Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@04:18:34 GMT

آغاز آیین‌های سنتی عزاداری حسینی در مراغه

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۵۷۵۹۷

آغاز آیین‌های سنتی عزاداری حسینی در مراغه

به گزارش ایرنا، عزاداری سید و سالار شهیدان با قدمتی چند صد ساله و برگرفته از اعتقادات پاک مردمان خطه آذربایجان در شهرستان مراغه از جایگاهی معنوی برخوردار است.

سوم محرم یادآور ورود و مستقر شدن امام حسین (ع) و یاران ایشان در کربلا، آغازگر سوگواری های حزین مردمان عاشق سالار شهیدان است، این روز از تاریخ در آیین های عزاداری حسینی در شهر مذهبی و تاریخی مراغه، با برافراشته شدن علم های عزاداری حضرت عباس بن علی ابوالفضل (ع) در این خطه شناخته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صبح روز سوم محرم در میادین و محلات سنتی شهر به ویژه محله دروازه و محله چهل پا که از دیرباز مراکزی برای آغاز آیین های سنتی عزاداری است، علم ابوالفضل العباس (ع) با حضور خیل عزاداران حسینی افراشته و برپا می شود.

قربانی کردن گوسفند و برپایی آیین های نوحه سرایی در پای علم حضرت عباس (ع) از جمله مراسماتی است که از سالیان دور در آیین علم بندی محرم در این شهرستان توسط عزاداران و مردم حسینی این شهرستان و شهرهای همجوار انجام می شود.

آیین علم بندی محرم به عنوان نماد آغاز رسمی آیین های عزاداری سنتی مراغه، همواره با استقبال خیل عظیم مشتاقان و سوگواران حسینی از شهرهای مختلف آذربایجان شرقی و حتی شهرهای مختلف کشور روبرو بوده و در آن حضور می یابند.

آغاز عزاداری های هیات های حسینی مراغه

با افراشته شدن علم حضرت ابوالفضل (ع) در این شهرستان، هیات های عزاداری حسینی با تشکیل دسته جات عزادارای در نقاط مختلف شهر حضور یافته و به عزاداری، سینه زنی و زنجیر زنی در رثای امام حسین (ع) و یاران آن حضرت می پردازند.

پنج هیات حسینی قدیمی و شاخص این شهرستان که از قدمتی چندین دهه برخوردار بوده، شامل حاجی غفار، حاج حسین پاشا، بالامیری، امین حضرت و مرحوم محمدرضا پس از آیین علم بندی، آیین های عزاداری سنتی را آغاز می کنند.

آیین های سنتی عزاداری حسینی این شهرستان شامل آیین های نوحه خوانی و تعزیه گردانی با محور سوگواری برای حضرت علی اصغر (ع)، علی اکبر (ع)، قاسم بن حسن (ع) و عباس بن علی (ع) در طول یک هفته پس از سوم محرم تا روز عاشورا در تکایای این شهرستان ادامه می یابد.

آیین های سنتی چون شاخسی واخسی (شاه حسین، وای حسین) واعباس (روز هشتم محرم)، شمع پایلاماخ (شمع گردانی) در روز تاسوعا و آیین الله الله حسین وینا (احرام بندی) در روز عاشورا، مهم ترین آیین هایی است که در دهه اول محرم به شکلی انحصاری در این شهرستان برگزار می شوند.

آیین های سنتی عزاداری حسینی مراغه در ایام کرونا

شیوع بیماری کرونا در ماه های اخیر، زمینه ساز برخی محدودیت ها در اجرای آیین های سنتی عزاداری برای پیشگیری از بروز مشکلات بهداشتی شده است.

براساس اعلام ستاد مبارزه با کرونای این شهرستان، آیین های عزاداری حسینی همانند سال های گذشته اما با رعایت موازین و پروتکل های بهداشتی و خارج از تکایا و مراکز تجمع سرپوشیده برگزار می شود.

بر اساس دستورالعمل ابلاغی، آیین سنتی علم بندی نیز در دقایق اول صبح سوم محرم نیز با رعایت بهداشت و کمترین میزان تجمع برگزار می شود.

همچنین پخش نذورات نیز با رعایت بهداشت عمومی و پرهیز از پخش فله ای آن مورد توجه هیات ها و عزاداران حسینی این شهرستان قرار می گیرد.

رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله در عزاداری ها و حتی تماشای آیین ها توسط عموم مردم از جمله نکاتی است که اهتمام و عزم جدی مردم این خطه را می طلبد تا امسال شاهد برگزاری آیین های در شان سالار شهیدان کربلا (ع) و پرهیز از حوادث و پچیامدهای ناگوار بهداشتی در این شهر حسینی و تاریخی باشیم.

شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.

۷۴۸۷

برچسب‌ها ماه محرم مراغه هیأت عزاداری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ماه محرم مراغه هیأت عزاداری ماه محرم مراغه هیأت عزاداری آیین های سنتی عزاداری آیین های عزاداری عزاداری حسینی علم بندی سوم محرم آیین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۷۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری سارقان باغ ویلاها و کابل‌های برق در طرقبه شاندیز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی؛ به نقل از پلیس انتظامی شهرستان طرقبه شاندیز، سرهنگ سید جواد حسینی گفت: در پی گزارشات متعدد سرقت‌های سریالی وسایل و کابل‌های برق از باغ ویلا‌های شهرستان طرقبه شاندیز، عملیات تجسس پلیس آغاز شد.
وی افزود: کارآگاهان پلیس آگاهی با بررسی دقیق دوربین‌های مداربسته و حضور میدانی موفق شدند یکی از متهمین را شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی دستگیر کنند.
حسینی تصریح کرد: دربازرسی از مخفیگاه این متهم تعداد قابل توجهی وسایل و ابزار آلات و کابل‌های برق کشف و متهم د ر اعترافات خود به وجود ۴ نفر همدست اعتراف کرد.
سرهنگ حسینی خاطر نشان کرد: با اجرای عملیات غافلگیرانه  ۴ نفر دیگر از متهمان که در ارتکاب سرقت‌های متعدد همکاری داشتند شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی در مخفیگاهشان دستگیر شدند و به بیش از ۵۰ فقره سرقت وسایل مردم اعتراف کردند.
همچنین سرهنگ سید جواد حسینی فت: در پی وقوع سرقت‌های متعدد وسایل از باغات و ساختمان‌های در حال ساخت در شهرستان طرقبه شاندیز، ماموران پلیس آگاهی موفق شدند یک نفر متهم را در این رابطه شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی با عملیات غافلگیرانه در مخفیگاهش دستگیر کنند.
وی تصریح کرد: در بازرسی از مخفیگاه این متهم مقادیر قابل توجهی اقلام مسروقه شامل ۱۰ دستگاه انواع سنگ فرز، ۳ دستگاه اره برقی، ۳ دستگاه دریل برقی، ۲ دستگاه هیلتی بزرگ، ۱ دستگاه جوش، ۳ دستگاه کفکش، ۳ دستگاه پمپ آب، یک دستگاه پمپ باد، یک دستگاه موتور بالابر، ۲ دستگاه موتور کولر و مقدار زیادی کابل برق کشف و ضبط شد.
فرمانده انتظامی شهرستان طرقبه شاندیز اظهار کرد: متهم در مواجهه با مستندات پلیس تاکنون به ۳۰ فقره سرقت وسایل و ابزارآلات از ساختمان‌ها و باغ‌های سطح شهرستان اعتراف که پس از تشکیل پرونده مقدماتی به مرجع قضایی معرفی شد.

دیگر خبرها

  • آغاز حمایت از کارگران نخبه با اجرای آیین‌نامه حمایت از «نخبگان درون سازمانی»
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • تجلیل از معلمان بازنشسته شهرستان بافق
  • حضور فرماندار زرند در کنار کارگران سخت‌ترین شغل دنیا
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • عزاداری شیعیان هندوستان در مسجد کوفه
  • دستگیری سارقان باغ ویلاها و کابل‌های برق در طرقبه شاندیز
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری در حوزه گردشگری همدان
  • آیین بهره‌برداری بیش از ۱۵ پروژه تفریحی و گردشگری در مجتمع گردشگری صفه آغاز شد