Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@17:11:58 GMT

نشانه‌های آلرژی دارویی چیست؟

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۶۳۹۱۶

نشانه‌های آلرژی دارویی چیست؟

مصرف دارو‌های غیرنسخه‌ای (اُ تی سی)، تجویزی و همچنین دارو‌های گیاهی ممکن است با ایجاد آلرژی و حساسیت در بدن همراه باشد. هرچند، مصرف انواع خاصی از دارو‌ها بیشتر احتمال دارد فرد را دچار حساسیت کند.

شایع‌ترین علائم و نشانه‌های آلرژی دارویی بروز تب، لکه‌های پوستی و کهیر است. همچنین در برخی موارد ممکن است سیستم ایمنی واکنش‌های جدی‌تری به نوعی از دارو نشان دهد و چندین سیستم یا عضوِ بدن درگیر عارضه شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آلرژِی دارویی با عوارض جانبی دارو که در بروشور معرفی دارو به آن‌ها اشاره شده شباهتی ندارد. همچنین آلرژیِ دارویی متفاوت از مسمومیت دارویی است که از مصرف بیش از حد دارو ناشی می‌شود.

نشانه‌های آلرژی دارویی چیست؟

نشانه‌ها و علامت آلرژی شدید دارویی اغلب در مدت یک ساعت پس از مصرف دارو ظاهر می‌شوند. واکنش‌های دیگر به ویژه ظاهر شدن جوش پوستی ممکن است در مدت چند ساعت، چند روز یا چند هفته بعد اتفاق افتد.

جوش پوستی، کهیر، خارش، تب، ورم، تنگی نفس، خس خس سینه، آبریزش بینی، خارش چشم و آنافیلاکسی از جمله نشانه‌های حساسیت دارویی هستند.

آنافیلاکسی واکنش نادر و خطرناک به آلرژی دارویی است که موجب می‌شود سیستم‌های بدن عملکرد خود را از دست بدهند. سفت شدن مجرای هوا و گلو، بروز مشکلات تنفسی، حالت تهوع یا گرفتگی شکم، استفراغ یا اسهال، احساس سرگیجه، ضربان سریع یا کند، افت فشار خون و تشنج از جمله علائم این عارضه به حساب می‌آیند.

همچنین برخی دیگر از علائم آلرژی دارویی هستند که کمتر شایع است و ممکن است چند روز تا چند هفته پس از مصرف دارو بروز کنند و حتی تا مدتی پس از قطع دارو همچنان ادامه داشته باشند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: آلرژی دارویی سیستم ایمنی بدن مسمومیت دارویی جوش پوستی سبک زندگی پارسی خبر آلرژی دارویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۶۳۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متهمان دارویی آذربایجان‌غربی به پرداخت ۷۴ میلیارد ریالی محکوم شدند

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: برابر گزارش و تحقیقات نهاد‌های امنیتی استان مبنی بر فعالیت باند گسترده و سازمان‌یافته قاچاق دارو، ۲ نفر از عناصر اصلی و توزیع‌کننده خارج از شبکه دارو در مناطق کشور مورد شناسایی قرار گرفت.

وی ادامه داد: پس از شناسایی، متهمان دستگیر شدند و تحت نظر مقام قضایی قرار گرفتند.

عتباتی افزود: با پایان تحقیقات مقدماتی، موضوع اتهامی در یکی از شعب دادگاه انقلاب ارومیه مورد رسیدگی قرار گرفته که رئیس شعبه با استناد به دلایل و مدارک موجود در پرونده، بزه ارتکابی توسط متهمان را محرز و هر یک از آنان را به مجازات‌های حبس و بیش از ۷۴ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • آخرین جزئیات از دوره جدید کالابرگ
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • راه‌اندازی سامانه برخط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه برخط رصد کمبودهای دارویی در کشور
  • ۷ نشانه که می گوید باید کسی که دوستش دارید را ترک کنید
  • متهمان دارویی آذربایجان‌غربی به پرداخت ۷۴ میلیارد ریالی محکوم شدند
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی