Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روزنامه آلمانی از انزوای آمریکا در پیشبرد سیاست‌های ضد ایرانی خود خبر داده و ترامپ را در دستیابی به اهداف مد نظر خود بعد از لغو برجام ناکام ارزیابی کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان در مطلبی به دلایل حملات ترامپ علیه برجام پرداخته و نوشت: "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا در مبارزات انتخاباتی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این دوران نمی تواند هیچ نقطه ضعفی از خود نشان دهد، بنابراین مناقشات بین دولت او از یک طرف و روسیه و چین و اتحادیه اروپا و اکثریت شورای امنیت سازمان ملل از طرف دیگر درباره سرنوشت توافق هسته‌ای با ایران به احتمال زیاد تشدید می شود.

رئیس جمهور آمریکا پشت به دیوار قرار گرفته و این وضعیت ترامپ در روزهای آینده تنش ها را تشدید می کند.

در ادامه این مطلب آمده است: ترامپ می خواهد توافق هسته‌ای با ایران را که ایالات متحده به صورت یکجانبه در ماه می 2018 از آن خارج شده است تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شکستی غیر قابل بازگشت بکشاند.

هفته گذشته قطعنامه ایالات متحده آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران که در ماه اکتبر منقضی می شود در شورای امنیت سازمان ملل رد شد. تنها کشور دومینیکن با این طرح دولت آمریکا موافقت کرد.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: دولت آمریکا در سطح دیپلماتیک در سیاست خود در قبال ایران روی هم رفته منزوی شده است. از طرف دیگر موفقیت هایی که آمریکا با لغو برجام انتظار آن را داشت حاصل نشده است، با این اقدام آمریکا نه نظام جمهوری اسلامی ایران به زانو درآمد و نه یک توافق به باور ترامپ بهتر و جدید مورد مذاکره قرار گرفت. به جای آن ائتلاف بین‌المللی که بعد از 10 سال مذاکره به توافقی دست یافته بود در هم شکسته شد.

در این شرایط وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج شنبه به شورای امنیت سازمان ملل رفت تا سازو کاری را برای بازگرداندن مجدد همه تحریم ها علیه ایران فعال کند. وی به صورت غیر مستقیم همه کشورهایی که از این روند جلوگیری کنند را تهدید کرد.

به گفته پامپئو اساس مکانیسم ماشه در برجام این است که ایران به تعهدات خود در قبال این توافق عمل نمی کند. وزیر امور خارجه آمریکا از تخلفات اساسی از طرف ایران سخن گفت. وی در این راستا به قطعنامه 2231 سازمان ملل اشاره کرد. یک بند از این قطعنامه به امضاکنندگان برجام این اجازه را می دهد در صورت نقض تعهدات برجامی از طرف ایران تحریم ها علیه این کشور را بازگردانند.

وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس اعلام کرده‌اند از آن جایی که آمریکا دیگر از اعضا و یا شرکت کنندگان در توافق برجام نیست مجاز به فعال کردن مکانیسم ماشه نیز نمی باشد.

این کشورهای اروپایی این اقدام ایالات متحده را با تلاش های در حال حاضر خود برای حفظ برجام ناسازگار دانسته و عدم حمایت خود از آن را اعلام کردند. روسیه و چین هم موضعی مشابه را اتخاذ کرده‌اند.

آمریکا ادعا می کند که با وجود خروج از برجام همچنان از مشارکت کنندگان در این توافق بر اساس بند 10 قطعنامه 2231 سازمان ملل محسوب می شود.

در ادامه این مطلب آمده است: آلمان، فرانسه و انگلیس در این باره با هم اتفاق نظر دارند که تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به برجام پایبند بمانند. وزرای امور خارجه این کشورها در بیانیه‌ای نوشته‌اند که مشکل فعلی یعنی نقض سیستماتیک تعهدات ایران در قبال برجام باید از طریق گفتگو حل شود.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: نحوه واکنش شورای امنیت سازمان ملل به درخواست دولت آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه هنوز مشخص نیست. در حال حاضر اندونزی ریاست دوره‌ای بر این نهاد بین‌المللی را بر عهده دارد. این مسئله کاملا امکان پذیر است که این درخواست رد شود. روسیه اعلام کرده که این درخواست آمریکا را به چالش می کشد. دولت چین هم روندهایی را در دست بررسی قرار داده تا حداقل بتواند آغاز روند بازگشت تحریم ها را به تعویق بیاندازد.

تهدید ترامپ به قطع روابط تجاری با چینشمخانی: مکانیزم ماشه نمایشی تبلیغاتی برای نجات ترامپ است

روزنامه "فارین پالسی" در مقاله‌ای که روز سه شنبه منتشر شد در صحنه آشفته و درمانده و از هم گسیخته شورای امنیت سازمان ملل سه گروه را ترسیم کرد که یک گروه آمریکا و گروهی هستند که از سیاست های فشار این کشور حمایت می کنند. گروه دوم هم از طرف چین و روسیه رهبری می شود که اعضای آن اصرار دارند تحریم های تسلیحاتی علیه ایران نقض شود. این کشورها همه تلاش ها برای بازگشت مجدد تحریم ها علیه ایران را رد می کنند.

گروه سوم هم شامل آلمان، فرانسه و انگلیس هستند که اولویت اصلی آن ها حفظ توافق هسته‌ای با مفاد فعلی آن است. آنها بخصوص از تحریم تسلیحاتی در برخی شاخه ها علیه ایران حمایت می کنند و به زعم خود خطرات نشات گرفته از ایران را نادیده نمی گیرند. به نوشته فارین پالسی کشورهای هند، کره جنوبی و ژاپن هم چنین موضعی دارند.

تاگس اشپیگل در ادامه نوشت: آسیب ها و عواقب بعدی این گونه سیاست های آمریکا در قبال ایران در کنار جدایی بیشتر دو سوی آتلانتیک و تنش های روزافزون در منطقه ناکارآمدی و به وجود آمدن بن بست در شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود.

انتهای پیام/

R31356/P/S8,89,95,1128/CT10 واژه های کاربردی مرتبط برجام دونالد ترامپ بیشتر بخوانید... مکانیسم ماشه و ماراتن سپتامبر؛ راند تعیین‌کننده جنگ محاسبات/ ایران باید چه پیامی برای اروپا بفرستد؟ قنبری: حق استفاده از مکانیزم ماشه برای آمریکا منتفی است چرا اروپایی‌ها با پیشنهاد آمریکا برای فعال‌شدن مکانیسم ماشه مخالف‌اند؟/ گفتگوی تسنیم با حمیدرضا آصفی قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... مکانیسم ماشه و ماراتن سپتامبر؛ راند تعیین‌کننده جنگ محاسبات/ ایران باید چه پیامی برای اروپا بفرستد؟ قنبری: حق استفاده از مکانیزم ماشه برای آمریکا منتفی است چرا اروپایی‌ها با پیشنهاد آمریکا برای فعال‌شدن مکانیسم ماشه مخالف‌اند؟/ گفتگوی تسنیم با حمیدرضا آصفی واژه های کاربردی مرتبط برجام دونالد ترامپ پربیننده‌ترین اخبار بین الملل ۱ حزب‌الله لبنان یک فروند پهپاد رژیم صهیونیستی را ساقط کرد ۲ واکنش نویسنده سرشناس عرب به سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی توسط مقاومت لبنان ۳ مکانیسم ماشه و ماراتن سپتامبر؛ راند تعیین‌کننده جنگ محاسبات/ ایران باید چه پیامی برای اروپا بفرستد؟ ۴ سیدحسن نصرالله: وظیفه ما دفاع از کشور و ملتمان است/ برای جانفشانی آماده‌ایم ۵ قدرتمندترین کشتی جنگی جهان در ناوگان دریایی روسیه ۶ عراق| تکذیب تشکر الکاظمی از ترامپ به‌خاطر مبارزه با تروریسم ۷ بعد از سکوت یک هفته‌ای؛ ابوالغیط از حمایت از طرح سازش عربی سخن گفت ۸ عراق| هشدار درباره عواقب عدم‌اجرای مصوبه اخراج نظامیان آمریکایی مهمترین اخبار بین الملل لاوروف: تلاش‌های ضدایرانی آمریکا به رسوایی جدی در شورای امنیت می‌انجامد گزارش| مفاهیمی که در درون نظرسنجی‌ها درباره ترامپ و بایدن پنهان است حزب‌الله لبنان یک فروند پهپاد رژیم صهیونیستی را ساقط کرد ترامپ چگونه به‌دنبال دزدیدن نتایج انتخابات آمریکاست؟ مهمترین اخبار تسنیم سیدحسن نصرالله: وظیفه ما دفاع از کشور و ملتمان است/ برای جانفشانی آماده‌ایم حزب‌الله لبنان یک فروند پهپاد رژیم صهیونیستی را ساقط کرد عراق| هشدار درباره عواقب عدم‌اجرای مصوبه اخراج نظامیان آمریکایی لاوروف: تلاش‌های ضدایرانی آمریکا به رسوایی جدی در شورای امنیت می‌انجامد نامه "حاجی بابایی" به "زنگنه" و "دژپسند" درباره فروش سلف نفتی درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: برجام دونالد ترامپ برجام دونالد ترامپ شورای امنیت سازمان ملل پهپاد رژیم صهیونیستی روزنامه آلمانی شورای امنیت مکانیسم ماشه علیه ایران امور خارجه بین الملل تحریم ها تلاش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۸۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست ائتلاف ضدایرانی

زمانی که ایران۱۳آوریل بیش از۳۰۰موشک وپهپاد به سمت رژیم‌صهیونیستی پرتاب کرد، اردن به کمک این رژیم آمد. گزارش‌های اولیه حاکی از کمک چند کشور عربی دیگر به رژیم‌صهیونیستی است؛ تلاش‌هایی که آنها بعدا تلاش کردند رد کنند. با وجود این، گروهی از سران رژیم‌صهیونیستی و همچنین برخی ناظران در واشنگتن، این اقدامات را نشانه‌ای از تغییری بزرگ تفسیر کردند.

استدلال بر این بود کشور‌های عربی در صورت افزایش درگیری با ایران، در کنار رژیم‌صهیونیستی خواهند ایستاد. هرزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش این رژیم مدعی شد حمله ایران فرصت‌های جدیدی برای همکاری در غرب آسیا ایجاد کرده است. مؤسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم‌صهیونیستی نیز ادعا کرد، ائتلاف منطقه‌ای و بین‌المللی‌ای که در رهگیری موشک‌های ایران به سمت رژیم‌صهیونیستی مشارکت داشتند، ظرفیت ایجاد ائتلافی منطقه‌ای را علیه ایران نشان می‌دهند. دیوید ایگناتیوس، ستون‌نویس واشنگتن‌پست گفت: این تغییری بالقوه برای رژیم‌صهیونیستی است؛ تغییری که به منطقه شکل جدیدی می‌دهد. با وجود ارزیابی‌های خوشبینانه، درک درستی از پیچیدگی چالش‌های منطقه وجود ندارد. بدون شک، با توجه به ماهیت بی‌سابقه درگیری‌های نظامی میان ایران و رژیم‌صهیونیستی در ماه آوریل، ممکن است راهبرد آینده رژیم‌صهیونیستی در قبال ایران، ملاحظات منطقه‌ای بیشتر باشد، اما واقعیت‌های موجود در منطقه که مانع همکاری اعراب و رژیم‌صهیونیستی می‌شود، به‌طور قابل‌توجهی تغییر نکرده است. حتی پیش از حمله هفتم اکتبر ۲۰۲۳ میلادی، حماس و جنگ متعاقب رژیم‌صهیونیستی در غزه، کشور‌های عربی امضاکننده توافق‌نامه ابراهیم درسال۲۰۲۰ میلادی از حمایت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، گسترش شهرک‌سازی‌های رژیم‌صهیونیستی در کرانه باختری و نیز مدارای وی نسبت به تلاش‌های وزیران راستگرا برای برهم‌زدن وضع موجود در قدس ناامید شده بودند.
 
سران عرب، محتاط‌تر از گذشته
پس از آغاز عملیات نظامی رژیم‌صهیونیستی در غزه در اکتبر ۲۰۲۳ میلادی و موج اعتراضات در سراسر غرب آسیا، سران عرب با آگاهی از این‌که همکاری آشکار با رژیم‌صهیونیستی می‌تواند مشروعیت داخلی آنها را به خطر بیندازد، حتی محتاط‌تر از گذشته در حمایت علنی از این رژیم عمل کردند. همچنین در واکنش کشور‌های عربی به دور جدید رویارویی ایران و رژیم‌صهیونیستی نشانه‌ای از تغییر مواضع دیده نمی‌شود. کشور‌های عربی همچنان به‌دنبال متعادل کردن روابط خود با ایران و رژیم‌صهیونیستی، حفاظت از اقتصاد و امنیت خود و مهم‌تر از همه جلوگیری از درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر هستند. آنها همچنین پایان دادن به جنگ فاجعه‌بار در غزه را بر رویارویی با ایران در اولویت قرار خواهند داد. با وجود این، با افزایش تنش میان ایران و رژیم‌صهیونیستی، اشتیاق کشور‌های عربی برای سرعت بخشیدن در ادغام منطقه‌ای رژیم‌صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری به تمایل صهیونیست‌ها برای پذیرش تشکیل کشور فلسطین بستگی دارد. 
 
وابستگی به آمریکا؛ بلای دولت‌های عربی
تلاش‌های کشور‌های عربی برای مقابله و دفع حملات موشکی و پهپادی ایران به‌طور قطع ناشی از تمایل آنها برای حفظ روابط با آمریکا و نه نزدیک‌تر شدن به رژیم‌صهیونیستی است. از زمان آغاز عملیات رژیم‌صهیونیستی در غزه، سران عرب از ناکامی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در مهار نسل‌کشی رژیم‌صهیونیستی شگفت‌زده شده‌اند. با وجود این، همچنان به دنبال گسترش همکاری با واشنگتن هستند، زیرا هیچ جایگزینی برای نوع امنیتی که آمریکا حفظ می‌کند، نمی‌بینند. کشور‌های عربی به این نتیجه دست یافته‌اند نزدیکی، بهترین راه تعامل با ایران است. جنگ غزه همچنان موضوع و اولویت فوری منطقه‌ای است و کشور‌های عربی در تلاش برای دستیابی به توافق صلح با کمک دولت بایدن هستند. در هر صورت کشور‌های عربی حوزه خلیج‌فارس تعامل نزدیک‌تری با تهران دارند و به‌خوبی آگاه هستند نزدیکی و همسایگی آنها با ایران در معرض نفوذ تهران قرارشان می‌دهد. در ماه‌های آینده به احتمال زیاد کشور‌های عربی تلاش خواهند کرد سیاست متوازن‌سازی را حفظ کنند و خود را از اقدامات تهاجمی بیشتر رژیم‌صهیونیستی دور نگه دارند. در صورت ادامه افزایش تنش میان ایران و رژیم‌صهیونیستی، احتمالا آنها تمایل کمتری به حمایت از عملیات رژیم‌صهیونیستی داشته باشند. به‌مرور زمان هزینه‌های داخلی حمایت آشکار از رژیم‌صهیونیستی برای آنها احتمالا افزایش خواهد یافت، به‌ویژه اگر نیرو‌های صهیونیستی وارد رفح شوند.
 
الگوی کشور‌های عرب برای حفاظت از منافع خود
کشور‌های عربی حوزه خلیج‌فارس بر این باورند برقراری گفتگو‌های دیپلماتیک مستقیم، ارائه مشوق‌های اقتصادی و دیپلماسی پشت‌پرده با تهران امن‌ترین راه‌های حفاظت از منافع‌شان و جلوگیری از سرایت درگیری است. صرف‌نظر از شدت درگیری ایران و رژیم‌صهیونیستی، به‌نظر نمی‌آید کشور‌های عربی از این اشکال تعامل عقب‌نشینی کنند. تلاش آنها برای توسعه روابط با ایران از زمان آغاز جنگ غزه بیشتر شده، درحالی‌که تلاش‌ها برای عادی سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی متوقف شده است. کشور‌های عربی همچنان درزمینه دفاع موشکی با واشنگتن همکاری خواهند کرد، اما این همکاری مستلزم هماهنگی مستقیم قابل‌توجهی با رژیم‌صهیونیستی نیست. همچنین به‌زودی به سطح اتحاد دفاعی رسمی نخواهدرسید؛ این موضوع نیازمند همسویی بهتر سامانه‌های دفاعی کشور‌های عربی و همچنین اعتماد بسیار بیشتر است که هر دوی این موارد درغرب آسیا وجود ندارد و ایجاد آن زمانبر است.

ضرورت تعدیل دیدگاه جهانی
در صورت ادامه افزایش تنش میان ایران و رژیم‌صهیونیستی، کشور‌های عربی تمایل کمتری به حمایت از رژیم‌صهیونیستی خواهند داشت. کشور‌های عربی به‌ویژه حوزه خلیج‌فارس به احتمال بسیار زیاد با هرگونه حمله مستقیم به ایران که می‌تواند چشم‌انداز اقتصادی شکننده منطقه را بی‌ثبات کند یا به ضد‌حمله ایران در خلیج‌فارس منجر شود، مخالفت خواهند کرد. کشور‌هایی عربی گرچه علاقه‌مند به حفظ روابط دفاعی نزدیک با واشنگتن هستند، اما نمی‌خواهند به بلوکی بپیوندند که آشکارا علیه ایران و حامیان جهانی آن، مانند روسیه کار می‌کند. آنها ترجیح می‌دهند روابط متعدد منطقه‌ای و جهانی را متوازن، نه این‌که پل‌ها را خراب کنند. جهان باید انتظارات خود را در زمینه همکاری نزدیک‌تر میان کشور‌های عربی و رژیم‌صهیونیستی تعدیل کند. برگزاری گردهمایی‌های منطقه‌ای با سطح اهمیت بالا که آشکارا نشان‌دهنده تعامل سیاسی کشور‌های عرب با رژیم‌صهیونیستی باشد، تا زمانی که صهیونیست‌ها جنگ علیه غزه را خاتمه ندهند، محتمل نیست. تا آن زمان، تلاش کشور‌های عربی برای حفظ روابط اقتصادی با رژیم‌صهیونیستی نیز محدود خواهد بود.

منبع: روزنامه جام جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد، اما ...
  • تایمز: ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • تایمز: ترام طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • پوستکوعلو: نمی‌توان به بهانه تیم‌سازی در دستیابی به موفقیت ناکام ماند
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • هفته تعلیم و تربیت فرصتی برای دستیابی به اهداف سپاه
  • شکست ائتلاف ضدایرانی