Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@05:43:17 GMT

توافق آتش‌بس در لیبی، سیسی را در تنگنا قرار داده است

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۵۸۷۲۳

توافق آتش‌بس در لیبی، سیسی را در تنگنا قرار داده است

توافق اخیر طرف‌های لیبیایی درباره آتش‌بس سؤالاتی را درباره موضع مصر مطرح می‌کند. قاهره قبلا به مداخله نظامی در لیبی تهدید کرده بود و پارلمان مصر به رئیس‌جمهور این کشور اجازه اقدام نظامی در آنجا را داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت روزنامه رأی الیوم، از جمله مهم‌ترین سؤالات این است که اکنون سرنوشت مداخله نظامی مصر چه می‌شود؟ آیا عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر گزینه نظامی را کنار می‌گذارد؟ سرنوشت اختیاری که پارلمان مصر به سیسی برای مداخله داده، چه می‌شود؟

کارشناسان در گفتگو با عربی۲۱ تأکید کردند: توافق آتش‌بس طرف‌های لیبیایی، عبدالفتاح سیسی و پارلمانش را در تنگنا و بحران قرار داده چه از طریق نواختن طبل جنگ در مصر یا تأکید توافق بر اینکه مصر صرفا یک تابع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 سیسی صرفا یک مجری است که برای راضی کردن کشورهای بزرگ و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند. 

دولت وفاق لیبی با ریاست فائز السراج جمعه از آتش‌بس در سرتاسر این کشور خبر داد. عقیله صالح، رئیس پارلمان طبرق در شرق لیبی نیز آتش‌بس را تأیید کرد.

در این راستا جمال حشمت، از نمایندگان سابق پارلمان گفت، آنچه سیسی را متوقف کرد فشارهای آمریکا برای رسیدن به این توافق بود. وی قصد داشت عملیاتی را که از سوی یکی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و روسیه و فرانسه به مصر محول شده بود برای ممانعت از پیشروی نیروهای دولت وفاق ملی لیبی به سرعت انجام دهد و این یک تلاش فرسایشی هم برای نیروهای مصری و هم برای نیروهای ترکیه بود که از نیروهای دولت وفاق ملی حمایت می‌کند.

حشمت گفت: من معتقدم که رفتن به جنگ از سوی مصر جدی بود اما به خاطر آمریکا متوقف شد اما گروه‌های استعمارگر از وجود ارتش مصر در معادله برای اتمام طرح با مقابله بین دو کشور مسلمان منطقه یعنی مصر و ترکیه بی‌نیاز نخواهند شد.

وی درباره در تنگنا قرار گرفتن سیسی بعد از این توافق گفت: این مسئله برای مزدوری که استقلال و منابع و زمین کشورش و حتی مردمش را در راه اهداف حامیان مالی‌اش و اربابانش در رژیم صهیونیستی قربانی کرده، تنگنایی نبوده است.

احمد الجواد، رئیس حزب "البدیل الحضاری" گفت: سازمان ملل، آلمان، روسیه، ایتالیا و کانادا از این آتش‌بس استقبال کردند و همین مسئله سیسی را واداشت تا وی نیز از آتش‌بس استقبال کند. تاکید دولت وفاق بر اینکه تصرف در درآمدهای نفتی تنها بعد از رسیدن به توافق‌های سیاسی فراگیر ممکن است، باعث می‌شود سیسی، فرانسه، روسیه و امارات فرصت مانور دادن یا اشاره مجدد به جنگ را نداشته باشند. سیسی تنها گزینه‌ای که در اختیار دارد رفتن در همان مسیری است که دیگران می‌روند.

وی گفت: همه جهان می‌دانند که ورود مصر به جنگ با ترکیه در لیبی تصمیم سیسی نیست بلکه تصمیم رژیم صهیونیستی است. صرف‌نظر از اینکه این توافق سیسی را از مشکل ورود به جنگ لیبی نجات داد اما یک حقیقت وجود دارد و آن اینکه سیسی بازیچه دست دشمنان ترکیه است که هر زمان و هرجا بخواهند از او استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر عادل الشریف، سرهنگ سابق ارتش مصر گفت: اعلام زودهنگام سیسی درباره موافقت به این معناست که اظهارات وی درباره ورود به جنگ لیبی صرفا تهدید بود نه بیشتر و از مدت‌ها پیش چه بسا یک هفته بعد از اعلام خطوط قرمز مصر در لیبی کنار گذاشته شد.

الشریف درباره موافقت پارلمان و دادن اختیار به سیسی گفت: این اقدام پارلمان و حتی خود پارلمان هیچ ارزشی ندارد. واضح است که تمام طرف‌ها در لیبی چند گام به عقب برداشته‌اند. معمولا ترکیه در معرض فشارهایی از سوی روسیه، آمریکا و اروپا قرار می‌گیرد برای همین توقف عملیات نظامی و مذاکره برای کنار گذاشتن خلیفه حفتر، فرمانده ارتش "ملی" لیبی و توقف عملیات در مناطق الجفره و سرت و حل و فصل درآمدهای نفت به نفع ترکیه‌ای‌ها است و به نظر من همدستی برای تقسیم لیبی بین شرق و غرب وجود دارد.

سید ابوالخیر، کارشناس روابط بین المللی و استاد سابق دانشگاه عمر مختار گفت: سیسی مجبور شد گزینه نظامی را کنار بگذارد چراکه گروه‌های بین المللی فعال در صحنه با ورودش مخالفت کردند چراکه ورود به جنگ هیچ فایده‌ای ندارد بلکه تنها بار سنگینی خواهد بود. آمریکا و روسیه به مصر درباره مداخله و رویارویی با ارتش ترکیه در لیبی هشدار داده بودند.

وی گفت: واگذاری اختیار به سیسی از سوی پارلمان تنها یک پیام برای داخل بود نه خارج. توافق لیبی مصر را که تمایلی به مداخله در لیبی نداشت، نجات داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بحران لیبی مصر دولت وفاق آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۸۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند

تعداد زیادی از نمایندگان پارلمان عراق در واکنش به انتقاد آمریکا و غرب از تصویب قانون جرم‌انگاری همجنسگرایی، خواستار طرد سفیر آمریکا در بغداد شدند.

به گزارش مشرق، تعدادی از نمایندگان پارلمان عراق در واکنش به دخالت‌های آمریکا و غرب در مساله تصویب قانون جرم‌انگاری همجنسگرایی در عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا از این کشور شدند.

پارلمان عراق با وجود مخالفت‌ها از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، امروز یکشنبه قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را با یک اصلاحیه که در آن مجازات تعیین شده برای این جرائم را از اعدام به ۱۵ سال حبس تغییر می‌دهد، به تصویب رساند.

طبق گزارش العهد، نمایندگان عراقی که تعداد آن‌ها بیش از ۶۱ نفر است در یادداشتی به وزارت خارجه کشورشان خواستار تغییر سفیر آمریکا در بغداد به دلیل دخالت های آشکارش در امور داخلی این کشور شدند.

آن‌ها تاکید کردند: دخالت‌های آمریکا و برخی نهاد ها و سفارت‌های غربی در امور داخلی عراق را نمی‌پذیریم. از دستگاه قضایی عراق می‌خواهیم که قانون جرم‌انگاری همجنسگرایی که به تازگی تصویب شد را اجرایی کند و تسلیم فشارها نشود.

این نمایندگان عراقی افزودند: تصویب قانون مبارزه با فحشا و همجنسگرایی موضعی شجاعانه از سوی پارلمان است. به محض اینکه این قانون تصویب شد صدای غربی ها در مخالفت با آن بلند شد.برخی سازمان‌های جامعه مدنی در عراق وابسته به آمریکا و غرب هستند و همجنسگرایی را تایید می کنند.

پیش از این «محمد جعفر الصدر» سفیر عراق در لندن در واکنش به اظهارات «دیوید کامرون» وزیر خارجه انگلیس که از تصویب قانون جرم‌انگاری هم‌جنسگرایی در عراق انتقاد کرده است، در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: جناب وزیر شما بهتر است که نگران نسل‌کشی و نقض قوانین انسانی در غزه و خطر واقعی در شیوع چیزی باشید که با ماهیت انسانی و تمام ادیان در تضاد است.

وی نوشت: لطفا نصیحت‌هایتان را برای خودتان نگه دارید؛ ما مردمانی هستیم با هزاران سال تمدن و انسانیت.

دیگر خبرها

  • گام عملی برای جهش تولید
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • تمامیت‌خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست است
  • زیاده‌گویی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست‌ها است
  • تمامیت خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش کنی صهیونیست است
  • تمامیت‌خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوشی صهیونیست‌هاست
  • حمایت الجزایر از طرح عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل
  • عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است