Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - استاد فقه و اصول در حوزه با تاکید بر اینکه تفکر تعطیلی عزای امام حسین(ع) یک انحراف فکری از مسیر اسلام ناب علوی است، گفت: چرا تعدادی از غرب‌زده‌ها به محض فرارسیدن محرم کاسه‌ی داغ‌تر از آش می‌شوند و ندای تعطیلی عزاداری سر می‌دهند؟ - اخبار استانها -

حجت‌الاسلام مهدی باقری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زنجان اظهار داشت:  شیعه به عنوان تنها قرائت صحیح از اسلام است که مسیر خود را در عمل به اسلام و با پیروی از ائمه اطهار(ع) می‌پیماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 عاشورا ادامه و در امتداد  غدیر است و غدیر بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بخش از رسالت پبامبر اکرم(ص) است.

وی با تاکید بر اینکه حفظ محرم و صفر از اوجب واجبات است و باید به آن توجه بیشتری داشت، تصریح کرد: اقامه‌ عزای سیدالشهداء(ع) و اهتمام به ترویج تفکر عاشورایی سبب می‌شود که موضوع امر به معروف و نهی از منکر احیاء شود. بزرگترین منکر "انحراف از اسلام ناب" است و بزرگترین معروف "حفظ اسلام ناب" است. با برگزاری جلسات عزاداری امام حسین(ع) می‌توانیم با ابزار بزرگ دین یعنی امر به معروف و نهی از منکر، در مسیر حقیقی مطلوب پیامبر(ص) گام برداریم.

استاد فقه و اصول در حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه اقامه مراسم ایام محرم تعطیل‌بردار نیست، تشریح کرد:  البته در این شرایط خاص بیماری همه‌گیر و عالم‌گیر کرونا نباید خود را محدود به روش‌های مرسوم کنیم و می‌توانیم با حضور در مکان‌های باز و ویژه‌ای که هیئت‌ها در نظر گرفته‌اند به عزاداری بپردازیم.

معاون استاندار اردبیل: پروتکل‌های بهداشتی در مراسمات عزاداری رعایت می‌شوددومین شب عزاداری هیئت " رهروان حاج قاسم" در گرگان به روایت تصاویربرپایی عزای حسینی در 12 عرصه بزرگ شهری مشهد+آدرس محل‌های عزاداریآیت‌‌الله یزدی: عزاداری ‌اباعبدالله الحسین(ع‌) ‌به‌راحتی تعطیل‌شدنی نیست/ اجتماع عزاداران ‌به بهترین نحو ممکن برگزار شود

وی با اشاره به اینکه با وجود مشکلی مثل کرونا، همه آحاد مردم به ویژه مسئولان باید جدی‌تر از گذشته پای کار بیایند تا محرم و صفر امسال باشکوه‌تر از گذشته برگزار کنند، خاطرنشان کرد: یقینا باشکوه بودن به معنای ازدحام زیر سقف نیست، می‌توان در زیر آسمان و در تعداد جلسات بسیار متنوع و متعدد و با فضاسازی متناسب با ایام محرم، بسیار پررنگ‌تر از گذشته در جامعه، شکوه و عظمت و عرفان و حماسه حسینی را به اجرا گذاشت. تفکر تعطیلی عزای امام حسین(ع) یک انحراف فکری از مسیر اسلام ناب علوی و حسینی است.

‌باقری تصریح کرد: چرا تعدادی از غرب‌زده‌ها به محض فرارسیدن ایام محرم کاسه‌ی داغ‌تر از آش می‌شوند و ندای تعطیلی مراسم ایام محرم را سر می‌دهند؟ مشخص است این افراد هنوز درک صحیح از محرم و ارزش و ماهیت آن ندارند.

وی با تاکید بر اینکه منویات مقام معظم رهبری و ستاد مبارزه با کرونا سرلوحه کار عزاداران حسینی در ایام محرم است، بیان کرد:  محرم و صفر یک رزمایش بزرگ همدلی و مواسات در کشور و تزریق روح امید و معنویت در مبارزه‌ی بزرگ مردم با شرایط سختی همچون بیماری کرونا است.  ما سر سفره کرم امام حسن(ع) بزرگ شده‌ایم، هیئتی‌ها و حسینی‌ها همگی، امام حسنی هستند، هم به محرومان کمک خواهند کرد و همچنین با نثار مال خود مراسم محرم را با شکوه‌تر برگزار خواهند کرد.

انتهای پیام/ش

R7707/P/S6,59/CT1 بیشتر بخوانید... گلایه تند رئیس بسیج مداحان استان زنجان از کم‌کاری شهرداری / سیاه‌پوش کردن اصلا قابل قبول ‌نیست قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... گلایه تند رئیس بسیج مداحان استان زنجان از کم‌کاری شهرداری / سیاه‌پوش کردن اصلا قابل قبول ‌نیست پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ گزارش ویدئویی| بازگشت صیادان آزاد شده به بلوچستان/ شادی مردم و خانواده‌ها بعد از ۶ سال انتظار ۲ روایت عضو هیئت رئیسه مجلس از تلاش نمایندگان برای بهبود وضع اقتصادی مردم / برای بهبود معیشت ‌تا پاسی از شب در مجلس حضور داریم ۳ سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس: در تلاشیم سال آینده‌ کنکور را حذف کنیم / شرایط آموزش دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید ۴ جزئیات بازداشت گسترده اعضای شورای‌شهر و مدیران سابق شهرداری ساری/ متهمان "پرونده سلمانشهر" دستگیر شدند ۵ جزئیات جدید از طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین / یارانه انرژی به افراد نیازمندتر تعلق می‌گیرد ۶ برپایی ایستگاه‌های صلواتی در همدان ممنوع است ۷ نگاه ویژه به بندر خشک و بارانداز منطقه شرق اصفهان/ ظرفیت پذیرش ۱۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سال ۸ محرم ‌هیئت کجا بریم؟ + نشانی هیئت‌های عزاداری کرج مهمترین اخبار استانها ناگفته‌هایی از فرمانده افسانه‌ای گردان ۱۵۴ حضرت علی اکبر(ع) / چه کسی تنگه احد را برای اسلام حفظ کرد؟ جزئیات جدید از طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین / یارانه انرژی به افراد نیازمندتر تعلق می‌گیرد سناریوی ‌قطعی آب این بار به پیربلوط رسید/ اظهار‌نظرهای متناقض مسئولان در‌باره رفع مشکل گزارش|پایتخت طبیعت ایران در تسخیر زباله‌ها / وقتی راهداری هم راه را گم می‌کند مهمترین اخبار تسنیم سید حسن نصرالله : وظیفه ما دفاع از کشور و ملتمان است/ برای جانفشانی آماده‌ایم حزب الله لبنان یک فروند پهپاد رژیم صهیونیستی را ساقط کرد عراق| هشدار درباره عواقب عدم اجرای مصوبه اخراج نظامیان آمریکایی مکانیسم ماشه و ماراتن سپتامبر؛ راند تعیین‌کننده جنگ محاسبات/ ایران باید چه پیامی برای اروپا بفرستد؟ تروئیکای اروپایی: از بازگشت تحریم‌های چندجانبه علیه ایران حمایت نمی‌کنیم/ از ایران می‌خواهیم به تعهدات برجامی خود بازگردد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام حسین ع ترین اخبار اسلام ناب ایام محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۶۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه

روزنامه جوان در مطلبی از افزایش احتمال تعطیلی شنبه ها انتقاد کرد.

این روزنامه نوشت: دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمان‌ها نگاه ارزشی دارد. عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمان‌ها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.

اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیم‌گر در سبک زندگی اسلامی را زمان می‌داند. توجه به ساعات خاص، روز‌های هفته، روز‌های خاص در ماه، روز‌های خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.

تجربه نشان می‌دهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد می‌شود. چه اینکه امروزه در تهران روز‌های پنج‌شنبه تعطیل است و مردم از آن به‌عنوان روز کار‌های عقب‌مانده استفاده می‌کنند و جمعه را تعطیل به‌معنای استراحت و تفریح به شمار می‌آورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان می‌دهد.

تحولات فرهنگی هیچ‌گاه یک‌شبه رخ نمی‌دهد. ذهنیت اجتماعی آرام‌آرام شکل می‌گیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل می‌داند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه به‌مرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنج‌شنبه به‌عنوان روز نیمه‌کاری و کم‌کار هفته انجام می‌دهد.

جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگی‌های فردی و دینی به شمار آمده‌است. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز می‌شود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا ده‌ها آداب فردی که برای جمعه تصویر شده‌است.

جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته می‌شود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یک‌شنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روز‌ها غفلت داریم.

بعد نمادین دین یکی از عناصر هویت‌سازی دینی است. عنصر هویت‌ساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین می‌کند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویت‌زدایی و عدم تشخص آن جامعه می‌گردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبه‌ها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.

مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبه‌ها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان می‌دهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)

در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبه‌ها این است:

«اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشور‌های بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استاندارد‌های اقتصاد جهانی است.»

این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سال‌ها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی می‌زدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت به‌سمت استاندارد‌های مثلاً جهانی یعنی پذیرش گام‌به‌گام نظم غربی در حالی‌که امروز دنیا در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.

تشکیل پیمان‌های مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگ‌های و بریکس، پیمان‌های مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه به‌معنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.

تأکید می‌کنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطه‌ای دید، تعطیلی شنبه‌ها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بین‌المللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیب‌ها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است.

دیگر خبرها

  • مسدود شدن مسیر‌های انحراف در تسهیلات تولید با برات الکترونیکی
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه
  • غافلگیری بزرگ باشگاه سپاهان؛ مورایس چطور مسلمان شد؟ | یک حادثه و یک نفر!
  • تصمیم بزرگ: مورایس چگونه مسلمان شد
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ /خاطرات عروس بزرگ امام از فوت دو فرزندش و علت آن
  • انتقاد تند اتاق اصناف به تعطیلی پنجشنبه‌ها؛ خودتحریمی بزرگ در کمین ایران
  • مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد
  • حرف‌های جالب عروس بزرگ امام: نمی‌خواستم ازدواج کنم اما.. /آقا مصطفی، روحانیِ مدرنی بود و در حجاب سختگیری نداشت
  • عروس بزرگ امام : نمی خواستم ازدواج کنم، قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشورهای خارجی سفر کنم؛ اما..