Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@13:51:20 GMT

قانون منع جذب بازیکن و مربی خارجی محکوم به شکست است

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۵۹۳۹۷

قانون منع جذب بازیکن و مربی خارجی محکوم به شکست است

خبرگزاری مهر - گروه ورزش: سازمان لیگ فوتبال با یک تصمیم خلق الساعه و عجیب، اهالی فوتبال را غافلگیر کرد. جذب مربی و بازیکن خارجی جدید در فوتبال ایران ممنوع شد. به همین سادگی و با استفاده از استقرای ناقص. چون برخی از افراد ، سازمانها و باشگاه ها توان مالی و اجرایی انجام کاری را نداشته اند حتما بقیه هم در این زمینه با مشکل مواجه میشوند و بهتر است اصلا صورت مسئله را پاک کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مربی و بازیکن خارجی را ممنوع میکنیم. 

تصویب قوانین خلق الساعه و کارشناسی نشده در این مملکت به شیوه ای مرسوم بدل شده که ابتدا تحت تاثیر برخی رفتارهای هیجانی، قانونی ( البته با برخی استثنائات ) تصویب میشود ، بعد به برسی عواقب و پیامدهای آن میپردازیم سپس در اجرا با مشکلاتی مواجه میشود و در نهایت مجبور به حذف یا اصلاح آن میشویم. قانون عدم استفاده از دروازه بانهای خارجی در لیگ هشتم با این توجیه که حضور آنان جلوی رشد دروازه بانهای وطنی را گرفته است نمونه یکی از این قوانین محکوم به شکست است. قانونی که در لیگ نهم لغو شد. به نظر میرسد این قانون هم با ایراداتی مواجه است که به احتمال بسیار زیاد برای مدت طولانی دوام نخواهد آورد.

قاعدتا هیچ قانون خلق الساعه ای به دلیل عدم کارشناسی لازم و عدم توجه به پیامدها و عواقب آن نمی تواند در اجرا موفق باشد. هر گونه تغییر ناگهانی در قوانین و مقررات توان برنامه ریزی مدیران اجرایی را دچار اختلال کرده و ریسک آنها را افزایش میدهد. اولا تغییر قوانین و مقررات باید با اطلاع قبلی و با در نظر گرفتن زمان مناسب برای  تعدیل سیاستها و برنامه های اجرایی باشگاهها اعمال شود. نمیتوان قانونی وضع کرد و از همان لحظه آن را اجرایی کرد.

فرض کنیم باشگاهی قبل از تصویب این قانون قراردادی را با مربی یا بازیکن خارجی برای فصل بعد تنظیم کرده است. از آنجا که معمولا هیچ قانونی عطف به ماسبق نمیشود اکنون تکلیف آن باشگاه چیست؟ باید پول آن بازیکن و مربی را طبق قرارداد تمام و کمال بپردازد ولی از او استفاده نکند؟ خسارت باشگاه چه میشود؟ حتی فرض انعقاد قرارداد را کنار بگذاریم و فرض کنیم در برنامه یک باشگاه برای موفقیت در فصل جدید استفاده از یک مربی و دو بازیکن خارجی در نظر گرفته شده است . حال با تصویب این قانون استراتژی های آن باشگاه دچار مشکل جدی نخواهد شد؟ اگر سازمان لیگ میخواست واقعا کار اساسی انجام دهد باید با اعلام قبلی و با یک فرجه زمانی یک ساله این تصمیم را برای فصل آینده اجرایی میکرد که عواقب کمتری داشته باشد.

نکته عجیب دیگر این قانون استثنائات قائل شده در آن است که در آن با استفاده از یک فرض غیر منطقی اینطور در نظر گرفته شده است که باشگاهی که با مربی یا بازیکن خارجی دارای قرارداد است میتواند قرارداد خود را ادامه دهد و حتما توان پرداخت حقوق و مزایای خارجی ها را دارد ولی باشگاه دیگر الزاما این توان را ندارد. در حالیکه درست عکس این ماجرا است . عمدتا باشگاه هایی که دارای مربی یا بازیکن خارجی بوده اند در مدیریت پرداختها و عقد قراداد دچار مشکل بوده اند و باعث وجود آمدن افتضاحات ملی شده اند. بنابراین بهتر بود دقیقا همان باشگاه ها با محدودیت و ممنوعیت مواجه شوند و این شانس و حق به باشگاه هایی که پرونده ای سفید در این مورد دارند داده شود.

بهتر آن بود که سازمان لیگ به جای وضع ممنوعیت یکسان و بدون پشتوانه کارشناسی، اقدامات حمایتی و پیشگیرانه را جایگزین میکرد تا ضمن پیشگیری از بروز مشکل به پویایی و رشد لیگ هم توجه شود. مثلا به باشگاه ها اعلام می شد قبل از امضای قرارداد با مربی یا بازیکن خارجی باید متن قرارداد به تصویب کارشناسان و وکلای مجرب مورد تایید سازمان لیگ و فدراسیون ( که توانایی و تسلط خودشان را در قرارداد ویلموتس و دیگران به اثبات رسانده اند) برسد تا ریسک شکایت و پرداخت خسارت به حداقل برسد و از عدم وجود عباراتی مانند or a  certain fee اطمینان حاصل گردد. یا به باشگاه ها اعلام میشد باشگاه هایی که قصد استخدام مربی یا بازیکن خارجی را دارند باید تضامین مالی لازم یا کل مبالغ ارزی قرارداد را نزد سازمان لیگ یا فدراسیون فوتبال سپرده کنند تا در صورت عدم پرداخت توسط باشگاه ها سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال با همکاری وزارت ورزش و جوانان ، وزارت امور خارجه ، سفارت ایران در ترکیه و حمید معصومی نژاد از رم پول بازیکنان و مربیان خارجی را به دست آنها برسانند!

اما نکته بسیار حائز اهمیت بازتاب این تصمیم در محافل و مجامع بین المللی فوتبالی است که اعتبار لیگ به اصطلاح حرفه ای ایران در تا چه حد دچار آسیب میکند. فرض کنیم چنین تصمیمی توسط تمام کشورهای عضو فیفا اتخاذ شود. چه بر سر حرفه فوتبال ، پویایی و طراوت لیگهای دنیا خواهد آمد؟ گاهی مشاهده شده است که در یک لیگ معتبر اروپایی از 11 بازیکن حاضر در زمین برای یک تیم ، 10 بازیکن آن تیم ملیت دیگری دارند. 

نکته دیگری که سازمان لیگ احتمالا آن را در نظر نگرفته این است که بازیکنان وطنی نیز از مدتها پیش و با رشد سرسام آور نرخ ارز و تورم در حال تعدیل دستمزدهای خودشان بر مبنای نرخ ارز هستند و این تصمیم سازمان لیگ دست این گروه از بازیکنان را برای  بازارگرمی و ارائه پیشنهادهای غیر منطقی بازتر می کند و آشفته بازار لیگ را آشفته تر از قبل خواهد کرد.

---------------

یادداشت از مجتبی فریدونی عضو هیات مدیره باشگاه ذوب آهن

   

کد خبر 5005871

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان لیگ برتر تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان تیم فوتبال استقلال تهران تیم فوتبال پرسپولیس لیگ برتر فوتبال ایران ویروس کرونا تیم فوتبال سپاهان اصفهان فدراسیون کشتی مهدی طارمی تیم ملی فوتبال ایران مارک ویلموتس جام حذفی دربی ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان والیبال مربی یا بازیکن خارجی سازمان لیگ باشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۹۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زرشک افین و عناب خوسف در مسیر ثبت در جیاس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در برنامه میز خبر صدا و سیمای استان گفت: در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ که غرفه استان در آن حضوری فعال و نتیجه بخش داشت، موفق شدیم تا موافقت نهایی ثبت زرشک افین زیرکوه و ثبت عناب خوسف را بگیریم که قبلاً پیگیری ها و انعقاد قرارداد انجام شده بود و به دنبال ثبت جهانی آن؛ کل اکوسیستم عناب و زرشک توسط فائو رصد می شود.

جعفری افزود: در این نمایشگاه ۷ قرارداد داخلی با وزارت صمت، وزارت جهاد و دیگر سرمایه گذاران بسته شد.

وی گفت: در مورد انعقاد قرارداد با سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی نیز پذیرای ۲۰ هیئت تجاری از کشورهای مختلف در غرفه استان بودیم که به طور مثال از کشور چین تقاضا برای انعقاد قراردادهایی در حوزه انرژی نو، معادن، فرش و صنایع دستی داشتیم و از کشورهای دیگری مثل ترکمنستان، ترکیه، امارات، قرقیزستان، کانادا و  افغانستان درخواست انعقاد قرارداد داریم که پیش بینی می کنیم بتوانیم حداقل با ۶ کشور خارجی قرارداد نهایی ببندیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی افزود: در مورد جذب سرمایه‌گذار خارجی در حوزه سوخت برای بازارچه ماهیرود و تاسیس مینی پالایشگاه نیز صحبت‌های اولیه انجام شده و به زودی سرمایه‌گذار برای برآوردها به استان خواهد آمد.

جعفری افزود: اکسپوی ۲۰۲۴ برای استان دستاوردهای بسیار خوبی داشت و حتی می‌توانیم بگوییم که اکسپوی ۲۰۲۵ نیز بسیار متفاوت تر از دیگر اکسپو ها خواهد بود.

وی گفت: از آنجایی که سرمایه‌گذاری در برخی از این حوزه ها بسیار کلان است نمی توان قبل از نهایی شدن قرارداد ها اطلاعات دقیقی در این مورد مطرح کرد.

دیگر خبرها

  • یک پرسپولیسی دیگر هم با تراکتور قرارداد بست | حالا فقط مانده خود یحیی
  • رسمی؛ مارکو رویس پس از 12 سال از دورتموند جدا می شود
  • این مربی می‌تواند در سیتی جانشین پپ شود
  • دستگیری چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه
  • آمریکا در مقابل جنبش دانشجویان درون کشورش محکوم به شکست است/ هم افزایی و همراهی در مقابل خوی استکبار جهانی پیام ایستادگی به همراه دارد
  • لزوم ورود دستگاه قضایی به خریدهای خارجی زاکانی
  • دستگیری دلال قراردادهای واهی زمین در اردبیل
  • زرشک افین و عناب خوسف در مسیر ثبت در جیاس
  • سقوط ام باپه مقابل دیوار زرد؛ محکوم به بازگشت
  • نوازی: باید تراکتور را شکست می‌دادیم