Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، این شبکه خبری روز یکشنبه در گزارشی درباره قطعی آب آشامیدنی ساکنان استان الحسکه و حومه آن به این نکته اشاره کرد که شیوع «ویروس کرونا» جهان را تهدید می‌کند و در واسط تابستان سوزان آنکارا از آن (قطعی آب) به عنوان یک «برگه باج‌خواهی در الحسکه» در شمال شرقی سوریه استفاده می‌کند. 

المیادین با اشاره به اینکه گروه‌های مسلح در جنگ سوریه از آب و تشنگی به عنوان سلاحی علیه دمشق و حلب استفاده کردند، افزود: امروز آنکارا از آن علیه یک میلیون سوری در الحسکه استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این شبکه اضافه کرد: بسته شدن ایستگاه «علوک» تنها منبع آب آشامیدنی الحسکه و حومه توسط شبه نظامیان تحت حمایت آنکارا می‌تواند به جرم علیه بشریت برای اخاذی از دولت سوریه و فشار بر «قسد» (نیروهای کردستان سوریه) و شاید توجیه اشغال سرزمین‌های جدید سوریه، باشد. 

المیادین با اشاره به اینکه این بار با استمرار قطع سه هفته‌ای آب، بیش از یک میلیون سوری در برخی مناطق، طعم تلخ یک فصل جدید عطش را می‌چشند، افزود: از زمان اشغال شهرهای سوری «راس العین» و «تل ابیض» توسط آنکارا در جریان عملیات موسوم به «بهار صلح»، آب به گروگان بازار سیاسی بین قسد و آنکارا تبدیل شده و ترکیه از آن برای باج‌خواهی از دمشق و فشار بر مناطق اشغال شده در سوریه برای خدمت به خود، استفاده می‌کند. 

همچنین ممکن است آنکارا از آن (قطعی آب) به عنوان بهانه‌ای برای گسترش اشغالگری خود در شمال شرقی سوریه و تکمیل "منطقه امن" که می‌خواست از طریق عملیات بهار صلح به ۴۵۰ کیلومتر به جای ۱۳۰ کیلومتر بین راس العین و تل ابیض که مسکو و دمشق با استقرار مرزبانی و گشتی‌های روسیه آن را قطع کردند، برسد، استفاده می‌کند.  

این شبکه خبری نوشت: دمشق با تامین مخازن آب برای نجات الحسکه تلاش کرد و خواستار مداخله فوری سازمان ملل شد، اما موضوع فراتر از بحران آب است، صرف نظر از اینکه آیا تلاش برای کمک به بازگرداندن آب به مجاری خود بصورت کلی یا جزئی موفقیت‌آمیز بوده یا نبوده است، فاجعه به عنوان انتخاب برای تکرار این اقدام در هر زمان که با تغییر محاسبات سیاسی ارتباط دارد، باقی‌مانده است و آنچه از جدی‌ترین و دورترین تأثیر است،  سؤال‌هایی می‌باشد که بحران را همراهی می‌کند تا به بخش لاینفک آن تبدیل شود. 

المیادین افزود: اینکه چرا ترکیه برای این معامله، غرق در ظلم است که حتی حاضر است آن را به یک سطح جنایت علیه بشریت برساند و چرا «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور علیه مردم سوریه پافشاری می‌کند و نظر منفی درباره ترکیه که در منطقه به استثنای برخی از "جریانهای اسلامی" رواج دارد، به چه معنی است.

دبیرکل سابق کنفرانس ملی عرب به المیادین گفت که تشنگی بخشی از یک سیاست معتبر علیه کشور ما (سوریه) است. 

«معن بشور» افزود: رنج عطش امروز  الحسکه را پیش از این مردم دمشق، حلب، بغداد، بیروت و غزه تجربه کردند و همه کسانی که به این سلاح غیرانسانی متوسل می‌شوند، باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند. 

بشور با اشاره به اینکه هرکس آنچه را در حزب «عدالت و توسعه» می‌گذرد، زیر نظر داشته، به مشکلاتی که اردوغان پی می‌برد، افزود:  رهبری ترکیه درک کرده از زمانی که در امور کشورهای عربی در عراق، سوریه و لیبی دخالت کرده، متضرر بوده است.  

وی با بیان اینکه از رهبری ترکیه خواسته شده تا از برنامه‌های غیرانسانی عقب‌نشینی کند و یک بررسی اساسی از کلیت سیاست‌های خود انجام دهد، اضافه کرد که رهبری ترکیه باید بداند که گرچه برخی از آن اقدامات حمایت می‌کنند، اما از طریق قطع آب نمی‌تواند برای خودش تصویر دیگری ترسیم کند.  

بشور افزود: جریان‌های اسلامی یکسان نیستند و جریان‌هایی وجود دارند که آن چه که در سوریه و جاهای دیگر اتفاق افتاده را  نمی‌پذیرند، همانگونه که ایران یا هر یک از کشورهای همسایه عرب را به جای صهیونیست‌ها، دشمن نمی‌دانند.  

او  با بیان اینکه " ما از همان لحظه اول، دخالت ترکیه در سوریه و عراق را رد کردیم و آن را برای همه کشورهای ذیربط مضر دانستیم"، گفت:  آنچه که امروز در الحسکه اتفاق می‌افتد، تروریسم آب علیه شهروندان برای خدمت به سیاست ترکیه است. 

دبیرکل سابق کنفرانس ملی عرب افزود: حکومت عثمانی هنگامی که به تلاش‌های نژادپرستی ترک‌ها متوسل شد، به رغم آنکه در اوج قدرت بود، شکست خورد.  

 وی به این نکته اشاره کرد که [ متاسفانه ] بسیاری از سوری‌ها آماده غوطه‌ور شدن در جنگ‌های داخلی هستند، اما حاضر نیستند که با حملات خارجی مقابله کنند.  

از سوی دیگر، " حیاة الحویک " نویسنده و محقق سوری تأکید کرد که "میراث عثمانی پر از قتل عام‌ها می‌باشد و ترکیه  نماینده امپراطوری جدید عثمانی است.  

به گزارش المیادین، وی با اشاره به اینکه معادلات نفوذ، یک چیز است و معادلات سلطه، اشغالگری و سیطره بر انسان چیز دیگری است، افزود: مقامات ترکیه هرگز تمایل خود را برای بازگرداندن آنچه که املاک عثمانی را در کشور ما می‌دانند، پنهان نکرده‌اند.   

الحویک با اشاره به اینکه ترکیه از گروه‌های تروریستی «داعش» و «النصره» حمایت کرده و ورود تروریست‌ها به سوریه و سرقت نفت این کشور را تسهیل کرده است، خاطرنشان کرد که جوانان ترکیه در عملیات این کشور شرکت نمی‌کنند و آنکارا به مزدوران عرب، تکیه می‌کند. 

الحویک با اشاره به اینکه سازمان‌های بین‌المللی حملات ترکیه به سوریه را محکوم نمی‌کنند، گفت: آن‌ها یکی از ابزارهای آمریکا هستند. 

«مِطْران ایگناتیوس افرام دوم» رهبر کلیسای «ارتودوکس سریانی» جهان نیز در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری سوریه (سانا) قرار گرفت، گفت که قطع آب آشامیدنی مردم الحسکه از بیش از ۱۰ روز متوالی در شرایطی که کودکان و بیماران در شرایط همه‌گیری بیماری کرونا به این مایع حیاتی نیاز دارند و درجه حرارت در منطقه به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد می‌رسد، توسط گروه‌های مسلح وابسته به اشغالگران ترکیه، نقض آشکار حقوق اساسی انسان است.   

وی افزود: با این وجود، جامعه جهانی نسبت به این عمل ننگین سوکت کرده و اگر قطع آب ادامه یابد، این موضوع غیرانسانی فقط می‌تواند جنایتی علیه بشریت توصیف شود. 

تروریست‌های وابسته به اشغالگران ترکیه از ۱۰ روز قبل تاکنون با قطع برق و تخریب تاسیسات ایستگاه آبرسانی علوک در الحسکه سوریه، موجب قطع آب آشامیدنی بیش از یک میلیون شهروند سوری شده‌اند.     

جمعیت هلال احمر سوریه و نماینده دائم این کشور در سازمان ملل دیروز از جامعه جهانی و در راس آن سازمان ملل متحد خواستار کمک بشردوستانه برای آبرسانی به مردم استان الحسکه و متوقف کردن اقدام نیروهای وابسته به ترکیه در قطع آب آشامیدنی مردم این استان شدند. 

نیروهای مستقر در شمال و شمال شرق سوریه پیش از این نیز چندین بار اقدام به قطع آب آشامیدنی مردم الحسکه کرده بودند و این اقدام باعث قطعی آب بیش از یک میلیون نفر از ساکنان الحسکه و شهرک‌های تل تمر، الهول و اب راسین شده است.  

قطعی آب الحسکه و مناطق اطراف آن در حالی است که مردم این مناطق، برای مقابله با ویروس کرونا که همه کشورهای جهان و سوریه را درگیر کرده است، به آب و شست و شوی مرتب دست‌های خود نیاز دارند. 

استان الحَسَکه یکی از استان‌های کشور سوریه در شمال شرقی این کشور است. شهر الحسکه مرکز این استان کردنشین است و شهرهای قامشلی، دیرک، سری کانی و عمودا از مهم‌ترین شهرهای این استان هستند. 

برچسب‌ها سوریه آسیای غربی حمله ترکیه ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سوریه آسیای غربی حمله ترکیه ترکیه سوریه آسیای غربی حمله ترکیه ترکیه قطع آب آشامیدنی سازمان ملل قطعی آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۶۴۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لِه شدن جواد عزتی و الناز حبیبی در فشار مردم!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 6 در سومین اکران مردمی «تمساح خونی» که با حضور جواد عزتی، الناز حبیبی و شبنم قربانی در یکی از سینماهای مشهد انجام شد، ازدحام جمعیت به حدی است که بازیگران این فیلم به سختی توانستند از میان مردم عبور کنند. این لحظات را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • چراغ سبز لندن به تداوم همکاری‌های تسلیحاتی با اسرائیل
  • ادعای ترکیه مبنی بر کشتن ۴۳ تروریست در یک هفته
  • لِه شدن جواد عزتی و الناز حبیبی در فشار مردم!
  • بمباران شمال عراق از سوی ترکیه
  • بازداشت ۴۱ تروریست داعشی در ترکیه
  • ۱۲ نگین درخشان صنعت گاز در دولت سیزدهم
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • ریشه‌های تروریست‌پروری در سیاست‌های غرب؛ ترور برای بقا!