Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@23:37:38 GMT

غرق شدگی در رودخانه‌ها چهار برابر دریاست

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۶۲۹۰۵

غرق شدگی در رودخانه‌ها چهار برابر دریاست

به گزارش روز یکشنبه ایرنا ازپزشکی قانونی، ‌در نخستین ماه فصل تابستان آمار تلفات غرق شدگی با کاهش ۱۶.۳ درصدی، به ۲۰۱ نفر رسید، این آمار در مدت مشابه سال قبل ۲۴۰ نفر گزارش شده بود که از کل تلفات غرق شدگی تیر امسال ۱۷۲ نفر مرد و ۲۹ نفر زن بودند.
آمار تلفات غرق شدگی در کشور طی چهار ماهه نخست سال جاری با کاهش مواجه بوده و به استثنای ماه خرداد، در دیگر ماه های سال رشد منفی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بر اساس این گزارش در چهار ماهه ابتدایی سالجاری ۵۱۳ نفر بر اثرغرق شدگی در کشور جان باختند، این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۶۰۷ نفر بود، ۱۵.۵ درصد کاهش یافته است.

 تعداد مردان فوت شده بر اثر غرق شدگی در چهار ماهه امسال ۴۲۷ و تعداد زنان ۸۶ نفر ثبت شده است و در این مدت استان های خوزستان با ۴۹، فارس با ۴۸ و مازندران با ۴۴ فوتی بیشترین آمار تلفات غرق شدگی را داشته اند.

 غرق شدگی در رودخانه‌ها چهار برابر بیش از دریا

 در این گزارش تاکید شده است: رودخانه ها همواره در صدر آمار تلفات غرق شدگی قرار دارند و در آمارهای پزشکی قانونی بیشترین مرگ بر اثر غرق شدگی در روخانه ها اتفاق می افتد،  در چهار ماهه نخست امسال نیز بیشترین تلفات مربوط به رودخانه هاست. در این مدت ۱۹۹ نفر در روخانه ها جان باخته اند که این آمار حدود چهار برابر تلفات غرق شدگی در دریا با رقم ۵۰ فوتی (۱۱ نفر محدوده مجاز و ۳۹ نفر در مناطق خارج طرح) است.

 مطابق آمارهای موجود در چهار ماهه ابتدایی امسال بعد از رودخانه ها بیشترین آمار غرق شدگی به ترتیب مربوط به استخر کشاورزی با ۶۱، کانال ها با ۵۲، دریاچه های مصنوعی و سدها با ۵۱، دریا با ۵۰، استخرهای شنا با ۳۲، دریاچه طبیعی با ۲۱، حوض و حوضچه ها با ۱۳ و چاه ها با ۷ فوتی است. ۲۷ نفر نیز در سایر مکان های آبی جان خود را از دست داده اند.

توصیه هایی برای پیشگیری از غرق‌شدگی در رودخانه ها، کانال‌ها و آب‌های کم عمق

از آنجا که بر اساس آمارهای موجود تعداد قابل توجهی از موارد غرق‌شدگی در رودخانه ها و آب‌های کم عمق اتفاق می افتد سازمان پزشکی قانونی کشور ضمن درخواست از هموطنان برای اجتناب از سفرهای غیرضروری در شرایط کرونایی، توصیه هایی را برای پیشگیری از غرق‌شدگی در رودخانه ها ارائه می کند:

 -آشنایی با فنون اولیه شنا، آشنایی با محدودیت ها و رعایت آن‌ها از ابتدایی ترین الزامات قبل از شنا است.

- اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است؛ چرا که شیرجه در آب های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد. همچنین ورود به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می دهد.

- بررسی دمای آب نیز ضروری است، به عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده‌اید، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.

- به هیچ وجه تنها و در محیط هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید.

- در آب و در موقع شنا از شوخی های خطرناک بپرهیزید.

- پس از مصرف داروهایی که موجب خواب آلودگی یا شل شدن عضلات می شوند، شنا نکنید.

 - به هیچ وجه تشت های آب و لگن ها و یا حوضچه های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید.

- در حمام و حین استفاده از وان مراقب کودکان و سالمندان باشید.

- توانایی خود را در شناکردن بیش از حد در نظر نگیرید؛ یک سوم قربانی های غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده اند.

- در صورت مواجهه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید.

- برای نجات یک غریق اول امنیت خود را در نظر بگیرید. از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند.

- پس از رساندن غریق به ساحل، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

- بسیاری از رودخانه ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن شده و گرفتار گردآب می شود، بنابراین توصیه می کنیم بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید، همچنان به یاد داشته باشیم بیشترین غرق شدگی در رودخانه های کشور اتفاق افتاده است.

برچسب‌ها مازندران غرق شدگی سازمان پزشکی قانونی کشور فارس پروندهٔ خبری گرما و خطر غرق شدگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مازندران غرق شدگی سازمان پزشکی قانونی کشور فارس مازندران غرق شدگی سازمان پزشکی قانونی کشور فارس غرق شدگی در رودخانه ها آمار تلفات غرق شدگی چهار ماهه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۶۲۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلفات سیل در برزیل به ۹۵ نفر رسید

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، مقامات محلی می‌گویند در پی بارندگی و جاری شدن سیلاب ساکنان مناطق حادثه دیده با کمبود آب مواجه شده‌اند.

همچنین به گفته نیروهای امدادی، تاکنون ۳۷۲ نفر دیگر مصدوم شده و ۱۳۱ نفر همچنان مفقود هستند.

مقامات احتمال می‌دهند شمار مفقودی‌ها و همچنین تلفات این سیل بیشتر از آمار تایید شده تاکنون باشد.

به علاوه بیش از ۱۶۰ هزار نفر مجبور به ترک خانه های خود شده‌اند و در بسیاری از معابر به دلیل آبگرفتگی، تردد به سختی انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بیشتر مغازه‌ها خالی از آب معدنی شده‌اند و نیروهای امدادی همچنان در تلاش برای امدادرسانی به افراد حادثه دیده هستند.

دیگر خبرها

  • آمار درخشان توخل: او به رئال نمی‌بازد!
  • آمار عجیب: تیرک دروازه دشمن پی‌اس‌جی بود!
  • تلفات سیل در برزیل به ۹۵ نفر رسید
  • حال تراکتور با مطهری خوب شد(عکس)
  • شادی پس از گل دوم استقلال تلفات داشت!
  • کاهش تلفات جاده‌ای و رفع نقاط حادثه‌خیز از اولویت‌ها است
  • آخرین آمار مصدومان حوادث جوی ۱۴۰۳
  • بررسی علل سیاه شدگی میوه پسته باغات مزرعه کلانتر
  • علل سیاه شدگی میوه پسته باغات مزرعه کلانتر
  • غرق شدگی کودکی تیرانی در کانال آب