Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، مدتی قبل انتشار بخش‌نامه جدید واحد اطلاعات مالی کانادا در رسانه‌ها و فضاسازی حامیان FATF در این باره نشان داد آنان هنوز هم به جای پاسخگویی نسبت به هزینه‌هایی که بابتِ برجام به کشور تحمیل کردند، با تحریف واقعیت به دنبال تحمیل FATF به کشور هستند.

تصور می‌شد که جریان حامی برجام و FATF که مسئول تمام خسارت‌هایی هستند که با برجام به کشور تحمیل کرده‌اند، به اشتباه خود در اعتماد به طرف‌های غربی پی برده و محترمانه روزه سکوت گرفته و پوچ بودنِ ادعاهای خود را دریافته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال هنوز در میان این طیف، افراد و گروه‌هایی هستند که با تحریف واقعیت، باز هم دم از همکاری با FATF می‌زنند!

تحریف تحریم!

موضوع به آنجا باز می‌گردد که به تازگی بخشنامه جدیدی از سوی واحد اطلاعات مالی کانادا منتشر شده است که در آن از بانک‌ها خواسته شده تراکنش‌های مرتبط با ایران را پرریسک در نظر گرفته و جزئیات این تراکنش‌ها را استخراج و به واحد اطلاعات مالی گزارش کنند. همین موضوع سبب شده است که جریان حامی FATF بار دیگر دستاویزی برای طرح موضوع FATFدر کشور بیابند. این فضاسازی رسانه‌ای با مصاحبه حریری، رئیس اتاق بازرگانی چین و روسیه با خبرگزاری ایلنا آغاز شد. در این مصاحبه، حریری گفته است: «الآن ما دو مشکل اساسی در سیستم بانکی داریم؛ یکی تحریم‌های آمریکا است که هر کشور همکار با ما را در تور تحریم‌های خود قرار می‌دهد. مشکل دوم؛ موضوع FATF است که نپذیرفتن شرایط آن موجب این مشکل شده است. به طوری که در هفته اخیر از سوی این نهاد مالی مکرراً به سیستم‌های بانکی دنیا بخشنامه شده مبنی بر اینکه ایران یک کشور پرریسک است و باید مبادلات مالی آن به شدت کنترل شود. در حال حاضر عملاً هیچ مبادله بانکی با روسیه و چین نداریم و اگر فردی با پاسپورت ایرانی در این کشورها درخواست خدمات بانکی کند، مانند بیشتر کشورهای دنیا از ارائه آن خودداری می‌شود» این مصاحبه که به مذاق رسانه‌های زنجیره‌ای حامی FATF خوش آمده، به سرعت در این طیف رسانه‌ای بازنشر شده چنان که گویی یک «کشف بزرگ» رخ داده است! اما موضوعِ این بخشنامه چه بودهو ارتباط آن با همکاری بانک‌های روسی و چینی با ایران چیست؟

بزرگنمایی لیست سیاه برای کوچک‌نمایی تحریم!

همکاری ایران با FATF پس از امضای محرمانه برنامه اقدام در سال ۹۵ توسط دکتر طیب‌نیا وزیر اقتصاد وقت، ابعاد تازه‌ای به خود گرفت و سبب شد نام ایران از لیست کشورهای پرریسک، تعلیق شود. اگرچه خارج شدن نام ایران از لیست سیاه، بیشتر یک شوی تبلیغاتی بود و ایران هیچ گاه به معنای واقعی کلمه از لیست سیاه تعلیق نشد و مهم‌ترین اقدام مقابله‌ای (شناسایی تقویت شده مشتری) همچنان علیه ایران اعمال می‌شد، اما برای حامیان FATF در داخل کشور، دستاویزی جهت بازی کردن با افکار عمومی ایجاد می‌کرد تا با القای ترس از لیست سیاه، برجامی دیگر به کشور تحمیل کنند.

با بازگشت نام ایران به لیست سیاه FATF در نشست اسفندماه 98، FATFاز کشورهای عضو خواست تا بقیه اقدامات مقابله‌ای را نیز علیه ایران اعمال کنند. بخش‌نامه واحد اطلاعات مالی کانادا به بانک‌های این کشور در راستای همین خواسته FATF است و صرفاً توصیه به اقدامات احتیاطی بیشتر در ارتباط با طرف‌های مرتبط با ایران است و بر خلاف ادعای مطرح شده به هیچ وجه به معنای قطع خدمات بانکی به افراد ایرانی نیست. البته نباید از نظر دور داشت که پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۹۷، ایران تقریباً هیچ رابطه رسمی بانکی با کشورهای مختلف ندارد و روابط مالی ایران در فضای غیر رسمی جریان دارد. بنابراین چنین توصیه‌هایی عملاً هیچ اثری بر روابط مالی ایران ندارد.

اما آنچه به عنوان قطع روابط بانکی ایران با سایر کشورها حتی چین و روسیه مطرح می‌شود، ارتباطی با لیست سیاه FATF نداشته، بلکه به دلیل تحریم‌های آمریکاست. به عنوان نمونه بانک کونلن چین که قبلاً وظیفه تسویه مالی نفت ایران را با کالاهای وارداتی از چین به عهده داشت، در اواخر آذرماه ۹۷ یعنی بیش از یک سال قبل از بازگشت ایران به لیست سیاه FATF اعلام کرد که تراکنش‌های بانکی خود را با طرف ایرانی محدود به تراکنش‌های بشردوستانه کرده است. حتی برخی حامیان FATF نیز به این امر اذعان دارند که خودداری بانک‌های روسی و چینی از همکاری با ایران، به دلیل لیست سیاه FATF نبوده است. به عنوان نمونه فریال مستوفی عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: «بانک‌های چینی از سال ۲۰۱۲ با ایرانی‌ها کار نمی‌کنند و تنها «کونلون بانک» چین با ایران مراوده داشته است»

همه این شواهد نشان می‌دهد تصمیم کشورهای دیگر در کاهش همکاری‌های بانکی با ایران نه به دلیل لیست سیاه FATF، بلکه به دلیل تحریم‌های آمریکا بوده است که قرار بود با برجام، همه آنها بالمرّه لغو و نه تعلیق شوند!

به نظر می‌رسد حامیان دیروزِ برجام و امروزِ FATF که دستشان از همه دستاوردهای برجام کوتاه شده است، با مطرح کردن دوباره موضوع FATF،از یک سو تلاش می‌کنند با بزرگنمایی لیست سیاه FATF، خسارت محض برجام را به پای لیست سیاه نوشته و از پاسخگویی نسبت به فضاحت برجام فرار کنند و از سوی دیگر به امید انتخابات آتی آمریکا و بازگشت این کشور به برجام، به دنبال بهانه‌ای برای باز کردن باب مذاکره هستند.

کد خبر 5006197

منبع: مهر

کلیدواژه: برجام تحریم بانکی تحریم اقتصادی ایران ویروس کرونا قیمت دلار تولید نفت بورس قیمت نفت قیمت طلا وزارت صنعت معدن و تجارت بانک مرکزی ایران ایالات متحده امریکا شاخص کل بورس دارا دوم بازار سهام گشایش اقتصادی اوراق سلف نفتی واحد اطلاعات مالی لیست سیاه FATF تراکنش ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۶۲۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور

سهیل محمودیان کارشناس انرژی در مورد خنثی سازی تحریم ها از طریق فروش بی سابقه نفت خام با کمک دیپلماسی فعال انرژی به خبرنگار قدس گفت: ایران با افزایش صادرات نفت خام خود به سطوح بی سابقه در 6 سال گذشته و جذب سرمایه گذاران خارجی به صنعت نفت و گاز خود، با موفقیت تاثیر تحریم ها را خنثی کرده است. ایران طی سال‌ها با تحریم‌های متعددی به‌ویژه صادرات نفت خود مواجه بوده است که توانایی این کشور را برای فروش نفت خام خود در بازار بین‌المللی محدود کرده است. با این حال، ایران در سال‌های اخیر توانسته است با اعمال سیاست‌های جدید و نوین در بخش نفت و گاز بر این چالش‌ها فائق آید.

وی ادامه داد: یکی از عوامل اصلی موفقیت استراتژی بازاریابی نفت ایران، متنوع‌سازی پایگاه مشتریان آن است. ایران فعالانه به دنبال بازارهای جدید برای نفت خام خود بوده است و وابستگی خود را به خریداران سنتی کاهش داده است. ایران با کاوش در بازارهای جدید و ایجاد مشارکت های بلندمدت با خریداران، توانسته صادرات نفت خام خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این رویکرد به ایران کمک کرده تا به درآمد سالانه 35 میلیارد دلاری برسد که بالاترین میزان در 6 سال گذشته است. علاوه بر این ایران با جذب سرمایه گذاری خارجی در جهت توسعه میادین و زیرساخت های نفتی خود توانسته ظرفیت تولید نفت خود را افزایش داده تا بتواند تقاضای فزاینده نفت خام خود را در بازار بین المللی برآورده کند. این امر نه تنها حجم صادرات ایران را افزایش داده است، بلکه کیفیت و رقابت پذیری فرآورده های نفتی این کشور را نیز افزایش داده است.

محمودیان با اشاره به جذب 5.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی با وجود تشدید تحریم ها گفت: ایران علاوه بر بازاریابی موفق نفت ایران، به نقاط عطف قابل توجهی در جذب سرمایه گذاران خارجی به صنعت نفت و گاز خود نیز دست یافته است. علیرغم تحریم های اعمال شده بر این کشور، ایران موفق به جذب سطوح بی سابقه ای از سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی خود به ویژه در صنعت نفت و گاز شده است. در سال گذشته، بخش نفت و گاز کانون اصلی سرمایه گذاری خارجی بود که مجموع آن به 5.5 میلیارد دلار رسید که بالاترین میزان در سال های اخیر است. روند صعودی سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز ایران را می توان ناشی از تلاش دولت برای ایجاد فضای مساعد برای سرمایه گذاران خارجی دانست. دولت سیزدهم سیاست‌هایی را برای ساده‌سازی فرآیند سرمایه‌گذاری و ایجاد مشوق‌هایی برای جذب سرمایه‌های خارجی در بخش انرژی اجرا کرده است. ایران با ارائه شرایط جذابی مانند معافیت های مالیاتی، اجاره زمین با یارانه و روش های تایید ساده، توانسته طیف متنوعی از سرمایه گذاران را از سراسر جهان جذب کند.

این کارشناس انرژی ادامه داد: علاوه بر این، ایران در راستای توسعه مشارکت های استراتژیک با شرکت های خارجی برای استفاده از تخصص و منابع آنها در صنعت نفت و گاز کار کرده است. ایران با همکاری شرکت‌های بین‌المللی توانسته است به فناوری‌های جدید و راه‌حل‌های نوآورانه برای ارتقای توان و کارایی تولید خود دست یابد. این امر نه تنها از نظر افزایش تولید نفت و گاز به نفع ایران بوده است، بلکه به رشد و توسعه کلی بازار انرژی این کشور نیز کمک کرده است.

وی افزود: دیپلماسی هوشمندانه انرژی دولت سیزدهم، تمرکز بر خنثی‌سازی تحریم‌ها را با رسیدن به سقف‌های فروش روزانه نفت خام در 6 سال گذشته و شکستن رکوردها در جذب سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت نفت و گاز خود با موفقیت به سرانجام رسانده است. ایران از طریق استراتژی‌های بازاریابی موثر، تنوع بخشی به مشتریان و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های مدرن و در نتیجه تمرکز بر بازطراحی تجارت انرژی کشور، فروش نفت خود را به زمان برجام برساند م درآمد ارزی را نیز حدود دو برابر کند. رکوردشکنی های ایران در فروش نفت خام و سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز پیامدهای مهمی برای آینده بازار انرژی کشور دارد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • ستاره پرسپولیس در لیست سیاه اوسمار
  • وصول ۱۱۰ میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی +فیلم
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • پرسپولیس ِ بانکی حذف شد! ۴ چنگ گربه‌سیاه اراکی برصورت سرخ‌ها / اوسمار در پنالتی‌ها هم کامبک خورد!
  • پرسپولیس ِ بانکی حذف شد! ۴ چنگ گربه‌سیاه اراکی برصورت سرخ‌ها / کامبک‌هایی که اوسمار فراموش نمی‌کند
  • پرسپولیس ِ بانکی حذف شد! ۴ چنگ گربه‌سیاه اراکی برصورت سرخ‌ها / رفیعی اوسمار را تا پنالتی‌ها برد
  • پرسپولیس ِ بانکی حذف شد! ۴ چنگ گربه‌سیاه اراکی برصورت سرخ‌ها / تیم بی‌دروازه‌بان، سر بزنگاه وا داد
  • پرسپولیس ِ بانکی حذف شد! ۴ چنگ گربه‌سیاه اراکی برصورت سرخ‌ها
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور