است که اعضای این ائتلاف تصویب کرده‌اند.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وزارت کشور دور اول انتخابات مجلس تیمی را روانه مشهد کرد
  • فهرست کامل کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای انتخابات منتشر شد
  • لیست نهایی کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب منتشر شد
  • انصراف قالیباف از نمایندگی مجلس جدی است؟ /برنامه ریزی ۵ ساله برای ورود به انتخابات ۱۴۰۸ /دولت رئیسی علیه قالیباف دست به کار شد
  • اعتراض برخی از اعضای رزما به ائتلاف با امنا
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس
  • آشنایی با نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در زنجان و طارم
  • آماده شدن ناتو برای جنگ با روسیه
  • روسیه: رزمایش ناتو برای تقابل با ماست؛ ادعای حمله ترکیبی دروغ است
  • مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود