Web Analytics Made Easy - Statcounter

یار محمدی گفت: مساجد باید در رشد امور فرهنگی ، مسائل دینی و معنوی مردم موثر باشند.

«ایرج یار محمدی» در گفت وگو با خبرنگار شبستان در ملایر گفت: مسجد محلی برای ارتباط عاشق و معشوق ، جایگاهی برای ارتباط بین عبد و معبود و محلی  برای زدودن کینه‌ها و گناهان ،همدلی و همدردی بین مومنان ، اتحاد یکرنگی و نشستن فقیر و غنی و نشر معارف و و احکام اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد دانشگاه‌های ملایر با  اشاره به جایگاه  مساجد به عنوان  یکی از مهمترین مراکز دینی و فرهنگی در جامعه اسلامی گفت:  از ابتدای دین اسلام مساجد نقش محوری را در همه امرو داشته و پیامبر گرامی اسلامی امور مهم را در مسجد انجام می دانند.

وی با بیان اینکه مساجد علاوه بر این که مکانی برای عبادت هستند گفت: ما نبایداز جنبه های دیگر مساجد غافل شویم و  در واقع مساجد منشا تحولات و خدمات هستند  و مساجد باید به عنوان کانون  فرهنگی و هنری جامعه اسلامی بوده و کارکردهای آن را معرفی کنیم.

 پرورش شخصیت های برجسته دینی

وی با بیان اینکه بسیاری از بزرگان و علما و شخصیتهایی دینی ما در مسجد پرورش  یافته اند  و به جایگاه والایی دست پیدا کردند  تصریح کرد: درست است که  کارکرد اصلی مساجد عبادت است اما باید علاوه بر این مهم  کارکردهای مساجد در زمینه‌های دیگر نیز دیده شود و باید چند تا کارکرد دیگر را تعریف کنیم تا جوانان را جذب و مساجد را رونق دهیم.

یار محمدی با بیان اینکه علاوه بر مسائل عبادی پیامبر محیط مسجد را فرهنگی می دانستند گفت: مساجد باید در رشد فرهنگی موثر باشد و باعث افزایش و رشد  مسائل دینی و معنوی مردم شوند

وی با بیان اینکه در امور فرهنگی، سیاسی، جهادی، اجتماعی و.. باید از ظرفیت  مساجد استفاده شود  بر فضا سازی و زیبا سازی مساجد تاکید کرد و گفت: مساجد ما باید با نشاط شوند تا بتوانیم جوانان را بیشتر جذب مساجد کنیم .

 

مساجد کانون فرهنگی و هنری مسلمانان

وی با بیان اینکه مساجد باید به عنوان مهمترین  کانون فرهنگ هنری مسلمانان به آن بها داده شود افزود: پیامبراکرم مسجد را یک پایگاه فرهنگی می دانستند که بعد از نقش عبادی مسجد باید یک پایگاه فرهنگی  باشد وامروز نیز مساجد ما باید یک پایگاه آموزشی و فرهنگی باشد و متناسب با امکانات موجود از حضور کارشناسان مختلف  در مساجد استفاده شود و این کاری است که طی سال‌های گذشته به آن توجه چندانی نشده است.

وی اضافه کرد: باید بحث آموزش احکام  و قرآن ، احکام برای بانوان، شبی با قرآن کتابخوانی، مشاوره ،پاسخگویی به مسائل  شرعی، حتی بحث آموزشی و درسی  برای دانش آموزان  بحث تبلیغی و معرفت افزایی و..  در مساجد انجام شود  که همه این امور در رشد فرهنگی مساجد موثر است.

یار محمدی با بیان اینکه  اساس دین اسلام مسائل اجتماعی است  و در امور اجتماعی نقش مهم مساجد نباید فراموش شود گفت: البته در  بحث کرونا و با توجه به فرمودهای رهبر معظم انقلاب در امور اجتماعی و امور جهادی کارهای خوبی از سوی جوانان مسجدی در راستای کمک های مومنانه انجام شد.

  برنامه های جذاب

وی با بیان اینکه یکی راهکارهایی که برای جذب جوانان وجود دارد و می تواند مثمر ثمر باشد  فضا سازی خوب  و زیبا سازی و ظاهر خوب برای مساجد است افزود: جوانان ما دنبال زیبایی هستند و باید مساجد ما زیبا احداث شوند و زیبا به مردم معرفی شوند.

استاد دانشگاه‌های ملایر با بیان اینکه  ارزش و اهمیت به  در بحث نیاز سنجی و شناخت روحیات جوانان بسیار مهم است گفت: مسئولان فرهنگی در بحث فرهنگ دینی  باید روحیات جوانان را مورد مطالعه قرار دهند و باید از حضور  جوانان استفاده کنند و مومنان و نمازگزاران به منظور  برنامه ریزی در مساجد  و امور دینی جوانان متعهد و  متخصص  را در کنار ریش سفیدان  قرار داده به آنها ارزش دهند.

وی با بیان اینکه بهداشت و آراستگی مساجد برای جوانان با توجه به طبع پاک و آرامی که دارند  امر مهمی است گفت: توجه به  این روحیات در جذب جوانان و نوجوانان به  مساجد موثر است.

وی اضافه کرد: امام جماعات نقش مهمی  در جذب جوانان دارد و در واقع امام جماعت از ارکان اساسی مساجد است و جوانان امام جماعت  را به عنوان آینه تمام نمایی خوبی ها و شکیبایی  دانسته  وامام جماعت می‌تواند به عنولن یک دوست و رفیق خوب در کنار جوانان باشد.

 

وی با بیان اینکه هیات امنا هم باید برای جذب جوانان  وقت بگذارند و در امور مختلف از ایده ها و فکر جوانان بهره بگیرند گفت: در کل برنامه‌های مسجد چه در سخنرانی‌ها، مداحیها و.. نباید برنامه های خسته کننده و ملال آور باشدو باید برنامه های  فرهنگی جذاب و نو و پاسخگوی نیاز جوانان ارائه شود.

وی با بیان اینکه جوانان و نوجوانان ما به  افکار جدید  نو علاقمند و شیفته کارها و سخنان نو بوده و سخنان جدید با دقت گوش می دهند یادآور شد: مساجد با ما باید پاسخگو باشد وباید بتوانیم  این جذابیت را ایجاد و فراهم کنیم.

وی اضافه کرد:  قطعا اگر مساجد ما از جوانان مملو شود بسیاری از مشکلات ما در مسائل اجتماعی و اعتقادی حل خواهد شد.

 

 مساجد سنگر حفظ اعتقادات

«حجت الاسلام محمد باقر برقراری »نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در ملایر به نام گذاری روز جهانی مسجد و تقارن آن با روز اول ماه محرم  اشاره کرد و گفت: مسجد محل شکل گیری سرنوشت انسان است و مبدا پیدایش انقلاب اسلامی ایران نیز در مسجد است که افتخاری بزرگ برای ما است.

امام جمعه ملایر به نقش مهم و محوری مساجد اشاره کرد و گفت: مساجد  به عنوان مراکز دینی و مهم و مرکزی برای همه کسانی که اهل دین و عبادت هستند  بوده  و پیامبر اسلامی در بدو ورود به مدینه مسجد النبی را بنا کردند و همه امور مهم  را در مساجد برگزار می‌کردند.

وی با بیان اینکه امام راحل نیز از مساجد به عنوان سنگر تعبیر فرمودند گفت: با توجه به تعبیر ایشان از مساجد در واقع مساجد  سنگری برای حفظ اعتقادات و  مسائل دین ماست.

وی با بیان اینکه حضور ما در مسجد یعنی بندگی خدا و تمرین لبیک گویی به خداست افزود: اگر همین لبیگ گویی حق را  را در همه امور زندگی  داشته باشیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه  امروز باید نقش محوری مساجد بیشتر نمود پیدا کند و مساجد حلقه اتصال مردم و مسئولان  باشند گفت:  نیاز است امروز  در  مساجد ما یک حقودان،  وکیل، مشاور  و روانشناس  حضور داشته باشند تا بتونند مشکلات مردم را از نزدیک ببیند و اگر بتوانیم به این سمت و سو حرکت کنیم شاهد پویایی  بیشتر در مساجد خواهیم بود.

وی گفت: امروز بسیاری از خانواده‌های با آبرو نیاز مالی دارند و زیر پوشش نهادهایی حمایتی نیز نیستند که باید با برنامه‌ ریزی هیات امنای مساجد و روحانیون هر مسجد این خانواده‌ها شناسایی شوند و با کمکهای خیران و نیکوکاران  بتوان مشکلات  و نیاز های اقتصادی این خانواده‌ها را برطرف کرد.

 وی  با بیان اینکه  حضور در مساجد و مراکز فرهنگی نقش مهمی در بالا بردن درک و بصیرت ما دارندعنوان کرد: هر چقدر ما بتوانیم  بصیرت خود را بالا ببریم  از مشکلات و گرفتاریهای امروز جامعه کاسته می‌شود .

 

 مساجد مهمترین پایگاه فرماندهی در اسلام

«حجت الاسلام  محمد عباسی» نیز  در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در ملایر  به نقش محوری مساجد در همه امور گفت: از صدر  اسلام و از ابتدای پیروزی انقلاب نیز همیشه مساجد محور بودند اما  هر چه جلو آمدیم نقش محوری مسجد کمرنگ‌تر شده که با این وجود در بسیاری از زمینه ها دچار آسیب شده و باید به سمتی حرکت کنیم که دوباره فرماندهی همه امور و کارها به مساجد برگردد.

 مسئول نهاد  مقام معظم رهبری در دانشگاه ملایربا بیان اینکه اگر امروز آسیب‌های اجتماعی و مشکلاتی در فضاها و محله‌های ما وجود دارد به خاطر  کم رنگ شدن نقش محوری مساجد است افزود: باید مساجد ما جذاب شوند و کم کاری ها را جبران کنیم .

وی اضافه کرد: امروز در بحث کرونا نقش محوری مساجد  را به وضوح دیدیم و بسیاری از اقدامات انجام شده از سوی مساجد و بچه های مسجدی در حال انجام است.

 

 وی با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای مهم برای جذابیت مساجد روحانی فعال و پویاست و روحانی محله باید در واقع یک روانشناس، مشاور، متفکر ، دوست  بزرگ و کوچک باشد افزود: بی شک با چنین فضایی جوانان و نوجوانان جذب اماکن مذهبی خواهند شد.

 وی یکی از مهمترین مسائل را نقش هیات امنا در مساجد برشمرد و گفت: تعامل و همکاری با روحانیون،  اخلاق مسجدی  و ارتباط خوب و سازنده با مردم و بالا بردن روحیه و تفکر  برای هیات امنا امری مهم بوده و در جذب جوانان به مساجد موثر است.

 

 اختصاص بودجه فرهنگی برای مساجد

وی گفت: امروز باید مساجد ما برنامه‌های متنوعی را برای جوانان ، کودکان  و بانوان جوان ما داشته باشند تا جوانان و کودکان ما با آغوش باز به مساجد برگردند .

حجت الاسلام عباسی یادآور شد: همچنین ادارات و  نهادها و مسئولان فرهنگی  باید در این زمینه بودجه فرهنگی برای مساجد   اختصاص داده و در واقع با  در نظر گرفتن جوایز، بسته های فرهنگی و... برگزاری کلاس های متنوع،  واحدهای مشاوره و صندوق های قرض الحسنه  با اعطای وام برای رفع مشکلات و .. مردم و جوانان را به سمت مساجد تشویق و ترغیب کنند  تا دوباره فرماندهی مسجد پویا شود .

 

 

 

پایان پیام/579

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهرستان ملایر روز جهانی مسجد مساجد نقش محوری مساجد جذب جوانان یار محمدی همه امور مساجد ما نقش مهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۶۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسته‌های عزای امام صادق (ع) از مدارس تا مساجد برپا می‌شود

محمدعلی سعیدی نژاد گفت: امام جعفر صادق (ع) چهار هزار شاگرد داشت و ۵۰ درصد از احادیث شیعه را آن حضرت بیان کرده اند، همانگونه که ۲۵درصد از روایات از امام باقر، پدر آن حضرت نقل شده است. یعنی ۷۵درصد احادیث ما از این دو امام نقل شده درحالی که ما برای شناخت امام صادق (ع) کم کار کرده ایم.

وی افزود: در راستای شناخت امام ششم طرح پیوند صادق از منازل و مدارس تا محله‌ها و مساجد اجرا می‌شود تا در روز شهادت امام صادق که تعطیل رسمی است، در‌های مدارس باز باشد و مراسم مختلف مانند عزاداری آن حضرت با حضور مردم و دانش آموزان برگزار شود.

سعیدی نژاد اضافه کرد: از ساعت ۱۱ دسته عزاداری از مدارسی که به مسجد نزدیک هستند، آغاز می‌شود و بعد از عزاداری نماز جماعت ظهر برگزار می‌شود که یکی از این برنامه‌ها از مدرسه پیام غدیر تهران آغاز می‌شود و در استان‌های دیگر مانند کرمانشاه، قزوین و لرستان شاهد برپایی چنین تجمعاتی خواهیم بود.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و ستاد برگزاری نماز جمعه برای برپایی هرچه بهتر این مراسم اعلام آمادگی کرده اند و در شبکه شاد برای دانش آموزان اطلاع رسانی انجام شده است.

مدیرعامل موسسه فرهنگی پیام غدیر اضافه کرد: در کنار این مراسم دو برنامه فرهنگی نیز برگزار می‌شود که یکی مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب پند‌های امام صادق نوشته مرحوم آیت الله محمدتقی مصباح یزدی است و دیگری ارائه ۶ داستان در قالب کتاب صوتی است.

وی از برگزاری مراسمی دیگر در سالروز ولادت امام ششم خبر داد و گفت: هفدهم ربیع الاول مصادف با سالروز میلاد پیامبر اکرم و هفته وحدت است و کمتر به معرفت افزایی امام صادق پرداخته می‌شود. به همین منظور در ۱۷ ربیع نیز مراسم جشن آن حضرت در مدارس و مساجد برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • ۳۰۰ بقعه متبرکه استان میزبان عزاداران امام جعفر صادق (ع)
  • نقش تاثیرگذار مادران برای جذب جوانان به مساجد
  • برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند
  • دسته‌های عزای امام صادق (ع) از مدارس تا مساجد برپا می‌شود
  • در زمینه امور فرهنگی نباید فقط نیروی انتظامی در کف خیابان کار کند
  • رئیس قوه قضاییه: در زمینه امور فرهنگی نباید فقط نیروی انتظامی در کف خیابان کار کند
  • اژه‌ای: در زمینه امور فرهنگی نباید فقط نیروی انتظامی در کف خیابان کار کند
  • برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار در رشت
  • دولت سیزدهم نگاه ارزشمندی به مسایل اجتماعی و فرهنگی دارد
  • لزوم واگذاری امور فرهنگی به مردم/ پیری جمعیت دغدغه جدی است