Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@06:22:47 GMT

متخلفان کم سن و سال؛ بازنده کنکور ۹۹

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۵۸۷۳۰

متخلفان کم سن و سال؛ بازنده کنکور ۹۹

اگر حاشیه های قبل از برگزاری آزمون سراسری مبنی بر تعویق، تاخیر یا حذف آن را کنار بگذاریم، فرایند برگزاری آزمون این بار با حاشیه های کوچک و بزرگی همراه شد؛ حواشی که جنس دیگری داشت و به نظر می رسید از تقلب خبری نیست! 

القای شبهه در برگزاری کنکور هدف این متخلفان کم سن و سال بود؛ البته سال های گذشته هم تخلفاتی مانند همراه داشتن موبایل یا سایر موارد به گوش رسانه ها می رسید اما امسال حتی بیمار کرونایی هم قصد داشت با انتشار سوالات بگوید که امنیت آزمون سراسری به راحتی زیر سوال می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتفاقی که با قطع اینترنت از سوی وزارت ارتباطات به سرانجام دلخواه عده ای نرسید.

سوءاستفاده از احساسات کرونایی‌ها

به گزارش ایرنا، یک ساعت بعد از آغاز آزمون سراسری در گروه آزمایشی هنر به عنوان نخستین نوبت در ۲۹ مردادماه، خبرها و تصاویری مبنی بر لو رفتن سوالات دروس عمومی در فضای مجازی مخابره شد؛ در این میان یکی از داوطلبان در تماس با ایرنا تصویر چند نمونه از سوالات را که به دستش رسیده بود، برای این رسانه ارسال کرد.

دقایقی بعد مشخص شد عده ای از افراد که هویت آنها مشخص نبود اما ادعای کنکوری بودن، داشتند در تلگرام اقدام به فعال کردن کانال هایی با عنوان تعویق کنکور، داوطلبان کنکور یا اسامی دیگری کرده و تصاویر به اصطلاح سوالات لو رفته از این آزمون را دست به دست در شبکه های مجازی می چرخاندند.

پیگیری های ایرنا و ارسال این عکس ها به سازمان سنجش آموزش کشور مشخص کرد که یک داوطلب دختر که به علت ابتلا به بیماری کرونا به بیمارستان طالقانی تهران مراجعه کرده بود، با سوءاستفاده از احساسات مراقب آزمون و کرونایی بودن خودش، به گوشی موبایل دسترسی یافت و سوالات آزمون عمومی را بعد از اتمام بخش نخست کنکور منتشر کرد.

با این حال بعد از این اتفاق، وی دستگیر شد و در اظهارنظر خود اعلام کرده بود که نه تنها قصد تقلب نداشته بلکه هدفش زیر سوال بردن امنیت کنکور و القای شبهه در لو رفته سوالات بوده است. این داوطلب علاوه بر محروم شدن از آزمون باید در انتظار اجرای حکم باشد و جریمه این تخلف را هم بپردازد.

بر این اساس، با توجه به بند «ز» قانون رسیدگی به تخلفات جرائم آزمون های سراسری که مصوب مجلس شورای اسلامی است، همچنین با توجه به مجازات تعیین شده در این قانون، این فرد به محاکم دادگستری معرفی شد و مجازات پیش بینی شده در قانون شامل جزای نقدی از ۱۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال یا حبس از یک تا پنج سال یا هر دو مجازات در این زمینه اجرا می شود.

پیش‌بینی لو رفتن سوالات

یکی از حواشی عجیبی که امسال دامنگیر کنکور سراسری شده بود، پیش بینی لو رفتن سوالات آزمون بود؛ به طوری که چند نفر از کنکوری ها یا افرادی که خودشان را با کنکوری ها در ارتباط اعلام کردند، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اذعان داشتند سوالات آزمون های علوم ریاضی و علوم انسانی هم لو می رود.

روز پنجشنبه ۳۰ مردادماه که آزمون های یاد شده در حال برگزاری بود، باز هم حوالی ساعت ۱۰ صبح تصاویری از این سوال ها در کانال های فعال شده تلگرام و فضای مجازی منتشر شد؛ منتشرکنندگان ضمن انتقاد از سازمان سنجش آموزش کشور، تاکید بر مطابقت این سوال ها با سوال های اصلی پخش شده در جلسه آزمون داشتند؛ حال آنکه خودشان در این کنکور حضور نداشتند!

در میان این سلسله اتفاقات، تصاویری هم از انتشار کلید سوالات و ارائه پاسخ ها در همین کانال ها دیده می شد که بر نگرانی کنکوری ها اضافه می کرد.

اما ساعاتی بعد، سازمان سنجش آموزش کشور به رسانه ها اعلام کرد که حفاظت آزمون سازمان سنجش آموزش کشور با همکاری دستگاه های امنیتی-انتظامی، تیم هایی در استان های فارس و استان های غربی را که مشخصا جهت ارسال عکس از حوزه های امتحانی و سوالات بعد از شروع آزمون برنامه ریزی کرده بودند، شناسایی و جهت اقدامات بعدی به مبادی ذیربط معرفی کرده است که به زودی دستگیر خواهند شد.

در ادامه این اطلاعیه سازمان سنجش آموزش آمده است: بر اساس بررسی های به عمل آمده، اصولا هدف این افراد از ارسال عکس تقلب نیست بلکه القای شبهه در آزمون است.

بخش دوم اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور بر این نکته تاکید داشت که بر اساس بررسی های فنی و دقیق، سازمان سنجش اعلام می کند تمام کلیدهای منتشر شده در فضای مجازی کذب، جعلی و با هدف کلاهبرداری بوده است و هیچ کدام با جواب های کلید سازمان مطابقت ندارد؛ داوطلبان جهت اطمینان بیشتر می توانند روز دوشنبه سوم شهریورماه کلیدهای منتشر شده در سایت سازمان را با این کلیدها و نوع دفترچه ها مقایسه کنند.

قطع اینترنت حوزه‌های آزمون

با اوج گرفتن میزان تصاویر منتشرشده از سوالات آزمون سراسری در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از مکانیزم قطع اینترنت در برخی از حوزه های آزمون استفاده کرد. به منظور جلوگیری از ادامه روند تخلفات برخی از کنکوری ها در جلسه آزمون، وزارت ارتباطات روز پنجشنبه به صورت انتخابی، اینترنت تعدادی از حوزه های کنکور را قطع کرد.

با این حال قطع اینترنت در سومین روز از برگزاری آزمون سراسری در گروه حساس و پرمخاطب علوم تجربی، گسترده تر بود و بیشتر حوزه های امتحانی و مناطق اطراف آن با اختلال اینترنت مواجه شدند.

دستگیری کنکوری‌های متخلف

در سومین روز از برگزاری آزمون سراسری یعنی روز جمعه ۳۱ مردادماه، ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه امنیت کنکور سراسری حفظ شده است، گفت: هیچ کدام از سوال های آزمون سراسری در گروه های آزمایشی پنجگانه لو نرفته بود و عده ای با تغییر تاریخ دفترچه سوالات از ۹۸ به ۹۹ قصد ایجاد شبهه و نگرانی میان کنکوری ها داشتند.

به گزارش ایرنا، بلافاصله بعد از اتمام آزمون هر پنج گروه آزمایشی، سازمان سنجش آموزش کشور دفترچه های سوالات را روی پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد و داوطلبان با مقایسه این سوالات با تصاویر منتشرشده می توانند به جعلی بودن این موارد پی ببرند.

در نهایت نیم روز امروز شنبه اول شهریورماه، داوطلبان گروه آزمایشی زبان های خارجی به این رقابت چهار روزه پایان دادند و کنکور سراسری در امنیت کامل و بدون لو رفتن سوال ها پیش از برگزاری فرایندهای آن، به کار خود پایان داد. تنها بازندگان این آزمون افرادی بودند که علاوه بر از دست دادن شانس قبولی خود در آزمون تحویل محاکم قضایی شدند.

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان سنجش آموزش کشور کنکور پروندهٔ خبری آزمون‌های سراسری در سایه کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان سنجش آموزش کشور کنکور وزارت علوم تحقیقات و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان سنجش آموزش کشور کنکور سازمان سنجش آموزش کشور آزمون سراسری وزارت ارتباطات سوالات آزمون لو رفتن سوال قطع اینترنت فضای مجازی کنکوری ها سوال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۸۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض برخی دانشجو معلمان به نحوه گزینش در آموزش و پرورش استان گیلان

سایت محلی رشتکده نوشت:  نحوه گزینش در وزارت آموزش و پرورش همیشه مورد سوال بوده است و بسیاری از مصاحبه شوندگان و دانشجو معلمان مدعی هستند که سوالات عقیدتی خاصی از آنها پرسیده می شود.   در این زمینه در برخی گزارش‌های ارسالی ادعا شده است که هسته گزینش آموزش و پرورش گیلان با چندین بار آزمون و مصاحبه شرایط گزینش را بسیار سخت و نشدنی کرده است و نوع سوالات نیز بسیار عجیب‌تر شده است.   در گزارشی که از سوی مطلعین به دست ما رسیده ادعا شده است: کمترین کاری که گزینش می‌کند تعهد کتبی است. تاکنون سه اخراجی و یازده تعلیقی داشتیم و بقیه نیز با تعهد کتبی تهدید شده‌اند. چون در سه ماه تابستان حقوق کامل می‌گیرند و مقرری از آن‌ها کم نمی‌شود این تعلیق سه ماهه این حقوق را از آن‌ها می‌ گیرد.   همچنین ادعا شده که برخی از سوالا از فرایض دینی و سیاسی عمومی فراتر رفته است. به طور مثال ادعا شده است که از دانشجو معلمان پرسیده می‌شود که نظرتان درباره دولت رئیسی چیست. این در حالی است که دولت مستقر ربطی به شرایط عمومی گزینش ندارد.   عصر ایران آماده انتشار توضیحات احتمالی آموزش و پرورش گیلان در زمینه ادعاهای مطرح شده در این خبر است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • زمان اعلام نتایج آزمون ارشد مشخص شد
  • اعلام نتایج آزمون ارشد در اواخر خرداد
  • نتایج آزمون EPT اعلام شد
  • آیلتس چیست؟
  •  تقویت یادگیری، هدف تغییر در نحوه طراحی سوالات امتحانات نهایی
  • اعتراض برخی دانشجو معلمان به نحوه گزینش در آموزش و پرورش استان گیلان
  • تمدید فرصت مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور تا ۱۸ اردیبهشت
  • تمدید مهلت داوطلبان برای تأیید سوابق تحصیلی
  • سوالات امتحانات نهایی دانش‌آموزان چطور طراحی می‌شود؟
  • اعلام معرفی پذیرفته شدگان مرحله اول مصاحبه دکتری تا دهه اول خرداد