Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، طی سال‌های اخیر به سبب بروز برخی مشکلات در بخش زراعت، علاقه به ایجاد باغات مثمر به دلیل سهولت در امر کاشت، داشت و برداشت و همچنین صرفه اقتصادی بالاتر از کشاورزی در استان طرفداران زیادی پیدا کرده است. با وجود این‌که در استان گلستان کارخانجات صنایع تبدیلی خاصی برای میوه‌جات وجود ندارد اما راندمان بالای باغات باعث شده که انگیزه ایجاد و توسعه این بخش روزبه‌روز در استان بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از دغدغه‌های همیشگی باغداران مبارزه با آفات، حشرات و بیماری‌ها بوده که طی سنوات اخیر گستره هجوم آفات به باغات استان با ورود آفت مگس مدیترانه ای بیشتر شده است.

در دو سال اخیر آفت مگس مدیترانه‌ای که دامنه اثرگذاری بر میوه‌های مختلف را دارد، به یکی از مشکلات جدی باغداران گلستان تبدیل شده است. نبود اعتبارات لازم و کافی برای حمایت از باغداران، وجود باغ ویلاهای پراکنده و بلااستفاده در شهرها و روستاها، گرانی ادوات و ابزار مقابله با آفت مگس مدیترانه‌ای مانند تله چسبی و محلول‌های ضدعفونی و همچنین برداشت ناقص درختان داخل شهر توسط شهرداری‌ها سبب شده که مقابله با این آفت اثرگذار در حوزه اقتصاد باغداران، سخت و بغرنج شود.

نیازمند حمایت دولت هستیم

یکی از باغداران بندرگز که صاحب هفت هکتار باغ است، گفت: باغداران بندرگز، مشکلات زیادی از جمله نبود کارخانه برای تبدیل محصولات مازاد به محصولات جانبی مانند آب‌میوه، کنسانتره و غیره داشته و همه ساله موقع برداشت محصول با ورود حجم بالای میوه به بازار شاهد کاهش قیمت‌ها و در نتیجه ضرر و زیان به کشاورزان و باغداران هستیم به طوری که حتی کفاف پول کارگر و داشت میوه را هم نمی‌هد.

رضا جهانشاهی که ۱۲ سال سابقه باغداری دارد، افزود: علاوه بر این موضوع در چند سال اخیر به سبب گرانی دلار و قیمت سم و قرص و تله چسبی حشرات، گران شده و شاید یافت هم نشود. برای مبارزه با آفت مگس مدیترانه‌ای، نیازمند حمایت‌های ویژه جهادکشاورزی و دولت هستیم تا بتوانیم چسب و تله و محلول‌های ضدعفونی تهیه کنیم. به عنوان یک کشاورز قدیمی معمولاً همه ساله بعد از برداشت میوه یکسری اقدامات مانند جمع‌آوری میوه‌های پوسیده، له شده و کال و آفت خورده را انجام داده و آن‌ها را در گوشه‌ای از باغ در یک گودال یک متری دفن می‌کنیم. البته جمع‌آوری سرشاخه‌های خشک و شکسته درختان که شاید به محلی برای تخم‌گذاری حشرات بدل شود هم در دستور کار ما قرار دارد که هر چند وقت یک بار به ویژه پایان فصل برداشت آن را انجام می‌دهیم. چهار سال است که ما با آفت مگس مدیریترانه‌ای دست و پنجه نرم کرده و سال به سال هم در حال افزایش است و یکی از دلایل آن این است که درختان داخل شهرها به طور کامل برداشت نشده و این امر سبب می‌شود که در سال بعد شاهد کلونی عظیم حشرات باشیم.

صنایع تبدیلی نداریم

بندرگز قطب باغداری گلستان بود و اولین شهر درگیر در این بیماری است لذا با فرماندار این شهرستان گفتگو کردیم، حسین احمدی گفت: پنج هزار هکتار باغ مرکبات و سیاه ریشه در شهرستان بندرگز وجود دارد و قطب باغداری استان به لحاظ مساحت اراضی هستیم. تله‌گذاری بیولوژیک و اقدام به سمپاشی عمومی برای کشاورزان به دلیل بالا رفتن قیمت سم انجام شده ولی حجم خسارت از سال گذشته بیشتر است و پیشگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم. باید قرنطینه‌های سختگیرانه‌تر و جدی‌تر را در واردات و گمرکات انجام داد زیرا ورود یک آفت جدید ممکن است یک اقلیم را درگیر کند. صنایع تبدیلی در حوزه مرکبات و غیره نداریم، تعاونی باغداران را در شهرستان راه‌اندازی کردیم تا مطالبات باغداران و فروش محصولات را پیگیری کند.

آلودگی ۱۳۵۲ هکتار باغ

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان هم در خصوص اقدامات پیشگیرانه و سطح درگیر این آفت گفت: در سال قبل از تاریخ هفت مرداد اولین شکار در بندرگز اتفاق افتاد و امسال با توجه به شرایط شرق مازندران و عدم رعایت مسائل کنترلی منجر به این شد که ما در تاریخ ۲۷ خرداد اولین شکار را در بندرگز شاهد باشیم. تاکنون از مجموع ۲۰ هزار هکتار باغ که پتانسیل خسارت دارد، آلودگی از سطح هزار و ۳۵۲ هکتار گزارش شده که در شهرستان‌های بندرگز، کردکوی و گرگان بوده و لکه کوچکی هم در علی آبادکتول دیده شده است. اقدامات عملیاتی شیمیایی به صورت بهداشتی و باغی در حال انجام بوده اما بزرگترین معضل عدم همکاری باغداران با بخش تخصصی است.

وی با بیان این‌که وظیفه دولت پیش‌آگاهی و اطلاع‌رسانی بوده و در کنترل وظیفه‌ای ندارد، افزود: برخی باغداران و یا کسانی که مستأجر باغ هستند، اقدامات بهداشتی باغ را رعایت نمی‌کنند. توصیه ما این است که همه میوه‌های آلوده جمع‌آوری و امحا شود و یا آن را در داخل پلاستیک ضخیم ذخیره کرده و به مدت یک ماه نگه دارند. عملیات ردیابی این آفت از اردیبهشت ماه آغاز شده و انواع تله‌های پروتئینی و فرمونی در اختیار باغداران قرار گرفته تا عملیات رصد را انجام دهند.

مشکلی در تأمین نهاده‌ها نداریم

کیانوش حق‌نما گفت: تاکنون حدود هزار هکتار تله گذاری انبوه، شکار و طعمه پاشی انبوه به صورت هفتگی انجام شده و تاکنون مشکلی در زمینه تأمین نهاده‌ها نداشتیم. برای اولین سال است که به صورت سامانه‌ای آفت را رصد و gis نقاط آلوده مشخص شده که سال بعد نقاط آلوده را به باغداران گوشزد کنیم تا اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام دهند. خانه‌باغ‌ها منبع آلودگی بوده و میوه‌ای که روی درخت باقی می‌ماند سبب انتقال جمعیت به سال بعد می‌شود. سال قبل سطح درگیر محدود بوده و خسارت اقتصادی چندانی نداشتیم اما امسال سطح درگیری افزایش یافته و از هم اکنون برای مرکبات توصیه‌های لازم و اقدامات پیشگیرانه انجام می‌شود.

جمعیت ۱۰ برابر شده است

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان تصریح کرد: جمعیت آفت، اکنون نسبت به سال قبل ۱۰ برابر بیشتر شده و اگر این وضعیت ادامه یابد باغداران در صادرات محصول خود دچار مشکل می‌شوند. این آفت بیش از ۳۰۰ محصول را درگیر کرده و یک مگس ماده می‌تواند در طول فصل سبب ریزش میوه یک میلیون و ۲۵۰ هزار شود. یک مگس ماده ۱۰۰ تخم گذاشته و این عمل در چندین نسل تکرار می‌شود. در خصوص عملکرد این مگس، مگس مدیترانه‌ای روی محصول نشسته و تخم‌گذاری می‌کنند و وقتی تبدیل به لارو شد میوه می‌افتد و در خاک شفیره می‌شود. اگر باغدار پای درخت را دیسک زراعی بزند، می‌تواند جمعیت را کنترل کند. شعاع پرواز مگس ۲۰ کیلومتر بوده لذا همه باغداران باید مسائل کنترلی را رعایت کنند. اگر مسائل بهداشتی کنترل نشود ۶۵ میلیارد تومان پتانسیل خسارت در استان وجود دارد، از اردیبهشت ماه این آفت در استان شروع شده و تا پایان آذر ادامه دارد.

پتانسیل بالای خسارت در آفت مگس مدیترانه‌ای وجود داشته و اگر اقدامات لازم انجام نشود، حجم خسارت در سال‌های آتی بالا خواهد رفت لذا مسئولان باید در انجام اقدامات کنترلی و پیشگیرانه از کشاورزان حمایت کنند.

کد خبر 542788 برچسب‌ها استان گلستان باغ و باغبانی حیوانات - حشرات

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان گلستان باغ و باغبانی حیوانات حشرات آفت مگس مدیترانه ای هکتار باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۶۰۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نارنجی هواشناسی به چند استان

سازمان هواشناسی کشور با توجه به تشدید فعالیت سامانه بارشی طی روزهای شنبه تا دوشنبه هفته آینده، هشدار هواشناسی سطح نارنجی را صادر کرد.

به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی از رگبار باران، رعدو برق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ طی روزهای شنبه تا دوشنبه هفته آینده خبر داد.

براساس این هشدار طی روز شنبه ( ۱۵ اردیبهشت) استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، جنوب غرب فارس، نیمه شمالی خراسان جنوبی، شرق و شمال شرق سمنان، نیمه جنوبی بوشهر، شمال غرب کردستان، جنوب غرب آذربایجان غربی و در روز دوشنبه (۱۷ اردیبهشت) استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، شمال قزوین تحت تاثیر سامانه بارشی قرار می گیرند.

بر این شرایط اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی وجود دارد.

توصیه می شود در این شرایط پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، از جمله حمل سریع محصولات قابل برداشت به نواحی امن، محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش انجام شود.

 در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. 

همچنین سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد هواشناسی از رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک، با احتمال تگرگ در نقاط مستعد طی روزهای شنبه تا سه شنبه خبر داد.

بر اساس این هشدار، طی روز شنبه(۱۵ اردیبهشت) نیمه غربی فارس، بوشهر، غرب هرمزگان، خراسان جنوبی،طی روز یکشنبه(۱۶ اردیبهشت) آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، غرب کردستان، کرمانشاه، خراسان شمالی، خراسان رضوی، گلستان، شمال سمنان، شمال ایلام، طی روز دوشنبه(۱۷ اردیبهشت) گیلان، مازندران، قزوین، تهران، البرز، همدان، مرکزی، لرستان، ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، شمال غرب فارس، ارتفاعات استانهای سمنان و گلستان، غرب اصفهان و طی روز سه شنبه(۱۸ اردیبهشت) آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، قزوین، تهران، البرز، سمنان، قم، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال غرب فارس، شرق اصفهان تحت تاثیر فعالیت سامانه بارشی قرار می گیرند.

در این شرایط احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب پذیر و محصولات باغی و زراعی وجود دارد.

توصیه می‌شود در این شرایط احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش انجام شود.

به گزارش ایسنا، هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند .

سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • جهاد کشاورزی یزد درباره تنش گرمایی درختان پسته هشدار داد
  • خسارت بیش از یک میلیاردی سیل به تاسیسات آب و فاضلاب شهر تفت
  • وعده مهم انصارالله یمن برای آغاز عملیات در دریای مدیترانه/ هشدار مجارستان درباره وقوع جنگ جهانی سوم/ وقوع حادثه امنیتی در نزدیکی کاخ سفید/ افزایش سطح هشدار برای 5 سفارتخانه کره جنوبی
  • خسارت ۳۰ میلیاردی بارندگی به عشایر در چهارمحال و بختیاری
  • چرا در پارک لاله حصار کشیده شده/ شهردار تهران اطلاع‌رسانی درست انجام دهد
  • بدهی میلیاردی تامین اجتماعی به مراکز درمانی قزوین
  • کاهش آفت ملخ در زمین‌های کشاورزی با بارش‌های بهاری
  • هشدار نارنجی هواشناسی به چند استان
  • کاهش آفت ملخ در اراضی کشاورزی با بارش های بهاری
  • مبارزه شیمیایی با آفات مزارع گندم و جو مازندران