Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خوزستان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بر لزوم آمادگی و تامین زیرساخت‌های بیمارستان‌ها برای مقابله با کرونا در پیک احتمالی فصل پاییز، تاکید کرد.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا در خوزستان که امروز (اول شهریورماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به روند بستری موارد مشکوک کووید - ۱۹، اظهار کرد: در فروردین‌ماه نسبت بستری موارد جدید نسبت به ماه قبل ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶ برابر افزایش، در اردیبهشت‌ماه دو برابر ماه قبل از آن، خردادماه ۱.۷ برابر اردیبهشت‌ماه و در تیرماه روند معادل ماه قبل از آن بود اما از مردادماه روند بستری کاهشی شد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به روند بروز بیماری در خوزستان، افزود: نخستین بیماران در سوم اسفندماه سال گذشته شناسایی شدند که تا پایان فروردین‌ماه، تعداد بیماران بسیار کمتر شده بود اما از ۲۳ فروردین‌ماه به بعد با بازگشایی‌ها و آغاز غربالگری بیماران سرپایی، موارد بیماری صعودی شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: از دهه دوم تیرماه، شیب نزولی بیماری در خوزستان شروع شد که اجباری شدن استفاده از ماسک در این موضوع تاثیرگذار بود.

وی گفت: در حال حاضر وضعیت خوزستان پایدار و با ثبات است به طور مثال در ۲۴ ساعت گذشته در مجموع ۲۳ مورد مثبت بستری داشتیم. ۱۱ نفر از این تعداد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز، پنج نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول، چهار نفر در حوزه دانشکده علوم پزشکی آبادان و سه نفر در حوزه دانشکده علوم پزشکی بهبهان بوده است.

ابول‌نژادیان افزود: در حال حاضر در بیمارستان‌های خوزستان ۲۶۰ بیمار در بخش‌های عادی و ۱۳۵ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند که ۳۴ بیمار از این تعداد، به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند.

وی گفت: بیشترین تعداد بستری را در روزهای سوم و چهارم تیرماه داشتیم به گونه‌ای که ۲۵۷ بیمار در یک روز بستری شدند اما اکنون موارد بستری بسیار کاهش یافته است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: تا اواخر خردادماه روند شناسایی بیماران رو به افزایش بود و در دو هفته ابتدایی تیرماه ثابت و پس از آن نزولی شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مسجدسلیمان و آغاجاری در وضعیت قرمز قرار دارند؛ وضعیت قرمز آغاجاری به دلیل جمعیت کم آن است و حتی اگر در آغاجاری یک بیمار در روز بستری شود، وضعیت آن قرمز می‌ماند.

ابول‌نژادیان افزود: در ۳۰ تیرماه هیچ کدام از شهرهای خوزستان سفید نبودند. در این روز هشت شهر زرد، هفت شهر نارنجی و ۱۲ شهر قرمز داشتیم.

وی گفت: در هفتم مردادماه سه شهر خوزستان سفید، هفت شهر زرد، ۱۳ شهر نارنجی و چهار شهر قرمز اعلام شدند. همچنین در ۱۴ مردادماه هفت شهر خوزستان سفید، هشت شهر زرد و دو شهر قرمز داشتیم. تا ۳۰ مردادماه، ۱۲ شهر خوزستان سفید، ۹ شهر زرد، چهار شهر نارنجی و دو شهر قرمز اعلام شدند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: برای حفظ این شرایط و بهتر شدن وضعیت، باید در هفته پیش رو و دهه اول محرم بسیار مراقبت کنیم؛ در هفته جاری به صورت استثناء باید دو جلسه ستاد مقابله با کرونا در خوزستان برگزار شود.

وی تصریح کرد: حرکات خودجوشی شروع شده که باید مدیریت شود؛ علیرغم اینکه اعلام کردیم مواکب حق پذیرایی و توزیع مواد غذایی ندارند اما طبق گزارش‌های میدانی همکاران ما، این روند از روز گذشته در استان خوزستان شروع شده است که باید مداخله کنیم. اگر در این هفته کوتاهی شود به محرم ظلم کرده‌ایم؛ عده زیادی ضدیت با شیعه و جمهوری اسلامی دارند و اگر اتفاقی بیفتد آن را به محرم ارتباط می‌دهند.

ابول‌نژادیان افزود: ستاد استانی مدیریت کرونا در خوزستان باید با جدیت مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را پیگیری کند و اجازه داده نشود که حرکات خودجوش خارج از ضوابط انجام شود. در جلسه آینده نیز باید گزارش عملکردها ارائه شود.

وی گفت: در روز گذشته و امروز بازارها را نیز رصد کردیم؛ شلوغی بازار حاکی از این است که دست‌فروشان برای فروش لباس سیاه، بیرق و پرچم به شدت فعال شده‌اند. بازارها باید کنترل شوند؛ رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازارها کمرنگ شده است و باید رصد شود تا این اتفاق نیافتد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: فعالیت مواکب در حاشیه شهر مانند مناطق عین ۲، ملاشیه و الهایی از روز گذشته آغاز شده که باید امروز در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

وی گفت: اگر یک هفته پس از تاسوعا و عاشورا پیک کرونا رخ دهد، همان‌هایی که وهابیت را تبلیغ می‌کنند و علیه شیعه حرف می‌زنند، محرم را زیر سوال می‌برند. باید در چارچوب ستاد ملی مقابله با کرونا عمل شود؛ قرار نبود مواکب مواد غذایی توزیع کنند. اگر موکبی ماسک برای توزیع ندارد، قرار هم نیست که کرونا بین مردم پخش کند.

ابول‌نژادیان تصریح کرد:  هر ساله در خوزستان به دنبال اولین بارندگی پاییز با بحران تنفسی مواجه می‌شویم؛ هر سال هرس درختان کنوکارپوس از مردادماه آغاز می‌شد. در سال اخیر در خوزستان بحران خاصی نداشتیم و تعداد بیماران کاهشی بود. امسال نیز باید درختان کنوکارپوس در همه شهرها به ویژه در اهواز، آبادان، خرمشهر، امیدیه هرس شوند و شهرداری‌ها باید این کار را در دستورکار خود قرار دهند.

وی افزود: در سال‌هایی که در هرس درختان کنوکارپوس کوتاهی شده بود، آمار بیماران تنفسی بالا رفته بود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر لزوم آمادگی برای مقابله با کرونا در پیک احتمالی در فصل پاییز، گفت: باید زیرساخت‌های بیمارستان‌ها از نظر آب، برق و گاز بررسی شوند تا آمادگی لازم ایجاد شود. در حوزه پدافند غیرعامل انتظار می‌رود که دوستان حواس‌شان به زیرساخت‌های بیمارستان‌ها باشد. باید برق بیمارستان پایدار باشد اما طبق اطلاعاتی که داریم در برخی بیمارستان‌ها برق از یک مسیر یا از طریق پست هوایی تامین می‌شود که این مساله مشکلاتی برای ما ایجاد می‌کند.

وی افزود: اگر در پیک بیماری برق نداشته باشیم، دیزل‌های موجود در بیمارستان‌ها جوابگوی دستگاه‌های ونتیلاتور و دستگاه‌های اکسیژن‌ساز نیستند. تاکنون دستگاه‌های اکسیژن‌ساز برای  ۱۷ بیمارستان تامین شده است.

ابول‌نژادیان گفت: انتظار می‌رود فرمانداران حواس‌شان به برق، آب و گاز بیمارستان‌ها باشد. باید برق از دو مسیر تامین شود تا در صورت وقوع اتفاق، امکان جایگزینی وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود عمده مراجعه‌کنندگان در پاییز، اطفال باشند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر لزوم غربالگری عشایر گفت: در حال حاضر اصفهان در وضعیت قرمز و چهارمحال و بختیاری در وضعیت هشدار قرار دارد و ممکن است در فصل کوچ، عشایر این استان‌ها وارد خوزستان شوند که باید به این موضوع توجه شود.

وی بیان کرد: در جلسه آینده باید در خصوص اقامتگاه‌های هر شهر گزارش داده شود. بازگشایی آموزشگاه‌های آزاد هنری مشکلی ندارد اما بازگشایی شهربازی‌ها تنها در شهرهای سفید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی امکان‌پذیر است.

به گزارش ایسنا، دکتر مهران احمدی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز نیز در این نشست اظهار کرد: آنچه در دو سه روز گذشته موجب نگرانی ما شده، این است که علی‌رغم توافق‌ها در خصوص ممنوعیت برپایی مواکب و تکایا، متاسفانه شاهد برپایی تکایا و مواکب هستیم و در هر ساعت نیز در حال افزایش هستند.

وی افزود: برخی از فعالان در این مواکب برخورد خوبی با همکاران ما نداشتند و به همین دلیل گزارش‌هایی در خصوص فعالیت این مواکب در شرایط خاصی تهیه شده است. انتظار می‌رود سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان متولی کار در این زمینه ورود کند.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: قرار نبود مواکب نسبت به توزیع آب آشامیدنی، قهوه و چای آن هم با ظروف غیر یک‌بار مصرف اقدام کنند. در این تکایا و مواکب، نه برگزارکنندگان و نه تجمع‌کنندگان از ماسک استفاده نمی‌کنند.

احمدی بیان کرد: نگرانی ما بیشتر در حاشیه شهر است؛ در شهر الهایی بالغ بر ۱۰ موکب راه‌اندازی شده است که هر کدام از این مواکب داستان خاصی دارد.

وی گفت:  قرار بود، تکایا و مواکب تنها کار فرهنگی و تبلیغاتی انجام دهند. ما بحث توزیع چای را حتی در ظروف یک‌بار مصرف نپذیرفتیم زیرا فردی که می‌خواهد چای بنوشد ماسک را پایین می‌آورد و ممکن است خطراتی ایجاد شود اما متاسفانه مواکب نسبت به توزیع مواد غذایی آن هم با ظروف غیر یک‌بار مصرف اقدام کرده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز افزود: اکنون بحث ما این است که اصلاً ظروف یکبار مصرف هم در مواکب وجود ندارد و ظروف شیشه‌ای و مشترک استفاده می‌شود. در مواکب مناطق عین ۲، ملاشیه، الهایی، تصفیه شکر و دغاغله تجمعات زیادی داریم و ما نگران هستیم. اگر در این جلسه تصمیم گرفته نشود قطعاً از امشب تا فردا تعداد مواکب افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مقابله با کرونا ابول نژادیان بیمارستان ها خوزستان سفید حال حاضر روز گذشته شهر قرمز شهر زرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۵۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوزستان میزبان ‌جشنواره‌ هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان

ایسنا/خوزستان مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان خوزستان در اهواز برگزار می‌شود.

مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان خوزستان روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور هشت گروه نمایشی شرکت کننده در سالن نمایش مرکز فرهنگی هنری کانون شماره یک اهواز به اجرا درمی‌آید.

به گزارش ایسنا، مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در حالی به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک اهواز روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد که در آن پنج گروه نمایشی کانونی و سه گروه نمایشی آزاد با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

این نمایش‌های شرکت کننده در ۲ بخش عروسکی، صحنه‌ای و زنده عروسکی در نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در استان خوزستان با شعار «این صحنه خانه‌ ماست» به رقابت می‌پردازند.

محورهای موضوعی این جشنواره شامل توجه به نامداران، امیدآفرینی، آیین‌های بومی، سنتی، مذهبی، طنز، محیط زیست و موضوعات آزاد هستند.

این جشنواره روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ از ساعت ۹ صبح کار خود را در سالن نمایش مرکز شماره یک کانون پرورش فکری اهواز به نشانی امانیه، پیچ استادیوم، پارک حجاب آغاز می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رشد ۳۱ درصدی صادرات در خوزستان
  • ثبت ۷۲ میلیمتر بارندگی در «حسینیه» اندیمشک
  • آمادگی آتش‌نشانی اهواز برای بارندگی پیش‌رو
  • شهر حسینیه اندیمشک پربارش ترین نقطه خوزستان
  • پیگیری ایجاد بیمارستان ویژه چشم در اهواز
  • تخصیص واحدهای نهضت ملی مسکن فرهنگ‌شهر اهواز به متقاضیان
  • تساوی بی‌حاصل استقلال خوزستان و ملوان در اهواز
  • خوزستان میزبان ‌جشنواره‌ هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان
  • تشییع پیکر مطهر جانباز شهید سیلاوی در اهواز+فیلم
  • مراجعه روزانه ۴۰۰ بیمار چشمی به بیمارستان امام (ره) اهواز