Web Analytics Made Easy - Statcounter

حبیب احمدزاده گفت: در مستند «مکی، مردی از اربعین» مخاطبان با ابعاد جدیدی از کارکرد فرهنگ اربعین در زندگی مردم آشنا می‌شوند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در زیر اخبار سینمایی را می‌خوانید: 

«اقیانوس پشت پنجره» به جشنواره بین‌المللی فیلم زلین می‌رود

«اقیانوس پشت پنجره» به کارگردانی بابک نبی‌زاده و تهیه‌کنندگی سیدجلال چاوشیان، از تولیدات امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نخستین حضور بین‌المللی خود را در جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان زلین تجربه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فیلم سینمایی قرار است ساعت 13:30 روز 20 شهریور 1399 (10 سپتامبر 2020) در سالن شماره 3 سینما گلدن‌ اپل جشنواره زلین که یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های فیلم ویژه کودکان و نوجوانان در جهان است به نمایش در آید.

«اقیانوس پشت پنجره» پروانه زرین بهترین فیلم نوجوان، جایزه اصلی یونیسف و  دیپلم افتخار بهترین بازیگر را در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان از آن خود کرده است. 

جشنواره زلین که عضو فعال انجمن فیلم کودکان اروپا محسوب می‌شود، یک رویداد بین‌المللی قابل‌ توجه است که سینماگران حوزه کودک و نوجوان را هر ساله از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سال گذشته نیز در بخش‌های مسابقه فیلم‌های سینمایی و کوتاه انیمیشن پنجاه‌ونهمین جشنواره فیلم زلین 2019 حضور فعال داشت. در آن جشنواره فیلم‌ «دوچ» به کارگردانی امیر مشهدی‌عباس در بخش مسابقه و «ضربه فنی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی در بخش چشم‌انداز فیلم‌های سینمایی و سه فیلم کوتاه انیمیشن «گرگم و گله می‌برم» به کارگردانی امیرهوشنگ معین، «شب ترسناک لومو» به کارگردانی ساره شفیعی‌پور و «ماهیگیر و بهار» به کارگردانی سیدحسن سلطانی در بخش مسابقه فیلم‌های کودکان پنجاه‌ونهمین دوره به نمایش در آمد.

شصتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان زلین از 14 تا 20 شهریور 1399 (4 تا 10 سپتامبر 2020) در شهرهای پراگ و زلین کشور جمهوری چک برگزار خواهد شد.

مجموعه برنامه «روایت کربلا» از عماریار منتشر می‌شود

مجموعه برنامه «روایت کربلا» در پنج قسمت 10 الی 15 دقیقه ای ویژه کودکان و نوجوانان به مناسبت فرارسیدن ایام محرم، هر دو روز یک بار در دهه نخست این ماه از طریق «عماریار» منتشر می‌شود.

این برنامه کودک و نوجوان که در «عماریار» تهیه شده روایتی است از وقایع حرکت کاروان امام حسین (ع) به سمت کربلا و واقعه عاشورا که در قالب پرده‌خوانی مناسب کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود. این کار به صورت روایت، قصه گویی، تصویرسازی متحرک و نقالی بوده و توسط زینب ایمان طلب، نویسنده و فعال حوزه کودک انجام شده است.

مجموعه برنامه «روایت کربلا» در پنج قسمت تهیه و تولید شده که در دهه اول ماه محرم هرروز یک قسمت آن منتشر می‌شود. این پنج قسمت شامل، داستان مسلم: سرباز تنهای امام، داستان حر: انتخابی به سوی بهشت، داستان امام حسین: چراغ همیشه روشن، داستان حضرت زینب: زنی به استواری کوه و داستان ام البنین: مادر شجاعت و ادب است.

مخاطبان و علاقه‌مندان می‌توانند برای دانلود و تماشای این آثار جذاب مسجدی، به سایت «عماریار» به نشانی Ammaryar.ir  مراجعه کنند.

احمد‌زاده: مستند «مکی، مردی از اربعین» متاثر از فرهنگ اربعین است

مستند بلند «مکی، مردی از اربعین» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی حبیب احمدزاده، حسین روشنکار و مهرداد افراسیابی، متاثر از فرهنگ اربعین است.

حبیب احمدزاده درباره‌ موضوع مستند «مکی، مردی از اربعین» گفت: این مستند درباره‌ مردی است که در تمامی مشکلات پیش آمده برای جامعه خود حضور دارد. قهرمان فیلم آقای «مکی یازع» است و طی فیلم متوجه می‌شویم رفتار فردی افراد از یک رفتار جمعی ناشی می‌شود که متاسفانه تا به حال مغفول مانده است.

وی با تاکید بر اینکه در «مکی، مردی از اربعین» مخاطبان با ابعاد جدیدی از کارکرد فرهنگ اربعین در زندگی مردم آشنا می‌شوند، عنوان کرد: این فیلم سال 1398 و به تهیه‌کنندگی جشنواره دانش‌آموزی فیلم دفاع مقدس تولید شده و فیلمبرداری آن در عراق، خوزستان، لرستان و سیستان و بلوچستان انجام گرفته است.

گفتنی است عوامل تولید مستند «مکی، مردی از اربعین» که در مدت زمان 75 دقیقه تهیه شده عبارتند از: کارگردانان: حبیب احمدزاده، حسین روشن‌کار، مهرداد افراسیابی؛ فیلمبرداران: عادل معمارنیا، حسین روشن‌کار، مهرداد افراسیابی؛ فیلمبردار هوایی: مجتبی هدایتی؛ تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

رونمایی از مستند "14 سال، 33 روز" در خبرگزاری تسنیم|خدادی: خون حاج قاسم ثابت کرد که روح حسینی در این کشور زنده است/ مکتب او غفلت‌ها را از جامعه دور کردچه کسی مجیدی را برای بازی در «تیرباران» پیشنهاد داد/ رانت‌خواری و روابط میان هنرمندان و دولت، سینمای سیاسی را نابود کرد

انتهای پیام/ 

R1539/P/S4,34/CT1 واژه های کاربردی مرتبط انیمیشن سینما مستند قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان واژه های کاربردی مرتبط انیمیشن سینما مستند پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ جدیدترین استفتاء از رهبر انقلاب دربارۀ تجمعات در شرایط کرونایی ۲ گزارش تسنیم از ۱۰ سال با "مختارنامه"/ اگر مهلّب نبودم، دوست داشتم ابن‌زیاد باشم ۳ مداحی بنی‌فاطمه در شب دوم محرم ۱۴۴۲ ۴ مداحی مهدی رسولی در شب دوم محرم ۹۹ ۵ چه کسی مجیدی را برای بازی در «تیرباران» پیشنهاد داد/ رانت‌خواری و روابط میان هنرمندان و دولت، سینمای سیاسی را نابود کرد ۶ مداحی محمود کریمی در "تکیه سیّار" ۷ رضا ناجی سرطان را شکست داد ۸ مداحی حیدر توکل در حسینیه سیار محمود کریمی+ فیلم مهمترین اخبار فرهنگی پروژه خلع‌سلاح شدن در ایران مدیون برخورد لاجوردی است/ عده‌ای به سازمان مجاهدین وجوهات می‌دادند اما نظر لاجوردی، نظر امام بود مداحی حیدر توکل در حسینیه سیار محمود کریمی+ فیلم چه کسی مجیدی را برای بازی در «تیرباران» پیشنهاد داد/ رانت‌خواری و روابط میان هنرمندان و دولت، سینمای سیاسی را نابود کرد شارون استون: لطفاً به این قاتل رأی ندهید مهمترین اخبار تسنیم امام خامنه‌ای: اقتصاد کشور به‌هیچ‌وجه نباید به تحولات خارجی پیوند بخورد گزارش| ترک فعل آخوندی چه خساراتی به بار آورد؟/ مخالفت و لجبازی به قیمت بی خانمانی مردم نمکی: ممکن است پاییز سختی در پیش داشته باشیم/ برای بازگشایی مدارس در کنار وزارت آموزش و پرورش هستیم شایگو: ایران شریک راهبردی روسیه است/ امیر حاتمی: روسیه نقش مهمی در منطقه و جهان دارد ۱۰ محور از بیانات امام خامنه‌ای در دیدار هیئت دولت| از لزوم "ارائه گزارش به مردم" تا توجه به نهضت قطعه‌سازی درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: انیمیشن سینما مستند انیمیشن سینما مستند جشنواره بین المللی فیلم اقیانوس پشت پنجره کودکان و نوجوانان حبیب احمدزاده کودک و نوجوان فرهنگ اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۶۵۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«دریای پارس» یادگاری برای ایران به بهانه روز خلیج فارس

محمد زکی‌زاده، مستند «دریای پارس» به کارگردانی منوچهر طیاب که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده است؛ موقعیت جغرافیایی، تاریخ تمدن و فرهنگ‌های گوناگون منطقه خلیج فارس و دریای عمان را به تصویر می‌کشد.

در «دریای پارس» موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیک خلیج فارس و دریای عمان بر اساس تاریخ تمدن عیلام، اکد، سومر، کلده، آشور، بابل، ایران و فرهنگ‌های گوناگون منطقه، مراکز تمدن‌های کهن ایرانی در کرانه خلیج فارس بررسی می‌شود.

این مستند با نام «خلیج فارس» آغاز می‌شود و با نمایش پی در پی نقشه‌های کهنی که از دیرباز از جغرافی‌دانان غربی و مسلمان مانده‌اند بر اصالت این نام صحه می‌گذارد. سپس سفر خود را از جلگه خوزستان آغاز می‌کند و به گشت و گذاری گسترده در جزیره‌های ایران می‌پردازد.

مراسم عاشورای بوشهر، لنج سازی، معابد پالمیری خارک، فجایعی که اروپاییان، دزدان دریایی انگلیس و ... در این مناطق به بار آورده‌اند، چگونگی باز پس گیری هرمز از پرتغالی‌ها از جمله مواردی است که در این فیلم نمایش داده می‌شود.

سابقه تاریخی جزیره خارک، داستان سفر واسکودوگاما پرتغالی و آمدن آلبر کرک به خلیج فارس و آغاز دوران استعمار تا دوران جنگ جهانی اول، مبارزات مردم جنوب علیه استعمار، موقعیت جزایر قشم، کیش، تنب بزرگ، تنب کوچک دیگر سرفصل‌های این فیلم را تشکیل داده است.

منوچهر طیاب مستندساز، نویسنده و منتقد که یکی از چهره‌های تاثیرگذار دنیای مستند به شمار می‌رود، در سال ۱۳۱۶ در تهران به دنیا آمد. او دانش‌آموخته رشته معماری از دانشگاه فنی وین و تحصیل‌کرده رشته کارگردانی سینما و تلویزیون و طراحی صحنه از دانشکده سینمایی آکادمی دولتی موسیقی و هنر‌های نمایشی وین بود.

او از سال ۱۳۴۲ با ساخت فیلمی درباره سفال‌های قدیمی ایران به مستندسازی روی آورد و نزدیک به ۱۰۰ فیلم ارزشمند میراث فرهنگی و تاریخی را کارگردانی کرده است. طیاب استاد رشته سینما در دانشکده هنر‌های دراماتیک و تلویزیون، سرپرست رشته سینماتوگرافی و عکاسی دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی تهران و عضو هیئت داوران یونسکو در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه لهستان بود و از جمله آثار مستند او می‌توان به «البرز»، «زاگرس گهواره تمدنی کهن»، «نقاشی ایران»، «دروازه ملکوت»، «وانگه روان جهان گله کرد» و ... اشاره کرد.

همچنین همزمان با برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، ضمن نکوداشت منوچهر طیاب و نمایش آثار منتخب وی، از این پیشکسوت سینمای مستند با اهدای نشان فیروزه حقیقت تقدیر شد. طیاب غیر از مستندسازی و عکاسی به عنوان شاخه‌های اصلی فعالیت خود، در حوزه ایرانشناسی نیز نامی آشناست و در زندگی خود به طور پیوسته برای معرفی ایران با ابزار فیلم و مستند تلاش کرد.

بسیاری از مستندسازان طیاب را به عنوان یک ایرانشناس عاشق می‌شناسند که مسیر صادقانه‌ای را در زندگی پیش گرفته و او به همراه ایرج افشار، خسرو سینایی و منوچهر ستوده را از کسانی عنوان می‌کنند که گویی جهان هستی آنها را به عنوان پیامبران فرهنگ برگزیده است.

از جمله آثار منوچهر طیاب که در جشنواره‌های مختلف مورد تقدیر واقع شده‌اند، می‌توان به فیلم‌های «سفال/ سرامیک» (۱۳۴۲) - برنده دلفان نقره، «ریتم» (۱۳۴۳) - فیلم منتخب یونسکو برای تدریس در مدارس سینمایی- دیپلم افتخار از جشنواره وین، «خوزستان» (۱۳۴۳)، «دزفول/ شوشتر» (۱۳۴۴)، «کران تا کران» (۱۳۴۴)، «قالی» (۱۳۴۵)، «جزیره قشم» (۱۳۴۶)، «سپاهی دانش» (۱۳۴۷)، «مسجد جامع اصفهان» (۱۳۴۸) - دیپلم افتخار جشنواره فیلم برلین، «دریای پارس» (۱۳۴۸)، «ایران سرزمین ادیان» (۱۳۴۹) - دیپلم افتخار جشنواره وین، «سیر خط در ایران» (۱۳۴۹)، «سوی شهر خاموش- دزفول» (۱۳۴۹)، «آبادان» (۱۳۵۰)، «سوزنبان» (۱۳۵۰)، «کاریکاتوریست» (۱۳۵۰)، «جنگ خروس» (۱۳۵۰)، «شب‌های تهران- ۷ قسمت» (۱۳۵۰)، «زن‌ها و حرفه‌ها» (۱۳۵۰)، «خیمه شب‌بازی» (۱۳۵۱)، «تیاتر رو حوضی» (۱۳۵۱)، «نمایشگاه نقاش امپرسیونیست‌ها» (۱۳۵۱)، «نمایشگاه جواهرات» (۱۳۵۱)، «نمایشگاه شیشه و سفال» (۱۳۵۱)، «نمایشگاه نقاشی کودکان» (۱۳۵۲)، «کاخ چهل‌ستون» (۱۳۵۲)، «کاخ هشت‌بهشت» (۱۳۵۲)، «کاخ عالی‌قاپو» (۱۳۵۲)، «مسجد شیخ لطف‌الله» (۱۳۵۳)، «معماری دوران صفوی» (۱۳۵۴) - برنده دلفان طلایی، «معماری دوران سلجوقی» (۱۳۵۴)، «معماری دوران ایلخانی» (۱۳۵۴)، «معماری دوران تیموری» (۱۳۵۴)، «معماری آستان قدس رضوی» (۱۳۵۵)، «اصفهان هندسه‌ای بر مقیاس انسانی» (۱۳۵۵) - دیپلم افتخار جشنواره سینمایی مسکو، «ساخت کاشی معرق» (۱۳۵۵) و «تعمیر نقاشی‌های دیواری» (۱۳۵۵) اشاره کرد.

منوچهر طیاب کارگردان نام‌آشنای سینمای مستند ایران بامداد روز سه‌شنبه ۴ شهریور سال ۱۳۹۹ در سن هشتاد و سه سالگی در بیمارستانی در وین از دنیا رفت.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • مستند «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم «هنر و تجربه» شد
  • «دریای پارس» یادگاری برای ایران به بهانه روز خلیج فارس
  • گراوید از میاندوآب نامزد دریافت بهترین فیلم کوتاه جشنواره لتونی شد
  • مستند کوین اسپیسی در راه پخش در سراسر جهان است
  • وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد
  • فیلم سینمایی تاریخی اقتباسی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود
  • فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای فیلمساز ایرانی
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای سام کلانتری