Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان گفت: در استان کرمان ۱۱ هزار و ۷۰۰ آبادی داریم که از این تعداد ۵ هزار و ۶۳۸ مورد، روستاهای دارای سکنه هستند و خوشبختانه در برنامه ششم توسعه، تلاش بر این شده که توسعه از پائین به بالا و از روستاها شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، علی اکبر سلطانی نژاد شنبه (1 شهریور) در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با بیان اینکه بیشتر خدمات بنیاد مسکن، در روستاها است؛ بیان کرد: استان کرمان، پهناورترین استان کشور است که حدود 11 درصد از خاک ایران در مدیریت آن قرار دارد و خوشبختانه به لحاظ تعداد روستا که حوزه خدمات بنیاد مسکن است، عدد روستایی قابل تأمل و در رتبه 2 یا 3 کشوری و به این معنا است که خدمات باید با جامعیت، سرعت و کیفیت خوب به همه نقاط روستایی برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان ادامه داد: در استان کرمان 11  هزار و 700 آبادی است که از این تعداد 5 هزار و 638 مورد، روستاهای دارای سکنه هستند و خوشبختانه در برنامه ششم توسعه، تلاش شده که توسعه از پائین به بالا و از روستاها شکل بگیرد زیرا متاسفانه از طرفی در برخی از روستاها هنوز محرومیت وجود دارد که جایگاه رسیدگی به روستاها بهتر مشخص می شود.

 

 

 

وی خاطر نشان کرد: از جمعیت 3 میلیون و 164 هزار نفری استان، 58 درصد آن در نقاط شهری و 42 درصد در نقاط روستایی است در حالی که متوسط روستا نشینی در کشور زیر 30 درصد است.

 

 

سلطانی نژاد توضیح داد: ماهیت و اقتضائات فعالیت های مردم در بیشتر شهرهای استان با جمعیت زیر 25 هزار نفر، به نوعی روستایی است و از لحاظ اقتصادی فعالیت های روستایی از جمله کشاورزی و یا دامپرورری و یا واحد های کوچک تولیدی دارند؛ حدود 65 شهر زیر 25 هزار نفر در استان داریم که اقتصاد بیشتر آن ها بر پایه کشاورزی است.

 

 

وی افزود: به طور مثال در برخی شهرهای شهرستان کرمان مانند چترود، کاظم آباد، زنگی آباد و باغین و ... اقتضائات و خواسته های آنان در روستاها است و این خواسته و نیازها در روستا باید تامین شود تا بتواند چرخ زندگی خود را بچرخاند.

 

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان گفت: وضعیت جمعیت در شرق و یا جنوب استان که آب، خاک و عدم مهاجرت وضعیت خوبی دارد و مهارت ها را نسل به نسل رسانده اند و از طرفی اینکه در یک سری شهرستان ها جمعیت روستایی به 80 درصد می رسد؛ همه اینها باعث شده نرخ جمعیت روستایی استان به 42 درصد برسد و این برای استان یک شانس است، به دلیل اینکه ما توانستیم مهارت ها، ظرفیت ها و پتانسیل های روستایی و جمعیت را حفظ کنیم و این ها مولد باشند.

 

 

وی ادامه داد: اگر در کشور جزو استان هایی هستیم که جمعیت روستایی ما بالاتر است باید نظام برنامه ریزی و نظام مدیریتی بر همین محور و مدار باشد ضمن اینکه استان کرمان به لحاظ اقلیمی، استان 4 فصل است؛ یعنی همه اقلیم ها و ظرفیت ها وجود دارد بنابراین همه این ها وظایف ما را در نظام اجرایی و برنامه ریزی سنگین تر می کند.

 

 

سلطانی نژاد در ادامه بیان کرد: در کشورهای منطقه به لحاظ شاخص های برخورداری در حوزه خدمات زیربنایی و ارتقا جایگاه در روستاها، هیچ کشوری مانند ایران نیست و ضریب نفوذ خدمات در ایران بهتر از کشورهای منطقه است و واقعیت این است که این ها اقتضائاتی داشتند و دارند که باید به آن بپردازیم.

 

 

وی با بیان اینکه در حوزه روستایی هنوز موضوع مسکن، موضوع جدی است، هرچند که نسبت به شهرها خدمات دولت ها بهتر بوده و تسهیل کرده است، گفت: وضعیت استان کرمان در حوزه روستایی به لحاظ مسکن در کشور اول است و جدی باید کار کنیم.

 

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه در مجموعه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مجموعه خدمات و نهادهای تولید مسکن در بخش روستایی وجود دارد و کار آن تسهیل و خدمات برای روستاییان است، در ادامه در خصوص طرح های هادی روستایی گفت: اولین چیزی که یک روستا نیاز دارد که به آن بپردازیم این است که بعد از تعریف روستا، یک طرحی، کالبدی و سندی برای آن داشته باشیم و در برنامه پنجم توسعه به ما تکلیف کردند که تمام روستاهای بالای 20 خانوار طرح های هادی آن ها مشخص شود و خوشبختانه در استان این اتفاق افتاد و براساس سند آماری، همه روستاها تهیه طرح شدند که در این راستا 2 هزار و 800 روستای بالای 20 خانوار در استان را در دستور کار داریم که تا آخر برنامه ششم توسعه طرح های هادی آن ها تهیه خواهد شد.

 

 

وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید از 2 هزار و 800 روستا، طرح هزار و 600 روستا را تهیه طرح کردیم و اتفاقاً سالی 300 روستای فاقد دهیاری را اضافه می کنیم که امسال عدد آن بیشتر می شود زیرا در حال تامین اعتبار هستیم که همه روستاها را به جایی برسانیم تا طرح هادی داشته باشند.

 

 

سلطانی نژاد اظهار داشت: با اداره ثبت در روستاها یک برنامه ریزی کردیم، هر سال 10 تا 13 هزار واحد مسکونی را سنددار می کنیم و به شدت این بحث مورد نیاز مردم روستا است و خیلی از برنامه های تولید، اشتغال، جهش تولید، اقتصادی و اقتصاد مقاومتی به موضوعاتی از جمله کاربری، سند و طرح هادی وابسته است و این کار ادامه دارد.

 

 

 

وی بیان کرد: ما بنیاد مسکنی را موفق می دانیم که بتواند تولید مسکن انجام دهد؛ همه خدماتی که وجود دارد در حقیقت نهادهای تولید مسکن هستند و وقتی تولید مسکن در یک استان، شهر و روستا افزایش پیدا کرد به معنی این است که بقیه زیرساخت ها و روابط خوب پیش می رود.

 

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان با بیان اینکه یکی دیگر از کارهایی که در روستاها انجام می دهیم، تامین زمین است که مردم بتوانند در آنجا معیشت خود را ادامه دهند؛ بیان کرد: تاکنون 56 هزار قطعه زمین به روستاییان واگذار و تا امروز 156 هزار سند مالکیت روستایی صادر کردیم و در دولت تدبیر و امید 17 هزار قطعه زمین واگذار شده است

 

 

وی گفت: یکی دیگر از کارها، بحث بهسازی محیط و معابر روستاها است که هم نیاز و هم مطالبه جدی است؛ روستاهایی در استان داریم که بسیار پر جمعیت هستند و این روستا حتماً مطالبه جدول، آسفالت و ... را دارد که یکی از محاسن آن ارتقا بهداشت و کیفیت زندگی مردم است، به همین خاطر موضوع بسیار جدی است.

 

 

سلطانی نژاد خاطر نشان کرد: 3 هزار و 300 پروژه در روستاهای استان کرمان به موضوعاتی مانند آسفالت و .. پرداخته شده که 2 هزار و 300 مورد آن در دولت تدبیر و امید بوده زیرا دهیاران و مسئولین محلی فعال شدند و منابع خوبی دیده شد؛ به طور مثال یکی از منابع دیده شده، قیر رایگان است.

 

 

وی اظهار داشت: بنیاد مسکن استان کرمان در این چند سالی که قیر رایگان را وارد مدار اعتبارات عمران روستایی کرده، جزو استان های برتر بوده و در هزار و 500 روستاهای استان خدمات آسفالت، زیرسازی و بهسازی صورت گرفته است.

 

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان گفت: کار دیگر اینکه به روستاهای خاص که ظرفیت های گردشگری و طبیعی و ... دارند، خدمات ویژه تری می بریم و جدا از حوادث غیرمترقبه ای که در استان است، در سیل اخیر در جنوب استان در شهرهای زهکلوت، قلعه گنج، رودبار بحث بازسازی و تعمیر خانه ها بود و در بخش مسکن خوشبختانه الان بخش عمده آن ها سقف زده شده و قرار است تا پایان مهر ماه سقف تمامی این واحد ها زده شود.

 

 

وی اظهار داشت: همه فعالیت ها قرار است یا منجر به تولید مسکن شود و یا تسهیل و کمک به ساخت مسکن کند؛ جامعه هدف ما مسکن روستایی است اما ما فراتر رفتیم و شهرهای زیر 25 هزار نفر را هم پوشش می دهیم؛ خوشبختانه امسال مصوبه دولت را گرفتیم که به ازای هر واحد مسکونی روستایی، وام 50 میلیون تومان با کارمزد قرض الحسنه 4 درصد به مردم روستایی بدهیم.

 

 

سلطانی نژاد در ادامه بیان کرد: در روستاهای استان تاکنون 162 هزار واحد مسکونی توسط این نهاد ساخت و ساز شده و در دو دولت یازدهم و دوازدهم از این تعداد 31 هزار واحد در بخش روستایی است که با افزایش تسهیلات و وام عدد آن را پیش می بریم.

 

 

وی ادامه داد: در حوزه حوادث نزدیک به 90 هزار واحد مسکونی چه در شهرها و روستاها کار کردیم که 20 هزار واحد آن در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده است و 14 هزار و 500 واحد را در همین یک سال اخیر شروع کردیم که از این تعداد 10 هزار واحد سقف خورده است.

 

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان در خصوص طرح اقدام ملی مسکن اظهار داشت: در شهر کرمان به شدت مشکل زمین داریم و در برخی از شهرها نیز این مشکل وجود دارد اما در مجموع تعدادی از پروژه ها در حال صدور پروانه هستند و برخی شروع شدند و در هفته دولت هم چند مورد را کلنگ زنی کنیم.

 

 

 

وی در پاسخ به اینکه در اجرای طرح هادی تعدادی پروژه ساخته شده اما فقط بحث ساخت نیست و یک معضل این است که خیلی از افراد مشارکت می کنند اما در ساخت و سازها به دنبال معماری های غیر بومی می روند، گفت: همین الان در جنوب ساخت و ساز داریم و تقریباً اقلیم را رعایت می کنیم؛ ساخت و ساز براساس مهارت و اقتصاد است بنابراین در جنوب تا می توانستیم بحث اقلیم را حل کردیم.

 

 

سلطانی نژاد در خصوص پاکسازی محیط روستاها، گفت: در این مسئله باید مشارکت مردم باشد زیرا همه کارها و خدمات برای مردم است و تا مشارکت نداشته باشند هیچ کاری دوام پیدا نمی کند.

 

 

 

وی به موضوع تغییر کاربری اراضی روستاها اشاره کرد و اظهار داشت: ارزش روستا بر همین زراعت و همین آب و خاک است و اگر این را از بین ببریم یک سکونت گاه خشک، بی روح و بی مصرف می شود بنابراین اگر حساسیتی است به این دلیل این است ماهیت و ارزش آن روستا همین زمین و آب و خاک آن است.

پایان پیام/667

منبع: شبستان

کلیدواژه: استانداری کرمان نشست خبری دولت تدبیر و امید واحد مسکونی سلطانی نژاد تولید مسکن هزار واحد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۳۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی بیش از ۱۲ هزار روستایی گلستان از تسهیلات قرض‌الحسنه

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی صابری صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال ۱۲ هزار و ۲۰۰ نفر از متقاضیان ساخت مسکن در روستاهای گلستان از تسهیلات قرض‌الحسنه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بهره مند می‌شوند.

سرپرست معاونت بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان گلستان با بیان اینکه روستاییان گلستانی در ۲۲۸ هزار واحد مسکونی گذران زندگی می‌کنند، گفت: بیش از ۱۲۸ هزار واحد مسکونی روستایی استان نوسازی و مقاوم است و مابقی این واحدها کم دوام و در مقابل حوادث، غیر مقاوم هستند.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با کمک دولت‌ها و با هدف ارتقا سطح رفاه و زندگی روستاییان از سال ۸۴ تا کنون، به متقاضیان ساخت و نوسازی خانه‌های روستایی تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد ۵ درصد پرداخت کرده است، افزود: در دولت مردمی سیزدهم برای اولین بار هم مبلغ تسهیلات و هم تعداد سهمیه استان‌ها رشد چشمگیری داشته که به تَبع آن شاهد جهش در روند نوسازی و ساخت خانه‌های روستاییان به ویژه محرومان و اقشار کم درآمد هستیم.

صابری اظهار کرد: سهم استان گلستان از اعتبارات امسال با رشد حدود ۱۰۰ درصدی به چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای ساخت ۱۲ هزار واحد رسیده که تا کنون ۱۰ هزار و ۹۰۰ متقاضی جهت دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه به بانک‌ها معرفی شده‌اند که ۵ هزار و ۴۶۰ متقاضی موفق به عقد قرارداد با بانک‌های عامل شده‌اند و ساخت و ساز خانه‌های خود را آغاز کرده‌اند.

وی یادآور شد: ساخت و سازهای روستایی توسط مهندسان نظام فنی روستایی و نظارت عالیه همکاران شعب و اداره کل به صورت مرحله‌ای نظارت می‌شود.

کد خبر 6097828

دیگر خبرها

  • لزوم تخصیص زمین برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی
  • سهم استان زنجان از تسهیلات مسکن روستایی ۱۱ هزار و ۵۰۰ فقره است
  • ۱۱۵۰۰ فقره تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در زنجان پرداخت می‌شود
  • مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی استان زنجان به ۶۷ درصد می رسد
  • سهمیه تسهیلات مسکن روستایی در زنجان به ۱۱هزار و ۵۰۰فقره رسید
  • واگذاری زمین به خانواده‌های شاهد و ایثارگران بوشهری
  • بهره مندی بیش از ۱۲ هزار روستایی گلستان از تسهیلات قرض‌الحسنه
  • خانواده ۵ معلولی در دشتستان صاحب خانه می‌شوند
  • صدور بیش از ۶ میلیون جلد سند مالکیت روستایی
  • بازنگری طرح هادی روستایی از اولویت‌های بنیاد مسکن بوشهر است