Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@19:46:13 GMT

بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید چگونه خواهد بود؟

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۵۷۶۹۰

بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید چگونه خواهد بود؟

ایسنا/خراسان رضوی بااینکه مدت زمان کوتاهی تا شروع سال تحصیلی باقی‌مانده، بسیاری از معلمان هنوز نمی‌دانند که چگونه کلاس‌ها را در پاییز برگزار کنند.

به گزارش اجوکیشن ویک، هر مدل، چالش‌های خاص خود را به همراه دارد. معلمان از راه دور باید برای دانش‌آموزانی که ممکن است هرگز به‌صورت حضوری آنان را ملاقات نکردند، فرهنگ کلاس و روال معمول ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معلمان در کلاس های حضوری مدرسه باید بدانند که چگونه می‌توانند آموزش‌های خود را با محدودیت محیط فیزیکی تطبیق دهند.

از برنامه‌های کلاسی بافاصله اجتماعی دوستانه گرفته تا زمان تمیز کردن، پیامدهایی برای آموزش دارند. ممکن است برخی از معلمان مجبور شوند هرروز آموزه‌ها را از دوره ۴۵ دقیقه‌ای به ۹۰ دقیقه‌ای تطبیق دهند و یا کارهای گروهی را برنامه‌ریزی کنند تا با ورود سرویس‌های مدارس متناوب هماهنگ شوند.

در پاییز امسال، فرهنگ‌ کلاسی که بر اساس همکاری یا کار پروژه گروهی ساخته‌شده، تغییر خواهد کرد.

مدیران نواحی و مدارس با تصمیمات پرمخاطره و دشواری روبرو هستند، زیرا آنان باید برای نحوه بازگشایی مدارس در شرایط همه‌گیری جهانی برنامه‌ریزی کنند. روزنامه‌نگاران هفته‌نامه آموزش‌وپرورش، در جستجوی چالش‌های بزرگی هستند که مدیران آموزش‌وپرورش باید به آن بپردازند، این موارد شامل اداره یک مدرسه با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، بازاندیشی در مورد نحوه آمدن دانش آموزان به مدرسه و بازگشت از مدرسه و برگزاری کلاس‌های جبرانی برای یادگیری عقب‌افتادگی‌هاست. در این گزارش ما طیف گسترده‌ای از گزینه‌های مورد تایید مقامات بهداشت عمومی را معرفی می‌کنیم، راهبردهایی را که بعضی از نواحی اتخاذ می‌کنند، توضیح می‌دهیم و هزینه‌های تخمینی را نیز ارائه می‌دهیم.

بااین‌حال، کارشناسان می‌گویند امسال اولویت‌هایی برای آموزش وجود دارد که حضور در محیط را کاهش می‌دهد. ارتباط مکرر بین دانش آموزان، معلمان و والدین برای جذب مجدد دانش آموزان در مدرسه ضروری است، به‌خصوص اگر کلاس‌ها در پاییز به‌صورت آنلاین برگزار شوند. به چالش کشیدن دانش آموزان باکار دشوار شناختی و ارائه پشتیبانی به آنان در صورت لزوم، بیش از هر زمان دیگری مهم است، زیرا مدارس پیش‌بینی می‌کنند که افت زیادی در یادگیری رخ دهد.

ما در مورد این اولویت‌ها بحث می‌کنیم و ایده‌هایی را برای سازگاری با روال‌های معمول در کلاس برای تطبیق شرایط از راه دور یا فاصله اجتماعی ارائه می‌دهیم.

درگیری مکرر و معنی‌دار

توصیه می‌شود هر دانش‌آموز هرروز، حداقل با یک مربی تعامل معنی‌دار در یک محیط مجازی شبیه یک جلسه مشاوره همزمان داشته باشد. این بدان معنا نیست که باید به دسترسی به اینترنت متکی باشند، بلکه معلمان می‌توانند با دانش آموزان به‌صورت انفرادی از طریق تلفن صحبت کنند.

 این روش، ارتباط معلمان را نباید تحت‌الشعاع قرار دهد. گروه‌های سطح پایه می‌توانند فهرست‌های وظایف دانش‌آموزی را تقسیم کنند و سایر مربیان مانند مشاوران، دستیاران معلمان یا متخصصان می‌توانند در برخی از مسوولیت‌ها سهیم شوند. ارسال پیام‌های ویدئویی و حضوروغیاب  دانش آموزان برای دسترسی به طورهمزمان، نیز ترغیب می‌شود، اما جایگزین گفت وگوی نفربه‌نفر نمی‌شود.

کار شناختی دشوار

جانا بث فرانسیس، دستیار سرپرست تدریس و یادگیری در مدارس دیویس در اوونزبورو، گفت: درگیری فکری عمیق در طول  تعطیلات بهاری در بسیاری از کارها مفقودشده است.

وی ادامه داد: "موارد زیادی وجود داشت، این فیلم را تماشا کنید، این صفحه کار را پرکنید، اما بچه‌ها در مورد کارهایشان فکر نمی‌کردند. درنتیجه این اولین قدمی است که ما در برنامه‌ریزی برای پاییز برداشته‌ایم. "

حتی در  محیطی که به‌طور کامل  آموزش از راه دور ارائه می‌شود، دانش آموزان باید فرصتی برای بحث همزمان یا غیرهمزمان، بازخورد شخصی معلمان و مربیگری داشته باشند. آنان باید بتوانند تجزیه‌وتحلیل متن، کار با مسائل پیچیده ریاضی و آزمایش فرضیات به‌طور مستقل و همراه با سایر دانش آموزان را انجام دهند. تمرکز بر این کار شناختی دشوار می‌تواند یادگیری دانش آموزان را از لحاظ تحصیلی سرعت ببخشد، اما راهی نیز برای حفظ سرمایه‌گذاری عاطفی آنان در یادگیری از راه دور است.

 پاسخ به ارزشیابی تکوینی

معلمان همیشه ارزیابی‌هایی را برای درک بیشتر در تدریس خود قرار داده‌اند. اما امسال، با توجه به اینکه دانش آموزان ممکن است مدرسه را با درس‌های باقیمانده از بهار شروع  کنند، کشف شکاف‌هایی که ممکن است مانع درک محتوای سطح پایه دانش آموزان شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کارشناسان توصیه می‌کنند که بجای شروع سال تحصیلی با یک آزمون رسمی یا استاندارد، معلمان از ارزشیابی تکوینی استفاده کنند تا بفهمند چه جاهایی دانش آموزان ممکن است برای انجام کار، نیاز به پشتیبانی اضافی داشته باشند. پاسخ دادن به این نیاز آموزشی گام بعدی است.

اگر دانش آموزان فقط به یادآوری سریع یا روشن شدن مفاهیم نیاز داشته باشند، معلمان می‌توانند در متن درس بازخورد ایجاد کنند. اداره  غیرهمزمان همکاری دانش‌آموز، به‌عنوان‌مثال در صفحه‌های چت به معلمان فرصتی می‌دهد تا بازخوردهایی ارائه دهند که اشتباهات را روشن کند یا درک‌ها را عمیق‌تر کند. معلمان همچنین می‌توانند چارچوب مجازی را از قبل آماده کنند و با تهیه نمودارهای دیجیتالی یا ضبط‌هایی از کارهای خودشان نمونه کار برای دانش‌آموزان ایجاد کنند.

برنامه‌های مدرسه  چه به‌صورت حضوری و چه از طریق اینترنت باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که زمان کافی برای معلمان و متخصصان وجود داشته باشد تا با دانش‌آموزانی که نیاز به پشتیبانی اضافی دارند، کار کنند تا فراتر از محتوای آموزشی کل گروه دریافت می‌کنند.

تطبیق روال‌های معمول کلاس درس در یک محیط آنلاین یا حضوری با فاصله گذاری اجتماعی

نحوه معرفی خود به دانش آموزان در شروع سال

معلمان می‌توانند یک فیلم مقدماتی را ضبط کنند که به دانش آموزان در کلاس خوش‌آمد می‌گوید و به دانش آموزان کمک می‌کند تا آنان را بشناسند. در اولین جلسه کلاس آنلاین، معلمان می‌توانند در محیط آنلاین، توری مجازی برقرار کنند تا به دانش آموزان توضیح دهند که تکالیف، نحوه شرکت و هرگونه هنجارهای کلاس را در کجا پیدا کنند. این تور مجازی همچنین می‌تواند ضبط شود، یا دستورالعمل‌های کلیدی نوشته و ارسال شود، تا دانش آموزان در صورت لزوم بتوانند به عقب برگردند و بررسی کنند.

حتی ویدیو می‌تواند یک‌راه مناسب برای برقراری ارتباط در ابتدای سال باشد، البته نیازی نیست که هر دانش‌آموز برای هر درس همزمان از ویدیوی خود استفاده کند. در اینجا نگرانی‌های مربوط به‌تساوی حقوق وجود دارد؛ دانش آموزان ممکن است از طریق برنامه‌ای در تلفن خود به اینترنت وصل شوند، شماره‌گیری کنند یا پهنای باند برای تماس تصویری نداشته باشند.

همان‌طور که معلمان ممکن است در یک کلاس سنتی باشند، در ابتدای سال نیز باید از زمان برای توضیح برنامه‌ها و روال‌ها در یک فضای آنلاین استفاده کنند، در چه زمانی معلمان آنلاین خواهند بود و دانش آموزان چگونه باید با آنان تماس بگیرند؟ کلاس در هر هفته چه زمانی است و چه زمانی تکالیف باید ارائه شوند؟

نحوه برگزاری بحث از راه دور

بحث در کلاس به‌صورت آنلاین متفاوت از کلاس حضوری خواهد بود. جاستین ریچ، مدیر اجرایی آزمایشگاه سیستم‌های تدریس   MIT گفت:" بحث و گفت وگو با سبک سمینار و آزادانه "را به‌سختی می‌توان در کلاسی با ۲۰تا۳۰ دانش‌آموز به پایان رساند.

آزمایشگاه سیستم‌های آموزشی در مصاحبه با ۴۰ معلم در مورد تجربیات خود در تدریس از راه دور در بهار گذشته، دریافت که دانش آموزان نسبت به روشن کردن ویدیوی خود در تنظیمات کل کلاس، خودآگاه هستند، برخی در گروه‌های کوچکتر چه تقسیم کلاس و چه دفعات جلسات همزمان کوچکتر موفقیت بیشتری داشتند.

بحث و گفت وگوها همچنین می‌تواند در یک محیط غیرهمزمان و با گروه‌های پیامی انجام شود که دانش آموزان بتوانند به یکدیگر پاسخ دهند.

به‌عنوان‌مثال، در کلاس ریاضی، یک معلم می‌تواند (با اجازه) دو نمونه از کاردانش آموز را به اشتراک بگذارد که نشان‌دهنده حل همان مسئله به روش‌های مختلف است. او می‌تواند این نمونه‌ها را به همراه گفتگوی انگیزشی و در قالب بحث و گفت وگو انجام دهد و از دانش آموزان بخواهد پاسخ دهند. همان‌طور که دانش آموزان پاسخ می‌دهند، او باید گفت وگوها را اداره کند و باعث شود دانش آموزان  فکر خود را گسترش دهند یا به اشتباهات خود پی ببرند.

معلمان حتی بدون دسترسی به اینترنت، هنوز هم می‌توانند از تلفن استفاده کنند، دانش آموزان با آنان تماس می‌گیرند تا در مورد مشکلات صحبت کنند یا دو یا سه دانش‌آموز را در یک تماس گروهی جمع کند تا گفت وگوهای تحصیلی داشته باشند.

صرف‌نظر از اینکه معلمان چگونه گفت وگوها را شکل می‌دهند، این گفت وگوها می‌توانند در ارائه سرفصل مفید باشند که به‌وضوح نشان می‌دهد مشارکت کامل و متفکرانه در هر محیط چگونه است.

فرصت‌های کمتر رسمی برای بحث نیز می‌توانند به ایجاد روابط کمک کنند. چن، معلمی در کالیفرنیا، دانش آموزان را به برنامه‌ریزی گفت وگوهای کتاب مجازی در بهار دعوت کرد. دانش آموزان برای ثبت‌نام در بازه زمانی مشابه لازم نیست از یک کلاس باشند، بنابراین می‌تواننددر گروه‌هایی دوستانه جمع شوند.

نحوه برنامه‌ریزی کلاس هنر، موسیقی و یا آموزش تربیت‌بدنی

در تدریس هنر، یک گروه از دانش آموزان نباید از همان مجموعه مطالب قبلی استفاده کنند. ممکن است لازم باشد که معلمان هنر، دروس را نوبتی کنند، به‌عنوان‌مثال استفاده از کاغذ و مدادهای رنگی برای اولین قسمت روز و سپس آبرنگ برای قسمت دوم.

برای کلاس موسیقی، بجای آواز گروهی توصیه می‌شود روی وسایلی که نیازی به نفس ندارند مانند سنتور یا طبل تاکید کنند و نظریه‌های موسیقی کار کنند(هیچ تجهیزات و ابزارهایی را نباید بدون استفاده از ضدعفونی‌کننده بین کاربرها به اشتراک بگذارید). اجراها و کنسرت‌ها می‌توانند به‌صورت آنلاین ضبط یا پخش شوند.

SHAPE America پیشنهاد می‌کند که مدارس در صورت امکان برگزاری کلاس‌های تربیت‌بدنی در فضای باز را با استفاده محدود یا بدون استفاده از تجهیزات، در نظر بگیرند. برخی از مربیان برنامه‌ریزی برای بازی‌های بدون تماس برای تربیت‌بدنی یا زنگ‌های تفریح را آغاز کرده‌اند. اندرو جونز، دستیار آموزش مهدکودک در ترینیداد کالیفرنیا، برای دانش آموزان جوان فهرستی از بازی‌های "دوستانه همه‌گیر" را برای بازی داخل و خارج از خانه، طی تعطیلی موقت تهیه کرد.

"در تمام انجمن‌های معلمان همه روی ترتیب قرارگیری میزها و ماسک صورت‌ها متمرکزشده‌اند. به نظر من، این کارها ساده و دستورالعمل است، اما در آن ها ذکر نشده چگونه با بچه‌ها خوش باشید. "

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بازگشایی مدارس معلمان می توانند دانش آموزان دانش آموزان دانش آموزان استفاده کنند داشته باشند برنامه ریزی راه دور گفت وگوها کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۷۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد

به گزارش قدس خراسان، سید امیر شوشتری روز یکشنبه در نشست خبری در آستانه هفته گرامیداشت مقام معلم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پنج هزار نفر از این تعداد بازماندگان از تحصیل سال گذشته هستند که به صورت تکراری در آمار اعلام شده اند.

وی با بیان اینکه شمار دانش آموزان اتباع خارجی استان خراسان رضوی ۷۰ هزار نفر است، بیان کرد: علاوه بر این سه هزار نفر از دانش آموزان اتباع خارجی نیز در مدارس خودگردان مشغول تحصیل هستند که این مدارس زیر پوشش اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی قرار ندارند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: بیشترین شمار دانش آموزان با حدود ۹۰ درصد را دانش آموزان افغان تشکیل می‌دهند و اتباع عراقی و سوری در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال هفته معلم تحت عنوان «همه مدیون تو هستیم» اعلام شده است، گفت: در قالب برگزاری آزمون‌های استخدامی مختلف برای سال تحصیلی آینده ۱۰ هزار و ۲۰۸معلم جدید در استان جذب می‌شوند که با استفاده از معلمان قراردادی این شمار به ۱۲ هزارو ۶۸۹ نفر افزایش می‌یابد، بنابراین در سال تحصیلی آینده کمبود معلم نخواهیم داشت.

شوشتری در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح رتبه بندی معلمان در خراسان رضوی نیز گفت: کلیه اعتراضات در این زمینه رسیدگی شده است و احکام لازم برای معلمان استان صادر شد.

به گفته وی، کلیه معلمانی که احکام آنان تا پایان اسفند ماه پارسال صادر شده است، معوقات را دریافت کردند.

تحویل ۳۰۱ فضای آموزشی در خراسان رضوی

مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان خراسان رضوی نیز گفت: در سال گذشته ۳۰۱ پروژه آموزشی با تعداد هزار و ۵۰۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ معادل ۵۰ درصد افزایش دارد.

جاسم حسین پور افزود: سال گذشته پنج استخر دانش آموزی تحویل آموزش و پرورش استان شد و امسال نیز چهار استخر دیگر تحویل و برای چهار استخر جدید نیز تامین اعتبار انجام شده است.

وی اظهار کرد: پیش بینی احداث پنج هزار کلاس درس از محل تحقق مولدسازی از مهمترین اقدامات انجام شده خراسان رضوی در این زمینه است.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی ادامه داد: سال گذشته بنیاد علوی ۱۰۵ کلاس، بنیاد برکت ۱۷۷ کلاس، کمیساریای عالی ۴۰ کلاس، سازمان مسوولیت‌های اجتماعی ۷۰ کلاس و خیرین ۵۰۰ کلاس درس را در این استان ساختند.

وی اظهار کرد: سرانه فضای آموزشی در کشور پنج و ۲ دهم متر مربع است، در حالی که این رقم در خراسان رضوی چهار و سه دهم متر مربع است.

حسین پور با بیان اینکه خراسان رضوی جزو استان‌های پرجمعیت دانش آموزی کشور است، گفت: هر چه جمعیت دانش آموزی بیشتر باشد، سرانه فضای آموزشی نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: سال گذشته این اداره کل سه هزار میلیارد ریال جهت تجهیز هنرستان‌ها و نمازخانه‌های مدارس استان هزینه کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • وزیر آموزش و پرورش: جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • ۷۱۰ آموزگار جدید از ماه مهر تدریس را در مدارس آذربایجان‌غربی آغاز می‌کنند
  • جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • برپایی کلاس درس دانش آموزان فلسطینی در چادرها
  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟
  • کلاس‌های مدارس ابتدایی استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه دایر است
  • تکلیف کلاسهای درس شلوغ مشخص شد ‌