Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، موضوع دین و تکامل، یکی از پرمناقشه ترین موضوعات در حوزه‌های فلسفه، دین و علم است. آفرینش باوران نظریه تکامل را ناسازگار با دین می‌دانند و آن را رد می‌کنند. از دیگر سوی، ملحدان و بسیاری از سکولارها به گونه‌ای اغراق آمیز و متعصبانه از نظریه تکامل به مثابه نوعی ایدئولوژی دفاع کرده، آن را برای توجیه خداناباوری خود به کار می‌برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حامیان این ایدئولوژی معمولاً میان واقعیت‌های علمی و لوازم ضمنی آن واقعیت‌ها، که بسیار محل بحث و مناقشه است، تمایز قائل نمی‌شوند.

نویسنده کتاب کتابِ «تکامل، تصادف، و خدا: فهم نسبت میان تکامل و دین» می‌کوشد با تحلیل مفهوم «تصادف»، طرز تفکر تازه‌ای درباره رابطه دین و تکامل به دست دهد. او ضمن پذیرشِ با قید و شرط نظریه تکامل، به بررسی و نقد این مدعای تکامل‌گرایان می‌پردازد که فرآیند تکامل حاوی عناصر فراوانی از تصادف و اتفاق است. او نشان می‌دهد که تکامل اولاً نه تصادفی عمل می‌کند و نه حاوی عنصری از تصادف است، ثانیاً رو به سوی غایات و هدف‌هایی دارد.

فهرست این کتاب عبارت است از:

مقدمه مترجم

مقدمه نویسنده برای خواننده فارسی زبان

فصل ۱: درآمد: تکامل و دین در دنیای امروز

فصل ۲: نظریه تکامل

فصل ۳: تکامل و شواهد: مسائل و پاسخ‌ها

فصل ۴: تکامل: واکنش‌ها و پیامدها

فصل ۵: تکامل، تصادف و موجبیت علی

فصل ۶: تصادف و اتفاق در تکامل

فصل ۷: خدا چگونه عمل می‌کند؟ سازگاری دین و تکامل

فصل ۸: تکامل و طرح، و چالش‌های مروط به شر و اخلاقیات

منابع برای مطالعه بیشتر

واژه نامه

نمایه اعلام

آیا باور به نظریه تکامل زیستی موجودات، نافی باور به وجودِ خداست؟! و آیا اگر کسی خداباور باشد، باید ضرورتاً نظریه تکامل زیستی موجودات را نفی کند؟! پاسخ این کتاب به هر دو پرسش روشن است: نه!پیشتر پنداشته می‌شد که باور به نظریه تکامل زیستی موجودات که مشهورترین صورت‌بندی آن توسط چارلز داروین ارائه شد؛ نافی باور به وجود آفرینش الهی و در نتیجه نافی وجودِ خداست. بنابراین خداباوران که به آفرینش هستی از عدم توسط خدایی عالم و حکیم باور داشتند، این نظریه را نظریه‌ای اساساً غلط می‌پنداشتند، اما پیشرفت‌های علمی مبتنی بر پذیرش نظریه‌ی تکامل زیستی، خداباوران را در موضع ضعف قرار داد، به نحوی که طبیعت‌گرایان به دلیل درست بودن این نظریه، نتیجه گرفتند که نظریه آفرینش باوری و متعاقب آن خداباوری، اساساً غلط اند.

برندن سوییتمن، استاد فلسفه اما نظر دیگری دارد: او استدلال می‌کند که هم نظریه تکامل زیستی درست است، و هم خداباوری! برندن سوییتمن می‌گوید که خداناباورها، معمولاً بین نظریه علمی تکامل زیستی و ایدئولوژی برخاسته از آن خلط و دومی را به جای اولی معرفی می‌کنند. به نظر او واقعیت‌های علمی را می‌توان و باید پذیرفت، اما باورهای ایدئولوژیک برخاسته از آن واقعیت‌ها ضرورتاً همانند واقعیت‌های علمی درست نیستند.

وی سپس می‌کوشد با تحلیل مفهومِ «تصادف»، راه جدیدی را معرفی کند. در این راهِ جدید، نظریه تکامل زیستی به عنوان یک نظریه علمی پذیرفته می‌شود امّا لوازم ایدئولوژیک آنکه منجر به خداناباوری می‌شود؛ نفی می‌گردد. برندن سوییتمن، این کار را با بررسی فلسفی مفهومِ «تصادف» انجام می‌دهد و استدلال می‌کند که اولاً تکامل زیستی، به شکل تصادفی عمل نمی‌کند، ثانیاً تکامل زیستی دارای هدف است و وجود چنین هدفی، مستلزمِ وجودِ خالقی طراح است که ادیان توحیدی به آن اشاره کرده‌اند. 

کتاب نامبرده می‌تواند برای اهالی علوم طبیعی، فلاسفه و دین‌پژوهان حاوی نکات تأمل برانگیز باشد، و نشان می‌دهد که در جدال‌های بعضاً خونینِ علم و دین می‌توان راه‌های میانه‌ی عقلانی یافت که اهمیت هر دو حیطه را حفظ کند.

کتاب «تکامل، تصادف، و خدا: فهم نسبت میان تکامل و دین» تألیف برندن سوییتمن با ترجمه علی شهبازی به همت نشر کتاب طه در ۳۵۲ صفحه به بهای ۷۰ هزار تومان در تابستان سال جاری منتشر شد.

کد خبر 5005439

منبع: مهر

کلیدواژه: داروینیسم معرفی کتاب علی شهبازی محرم 99 محمدعلی تسخیری کنفرانس بین المللی معرفی کتاب ویروس کرونا پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ابن سینا فلسفه پیام تسلیت ماه محرم و صفر سازمان تبلیغات اسلامی ماه محرم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معرفی نشریات تکامل و دین واقعیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۸۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش سواد محیط زیستی به کودکان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، کارشناسان معتقدند کودکان با حضور در باغ وحش، می‌توانند از اهمیت حفظ محیط زیست برای زندگی درک بهتری داشته باشند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   کارشناسان معتقدند ارتقای سواد محیط زیستی کودکان می تواند به محیط سالم ایران آینده کمک کند.

دیگر خبرها

  • عرضه «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب تهران
  • آموزش سواد محیط زیستی به کودکان
  • نقشه ژنتیکی پرواز: پستانداران چگونه تکامل یافتند تا در هوا شناور بمانند؟
  • دانشمندان یک «خطای فنی» در لبه کیهان کشف کردند
  • رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیا منتشر شد/ جایگاه ایران کجاست؟
  • «دیکتاتوری با اخلاق سگی» به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • دستگاه‌های مسوول در بندر شهید رجایی باید به وحدت رویه برسند
  • مهدی نصیری، جزئیات زندگی خصوصی محسن مخملباف و مادرش را منتشر کرد که خلاف اخلاق بود /او به سیدمحمد خاتمی توهین و بی ادبی می کرد
  • کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد
  • کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» منتشر شد