Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@02:20:07 GMT

انحرافات در عزاداری امام حسین(ع)

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۵۸۴۵۹

انحرافات در عزاداری امام حسین(ع)

حجت الاسلام قدیریان به مناسبت فرارسیدن ماه محرم به گفت وگو با خبرگزاری شبستان با موضوع انحرافات در عزاداری امام حسین(ع)پرداخت.

به گزارش خبرنگار شهرستان های استان تهران خبرگزاری شبستان به مناسبت فرارسیدن ایام ماه محرم و عزاداری حضرت سید الشهدا(ع) تصمیم گرفتیم تا درباره موضوع بسیار مهم انحرافات عزاداری صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که باعث شده تا کارهایی بدور از اخلاقیات انجام شود و چهره اسلام را در بقیه نقاط جهان خشن و بی منطق نشان دهد.

در همین راستا به گفت و گو با حجت الاسلام غلامعلی قدیریان مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران با موضوع انحرافات در عزاداری امام حسین(ع) در چند جلسه پرداختیم دعوت میشود تا در ادامه مشروح این گفت و گو را مطالعه نمایید.

 

یکی از مسائلی که بخصوص امروزه روز شاهد آن هستیم این است که برخی افراد از اساس با برپایی مراسم عزاداری محرم بصورت مداوم و سالانه مخالفند و میگویند اینهمه حزن و عزاداری فقط غم را به مردم تزریق میکند...نظر اسلام درباره عزاداری و مرثیه خوانی و همه ی اینها چیست؟

عزاداری و سوگواری هدفمند بر عزیزان از دست رفته یک اتفاق طبیعی است که از مهر و محبت انسان نشات میگیرد و از همان اول آفرینش انسان تا به امروز رواج داشته و خداوند متعال هم  بر این واکنش طبیعی آدمی مهر تایید زده است.

خود حضرت رسول در جریان وفات بعضی افراد از جمله حضرت حمزه (عمویش)، جعفر طیار، ابراهیم (فرزندش) و عثمان بن مظعون گریه کرده و سال وفات حضرت خدیجه و ابوطالب را در مکّه، عام الحزن اعلام کرد.

گریه کردن بر افراد بزرگوار و صاحب منزلت باعث رشد روحی و تربیت روح و نفس میشود و این عزاداری بر امام حسین عین یک مدرسه تربیتی است که روح را جلا می دهد.

تمامی مکاتب عقلایی این کار را تایید میکنند و اختلافی در درستی این کار وجود ندارد.

امام سجاد 25 سال عاشورا را زنده نگه داشت،همه و همه ی اینها نشانه این است که عزاداری یک کار بیخود و نسنجیده و بیهوده نیست.

 

نمونه هایی از انحرافات وارد شده در عزاداری و تحریف آیین سوگواری را برایمان شرح دهید.

یکی از ساده ترین آنها که میتوانم به آن اشاره کنم این است که جلوی پای عزاداران قربانی که انجام می شود بعضی دست خود را به خون میرنند و آن را به سر و صورت و سینه خود میمالند در حالی که این خون نجس است و جنبه تقدس ندارد،با این حال بعضی افراد متاسفانه فکر میکنند که این کار،کار درستی است و آن خون مقدس،به همین ترتیب برای جلوگیری از این کار کم کم قربانی کردن جلوی عزاداران را حذف کردند.

 

در مورد دسته ها چه میتوان گفت؟

اساسا در عزاداری برای مولایمان هر کاری که آسیب زا باشد یا ایجاد مزاحمت بکند به هیچ عنوان قابل قبول و قابل پذیرش نیست...امام حسین کی از ما خواسته تا برای عزاداری دیگری را اذیت کنیم و آزاد بدهیم...خیلی از این دسته ها در خیابان ها و کوچه ها باعث آزار مردم میشود...مثلا ترافیک سنگین ایجاد میکند،در این شرایط فرض کنید فردی پشت این دسته مانده که مریضی در ماشین دارد که باید زودتر به بیمارستان برسد یا خانم پا به ماهش درد دارد...وقتی عزاداری من باعث آزار دیگری میشود این هیچ ارزشی ندارد...از خصوصیات بارز امام و مولایمان توجه به حال دیگران بود،به نظر شما امام کی راضی میشود که من این چنین عزاداری کنم؟

 

یا مثلا همین طبل هایی که در دسته ها میکوبند...صدای بسیار بلندی دارد...خب شما فرض کنید فردی در خانه مریض قلبی دارد که خواب است یکهو از صدای بلند این طبل ها بیدار میشود طپش قلب میگیرد،به نظر شما این عزاداریست یا مردم آزاری؟

 

دوستی به من میگفت دخترم کودک که بود از صدای طبل ها وحشت داشت هر وقت صدای طبل این دسته ها را میشنید بدنش میلرزید و کلی گریه میکرد و همیشه به من میگفت از دسته متنفرم بدم می آید...کابوس شبهای این دختر صدای طبل های این دسته ها بوده.شما ببینید چه بلایی ما سر آن کودک آورده ایم...جای اینکه او را با روشی درست با عزاداری درست با امام مهربانی آشنا کنیم اینگونه دل کوچکش را لرزانده ایم...اینگونه او را آزرده ایم.

 

یا انتقاد دیگری که می شود کرد زمان برپایی این دسته هاست...ساعت یازده دوازده و یک  شب ساعات آرامش و استراحت مردم است...من اگر میخواهم شب زنده داری کنم و به عزاداری ام ادامه بدهم حق ندارم دیگران را آزار بدهم...اساسا این مدل عزاداری اصلا فایده ای ندارد و دلمان را خوش کرده ایم بخاطر آقایمان دسته راه می اندازیم...والله امام حسین هرگز نخواسته برادران و خواهرانمان را آزار دهیم تا خودمان سوگواری کنیم...هر چیز قائده و ترتیب و قانونی دارد،از نظم و اعتدال که خارج شد فایده ندارد.

 

این هم یکی دیگر از باورهای غلط و کارهای نادرست ماست که خیلی ها را نسبت به محرم و عزاداری و امام حسین رنجیده خاطر کرده در حالی که نه سوگواری مشکل دارد نه اسلام مشکل دارد نه امام...مشکل کارهای خود ماست.

 

مصادیق دیگر این انحرافات چیست؟

این انحرافات و جهالت ها فقط به خود برگزاری مراسم ختم نمیشود...تمامی تصاویر،کلیپ ها،ویدیو هایی که از انحرافات بصورت خشونت آمیزی منتشر میشود در نوع خود انحراف محسوب میشود...تمامی تصاویری که از قمه زنی،راه رفتن روی زغال و هر چیزی از این دست نا درست و ناشایست است.خود این انحرافات که اصلا عقلانی نیست و جای بحث ندارد و حالا فرض کنید تصاویری را هم از اینها منتشر کنیم...

تمامی اینها تبعات دارد و کسانی که این تصاویر را منتشر میکنند مسئولند.بابت این عکسهایی که منتشر شده خیلی از افرادی که اینها را دیده اند از اسلام منزجر شده اند و اسلام را دینی خشن،انسان ستیز،تک بعدی و بدون منطق میدانند و از اسلام و مسلمان متنفر میشوند.ما شاید نتوانیم جلوی این انحرافات را در کشورهای دیگر بگیریم اما در کشور خودمان افراد مسئول،بانی ها هیئات باید تلاش کنند اگر چنین افعالی را میبینند جلوی آنها را بگیرند.

حقیقتا آگاه سازی مردم درباره مراسم عزاداری و آیین آن یکی از مهم ترین کارهاییست که باید انجام شود. در طول تاریخ همیشه این روش‌های غیر اسلامی و غیر شرعی از طریق استعمار و انگلیس حمایت و تبیلغ شده است.

شیعه انگلیسی به شدت تحت حمایت سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس و بقیه کشورهای اروپایی است؛ اینان در تلاشند با ترویج روش‌های عزاداری خشونت‌آمیز، شیعه را ضد بشری و ضد انسانی و زندگی شیعیان را آمیخته با نوعی خرافه پرستی معرفی کنند. مسلمان شیعه،مسلمان واقعی نباید به این خرافات و جهالت ها دامن بزند...مسلمان باید آگاه و هوشیار و زیرک باشد.

 

در بین کتب نوشته شده برای امام حسین و عاشورا کتابی وجود دارد که حاوی مطالب تحریف شده باشد؟

بله کتاب "روضة الشهدا" که کاشفی بیهقی سبزواری  در سال 908 قمری نوشته و نوشتن این کتاب را جزو اولین انحرافات به وجود آمده در روضه خوانی میدانند. این کتاب به سفارش شاهزاده تیموری "سید عبدالله میرزا" نوشته شده تا در مجالس روضه قرائت شود.  

 

عنوان و اصطلاح "روضه خوانی" برای اولین بار از این کتاب برگرفته شده و قبل تر از آن عنوان "مقتل‌خوانی" مطرح بود که از منابعی مثل "کتاب لهوف..." استفاده می‌شد.این کتاب(روضه‌الشهداء) یک انحراف است و در قالب داستان، وقایع مشابه به وقایع عاشورا را ذکر کرده که سراسر پر از تحریفات و انحرافات در بیان وقایع عاشوراست.    

 

بخش عمده‌ای از روضه‌هایی که در هیات‌های مذهبی در قالب اشعار گفته می‌شود، به استناد کتاب "روضه‌الشهداست"، در حالی که منابع معتبری چون "تاریخ زندگانی و مقتل جامع سیدالشهدا" وجود دارد که تمام منابع معتبر قبل از قرن هفتم هجری در این کتاب جمع آوری شده است. روضه‌خوانان و بعضاً اهل منبر هم متاسفانه بدون توجه به ماهیت این کتاب از آن استفاده می‌کنند، در حالی که می‌توانند به منابع دست اول و معتبر علمی که قبل از قرن هفت نوشته شده استناد کنند. بیشتر وقایع و اسم‌گذاری هایی که در کتاب روضه‌الشهداء ذکر شده هیچ منبع مستند تاریخی ندارد.

 

در پایان به جمله ای از رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)در باب شناساندن درست جریان امام حسین(ع) بیان می کنم که ایشان می فرمایند:

«امروز حسین بن علی(علیه السلام) می تواند دنیا را نجات بدهد، به شرط آنکه چهره او را با تحریف مغشوش نکنند. نگذارید مفاهیم تحریف آمیز، کارهای تحریف آمیز و غلط، چشم ها و دل ها را از چهره مبارک و منوّر حسین بن علی(علیه السلام) منصرف کند؛ با تحریف بایستی مقابله کنید».

 

پایان پیام/704

منبع: شبستان

کلیدواژه: شناخت امام حسین انحرافات عزاداری امام حسین ع دسته ها طبل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۸۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو

 بارش‌های سیل‌آسای باران در نقاط مختلف استان یزد سبب روان شدن سیلاب و رواناب‌ها در بخش‌های مختلف استان شد.

طبق گزارش تسنیم علاوه بر روان شدن سیلاب در بخش‌های مختلف برخی شهرها، سیل خسارت‌هایی هم به دنبال داشت که از فرونشست تا ورود آب به منازل مردم در برخی از نقاط استان را شامل می‌شود.

از جمله خسارت‌های سیل در شهر یزد، فرونشست بخشی از مسیر زیرگذر میدان امام حسین (ع) بود که سبب شد بخشی از این زیرگذر قابل استفاده نباشد.

شهر یزد در سال ۱۴۰۱ هم شاهد دو سیل بسیار شدید بود که خسارت‌های زیادی به همراه داشت؛ از جمله خسارت‌های این دو سیل ویرانگر، فرونشست‌هایی بود که با عمق بالا در نقاط مختلف شهر به وقوع پیوست.

در سیل مرداد ۱۴۰۱ طبق گزارش‌های اعلام شده بالغ بر ۵۰۰ فرونشست در بخش‌های مختلف ایجاد شده بود که بخش قابل توجهی از آن به دلیل عدم بازسازی و غیرفعال شدن قنات‌ها بود و میل‌های این قنات‌ها سبب فرونشست زمین شده بودند.

نکته بسیار مهم و قابل توجه در ارتباط با این سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها در نقاط مختلف شهر یزد، وضعیت بافت تاریخی است که با وجود آسیب‌هایی که در این بخش وجود داشته، اما نسبت به بخش‌های دیگر به ویژه بافت فرسوده خسارت بسیار جزئی‌تر داشته است.

نوع معماری بافت تاریخی شهر یزد، حفر چاه‌های جذبی از سوی شهرداری و همچنین ورود آب به قنات‌های فعال از جمله دلایلی است که بافت تاریخی شهر یزد را از تخریب سیلاب در امان نگه داشته است.

به گفته کارشناسان قنات و سازه‌های آبی سنتی، در صورتی که تمام قنات‌های شهر یزد که نزدیک به یک هزار کیلومتر در زیر شهر هستند، فعال بودند، سیل امکان خسارت وارد کردن به هیچ بخشی از شهر یزد را نداشت، اما متاسفانه در طول دهه‌های گذشته لایروبی، حفاظت و بازسازی از قنات‌ها به صورت کامل کنار گذاشته شده است.

در حال حاضر و در سیلاب اخیر نیز به دلیل ورود آب به برخی از ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها امکان وقوع خسارت‌هایی وجود دارد، اما بررسی این خسارت‌ها به روز‌های آینده موکول شده است. 

مرمت فرونشست زمین در زیرگذر میدان امام حسین یزد کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد با بیان این که بررسی‌های اولیه از فرونشست زمین در زیرگذر میدان امام حسین (ع) نشان از یک مسیر متروکه فاضلاب بود، گفت: مرمت و اصلاح فرونشست از ساعات اولیه بامداد روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت آغاز شد. ​​​​​​​

علیرضا نقوی افزود: زمین زیرگذر میدان امام حسین (ع) ورودی شهید باهنر به بلوار دانشجو که شب گذشته بر اثر بارندگی دچار فرونشست شده بود، با همکاری شرکت آب و فاضلاب و پللیس راهور و تلاش نیرو‌های منطقه در کوتاه‌ترین زمان مرمت و اصلاح شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت.

tags # اخبار حوادث سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • عزاداری زنان با لباس‌های عجیب و غریب در خیابان
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو
  • مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع)
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین (ع)
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر امام حسین (ع)
  • بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله بروجردی در قم برگزار شد