Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاست فردا: رئیس جمهور کاره‌ای نیست و بود و نبود نهاد ریاست جمهوری فرقی ندارد. این خلاصه کلام اصلاح‌طلبان در روز‌ها و هفته‌های اخیر است. حرفی که هر یک از فعالان و تئوریسین‌های این جریان به نوعی کادوپیچ کرده و تحویلمان می‌دهد. یکی مثل عبدس عبدی از حذف رئیس جمهور و جایگزینی نخست وزیر می‌گوید و تاکید می‌کند که لازم نیست نخست وزیر را چهار سال تحمل کرد و هر یک ماه هم می‌توان تغییر داد! سعید حجاریان اما ادبیاتی دیگری را به کار می‌گیرد تا همان حرف عبدی را تکرار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با تاکید بر اینکه «کشور ما جمهوری است» می‌گوید «پس از حذف پست ریاست‌جمهوری همه خواهند پرسید این چه جمهوری است که رییس‌جمهوری ندارد؟!». بیان حرف، اما به معنی مخالفت با عبدی نیست، زیرا خیلی زود پیشنهاد می‌دهد که «در انتخابات آتی فقط یک نامزد ازسوی شورای نگهبان برای تصدی سمت ریاست‌جمهوری معرفی و تأیید شود. به این ترتیب اولا احزاب و نیرو‌های سیاسی تکلیف کار خود را پیش از موعد می‌دانند. ثانیا مردم سود و زیان ورود یا عدم ورود به انتخابات را دقیق‌تر محاسبه می‌کنند. ثالثا دعوایی میان نهاد اجرایی و نظارتی پدید نخواهد آمد، وانگهی در مصرف صندوق صرفه‌جویی می‌شود. رابعا در تولیدات سمعی و بصری و متنی صرفه‌جویی می‌شود و خبری از برنامه تلویزیونی و ستاد انتخاباتی و پوستر و... نخواهد بود.»

هدف از این همه کنایه زنی به وجود دموکراسی در کشور، آزادی و عادلانه بودن انتخابات و کارآمدی نهاد ریاست جمهوری چندان پنهان نیست، اما باید دید که آقایان اصلاح طلب در القا نظرات خود درباره این موضوعات به افکار عمومی چقدر موفق خواهند بود.

بیژن مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با خبرنگار «فردا» گفت: «نکته اساسی و مهم این است که بحث کردن درباره ساختار‌ها و قانون اساسی بلااشکال است. حتی باید مرتبا به آن فکر کرد، زیرا قانون اساسی ما سال‌ها قبل نوشته شده و اکنون ممکن است که نقد‌هایی به آن وارد باشد. کمااینکه در ابتدای انقلاب تغییر قانون اساسی در دستور کارقرار گرفت و مرکزی برای بررسی و تغییر آن ایجاد شد لذا اکنون دیگر مکانیسم بازنگری در قانون اساسی موجود و معتبر است؛ بنابراین اگر کسی بگوید که داشتن نخست وزیر داشتن بهتر از رئیس جمهور است، فراتر از خطوط قرمز صحبت نکرده و می‌توان موضوع را بررسی کرد».

وی افزود: «مسئله قابل توجه دیگر، اما این است که اگر بیان این مطلب با هدف و توجه به منافع آنی یک جریان سیاسی باشد، دیگر نمی‌توان به آن پیشنهاد روی خوش نشان داد. تغییر قانون اساسی و ساختار سیاسی کشور باید مبتنی بر منافع ملی باشد نه منافع حزبی و جریانی. اینطور نمی‌شود که اگر دیدیم در انتخابات بعدی برنده نیستیم، بگویم که ساختار را بهم بزنید!»

مقدم با اشاره به اینکه «قبلا هم نخست وزیر داشته‌ایم» گفت: «ما این تجربه را داشته و شاهد تنش‌هایی که بین نخست وزیر و رئیس جمهور تشریفاتی ایجاد می‌شد نیز بودیم. اکنون باید از تجارب گذشته استفاده کرده و ببینیم که اگر دنبال تغییر ساختار هستیم دقیقا چه می‌خواهیم. مثلا اینکه نخست وزیر را مجلس انتخاب کند؟ رئیس جمهور چقدر اختیار داشته باشد؟ و... اگر پیشنهاداتی در رابطه با تغییر ساختار وجود دارد حتما باید مورد بررسی قرار بگیرد، سمینار برگزار شد و افراد دیدگاه‌های خود را بگویند. مکانیسم این کار نیز مشخص است و اگر نتیجه بررسی‌ها تغییر ساختار بود باید به آن سمت رفت و هیچ اشکالی ندارد، اما اگر این پیشنهادات منشا جناحی داشته باشد، حرف دیگری است.»

این فعال سیاسی اصولگرا اظهارات اخیر عباس عبدی و سعید حجاریان درباره انتخاب نخست وزیر یا رئیس جمهور یک ساله را نوعی جنجال سازی رسانه‌ای توصیف کرد و گفت: «مشکل این جریان این است که تکلیفشان با خودشان روشن نیست. به این معنا که در یک مقطعی تمام حیثیت، توان و انرژی مادی و معنوی خود را صرف پیروزی در انتخابات ریاست جمهوی می‌کند، اما بعد که برنده شدند و به پایان دوره ریاست جمهوری نزدیک شدیم، می‌گویند که ریئس جمهور کاره‌ای نیست. باید از آن‌ها پرسید که اگر رئیس جمهور کاره‌ای نیست پس چرا این قدر برای پیروزی در انتخابات حرص زدید و خون به جگر خودتان و دیگران کردید؟! این حرف‌ها و رویکرد‌ها تناقض دارد. نمی‌توان که آقای خاتمی را رئیس‌جمهور کرد و بعد گفت که رئیس جمهور صرف یک تدارکات‌چی است! زیرا اگر قرار به انتخاب یک تدارکات‌چی بود این همه هزینه نمی‌شد.»

مقدم ادامه داد: «بیان این حرف‌ها بیشتر یک بازی سیاسی است. آقایان بگویند که اگر رئیس جمهوری اختیار ندارد پس چرا می‌خواهند که در انتخابات ریاست جمهور شرکت کرده و پیروز شوند؟! قانون اساسی، اختیارات رئیسی جمهور، رویه ها، تعاملات رئیس جمهور با سایر نهاد‌ها و قوا... همه مشخص است. با وجود همه این‌ها تلاش می‌کنند که پیروز شوند، اما در عین حال می‌گویند که رئیس جمهور کاره‌ای نیست. برای همین نمی‌توان نسبت به این اظهارات خوشبین بود.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه اصلاح طلبان با بیان این اظهارات موفق می‌شوند که به جامعه و افکار عمومی القا کنند که دموکراسی در کشور حاکم نیست و نهاد ریاست جمهوری کارآمدی لازم را ندارد؟ گفت: «مساله این است که این‌ها ساختار موجود که مبتنی بر قانون اساسی است را قبول ندارد و نمی‌توانند که آن را بهم بزنند بنابراین با بیان اینگونه مطالب تلاش می‌کنند که شبهه ایجاد کنند. این درحالی است که خود این‌ها از ابتدای انقلاب و از زمان نوشتن قانون اساسی گرفته تا بعد‌ها در وزرات و ... حضور داشته و سمت‌هایی را به عهده داشت‌اند. این حرف‌ها همه ناشی از بازی‌های سیاسی در آستانه انتخابات است. در آستانه هر انتخاباتی چند کلید واژه را انتخاب کرده و روی آن کار می‌کنند شاید جواب دهد. در صوتی که اگر واقعا منظور تغییر و اصلاح قانون اساسی باشد، مسیر و مکانیسم آن مشخص است.»

منبع: فردا

کلیدواژه: حجاریان عبدی نخست وزیری ریاست جمهوری بازی سیاسی ریاست جمهوری قانون اساسی ریاست جمهور رئیس جمهور نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۳۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: همدلی و همراهی شوراها در کنار اختلاف نظرها، موجب امیدواری مردم و رفع مشکلات آن‌ها می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، سید محمدرضا طالبی امروز _نهم اردیبهشت_در مراسم روز شوراها در شهرستان خوسف با بیان اینکه موضوع مشورت و شورا از جایگاه بسیار ارزنده‌ای در اسلام برخوردار است، اظهار کرد: از آیات و روایات، قانون اساسی و فرمان امام راحل و نقشی که شوراها به خوبی در سطوح مختلف روستا، بخش، شهر و استان ایفا می‌کنند می‌توان به جایگاه این نهاد پی برد.

وی با بیان اینکه در قرآن سوره‌ای تحت عنوان شوری داریم، افزود: در آیه ۳۸ سوره شوری، مشورت و شورا را هم‌زمان در کنار دعوت بندگان به اسلام داریم و در ادامه آیه مشورت و شورا در کنار اقامه نماز و انفاق آمده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با ذکر این نکته که قانون اساسی ما برگرفته از آیات و روایات و شرع مقدس است، یادآور شد: اصل ۱۰۰ قانون اساسی بر این موضوع تأکید دارد که شوراها به منظور پیشبرد امورات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در روستا، بخش، شهر و استان شکل بگیرد تا مددکار مردم در پیگیری مشکلات باشند.

طالبی با اشاره به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در نهم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ مبنی بر تشکیل شوراها گفت: رهبر معظم انقلاب هم در راستای زنجیره دولت‌سازی، از شوراها نام می‌برند و شوراها را مکملی برای ساختن دولت اسلامی برای رفع مشکلات مردم و حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان معرفی می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما انتخابات‌های زیادی از جمله ریاست جمهوری، خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا را داریم، افزود: برخلاف تبلیغات مسموم دشمن که می‌خواهند نظام ما را در دنیا استبدادی قلمداد کنند، ما به‌طور میانگین هر سال یک انتخابات مهم داریم که نشان از مردم سالاری دینی در نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی به روحیه جهادی مسئولان در پاسخگویی به مردم اشاره کرد و گفت: مسئولان باید به‌صورت شبانه‌روزی پاسخگوی مردم باشند و محور عمل ما هم قانون باشد.

طالبی با بیان اینکه برخی قانون شکنان قانون را زیر پا می‌گذارند، افزود: قانون باید به نفع مردم تفسیر شود نه اینکه آن را زیر پا بگذاریم، بارها بر این موضوع در شورای اداری تأکید شده لذا مسئولان باید به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

معاون استاندار خراسان جنوبی بر همراهی اعضای شوراهای اسلامی تأکید کرد و گفت: شوراها برای اینکه عملکرد بهتری داشته باشند و موجب امیدواری مردم شود باید همدل و همراه باشند، اختلاف نظرها طبیعی است اما نباید به بطن جامعه کشیده شود.

وی با بیان اینکه مسائل سیاسی و جناحی و یا حزبی نباید در امورات کاری شوراها و رفع مشکلات مردم تأثیر بگذارد، افزود: اعتبارات دولتی شوراها بسیار محدود است اما تهیه درآمد از هر طریقی درست نیست.

طالبی گریزی به انتخابات پیش رو در خراسان جنوبی زد و گفت: در مرحله اول انتخابات مجلس، اعضا به خوبی عمل کردند و ما تخلف خاصی را مشاهده نکردیم، در مرحله دوم هم همین انتظار است.

وی به چهار اصل مشارکت، سلامت، رقابت و امنیت انتخابات اشاره کرد و گفت: اظهار نظر بر له یا علیه هر کاندیدایی درست نیست و طبق ماده قانونی انتخابات، شوراهای اسلامی هم همانند سایر مسئولان نباید از کاندیدی طرفداری و یا دست به تخریب کاندیدی بزنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته گفت: اقدامات بزرگی در منطقه، استان و کشور انجام شده و وظیفه ما بررسی و حل مشکلات مردم است، در حوزه تصمیم‌گیری اجرایی در استان همیشه بر توزیع عدالت و نظارت بر آن تأکید شده است.

طالبی گفت: به شهرستان خوسف توجه خوبی شده اما در جاهایی که نارسایی و کمبود بیشتر است باید ویژه توجه کرد و با اولویت بندی، مسائل و مشکلات را رفع کرد.

کد خبر 748882

دیگر خبرها

  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • نیرو‌های مسلح، پشتوانه امنیت مردم هستند
  • اخبار سیاسی ۸ اردیبهشت؛ رقابت‌ها برای ریاست مجلس/تحلیل‌ها از خیزش دانشجویان آمریکایی
  • راهکار ساماندهی وضعیت خودرو از نگاه معاون علمی ریاست جمهوری
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد
  • سفر ریاست جمهور ایران به پاکستان در راستای زمینه سازی وحدت و همکاری منطقه بود
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم